FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#1 Bericht door PC1L »

Een vraag waar waarschijnlijk geen antwoord op komt omdat het een vrij onbekend onderwerp is ( meeste 991 bezitters komen hier niet aan toe vermoedelijk ) maar toch .. je weet maar nooit hi. Bij deze.

Is het inderdaad mogelijk om met de FT-991 van Yaesu bij te stemmen mbv het clarifier/VFO cq RIT ? Let wel, zonder dat de CAT frequenties ( display ) dan mee veranderen ? En dus ook niet in het prgr waarop de CAT loopt. Dus doppler correcties en frequenties blijven gewoon hetzelfde maar de ontvangstfrequentie is iets verschoven. Mogelijk dat dit bij een 991 alleen kan bij de zendfrequentie ?

Volgens mijzelf ( en anderen : internet ) kan dit niet maar in een v d sites zag ik dat dit wel zou moeten kunnen, er stond niet vermeld hoe hi ).

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#2 Bericht door PA1 »

Als ik aan de clarifier draai blijft de frequentie staan en staat de offset eronder, ook met cat (WSJTX) blijft de frequentie staan.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#3 Bericht door PC1L »

Bedankt voor antwoord :-) .. Vraag mij af hoe je het ingesteld hebt ( of af fabriek ) .. dat is nu net het probleem hier met de config van deze 991, bij draaien clarifier verandert de frequentie mee :( :? :x :evil: :twisted: :oops: etc.

En nu komt het, omdat ik de frequenties uplink en downlink soms koppel ( satelliet ) maakt gpredict er meteen de normale ( door de transponder bepaalde frequentie verschillen ( oscillator - mix ) van, brengt dus terug naar de standaardwaarde. Dan kun je niet de toontjes bij ontvangst mooi instellen ( of de toonhoogte van de voice - SSB ) .. anders kon je perfect up en downlink keurig in overeenstemming brengen.

Maar als het mogelijk is om de clarifier zodanig te gebruiken dat de zend ( of juist de ontvangfrequentie ) blijft staan ( dus ook voor gpredict of ieder ander satelliet prgr ) dan zou het perfect kunnen werken. Samen met de full dopler mogelijkheden v deze 910 en een tweede ontvanger ( full duplex ) is het dan af.

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#4 Bericht door PB4PT »

Met de clarifier (CLAR switch schakelt tussen RX & TX clarifier) maak je een offset die wordt aangegeven op het display onder de frequentie.
Als ik de ft991 in SPLIT zet, kan ik voor "VFO-A" en "VFO-B" onafhankelijk frequenties instellen die dan voor RX en TX worden gebruikt.

Ik moet toegeven dat het ook hier al verschillende keren tot verwarring heeft geleid.
Het manual is op dit onderwerp ook maar matig behulpzaam :-(

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#5 Bericht door PC1L »

Ja, inderdaad zette ik de 991 daarna ook in split en daar ging het dan fout : gpredict ( doppler shift functie is aan ) haalt die extra offset gewoon weer weg als ik in gpredict up en downlink lock ( L ). Daardoor ( L ) kan ik door aan de afstemming te draaien beide ( up en down ) varieren, tegelijkertijd.

Als ik nu deze offset onafhankelijk zou kunnen maken van gpredict ben ik ver genoeg hi. En als je inderdaad clar kunt gebruiken voor een offset zonder dat deze bij of afgeteld wordt v d frequentie .. etc. etc.

Morgen nog even verder studeren, misschien een manual te vinden die er iets meer over beschrijft. Misschien is het toch in te stellen.

Ideaal zou zijn dat gpredict deze extra adjust ( local oscillator en mix transponder satelliet : temperatuur en andere afwijkingen ) die mogelijkheid zou bieden, alles in zo'n prgr is al aanwezig en makkelijk aan te passen voor de schrijver ervan hi. Dus gewoon een + en - ( Hz ) adjust. Je kunt dan loepzuiver je eigen signaal terug horen en afstemmen op een tegenstation, voorop gesteld dat de TXO en de doppler shif correcties goed zijn.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#6 Bericht door PA1 »

Ik heb mijn FT991A overgenomen van een forumlid, hij heeft 'm gereset naar fabrieksinstellingen, misschien is dat een optie als het niet lukt. Heb je de nieuwste firmware er in?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: FT-991 RIT cq clar/vfo A of B

#7 Bericht door PC1L »

Dat is deze 991. Of dit de meest recente zijn zal ik nog even checken hi.

Overigens : in deze file ( vanaf 10 ) https://www.youtube.com/watch?v=O_vz5xEQ7CE zie je dat het kennelijk heel makkelijk is om in gpredict een offset te regelen tijdens dopplershif correcties, als het goed is. Echter L lijkt nu niet actief te zijn. Met een 991 met L actief springt een ingestelde offset terug naar 0 :?

Of dit hetzelfde gaat bij de IC-9700 is hier niet duidelijk te zien ( lock button ).

Plaats reactie