Condor16 Push-to-talk

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Condor16 Push-to-talk

#1 Bericht door BX2ABT »

Wil na hele lange tijd mijn Condor16 weer gaan inzetten als APRS station. Het wordt een nieuwe opzet, maar ik ben een beetje vergeten hoe alles ook al weer werkte. Heb een nieuwe DB15 plug gemaakt, de set start op en zendt als ik de A♪ toets indruk, maar als ik pin 11 (PTT) naar aarde kortsluit gaat de set niet op zenden. Alles drie keer gecontroleerd, dus kan er iets zijn dat ik over het hoofd zie?

Bedankt voor de input.

Hans

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Condor16 Push-to-talk

#2 Bericht door pa0ejh »

Pin 11 is de PTT, dat klopt volgens de schemas...

Die ligt via een Diode aan de Uprocessor, voor de Diode zit 4k7 naar +5v.

Op pin 11 zal een positieve spanning staan, als alles goed is, even meten dus.

hier nog het schema voor de aansluitingen van de 15 polige Connector.
Condor-DB15.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 351
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Condor16 Push-to-talk

#3 Bericht door ON7RA »

@BX2ABT
Hans, hier vind je waarschijnlijk wat je zoekt :wink:

https://www.pa3eki.nl/condor16/
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 351
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Condor16 Push-to-talk

#4 Bericht door ON7RA »

Jah, PA0EJH was mij net voor zie ik.
73 Renaat :D ON7RA :D

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Condor16 Push-to-talk

#5 Bericht door BX2ABT »

Hallo Egbert en Renaat,

Bedankt voor de reactie, heel fijn. Het schema van de DB15 socket en de website zijn ook mijn referentie, alleen jammer dat sommige links niet meer werken.

Ik meet 6.4 V tussen pin 11 en ground, dus dat is wat aan de hoge kant. Kortsluiten naar aarde heeft dus geen effect.

Het enige dat ik me nog kan bedenken is dat er, voordat ik het ding in de kast heb gelegd, er een nieuwe eindtrap is gemonteerd omdat de oude geen versterking meer gaf.

Ik heb hier https://pe2bz.philpem.me.uk/hamradio-mo ... bouwen.htm het schema gevonden. Kan nog niet vinden waar die Uprocessor zit. Ga even verder spitten. Later....

Hans

pa0ejh schreef: 24 okt 2021, 11:20 Pin 11 is de PTT, dat klopt volgens de schemas...

Die ligt via een Diode aan de Uprocessor, voor de Diode zit 4k7 naar +5v.

Op pin 11 zal een positieve spanning staan, als alles goed is, even meten dus.

hier nog het schema voor de aansluitingen van de 15 polige Connector.

Condor-DB15.png

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Condor16 Push-to-talk

#6 Bericht door pa0ejh »

Hier het PTT bedrading via de Printen naar de DB15.

PTT heet origineel ST, van steurung denk ik...

6,4V is wel hoog ja, zou Max 5V zijn.
Printen.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Condor16 Push-to-talk

#7 Bericht door BX2ABT »

Hallo Egbert,

Het wordt nog erger: heb het ding open gemaakt en met de vorige connector tijdelijk aangesloten. Nu meet ik 8.2 Volt op pin 11.

Heb inmiddels (dankzij jouw hint) de aansluitingen gevonden, maar nog niet de diode en 4k7.

Dit is de bovenste print. De pijl geeft de connectiepin naar de middenprint aan. Hier meet ik dus ook 8.2 Volt.
Afbeelding

Op de middenprint is dit de aansluiting die naar de eindtrap gaat. Ik kan hier niet live meten, maar deze pin heeft als enige continuity met de pin op de bovenste print.
Afbeelding

De trace op de bovenste print is niet zichtbaar zonder de afscherming te verwijderen, dus misschien is dat de volgende stap. Nog suggesties van jou kant?

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Condor16 Push-to-talk

#8 Bericht door Rene - pg3r »

Op mijn (werkende) Condor 16 meet ik 9.5 V op pen 11.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Condor16 Push-to-talk

#9 Bericht door pa0ejh »

Lijkt wel of die lange print pennen op de onderste foto geoxideerd zijn, misschien vochtig geweest, dat verklaart spanningen hoger dan 5V op ST of pen 11...

Op pen 6 van de uC 80C39 moet iets van max. 5V staan, dit is de PTT pin van de uC..
Steuerung.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Condor16 Push-to-talk

#10 Bericht door BX2ABT »

Die pennen zien er glanzend uit, maar even schoonmaken kan nooit kwaad, dus dat gaat gebeuren.

Maar.....ik denk dat ik iets gevonden heb. Had intussen ook het schema gevonden op een oude site. De diode en weerstand zijn dus respectievelijk D6 en R47 op de processor print (de bovenste). Dit is wat ik mat op verschillende punten....
Afbeelding
R47 geeft rare waardes aan, dus ik neem aan dat die intern de geest heeft gegeven, want van buiten ziet het ding er normaal uit. Morgen even zoeken of ik nog een 1/8W exemplaar heb liggen en dan kijken of vervangen het oude beestje weer goed kan laten functioneren. Ik denk dat ik gelijk D6 ga vervangen en aangezien dat een 1N4148 is zal dat geen probleem zijn. Want wat ik niet snap is de 2V voltage boost over D6. Normaal zou dat een verlaging van 1.6V moeten zijn, of heb ik dat mis?

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Condor16 Push-to-talk

#11 Bericht door BX2ABT »

Stap verder, maar nog niet opgelost. D6 en R47 vervangen. Die laatste was goed, maar D6 niet, dus de gemeten spanningen zien er nu zo uit (met en zonder laag brengen van pin 11):
Afbeelding
Zoals Rene al schreef staat er nu 9.6V op pen 11 en bij het laag brengen gaat het naar 0V, dus dat is kennelijk goed. Het ding schiet nog steeds niet in de zendstand als je pin11 naar aarde kortsluit, maar bij een druk op de A♪ toets dus wel. Ik heb op het schema gezocht naar die twee paden die de zender actief maken, maar nog niet gevonden? Van welke pin van µC komt het signaal dat de zender actief moet worden?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Condor16 Push-to-talk

#12 Bericht door pa0ejh »

Nog even gezocht in het schema hoe de Zender wordt ingeschakeld....

Dat gebeurt door het +S signaal dat door de uProcessor wordt gemaakt...

Als je op een 5TVO toets drukt dan maakt de uC een 5TVO signaal, zoals in de Eprom is geprogrammeerd
en dan wordt ook de Zender geactiveerd door het +S signaal, maar eerst wordt de Ontvanger stil gelegd door het +E
signaal laag te maken...

Het +S signaal wordt ook hoog gemaakt wanneer je de PTT drukt, die via de Diode D6 de pen 6 van de uC laag maakt.
D6 was defect schreef je, dus waarschijnlijk is de uC ingang pen 6 ook defect geraakt...

Je kunt niet ongestraft +S activeren want al naar gelang de toestand van die poort richt je nog meer schade aan
en wordt de Ontvanger ook niet stilgelegd......

Mocht je nog een reserve Condor hebben, dan zou je de uC 80C39 kunnen omwisselen....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Condor16 Push-to-talk

#13 Bericht door BX2ABT »

Hallo Egbert,

Ik was er al een beetje bang voor dat de µC defect is geraakt. Ik heb helaas geen tweede Condor hier, dus ik kan op die manier niet testen. De Condor16 die ik heb kwam uit mijn auto toen we Nederland vertrokken en is het laatste beetje Hollandse zendamateur glorie dat ik nog heb.

De 80C39 is hier niet te krijgen, maar wel via eBay. Of iemand moet er nog een hebben liggen........

In ieder geval bedankt voor de hulp in het foutenzoeken, dat waardeer ik zeer. Het ding gaat nu weer op de plank todat er een andere 80C39 binnen is. De APRS setup gaat voorlopig verder met een Baofeng, maar dat is geen 24/7 oplossing, helaas.

73 uit Taiwan

Hans
BX2ABT

pa0ejh schreef: 26 okt 2021, 14:32 Nog even gezocht in het schema hoe de Zender wordt ingeschakeld....

Dat gebeurt door het +S signaal dat door de uProcessor wordt gemaakt...

Als je op een 5TVO toets drukt dan maakt de uC een 5TVO signaal, zoals in de Eprom is geprogrammeerd
en dan wordt ook de Zender geactiveerd door het +S signaal, maar eerst wordt de Ontvanger stil gelegd door het +E
signaal laag te maken...

Het +S signaal wordt ook hoog gemaakt wanneer je de PTT drukt, die via de Diode D6 de pen 6 van de uC laag maakt.
D6 was defect schreef je, dus waarschijnlijk is de uC ingang pen 6 ook defect geraakt...

Je kunt niet ongestraft +S activeren want al naar gelang de toestand van die poort richt je nog meer schade aan
en wordt de Ontvanger ook niet stilgelegd......

Mocht je nog een reserve Condor hebben, dan zou je de uC 80C39 kunnen omwisselen....

BX2ABT
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2018, 15:49
Roepletters: BX2ABT

Re: Condor16 Push-to-talk

#14 Bericht door BX2ABT »

Het was inderdaad een kapotte µC. Rene PG3R was zo aardig om me een andere te sturen en met dat IC kloppen alle spanningen en werkt de PTT weer zoals het moet. Bedankt voor alle hulp, nu op naar de volgende reparatie (mijn TS-440S geeft geen geluid meer).

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Condor16 Push-to-talk

#15 Bericht door Rene - pg3r »

Ha, mooi zo!

Plaats reactie