uSDX, de Chinese en de echte

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#16 Bericht door PA0ETE »

Ingebouwde morsedecoder. Niet zo goed als op het gehoor, maar wel een leuke extra.

(Korte video)
https://wokka.be/@PA0ETE/107988542448120203
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#17 Bericht door sottezero »

dus voor de duidelijkheid, die mooie afgewerkte zwarte behuizing is de china-kloon en die alsof ie net uit de 3d printer komt oranje is het 'origineel'? :shock:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#18 Bericht door PA0ETE »

Dat klopt. Op één of andere manier ziet hij er in het filmpje minder goed uit dan in het echt.

Het oranje ding is een heel stuk beter. De kloon heeft in een aantal gevalle moeite om het bij te rekenen bijvoorbeeld. Iets wat niet werkt is de bandbreedteregeling. Bij de officiële is daar geen centje pijn. Het oranje ding heeft daarnaast een aantal extra's dat de kloon niet heeft. De kloon heeft echter wel meer banden. (10 in plaats van 5)

Je klinkt wat sceptisch, maar het ding werkt echt heel goed. Ik heb hem al meerdere dagen 24/7 ingeschakeld gehad. Op 40m gaat hij in het geheel niet plat bijvoorbeeld, ook tijdens de contest met die fantastische condx van afgelopen weekend niet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#19 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat je deze goedkopere, cq. vaak eenvoudigere apparaatjes moet zien voor wat het is.

Dit soort dingen is al heel erg lang een niche-markt binnen de zendhobby. Er is een beperkte groep behoorlijk fanatieke gebruiers voor. Dat begon waarschijnlijk in de jaren 70 met de introductie door Heathkit van apparaatjes als de HW-7 en de HW-8, maar daarvóór was er al een aantal mensen geïnteresseerd in apparaatjes waar tegenwoordig bijvoorbeeld iets als de Pixie2 ook nog toe behoort. PA0SE heeft in zijn reflecties vanaf de jaren 70 of misschien wel eerder aandacht aan dit soort ontwerpen en ontwerpjes besteed.

In het verleden ging het meestal om transceivers voor CW. De laatste jaren zie je steeds meer apparaten opkomen die ook SSB hebben in deze categorie, en dat heeft geleid tot een nieuwe categorie: pedestrian mobile HF. Die categorie begon in feite al in de late jaren 80 met de opkomst van de apparaten van Mizuho in Japan. Mizuho maakte gedurende een aantal jaren portofoons, die we tegenwoordig als 'koelkastmodel' zouden beschouwen. De eerste daarvan hadden niet meer dan 300 mW, de latere hadden 1 of 2W, en ze zijn alle gemaakt voor slechts één amateurband, en zijn verkocht voor alle banden tussen 3,5 en 144 MHz, behalve 10 MHz en 70 MHz. Deze apparaten werkten met een VXO, waarbij de band meest in twee bereiken werd bestreken en hadden SSB en CW.

Met deze apparaten kun je portabel werken. Er zit een telescoopantenne op van tussen de 1,50 en 2 meter lang. Het beste werken ze met een beperkte tegencapaciteit, een draad van meest 3 tot 4 meter lengte, door sommigen 'sleepdraad' genoemd, omdat je hem achter je aan sleept.

Als je op Youtube gaat zoeken op 'pedestrian mobile QRP' of iets dergelijks, dan kun je de meest fantastische verbindingen vinden, waaromder QSO's tussen Europa en Australië met slechts 5W SSB op deze manier, in een enkel geval zelfs met aan beide kanten van de verbinding een pedestrian mobiel station (vaak mensen die dat vooraf hadden afgesproken).

Veel van de CW-ontwerpen voor deze markt zijn en waren erg eenvoudig. De meeste hadden aanvankelijk ook maar één band, hoewel er in de loop van de tijd ook diverse met 2 of 3 of meer banden zijn gekomen. De meeste van deze ontwerpen tot een jaar of 10 geleden bleven niet overeind op bijv. een 40 meterband die erg druk is.

Ik heb redelijk wat ervaring met een flink aantal van deze goedkopere apparaten (die niettemin rond de 300 euro kunnen kosten voor een versie voor 1 band), dan hoort de (tr)uSDX wel tot het bovensegment van de apparaten met een voor deze categorie goede ontvanger. Er zijn zeker betere, maar niet onder de 400 euro.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#20 Bericht door pc1mb »

Wanneer verwacht je op de "echte" ook WARC banden?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#21 Bericht door PA0ETE »

Er zit 1 WARC-band op: 10 MHz. Hij werkt op 80/60/40/30/20m.

Volgens mij kun je dat wel erbij maken. Je moet iets van 10 kerntjes wikkelen en de firmware aanpassen, dat is alles. Ze werken nu overigens aan een firmware-versie die ook in AM en FM zendt.

Bij de goedkope klonen ontbreekt veel van de filtering. Sommige daarvan zenden overal, ook op 27 MHz.

In één van de filmpjes van DL2MAN laat hij zien hoeveel kerntjes er bij de kit-versie geleverd worden, die zitten met wikkeldraad erbij in een plastic zakje. Met die hoeveelheid ringkertjes erbij werkt hij op 10 banden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#22 Bericht door PA0ETE »

Tijdens de contest daarnet (en ja ik moet volgens mij een keer de boel afstoffen, maar het gaat om het apparaatje nietwaar :) )


youtu.be/qv-WFoDj9ag
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

John,

Heb je de spoelen zelf gewikkeld of is dit een compleet gebouwd exemplaar?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#24 Bericht door PA0ETE »

Geen tijd, ik werk de laatste maanden vaak 12 tot 14 uur per dag en ook vaak in het weekend. Kant en klaar gekocht dus.

(Ik heb nog twee eenvoudige transceivers in bouwpakket liggen.... ooit :) Ik bouw nog wel, ook van eigen ontwerp maar dat zijn vrijwel uitsluitend dingen die in mijn twee repeaters zitten)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#25 Bericht door PA0ETE »

p.s. ik ben niet zo'n groot fan van bouwpakketten bouwen. Ik vind het leuker om zelf dingen te bedenken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#26 Bericht door sottezero »

ik ook en loop dan tegen problemen aan die weer opgelost moeten worden.
zoals een groot vermogen die dan bijv +15 en -15V nodig heeft

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#27 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet zo goed thuis in de eindtrappen, maar er zijn toch ook transistoren die dat bij 13,8V doen.

Wat ik trouwens leuk aan het oranje apparaatje vind: hij werkt ook op een voeding met een USB-aansluiting. Ik denk dat hij dan ongetwijfeld niet het volle zendvermogen geeft. In het manual staat dat hij op 5V op die manier werkt, maar als er tegelijk ook 13,8 V op staat dan schakelt hij altijd daarop over.

Het beknopte manual is eventueel hier te vinden: https://dl2man.de/4-trusdx-manual/

Wat wel leuk is dat is dat je met de connector waar PA bij staat een eindtrap op zenden kunt schakelen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#28 Bericht door PH2X »

PA0ETE schreef: 19 mar 2022, 16:09 Deze versie is geweldig. Veel beter dan de kloon die ik al had (waar ik op zich ook al blij mee was).

Ik plaats zo dadelijk een filmpje met demo van wat 40m stations. Het is een dag en nacht verschil met de kloon.
Wat PA0ETE hier schrijft kan ik bevestigen. Ik heb de (tr)uSDX (origineel, oranje) nog niet zo lang in bezit. De afgelopen dagen heb ik vanuit Toscane diverse verbindingen op 20m gemaakt met o.a. Engeland, Nederland, België, Schotland, Denemarken, Polen, Rusland en Griekenland. Ik was verbaasd hoe goed het werkte. Met Nederland heb ik met PE2MOS meegedaan met de Haagse ronde. Mosch liet mijn signaal horen in de ronde. Vanaf 10:50 tot 11:45 heb ik met Mosch enkele keren contact gehad. Een keer, om 11:04 uur bij de start van de ronde viel de verbinding weg door fading. Wat later ging het prima. En met PD5HKR heb ik een 7 minuten durende QSO gemaakt.
Set-up was:
(tr)uSDX
G5RV junior
ZM-2 tuner (SWR van 1,00 tot 1,22 gehaald)
De tranceiver lag aan een voeding, 13,8V.

Het was mijn bedoeling om Nederland te bereiken. Dat lukte het best op 20m.

Momenteel zit ik inmiddels in Oostenrijk. Daar wil ik de G5RV junior proberen te plaatsen. Of anders wordt het een simpele draadantenne.

PH2X
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#29 Bericht door PE1LGW »

Ben in het bezit van se orgineele van DL2MAN en uit de eerste zelf byy batch.
De zelf buy batch van 10 stuks, verkregen met goed contact met Manuel en Guido.
En zeer tevreden met het resultaat.
Er zijn verbindingen gemaakt vanaf de Antillen met Parijs in CW, is zeker niet slecht.

Van de kloons hoor is niet veel goeds, en voor het prijs verschil hoef je het niet te laten.

Pe1lgw
Bijlagen
IMG-20220112-WA0002.jpg
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: uSDX, de Chinese en de echte

#30 Bericht door PA0LMD »

sottezero schreef: 26 mar 2022, 11:55 ik ook en loop dan tegen problemen aan die weer opgelost moeten worden.
zoals een groot vermogen die dan bijv +15 en -15V nodig heeft
Dat is niet juist, alle 100 watt transceivers werken op13,8 Volt
De 200 Watt versies werken op 30 tot 50 Volt maar hebben nooit -15 V nodig.
Meten is (z)weten

Plaats reactie