Start accu of semi-tractie accu?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Start accu of semi-tractie accu?

#1 Bericht door PA9X »

Voor portable gebruik wil ik een aparte accu aanschaffen. Die in mijn auto kan ik niet gebruiken (leaseauto en zit volledig ingebouwd). Ik heb een FT-857d en TS-480HX en ben 80% is SSB bezig, vaak ragchew, maar soms ook contesten. Yaesu neemt 21A op bij 100W en de Kenwoord 41A bij 200W.

Nu vraag ik me af wat beter is, een start accu gebruiken of een semi-tractie? Volgens mij kun je semi-tractie wat dieper ontladen? Ik had het idee aan 50-60Ah wel voldoende te hebben voor 2-4 uur aan activiteit?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#2 Bericht door PA0FRI »

PA9X schreef: 05 mei 2022, 10:19 Nu vraag ik me af wat beter is, een start accu gebruiken of een semi-tractie? Volgens mij kun je semi-tractie wat dieper ontladen?
Het mooiste is een gel accu, maar ik heb gemerkt dat tegenwoordig de zelfontlading van een autoaccu veel minder is dan vroeger.
Ik gebruik dan ook een autoaccu, die als je goed rondkijkt je gebruik kan maken van aanbiedingen.
Bedenk dat een autoaccu opgeladen moet worden bij het bereiken van de halve capaciteit.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#3 Bericht door sottezero »

Het beste is een lithium ijzer fosfaat accu.
Hier kun je vrijwel de gehele capaciteit gebruiken van de accu en kun je deze ook weer vrij snel volladen.
Bovendien zijn ze niet zoals andere lithium (ion, bijvoorbeeld cobalt) accu's gevaarlijk met laden omdat ze het pas warm krijgen boven de 40 graden in tegenstelling tot lithium ion accu's die boven de 25 graden al issues kunnen krijgen.

Een start accu zou ik niet snel gebruiken. Start accu's zijn zoals gezegd geschikt voor kort durend relatief hoge stromen leveren.
De capaciteit die ze aangeven kan voor maximaal 50% gebruikt worden (maar eigenlijk moet je ze niet onder de 80% vol laten zakken), hier onder komend gaat de levensduur met elke 10% lading eruit de levensduur met 5% achteruit en vaak hiermee ook de (rest) capaciteit.
Dus 10 keer helemaal leeg trekken is vaak weggooien.
Ook het opladen gaat relatief langzaam. Een start accu zoals je aangaf van 60Ah, duurt voor een goede 'charge' zeker een dag aan de lader.
En er komt gewoon gevaarlijk gas vrij bij laden, daarom moet een accu buiten geladen worden en bij auto's die de accu intern hebben (zoals mijn auto onder de stoel van de bestuurder of mijn oude auto in de kofferbak moeten voorzien zijn van vergassing afvoer... dat is echt niet voor mietjes... naar gelang soort accu komt in het beste geval knalgas vrij, in het ergste geval waterstofsulfide of zwavelzuurgas, en dat is niet grappig).

Een semi-tractie gaat je ook 50% van de aangegeven capaciteit opleveren en mag je vaak wel iets meer mishandelen wat betreft leeg trekken.

Ik zou echter eerder gaan voor een AGM accu als het goedkoop moet en een LIFEPO accu als het lang moet mee gaan.
Gebruik zelf de duitse liontron 55Ah accu (ingebouwde bms en bluetooth, app voor android beter dan voor iphone) voor de zendapparatuur die opgeladen wordt via 2 zweedse sunbeam zonnepanelen op het dak aangestuurd via een amerikaanse genasun lader die zelfs als er maar een beetje licht op valt al stroom uit weet te trekken.

Deze trekt de TS2000 zonder problemen.

De tweede set in de auto is een nederlandse victron energy 90Ah accu met losse bms die door een zweedse ctek laadregelaar via de dynamo wordt opgeladen, die schakelt ook bij de auto als de accu van de auto leeg is en met een auto die zoveel computers van de fabrikant aan boord heeft EN heel veel onderdelen van VW heeft is dat vrij gemakkelijk.

Hier hangt een poolse microsat voyager aan... de standby stroom (color display) is hoger dan het maximaal vermogen van de voyager, dus die doet niet zoveel.

Ik neem aan dat je al gekeken hebt naar portable accu oplossingen zoals ecoflow, goal zero, bluetti enz?
Nadeel is dat die vaak problemen zullen hebben met hoge stromen op 12v en meer aankunnen op 230/240V en je weer een losse omvormer/transformator nodig hebt die weer die 200W kan leveren.

