ATLAS 350-XL

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

ATLAS 350-XL

#1 Bericht door PA0FRI »

Is er in dit forum nog iemand die een ATLAS 350-XL bezit.
Ik ben er benieuwd naar want er werden destijds maar ongeveer 1.000 verkocht.
Vermoedelijk zijn er in NL maar twee of drie.
Onlangs verwierf ik het type met extra VFO's, die zitten op de plaats van de zwarte afdekking rechts.
Bijlagen
ATlas 350-XL.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ATLAS 350-XL

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooie vormgeving Frits. En dus ook ergonomisch in orde. Degelijk USA.
Was voor mij destijds niet weggelegd als C gelicenceerde.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: ATLAS 350-XL

#3 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef: 08 mar 2022, 21:03 Mooie vormgeving Frits. En dus ook ergonomisch in orde. Degelijk USA.
Was voor mij destijds niet weggelegd als C gelicenceerde.
.

Voor mij ook niet Juul vanwege de prijs, mijn eerste salaris was ongeveer 325 gulden.
Het is eigenlijk baanbrekende geschiedenis want ATLAS was de eerste producent van transceivers met een transistor eindtrap,
terwijl de anderen nog 3 buizen in de PA hadden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: ATLAS 350-XL

#4 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef: 08 mar 2022, 21:35
Juul - PE0GJG schreef: 08 mar 2022, 21:03 Mooie vormgeving Frits. En dus ook ergonomisch in orde. Degelijk USA.
Was voor mij destijds niet weggelegd als C gelicenceerde.
.

Voor mij ook niet Juul vanwege de prijs, mijn eerste salaris was ongeveer 325 gulden.
Het is eigenlijk baanbrekende geschiedenis want ATLAS was de eerste producent van transceivers met een transistor eindtrap,
terwijl de anderen nog 3 buizen in de PA hadden.
Wat zie ik : quad fet mixer en twee PA's met een combiner.
Geavanceerd in 1977 !
Meten is (z)weten

DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: ATLAS 350-XL

#5 Bericht door DF2JP »

Hallo Frits,
Ik was altijd een grote fan van US transceivers en kan me "duister" herinneren dat ik een 350-XL had in het midden van de jaren '80.
Helaas had de mijne niet de tweede VFO, maar een schakelbare kristaloscillator, zodat je 12 kristalfrequenties kon bedienen.... De TRX was afkomstig van een Amerikaanse soldaat in Frankfurt die hem hoofdzakelijk voor MARS-operaties had gebruikt, zodat de kristallen ook in de MARS-band zaten. 12 kristallen laten maken kostte een fortuin in die tijd, dus ik heb deze functie nooit kunnen gebruiken...hi.hi.
Ik heb de radio niet lang gehad, iets aan de CW bediening stoorde me, maar ik weet het eigenlijk niet meer, het is gewoon te lang geleden ;o)

ATLAS was "een van de eerste" fabrikanten van volledig getransistoriseerde HF-TRX, ook al adverteerde Atlas met "de eerste te zijn".
CIR was bijna een jaar eerder. De Astro 200 werd gelanceerd in 1976 en had een 100W transistor PA. Maar dit apparaat was net zo onbereikbaar voor de gemiddelde radioamateur als een Hilberling vandaag de dag is. De Astro-200 kostte in 1976 evenveel als een Chevrolet V8, zoals Paul, N1BUG, me vanuit zijn herinnering bevestigde.
Van het oorspronkelijke model werden er slechts 80 gebouwd, waarna CIR werd opgekocht door Cubic en de ASTRO-200A werd verkocht onder de bedrijfsnaam ASTRO.
Ik redde een van deze 80 originele modellen van een zeiljacht. Het deel werkt rudimentair, maar heeft veel liefde en affectie nodig tot het weer "toonbaar" is... dat staat op de planning voor komende herfst/winter ;o)
astro1.JPG
Hier is het verschil tussen de Astro200 en een Atlas 215X die een jaar jonger is.
astrovsatlas.JPG
Ik wens je veel plezier met de 350-XL, zonder DSP maar met ruisarme oscillatoren ;o)

73 Joe

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: ATLAS 350-XL

#6 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef: 08 mar 2022, 13:40 Is er in dit forum nog iemand die een ATLAS 350-XL bezit.
Ik ben er benieuwd naar want er werden destijds maar ongeveer 1.000 verkocht.
Vermoedelijk zijn er in NL maar twee of drie.
Onlangs verwierf ik het type met extra VFO's, die zitten op de plaats van de zwarte afdekking rechts.
Voor eventuele belangstellenden is er een artikel in bewerking over de 350-XL:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Mods/Atla ... oratie.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie