Voedings-vraagstuk

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Voedings-vraagstuk

#1 Bericht door Hylke_PA9HK »

Beste mensen,

Sinds ik op 28 mei geslaagd ben voor de F ben ik al een tijdje aan het oriënteren op mijn eerste echte transceiver.
De eerste wordt er in ieder geval 1 voor de 2m/70cm.

Nu zit ik zo wat te Googelen, en viel het oog op de CRT Micron V2. Mooi ding, zoals het er nu uit ziet.
In de handleiding zit een plaatje over het aansluiten van de voeding op de zender via een connector.
Ik heb nu ruim 1,5 uur zitten zoeken, maar ik kan nergens een duidelijke 'voeding voor dummies' vinden. Wie o wie kan mij uitleg geven hoe je zender en voeding met elkaar verbindt met alle connectoren etc?
Ik zal het plaatje uit de handleiding even toevoegen.

Ik ben jullie op voorbaat eeuwig dankbaar :)

Groetjes,
Hylke PA9HK
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-10-10 om 11.38.24.png
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Voedings-vraagstuk

#2 Bericht door Ton_O_E »

Meestal zitter er twee bananenstekkers aan de voedings kabel, een rode en een zwarte
de rode stop je in de plus (meestal ook rood) van de voeing
de zwarte stop je in de min (meestal ook zwart) van de voeding
Je hebt een gestabiliseerde voeding nodig van 12 tot 13,8V (gelijkstroom DC) die minimaal 12 ampère kan leveren(volgens beschrijving)
Eigenlijk fungeert de voeding gewoon als accu

De voeding stop je met een stekker in het stopkontakt
Bij sommige uitvoeringen, kun je ook losse draden onder de klemmen van de voeding draaien (zonder stekker)
dan geldt ook rood op rood en zwart op zwart
op de zender zelf zit een aansluiting/stuk draad met connector waar de bijgeleverde kabel inpast

vaak zit er ook nog een zekering in een houder tussen de kabel

Die 12 ampère heb je alleen nodig als je vol vermogen wilt zenden. als je iets minder hebt, gaat het ook

De zender neemt zoveel stroom (ampere) als hij nodig heeft. De spanning (volt) is wel heel belangrijk, die mag niet hoger zijn dan 13,8V
en ook niet veel lager
Laatst gewijzigd door Ton_O_E op 10 okt 2021, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA3TON

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Voedings-vraagstuk

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

Zoals PA3TON beschrijft. Zie voorbeeld op de foto op http://www.pi4vli.nl/news.php?readmore=303

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Voedings-vraagstuk

#4 Bericht door Hylke_PA9HK »

Kijk, hier kom ik verder mee! Bedankt PA3TON en PA2LO!

Groetjes,
Hylke PA9HK
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Voedings-vraagstuk

#5 Bericht door PA0KLS »

Een zendontvanger heeft stroom nodig om te werken (natuurlijk). Dit wordt genoemd: "de voeding". In jouw geval is de CRT Micron V2 bedoeld om tewerken op een autoaccu van 12 volt. Zo'n accu heeft wanneer hij geladen wordt in de auto, tijdens het rijden dus, een spanning van 13,8 volt. Bij stilstand zakt die spanning vrij snel in tot 12 volt. Dat moet ook werken, dus de spanning waarop je hem aansluit komt niet zo héél nauw. Maar wel belangrijk is dat de spanning redelijk constant is, en dat het een gelijkspanning is. Een autoaccu kan zeer forse stromen leveren, wel tot 100 ampère, dat is ook nodig bij het starten van de motor.

Als je de set thuis gaat gebruiken, kan dat ook op een autoaccu, maar dat zijn nogal vieze dingen, die je liefst niet in de huiskamer wilt hebben. Ik heb dat in het verleden wel gedaan, maar zou het nu niet meer doen. Daarom heb je een voedingsapparaat nodig dat een constante gelijkspanning geeft in de buurt van de 12 volt tot 13,8 volt. Dit moet een mooi constante spanning zijn, daarom een gestabiliseerde voeding. Een acculader voor autoaccu's heeft dat meestal niet, want een accu laadt ook prima op een spanning waarop nog een sterke rimpel van de wisselspanning van het lichtnet zit. Dat is gemakkelijker te maken, dus bij acculaders is daar geen enkele aandacht aan besteed.

Voor de micron V2 moet die voeding een stroom kunnen leveren van 12 A, volgens het tabelletje. Als jouw voeding dat niet helemaal aan kan is dat niet zo erg, reken maar mee:
Uitgangsvermogen voor 2-meter = 25 watt,
Uitgangsvermogen voor 70-cm = 20 watt.
Een eindtrap heeft meestal een rendement van maximaal 40%, dus bij zenden op 2-meter trekt de eindtrap 25 W / 0,4 = 62,5 W. Dat is een stroom van 62,5 W / 12 V = 5,2 A.
Voor de eindtrap voor 70-cm geldt iets soortgelijks, dus als je zendt op 2-m en 70-cm tegelijk kom je boven de 10A uit. Maar wanneer doe je dat nou.

Er zijn voor dit doel mooie gestabiliseerde voedingen te koop. Je hoeft geen voeding te hebben die precies 12A aan kan, meer mag ook, 15A, 20A, 30A. De set neemt toch niet meer af dan hij op elk moment nodig heeft.

