Advies beginners setup

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1107
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Advies beginners setup

#31 Bericht door PH7R »

Tyfoon schreef: 19 sep 2021, 10:30 @ph7r; Een Xiegu G90 heeft standaard SDR dacht ik. Volgens mij heb je alleen een interface setje nodig voor naar de laptop
Geen idee. Wat ik bedoel is dat als je de Xiegu G90 aanschaft voordat je je licentie hebt en deze alleen als ontvanger gebruikt het een discussie kan zijn of dit cf de licentievoorwaarden (ondanks dat je de mic niet hebt aangesloten) mag. Het is aantrekkelijk om al wat te kopen en te beginnen. Ik heb zelfs gewacht tot ik mijn F-licentie behaald had (3 maanden eerder N behaald) om de druk erop te houden en tijd te besteden aan studeren ( :wink: ik ken mijzelf een beetje).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Advies beginners setup

#32 Bericht door PA3LS »

Tyfoon schreef: 19 sep 2021, 10:30 Die afstraling is iets waar ik ook niet aan gedacht heb. Mijn hele huis zit vol met draadloze thuis automatisering. Met name Wifi en Zigbee (is mn 2.4Ghz) en zwave (=902.42Mhz) gaat die problemen opleveren? Dat zou nogal eens een showstopper kunnen zijn.
Die frequenties zitten zo ver van de kortegolf af, dat je daar helemaal geen last van hebt. Ik heb alleen eens problemen gehad op 20m op de *bekabelde* verbinding.
Maar dat was dan ook met een 3m sprietje en de balkonrail als aarde. Dan zijn dat soort problemen niet vreemd.

Met veel automatisering kan je eerder verwachten dat je radio gestoord wordt door alle elektronica. Niet door de zendertjes daarin, maar vooral door de voedingen.
Pluk effe ergens een ontvangertje vandaan en begin met luisteren. Er is een reële kans dat je met een draadantenne op HF zoveel storing binnen krijgt, dat je zwakke signalen gewoon totaal niet kan horen.
Ik ben nagenoeg gedwongen om een loop voor de ontvangst te gebruiken vanwege het stoorniveau hier, of om mobiel te gaan. Met een loop kan ik de ergste boosdoener nog wegdraaien. Maar dat maakt alles weer een stuk minder gebruiksvriendelijk.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#33 Bericht door PA0BAK »

Tyfoon schreef: 19 sep 2021, 10:30Een Xiegu G90 heeft standaard SDR dacht ik. Volgens mij heb je alleen een interface setje nodig voor naar de laptop
Klopt, dat is deze bij AlieExpress
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Advies beginners setup

#34 Bericht door ON5RKN »

Effe een knuppel in het hoenderhok gooien.....

Zorg in de eerste plaats maar dat je uw machtiging behaalt en dat van je familieleden aan de andere kant van de grens ook....
Dan nog dient hf niet voor familie-onderonsjes iedereen kan immers meeluisteren.

Plaats reactie