Dus voor 41A en 4 uur lang, zou je al moeten denken aan 2000Ah startaccu, of een 600Ah tractie accu... Dat is denk ik te zwaar...
Met een duty cycle van 10% is het al weer 60Ah. Een 55Ah liontron kost je zo'n 600 euro op dit moment. Of eentje met een lader ingebouwd, zoals de PowerXtreme mover-accu 30Ah(gok zo'n 350-400 euro met goed zoeken, wel het nieuwe model kiezen dan), of een Victron peak power pack 40Ah met externe lader (super garantie). (een normale lithium accu aan een lader of dynamo hangen zonder apparatuur die het kent, dan lopen er vaak enorm hoge stromen omdat een start accu zoals gezegd niet erg goed laadt maar een lithium accu zegt 'laat maar komen die amperes'....een beetje dynamo gaat dan erg warm worden of fikt gewoon uit... dan is een interne of externe lader wel handig..

Of een AGM batterij uit een UPS slopen en regelmatig vervangen :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik heb in de camper een AGM-accu voor de huishouding van 180Ah. Daar draait de koelkast op, de dieselkachel, verlichting, telefoons, laptop en tablets. En dan kan ik ook nog rustig met 100W ssb/cw aan een contest meedoen.
Of urenlang FT8 met 80-100W...

Bedenk wel: 180Ah AGM kost gauw zo'n 300-400 euro en weegt circa 60 kg... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#5 Bericht door PD5DJ »

Als je het geld er voor hebt liggen zou ik al die lood accus vandaag de dag links laten liggen, en gaan voor een op lithium gebaseerde accu.
wel
[*]Scheelt enorm in gewicht tot zelfs 1/3 van een lood accu. (zeker wel zo fijn als je redelijk veel moet sjouwen met zo'n accu)
[*]Kan vaak goed snel geladen worden.
[*]Kunnen ook redelijk ontladen worden, volledige capaciteit.
[*]En kunnen ook vermogen leveren.

Een nadeel, ze kosten wel wat :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#6 Bericht door sottezero »

PA3DAT schreef: 05 mei 2022, 14:52 Ik heb in de camper een AGM-accu voor de huishouding van 180Ah. Daar draait de koelkast op, de dieselkachel, verlichting, telefoons, laptop en tablets. En dan kan ik ook nog rustig met 100W ssb/cw aan een contest meedoen.
Of urenlang FT8 met 80-100W...

Bedenk wel: 180Ah AGM kost gauw zo'n 300-400 euro en weegt circa 60 kg... :D
Dat is dan een deep-cycle AGM ? (die mogen tot 20% niveau leeggetrokken worden, aka 80% eruit), dat zal die dan ook maar een keer of 500 doen voordat ie zegt 'nu even niet'...

Ik dacht dat TS het bedoelde voor portable gebruik ipv mobiel :-) :mrgreen:

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#7 Bericht door on4bgc »

PA9X schreef: 05 mei 2022, 10:19 Voor portable gebruik wil ik een aparte accu aanschaffen.
....
Nu vraag ik me af wat beter is, een start accu gebruiken of een semi-tractie? Volgens mij kun je semi-tractie wat dieper ontladen? Ik had het idee aan 50-60Ah wel voldoende te hebben voor 2-4 uur aan activiteit?
Semi tractie.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#8 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef: 05 mei 2022, 15:58 Ik dacht dat TS het bedoelde voor portable gebruik ipv mobiel :-) :mrgreen:
Vandaar dat jij begon over accu's van 2000Ah? :D

Aan de hand van mijn ervaring zal TS wel tot de conclusie komen dat 'ie aan een wat kleinere accu ruim voldoende heeft.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#9 Bericht door PA3DJS »

Je zou eens kunnen meten hoeveel stroom er loopt bij RX. Ik vermoed dat het ladingverbruik dan verwaarloosbaar is ten opzichte van het ladinggebruik tijdens de TX perioden bezien over bijv. 2 of 4 uur.

Je kunt natuurliljk voor een veel duurdere AGM of GEL accu gaan, maar dan moet het wel een uitvioering zijn die tegen diepontladen kan. AGM of GEL betekent niet automatisch geschikt voor diepontladen. Of een accu geschikt is voor diepontladen, wordt door de constructie van de platen bepaald.

