Wifi booster 2 vragen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
borretje83
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2022, 12:05

Wifi booster 2 vragen

#1 Bericht door borretje83 »

Hallo,

Ik wil een wifi booster bouwen die in wezen bidirectional is met 2 antennes. Liefst met 1 antenne maar dat lijkt me onmogelijk.

Vragen:

1.
Is het erg als de low noise amplifier een zend signaal in zijn output krijgt van de wifi adapter.

2.
Krijgt de low noise amplifier niet teveel signaal met de antennes dicht bij elkaar.
Bijlagen
setuplna.png

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wifi booster 2 vragen

#2 Bericht door PE2AAB »

Hallo Borretje,

Welkom op dit forum. Voorstellen is niet verplicht maar wel leuk om voor de overige forumleden te weten wie je bent enz.
Wat betreft je vraag: het moet gezegd worden; het 'boosten' van een wifi zend signaal (meer dan de toegestane limiet zijnde 20 dBm e.i.r.p) is verboden.

Maar inderdaad zijn er een aantal technische uitdagingen om de relatief korte wifi signalen te schakelen tussen TX en RX en de bandbreedte van het ''spread spectrum'' signaal
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Wifi booster 2 vragen

#3 Bericht door PB4PT »

Een repeater in de wereld van de zendamateurs ontvangt een signaal op een frequentie (f1) en zendt die weer uit op een iets andere frequentie (f2).
Het verschil tussen f1 en f2 bij zo een repeater op 145MHz is meestal maar 0.6MHz.
Van 1 zo een repeater (PI3EHV in Eindhoven) weet ik dat er 1 antenne wordt gebruikt voor zowel het zenden als het ontvangen van de signalen.
Om dat goed te laten werken moet je een paar lastige problemen oplossen.

Een daarvan is: als er teveel signaal van de zender ook op de ingang van de ontvanger terecht komt, dan is de ingang van de ontvanger niet meer goed in staat om het zwakke signaal wat hij zou moeten ontvangen er goed uit te halen. (vergelijk: Als je tijdens een luid concert naast iemand staat die iets tegen je fluistert, dan is dat ook lastig te verstaan)

Een oplossing hiervoor is het gebruik van een filter die het signaal van de zender (f2) zo verliesvrij mogelijk naar de antenne laat gaan, terwijl er vrijwel niets op de ontvanger (die luistert op f1) terecht komt. Daarnaast moet dit filter er ook voor zorgen dat het te ontvangen signaal f1 van de antenne zonder dramatische verliezen bij de ontvanger terecht komt.

Dergelijke filters worden worden snel moeilijk als f1 en f2 dicht bij elkaar liggen (zoals in het voorbeeld hierboven). In het WIFI idee wat je schetst lijkt het erop (je bent niet heel specifiek) dat je dit zelfde probleem moet gaan oplossen.

Het anwoord op vraag 1 is dus: ja
Het antwoord op vraag 2 die je stelt is ook: ja
:-)

Als je in google wilt zoeken naar het soort filters waar ik het hierboven over heb, gebruik dan bijvoorbeeld de zoekterm "diplexer"

pe1hzg
Berichten: 905
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wifi booster 2 vragen

#4 Bericht door pe1hzg »

Het gebruik van de wifi frequenties is beperkt in vermogen. Een booster maken die meer vermogen heeft, is niet toegestaan en hoort daarom niet op dit forum thuis.

Het heeft ook geen zin, want tenzij het tegenstation ook illegaal met meer vermogen werkt kun je nog steeds geen verbinding maken.

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Wifi booster 2 vragen

#5 Bericht door PE1RTC »

Dat ligt eraan waar je de booster voor gebruikt. Ik gebruik ze als goedkope amplifier voor de Oscar-100 uplink.
Maar voor normaal wifi gebruik heeft het weinig nut, inderdaad.

Plaats reactie