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Voedings-vraagstuk

#6 Bericht door pe1hzg »

En als je overweegt een voeding aan te schaffen, kijk dan naar een SPA8230 (wordt ook verkocht onder andere merken, zelfde cijfers, andere letters). Het ding doet 13.8V bij ruim 20A, genoeg voor een 100W HF transceiver. Ondanks dat het een schakelende voeding is, is 'ie schoon en geeft geen storing. Is niet duur en vaak nog wel wat over de prijs te handelen.

Er zijn natuurlijk andere voedingen met knopje, metertjes enzo. Maar de 8230 is een "connect en forget"

De CRT is een entry-level transceiver. Geen verkeerd ding maar verwacht geen wonderen. Verwacht wel dat je ervan leert!

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Voedings-vraagstuk

#7 Bericht door Snof »

Meestal zitten er GEEN bananenstekkers aan de voedingskabel van de radio, die moet je zelf kopen.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Voedings-vraagstuk

#8 Bericht door EA5JEX »

F gehaald, is dit geen examen onderwerp?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voedings-vraagstuk

#9 Bericht door PE2AAB »

EA5JEX schreef: 12 okt 2021, 12:10 F gehaald, is dit geen examen onderwerp?
De meeste info 'beperkt' zich tot: 'Sluit een transceiver aan op een daarvoor geschikte voedingsbron' (of iets in die strekking). Daar wordt niet echt uitgelegd hoe je dat feitelijk doet. Oogje maken aan het kabeluiteinde en om de aansluit schroef terminals heen doen, banaan stekkers aanzetten, verloopje maken naar PowerCon of PowerPole connectoren enz. Dat is wat je als metselaars/gezel duo zou moeten kunnen leren maar dat is in de Coronatijd best lastig.

Ik kan me mijn marifoonboek nog herinneren. Stond nog net in dat het meestal 12V is en dat je de rode op de rode en zwarte op de zwarte moet aansluiten. Hoe dat je dat dan fysiek doet vertelde het verhaal niet.

Overigens ben ik altijd wel een YouTube fan. Je haalt daar veel vandaan in de vorm van 'tutorials' zoals bijvoorbeeld:
https://youtu.be/H5gOq9d29oc?t=376
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Voedings-vraagstuk

#10 Bericht door PH1HI »

EA5JEX schreef: 12 okt 2021, 12:10 F gehaald, is dit geen examen onderwerp?
Volgens mij is dit basiskennis; weten van gelijk (en wissel-)spanning, hoe de stroom loopt (feitelijk en volgens elektriciteits leer) en wat het verschil is tussen plus en min op een voeding/accu. Verbaast mij zeer in ieder geval.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

pa1ivo
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 okt 2014, 07:25
Roepletters: pa1ivo
Locatie: JO22JL
Contacteer:

Re: Voedings-vraagstuk

#11 Bericht door pa1ivo »

Hoi Hylke,

Er is al veel nuttige informatie gegeven, maar met een multimeter kan je altijd even de spanning meten tussen de aansluitingen van je voeding waar je je nieuwe transceiver op gaat aansluiten. Dan weet je zeker dat daar de juiste spanning staat en dat de polariteit goed is (ook even kijken of de snoeren van de multimeter niet per ongeluk verkeerd om zitten). Meten is weten (als je weet wat je meet).

Succes, en inderdaad beter even eerst vragen als je het niet zeker weet.

Ivo.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Voedings-vraagstuk

#12 Bericht door pe1rea »

Hylke, kijk zaterdag maar even hoe het al dan niet kan..
We spreken elkaar dan toch...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Voedings-vraagstuk

#13 Bericht door PA3CQJ »

De CRT Micron V2 lijkt wel een aardig setje,
maar kijk ook eens naar de Anytone AT-778UV.
Scheelt toch een paar tientjes.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Voedings-vraagstuk

#14 Bericht door PC1L »

PH1HI schreef: 12 okt 2021, 19:13
EA5JEX schreef: 12 okt 2021, 12:10 F gehaald, is dit geen examen onderwerp?
Volgens mij is dit basiskennis; weten van gelijk (en wissel-)spanning, hoe de stroom loopt (feitelijk en volgens elektriciteits leer) en wat het verschil is tussen plus en min op een voeding/accu. Verbaast mij zeer in ieder geval.
Zeker .. en ook beetje knowledge abt technische en natuurkundige richting v d stroom :lol:
pa1ivo schreef: 12 okt 2021, 19:34 Hoi Hylke,

Er is al veel nuttige informatie gegeven, maar met een multimeter kan je altijd even de spanning meten tussen de aansluitingen van je voeding waar je je nieuwe transceiver op gaat aansluiten. Dan weet je zeker dat daar de juiste spanning staat en dat de polariteit goed is (ook even kijken of de snoeren van de multimeter niet per ongeluk verkeerd om zitten). Meten is weten (als je weet wat je meet).
In geval van twijfel : gewoon aanleren om even niet te veel op de kleurtjes te letten maar meten ( op de juiste manier natuurlijk :lol: ).

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Voedings-vraagstuk

#15 Bericht door PA1FOX »

Het probleem is dan ook soms dat sommige mooie kleurtjes vanzelf zwart worden als je het fout doet.

Plaats reactie