ICOM IC-211E PLL probleem

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

ICOM IC-211E PLL probleem

#1 Bericht door on4btw »

In het bezit gekomen van een oude VHF transceiver ICOM IC-211E met enkele zware problemen in het PLL gedeelte.
Heb vastgesteld dat er componenten werden weg genomen.
Mijn vraag is nu: heeft iemand weet of er eventueel voor hetzelfde type toestel twee verschillende PLL schakelingen
werden gebruikt. Ik ben in het bezit van een schema voor dit toestel , te vinden op het internet, maar dit stemt niet overeen.
Wie weet meer hierover ? Ik kijk met belangstelling uit.

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#2 Bericht door PA0LMD »

Dat klopt, er zijn twee verschillende generaties PLL gebruikt.
Beide onbetrouwbaar voornamelijk door slechte soldeerverbindingen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

er zijn zelfs een aantal PLL uitvoeringen: Overigens is de PLL van de 211 identiek met die van de ICOM 245. En ook die van de Japanse versie de ICOM 232

1. het EU type
2. de USA uitvoering.

Daaronder zijn er ook weer verschillen;
een eerste versie met doorverbindingen niet op alle plekken
een tweede versie, update van bovenstaande
en een versie die wel helemaal goede holnietjes heeft. (deze is maar kort in productie geweest)

Ik heb hier twee modellen, de EU en de USA maar let op bij de EU uitvoering lijkt het er net op dat er onderdelen uit zijn maar in werkelijkheid zijn dat de open plekken omdat de USA onderdelen er niet inzitten.
Ik heb erg veel geexperimenteerd met de 211 en de 245. De laatste heb ik nog steeds in gebruik.
Mocht je meer willen weten stuur dan maar en pb. Ik heb erg veel info.
Maar zet eens een afbeelding hier neer van je PLL. Komen we weer een stapje verder.................

Dit is mijn reserve USA PLL. De printkant is die van de laatste versie die maar kort in productie is geweest. En nog de doorverbindingen die in de eerdere versies moesten worden aangebracht.
De hele eerste versie had geen connectors op de print buiten de doos gesoldeerd.

groet,

Juul - PE0GJG


USA laatste versie.jpg
oud.jpg
0 versie.jpg
Bijlagen
boven USA.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#4 Bericht door on4btw »

Bedankt Juul voor het aanbod, ik zal er zeker gebruik van maken via een pb.
Het is inderdaad een warboel om er uit te geraken, daarbij komt dat ik een toestel heb
waar waarschijnlijk veel experimenten werden op uitgevoerd door bedrading te verleggen en bij te voegen.
73
Wilfried

pe1hzg
Berichten: 905
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#5 Bericht door pe1hzg »

De synthesizer is, anno 2022, niet zo ingewikkeld meer, Het is een synthesizer met stappen van 10 kHz. De stappen ertussen worden gemaakt door via een D/A converter een mixeroscillator een stuk te vertrekken. Een van de uitdagingen is om bijvoorbeeld 144.19999 (als de synthesizer op 144.19 staat en de D/A op max) netjes op 144.20000 (synthesizer op 144.20 en D/A op min) aan te laten sluiten.

Zeker niet aan draaien als je niet heel goed weet wat je doet!

Mijn synthesizer was opgebouwd met een dubbelzijdige pertinax printplaat waarbij pinnetjes gebruikt zijn om de verbindingen tussen "boven" en "onder" te maken. Daar heb ik veel gedoe mee gehad, o.a. omdat als je aan de onderkant soldeert, de warmte ook aan de bovenkant komt en hierdoor koude lassen / tinpest ontstaat. De manier waarmee ik dat opgelost heb is door *alle* pinnetjes te verwijderen en te vervangen door stukjes *dun* draad (dun om de warmtegeleiding tussen beneden en boven te minimaliseren) en dan boven en beneden alle tin eraf (met litze) en alles netjes opnieuw solderen. Daarna geen gedoe meer gehad, en ook geen jumperbedrading nodig gehad.

