uSDX, de Chinese en de echte

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

uSDX, de Chinese en de echte

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chineze en de echte

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het apparaat inmiddels een paar dagen geprobeerd. Ik heb er behalve een korte test op de dummy nog niet mee gezonden, en ik heb ook nog niet naar de harmonischen gekeken.

Het gaat hier dus om een Chinese kopie van het origineel, met wat problemen rond de Creative Commons licentie, waarbij de Chineze leveranciers van deze apparaten zich niet exact aan de CC-voorwaarden houden.

Om te beginnen werkt het apparaatje bij ontvangst beslist gewoon goed. Maar ik heb ook wel meerdere minpunten gevonden.

Kritiekpunten die ertoe doen (onhandig instekende connectoren vind ik gezien de verkoopprijs niet zo'n groot probleem) zijn met name een zwakere CPU, een SDR met 10 bits in plaats van 12 bits bij het origineel, en de harmonischen-onderdrukking.

Ik ben tot nu toe één fout in de firmware tegengekomen: als je hem op 10 meter zet, dan staat er 6 meter. Je kunt het apparaat verrassend genoeg ook op 6 meter schakelen. Dan staat er echter 10 meter. In beide gevallen werkt hij zonder verdere aanmerkingen op 10 meter.

Wanneer je hem echter op 6 m schakelt, verdwijnen alle banden uit het menu. Hij wil alleen nog op 6 meter en op 10 meter, wat beide 10 meter betekent. Even sloeg de paniek toe. Heb ik het ding nu in het eerste kwartier gebruik al grotendeels onbruikbaar gemaakt?

Het bleek echter wel mogelijk om het apparaat naar onder 28 MHz te draaien, en op 15 en 20 meter staat er dan kuerig weer 15 m of 20 m en ook zijn de menu-opties terug. Het viel dus gelukkig mee (ik wist echter bij aankoop dat dit een ´experimenteel´ product is, dat stond er ook bij aangegeven, dus ik mopper niet over zoiets).

Het volgende punt is de toch wat zwakke CPU die erin sit.. Bij SSB-ontvangst merk je daar helemaal niets van. Geluid is goed en kristalhelder.

In CW wil je de bandbreedte wel wat kleiner maar bij 1800 Hz bandbreedte (ipv 3 kHz) klinkt het audio al een beetje minder. Bij nog smaller zit er een soort ruis op het audio, die volgens mij ook wordt meegemoduleerd door nabije signalen. Het effect is overigens per keer verschillend, Soms is het problematisch, soms is het er nauwelijks, ik heb ook al een poos zonder problemen met 500 Hz bandbreedte zitten luisteren. Bij minder dan 1800 Hz zijn er meestal wel problemen (zoals hierboven genoemd), en bij 500 Hz en zeker daaronder is de ontvanger bijna nooit meer bruikbaar. Bij 200 Hz en lager komt er ook geen audio meer uit. Waarschijnlijk grotendeels veroorzaakt door gebrek aan rekencapaciteit zoals ik het inschat.

Qua mogelijkheden en verdere werking is het een indrukwekkend leuk apparaat. Zodanig dus dat ik inmiddels sterk overweeg om het origineel ervan ook te bestellen via het adres waarvan DL2MAN aangeeft dat deze een legale verkoper is. Vooral ook om het eens te vergelijken. Een kennis van me heeft ook deze Chinese uitvoering, en die wil ook een authentieke versie gaan kopen. Als ik dat doe dan maak ik hoogstwaarschijnlijk ook meerdere Youtubefilmpjes waarin ik de verschillen laat zien.

Ik heb inmiddels ook een portabele antenne voor alle HF-banden van Comet besteld, ook daarover later hoogstwaarschijnlijk meer.

Wordt vervolgd...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#3 Bericht door PD0JDG »

Top!

Ben benieuwd naar het vervolg. Vind het een leuke radio, vooral het stroomverbruik schijnt minimaal.

Jaap

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#4 Bericht door PA0ETE »

Het Chinese apparaatje wordt in ieder geval totaal niet warm. Ik ben tijdens het schrijven van deze post nog even opgestaan om de temperatuur te voelen: hij staat vanaf elf uur vanochtend aan, en hij is gewoon koud. Bij de meeste apparaten voel je wel enige opwarming, en die apparaten zijn flink groter (meer oppervlak) dus die raken de warmte makkeljker kwijt.

Ik moet zeggen dat ik het Chinese apparaat een beetje als een impulsaankoop heb gedaan. Ik heb niet zoveel tijd om te solderen, anders had ik waarschijnlijk als eerste wel het origineel gekocht (ik heb de afgelopen maanden de meeste dagen tussen de 10 en 12 uur gewerkt, vaak meer).