Als je niet te vaak portabel bent, is de kans groot dat de accu meer slijt van het staan, dan van het gebruik.

@PA0FRI: over die zelfontlading, dat was mij ook opgevalllen (dat die erg laag is). Dat schijnt te komen door het gebruik van Calcium in plaats van Antimoon als legeringselement.

Eigen ervaring met Startaccu's
We hebben diverse keren met Scouting gewoon zo'n uur of 4 gedraaid met HF en VHF vanaf een dikke startaccu (ik meen 90Ah), en dat ging prima. Mocht je vaak met zonnig weer aan de gang gaan en de auto als vervoermiddel gebruiken, dan zou je ook een kleine accu kunnen nemen in combinatie met een klein zonnepaneel met geschkte lader. Je kunt de ontlading dan behoorlijk beperken, waardoor een startaccu best lang mee kan gaan.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#10 Bericht door PA9X »

Dank allen voor de tips en suggesties. Ik ga voor nu voor de kleinste semi-tractie accu (50-60 Ah), ivm de relatief "vriendelijke" prijs. Dan kan ik eens wat meer ervaring opdoen met het portable werk en het stroomverbruik in de praktijk. Ondertussen ga ik eens goed kijken naar die lifepo4 accu's voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#11 Bericht door Ron01 »

Ik zal even on-topic gaan want de vraag was: start of semi tractie.
Kort gezegd is het zo: startaccu's zijn gemaakt om korte tijd veel stroom te leveren, en semi tractie accu's om gedurende langere tijd een lage stroom.
Dus voor jou doeleind zou semi tractie beter geschikt zijn.
Houd er wel rekening mee dat je semi tractie niet via de autodynamo mag laden. Ook het laden moet met lage stroom (ik hou altijd 10-15% van de accu capaciteit aan.)
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#12 Bericht door PA3DAT »

Ron01 schreef: 06 mei 2022, 09:36 Houd er wel rekening mee dat je semi tractie niet via de autodynamo mag laden. Ook het laden moet met lage stroom (ik hou altijd 10-15% van de accu capaciteit aan.)
Maar Ron, hoe denk je dan dat kampeerauto's hun huishoudaccu opladen?
Gewoon parallel aan de startaccu met een scheidingsrelais ertussen, zodat je startaccu vol blijft wanneer je de motor uitschakelt en je de semitractie-accu gebruikt.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Start accu of semi-tractie accu?

#13 Bericht door sottezero »

PA3DAT schreef: 06 mei 2022, 12:16 Maar Ron, hoe denk je dan dat kampeerauto's hun huishoudaccu opladen?
Gewoon parallel aan de startaccu met een scheidingsrelais ertussen, zodat je startaccu vol blijft wanneer je de motor uitschakelt en je de semitractie-accu gebruikt.
De meeste campers zijn op basis van de wat forsere bestelbussen, die hebben dan een diesel-kwaliteit dynamo (meestal in de range van 120-160A), zelf gebruiken ze dan zo'n 25-30A daarvan voor radio, kachel, lampen, pompen enz. en houden ze nog 100A over voor die extra kiloknallers onder in de bodem en als de interne weerstand van je tractie accu onder je vloer laag genoeg is, trekt ie zo die 100A... nu zal de interne weerstand samen met de stroomkabels wel voor een beperking zorgen maar van de meeste accu's die ik gehad heb is 30% van capaciteit als laadstroom echt wel het max.

En tegenwoordig is het nog onhandiger had ik gemerkt met mijn EV... en dat is dat veel euro5++ auto's helemaal geen dynamo meer hebben maar een DC-DC omvormer. Dus toen moest ik mijn Cyrix wel vervangen (spanning gaat niet omhoog als de motor loopt maar wisselt sterk tussen 11 en 16 volt, wat de meeste accu's niet prettig vinden als ze met max 14.4 geladen moeten worden) maar dat heb ik gedaan door een DC-DC omvormer van hetzelfde merk Victron... enig nadeel was dat als ik parkeerde op een parkeerdek dat mijn Victron dacht dat ik reed en dan de koppeling weer tot stand bracht... ging vaak goed tot dat de electronica dacht 'heej, spanning verandert en de auto is uit -> dus inbraak -> loeiende sirenes...'... gelukkig kon ik dat in het menu uitzetten (tijdje geduurt voordat ik wist dat het mijn DC-DC omvormer was en niet een rot alarm.

Plaats reactie