Realiseer je dat dit apparaat trots werd gepresenteerd... in 1977. Het is een apparaat op leeftijd, en technisch maar ook qua uitvoering "aan de jaren".

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Maar ja "aan de jaren" dat maakt het nu juist zo leuk................vind ik. Maar ja niet iedereen heeft er zin in.

Het is net als de mensen die oude legerapparatuur weer tot leven brengen. Heb ik ook bewondering voor.
Ik heb wat afgespit in m'n ICOM 211 en ICOM 245.
Zelfs blauwdrukken uit Japan heb ik.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#7 Bericht door on4btw »

Dat is inderdaad juist Juul, ikzelf ben ook zo iemand die "bezeten" is van oude toestellen,
dat gaat over amateur toestellen, meettoestellen, enz. het liefst met buizen hi.
Ik denk dat de meeste amateurs die daar mee bezig zijn naar een hogere leeftijd gaan, waar ik
niets negatief mee bedoel. Ik reken mij daar ook bij. :D Ik zie het de jeugd niet doen, behalve een
paar uitzonderingen. Het zou kunnen dat met deze reactie enkele wakker worden. :D
Juul ik heb u een pb overgemaakt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb geen PB ontvangen...........................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#9 Bericht door on4btw »

Sorry Juul, heb het te laat opgemerkt. Om mijn verhaal in het kort te omschrijven over deze IC-211
het volgende: Het toestel was totaal "out", geen ontvangst, geen mode instellingen, onjuiste frequentie
uitlezing, enz. Met heel veel goede moed aan de herstelling begonnen hoe meer ik de zaak onder handen nam
hoe meer fouten die ik opmerkte. In dat toestel werd dan alles maar ook alles onklaar gemaakt zodat ik nu besloten
heb om niet verder te doen, als één van de reden omdat de mode schakelaar een onderbreking vertoond die niet te
herstellen is. Ook werd de bedrading gewijzigd, ik geef het niet vlug op maar in dit geval heb ik geen keuze.
Bedankt voor de hulp alsook de andere mensen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Aha, da's jammer.
Enfin, kun je sommige onderdelen nog gebruiken. Ik heb alles van mijn 211 bewaard want veel daarvan kan ik als reserve gebruiken voor mijn IC245.


Groet,

Juul

PS. Dit is mijn IC245 zo veranderd dat ik 'em kan uitlezen met de uitlezing van mijn IC211..................(je prutst wat af hé) Gelukkig heb ik 30 jaar geleden alle aantekeningen bewaard anders zou ik het nu niet meer weten...hi
screen 986.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#11 Bericht door on4btw »

Daar is over na gedacht, het resultaat mag er zijn :)
Ik moet het nog bekijken of ik hier een oplossing vind.
Ik hou je op de hoogte.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

OK, ik lees het wel. Sukses in ieder geval.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#13 Bericht door on4btw »

Hallo Juul, De ICOM IC211 die op de werktafel stond is voor 95 % in orde, het was een lijdensweg
maar ben er wel in geslaagd. Ik heb nog een probleem met de VCO (PLL) waar de frequentie 15 kc
naast staat, de kern van het spoeltjes was beschadigd en dat is echt iets speciaal. Wij doen verder hi.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik zou eerst maar eens kijken of de 5Mhz in de PLL wel op freq. staat.
Er zijn afregel voorschriften voor.
Dit is mijn PLL meeting in de 245 (zelfde als bij de 211).
Ik kan je wel de afregel voorschriften sturen als je wilt.

screen 1.024.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: ICOM IC-211E PLL probleem

#15 Bericht door PA0LMD »

on4btw schreef: 23 feb 2022, 19:07 Hallo Juul, De ICOM IC211 die op de werktafel stond is voor 95 % in orde, het was een lijdensweg
maar ben er wel in geslaagd. Ik heb nog een probleem met de VCO (PLL) waar de frequentie 15 kc
naast staat, de kern van het spoeltjes was beschadigd en dat is echt iets speciaal. Wij doen verder hi.
15 kHz afwijking kan nooit aan de VCO liggen, er zal een andere probleem zijn.
Meten is (z)weten

Plaats reactie