Ik heb me de laatste dagen wat meer ingelezen over het apparaat. Ik ben intussen zeer, zeer onder de indruk van het ontwerp. Zelfs op basis van de duidelijk toch wat mindere kwaliteit van het Chinese product zoals ik dat nu ervaar. In SSB klinkt de ontvangst echt heel erg goed. Zeker ervan uitgaande dat het origineel nog beter is, is dat apparaat denk ik een dikke aanrader.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#5 Bericht door PA0ETE »

Dit is de site waar je een hoop te weten kunt komen over de achtergrond: https://dl2man.de/

Dit is waar je de deels al gesoldeerde printplaten kunt kopen, er zijn meerdere uitvoeringen mogelijk (LCD of Oled display, maar ook aantal banden en andere mogeljkheden): https://www.hamshop.cz/usdx-c57/ (je kunt rechtsboven op de vlag klikken voor bedragen in euro's. Ik ken de betreffende webshop ook, ik heb er enkele keren wat voor de repeater PI3XDV besteld.

Ik denk dat het originele product in alle opzichten een betere keus is. Voor het bedrag hoef je het volgens mij ook niet te laten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#6 Bericht door PA0ETE »

Het is heel lastig om in beeld te brengen hoe verschrikkelijk klein het apparaatje is. De bovenste foto is een poging. Er is niet getruct. De foto is onbewerkt, hij is alleen verkleind omdat hij in het formaat uit de camera niet op de site geüpload kan worden. Bovenop dus een reguliere oplaadbare penlight.
.
IMG_0585.JPG
IMG_0571.JPG
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#7 Bericht door PD0JDG »

Dank voor de info John.

Even de Europese site bezocht. Helaas geen voorraad.

Ben erg benieuwd of de harmonischen binnen de perken blijven.

Zie mezelf niet in zo'n ding prutsen en wil ook geen harmonischen uitzenden.

Jaap

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#8 Bericht door PA0ETE »

Ai, daar had ik niet naar gekeken of ze ze in voorraad hebben :(

Ik denk dat bij het apparaat van de bedenkers zelf de harmonischen vast wel goed zitten. Bij dit Chinese apparaat ziet alles er wel ordentelijk uit, maar je weet natuurlijk nooit of er geen fouten in zitten en of ze geen dingen hebben weggelaten of misschien een andere waarde hebben gebruikt omdat een bepaald onderdeel niet makkelijk verkrijgbaar was.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#9 Bericht door PA0ETE »

Nu heb ik ook de officiële :)


youtu.be/PcLjwPAO-Ig
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#10 Bericht door PD0JDG »

Dat is mijn favoriete kleur! :D

Waar heb je die besteld?

Jaap

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#11 Bericht door PA0ETE »

Op de link hieronder. Ik hoorde dat hij inmiddels (waarschijnlijk vanwege de internationale ontwikkelingen) net meer dan 150 euro kost.

https://de.aliexpress.com/item/1005003908457475.html

'Approved' suppliers:
https://dl2man.de/where-to-buy-trusdx/

Handleiding:
https://dl2man.de/4-trusdx-manual/

Er zit zelfs een microfoontje in zodat je hem als portofoon kunt hanteren. Volgens mij zit er ook een SWR-meter in, maar zo ver ben ik nog niet. In elk geval zit er een CW-decoder in (je moet uiteraard ook zonder kunnen, maar het is wel handig als je door een geluid in de omgeving wat mist). Van een bevriende zelfbouwer die zijn exemplaar gisteren kreeg hoorde ik dat hij aangenaam verrast was door deze versie. (We hebben alletwee ook een Chinese kloon, die inderdaad een paar tekortkomingen heeft).

Ook voor 150 euro is het imho een zeer goede aanschaf met een fantastische prijs/prestatieverhouding. En koop echt de approved versie, de beide ontwerpers krijgen van de Chinese leverancier een deel van de winst. Toen ik mijn kloon kocht was deze versie niet leverbaar, anders had ik direct achter die andere aan toen al deze versie erbij gekocht.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#12 Bericht door PH2X »

John, ik heb hem besteld. € 151,76 kostte het apparaat inmiddels, maar gedaan.
Je schreef me al dat de bouwkwaliteit erg goed is.

(ook, maar andere) Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#13 Bericht door pc1mb »

Heeft er ook mee te maken dat de euro wat onderuit gegaan is, het laatste jaar. We hebben het ermee te doen.

Inmiddels alweer 154.

Dan nog inderdaad geen geld voor wat ie kan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#14 Bericht door PA0ETE »

Deze versie is geweldig. Veel beter dan de kloon die ik al had (waar ik op zich ook al blij mee was).

Ik plaats zo dadelijk een filmpje met demo van wat 40m stations. Het is een dag en nacht verschil met de kloon.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie