Advies beginners setup

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Advies beginners setup

#16 Bericht door pa3kc »

Tyfoon schreef: 17 sep 2021, 08:31 Ik ben me nu al een paar weken aan het inlezen in de amateur radio wereld en langzaam maar zeker begin ik een paar dingen een heel klein beetje te snappen. Het meeste echter niet, vandaar even een adviesvraag. p.s. ik heb wel het forum afgezocht naar informatie Ik heb twee posts gevonden met al wat advies viewtopic.php?p=240497#p240497 en viewtopic.php?f=4&t=23402&start=30 dus ik beperk me tot de vragen die ik daar niet echt beantwoord zie. Voor de goede orde: Vanzelfsprekend zorg ik voor de juiste papieren zodra ik spullen ga aanschaffen (in dit geval ga ik voor N)

Ik ben op zoek naar een zo eenvoudig mogelijk setup om in eerste instantie te communiceren via HF met familie net over de Belgische grens richting Limburg. Zelf woon ik in het midden van het land in de buurt van Amersfoort/Hilversum. Ik wil niet altijd afhankelijk zijn van de aanwezigheid van Internet, 4G etc. Afstand is ca 200km. Daarnaast zie ik dit als mijn intro in de hobby.

Zover mijn research uitwijst zou dat in principe moeten kunnen op bv de 20 of 40m band maar wellicht zit ik wel naast.

Welke apparatuur zouden jullie hierbij adviseren? Bij voorkeur:
  • Enigszins portable (dus met auto, niet fiets)
  • Zo weinig mogelijk losse delen (dus bv liefst transceiver met ingebouwde antennetuner)
  • Betaalbaar
  • Mogelijkheid tot FT8
  • Antenne die ik niet permanent wil opstellen. Dus liefst 'portable' (niet noodzakelijk mobile). Ik kan hem evt wel vast maken aan de schoorsteen van mijn dakterras en dan uitschuiven/opzetten als ik ga ontvangen/zenden maar wil ook de mogelijkheid hebben hem mee te nemen en ergens anders op te zetten. Met name 20 & 40 meter band. Antenne moet goed samenwerken met interne Antenne tuner (wil dus geen externe Antenne tuner meenemen) en vanzelfsprekend een zo groot mogelijk bereik hebben. Een Dipool (als backup of alternatief_ is ook mogelijk, die zou ik evt van het dakterras naar beneden in de tuin kunnen spannen maar is wel meer werk om elke keer op te zetten. Ik woon vrijstaand maar wel huizen op korte afstand (<10m). Ca 25M boven NAP.
Aangezien ik een beginner ben en nog niet echt weet hoe fanatiek ik hiermee aan de slag ga dacht ik zelf bv:
  • Xiegu G90 20W (of is dit niet sterk genoeg?)
    of evt tweedehands 100W transceiver bv Yaesu FT-950 (of iets dergelijks, maar vind ik eigenlijk al erg groot en niet echt portable)
  • Goede stabiele 12v voeding heb ik al

Hebben jullie advies voor me gezien bovenstaande?
Het kan maar op 1 manier betrouwbaar en dat is op de 2m band zoals @pa1bvm al zei met een yagi vanaf jouw kant met vrijzicht richting België op een mastje +- 12m hoogte. En dan moet jouw familie ook een identieke setup hebben richting jouw kant op.

Vanaf 2 kanten met een horizontale gepolariseerde yagi in SSB met 50w moet prima te doen zijn.
Iets anders gaat helaas niet lukken qua amateur radio voor hetgeen waarvoor jij het wilt gebruiken.

Vanuit de auto gaat dit niet werken betrouwbaar of er moet toevallig (en nooit wanneer jullie het nodig hebben) dat er tropo dan is.

Dat zou je dan primair kunnen gebruiken om betrouwbaar te kunnen kwekken en als ondersteuning daarvan gewoon sms of ander internet based app gebruiken.

Anders vergeet het maar. HF is niet betrouwbaar genoeg voor wat jij wilt en als je niet afhankelijk wilt zijn van repeaters of internet dan houd het qua amateur radio op :)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#17 Bericht door PA3DJS »

Met 20W gemiddeld vermogen op 80 m SSB zet je met een goede antenne een goed signaal neer. Er hangt mij bij dat in BE gesproken werd van gemiddelde vermogens (en niet PEP). Een houder van een basisvergunning in BE mag een 100W transceiver bezitten en gebruiken.

Over VHF/UHF
Het hangt er wel vanaf waar je in Hilversum zit, vanwege de hoogte verschillen, en natuurlijk waar de familiezendamateur in BE zit.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Advies beginners setup

#18 Bericht door PA3LS »

Als het via 2m kan, is dat verreweg het makkelijkst. Maar zó ver buigen die golven toch niet mee met de aarde?
De horizon zit niet op 200km afstand. Nu kan je vaak wel een beetje voorbij de horizon komen op 2m, maar zó ver toch niet?

Mijn ervaring op 2m is wat beperkt omdat m'n set geen ctcss heeft en fm simplex nogal dood is. Heb wel eens 90km gehaald met een halvegolfspriet op het dak, en een keer over de 500km toen er ontzettende tropo was, maar als ik op de repeateringangen luister hoor ik niet zo heel veel buiten mijn eigen stad en Amsterdam.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#19 Bericht door PE1PQX »

@PA3LS dan zijn jouw ervaringen op 2m wel erg beperkt. In SSB kun je vrij eenvoudig over de 200km afstand komen, ik hoor dagelijks vanuit Emmen het PI7CIS baken in Scheveningen. Toch meer dan 200km lijkt me.

Er is veel meer dan alleen FM en praatpalen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#20 Bericht door Ton_O_E »

PI7CIS hoor ik ook 24/7 in Oldenzaal, en zonder condities werk ik de kust van Engeland.
Een heel stuk daar tussen niet.
Voorheen PA3TON

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies beginners setup

#21 Bericht door pa1bvm »

@pa3ls met een 4 of 5 elements yagi en een radio met SSB gaat er dan een wereld (op 144) voor je open .

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Advies beginners setup

#22 Bericht door PE1RTC »

Allemaal waar wat hierboven staat Typhoon, maar een betrouwbare verbinding zonder grote dipoolantennes of hoge masten met yagi voor 2m erin kan ook hoor.
Gewoon je F licentie halen en een station voor de Oscar-100 satelliet bouwen.
Lijkt moeilijker dan het is.
Maar als je naast het familiecontact ook nog wat plezier aan de hobby wil beleven zou ik zeker voor de kortegolf gaan.
Maar dan komt er dus wel minimaal een draadantenne van een meter of 15 in de tuin te hangen, en nog liever een dipool van minimaal 2x15 meter.
Dat hoeft allemaal niet opvallend te zijn. Een getuide glasfiber stok achter in de tuin en een draad eraan naar de schoorsteen.
Daar hadden hier de buren (gelukkig) geen problemen mee.

Tyfoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 20:58

Re: Advies beginners setup

#23 Bericht door Tyfoon »

Dank voor alle tips.

Als ik eea zo lees dan is het wel een optie om met bv een XIEGU G90 & een goede Dipool te starten en dan bij voorkeur op de 80M band (met de juiste papieren). Dat is al met al een setup die heel betaalbaar is. Niet perfect en 100% maar wel doe-baar.

Een dipool van minimaal 2x 15m (ik neem aan dat 2x20 het beste is toch?) zou in omgekeerde V moeten kunnen bij mij. Vanaf zolder kan ik op het dakterras komen. Daar aan de schoorsteen en dan twee draden schuin naar beneden. Tuin is ongeveer 10 diep en 15 breed dus naar de twee hoeken en dan vast aan de schutting, dan heeft vrijwel niemand er last van. Tuin op het zuiden. Is dan bv een Fritzel FD4 een goede keuze voor een inverted V of beter iets anders?

Oscar-100 had ik nog nooit van gehoord maar ziet er idd erg interessant uit.

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Advies beginners setup

#24 Bericht door PE1RTC »

Hoi Tyfoon, nee een FD4 is GEEN goede keuze. Diezelfde fout maakte ik ook toen ik op kortegolf mocht beginnen in de jaren 90.
Het is een OCF, off center fed, antenne en dus niet symmetrisch.
Ik had heel veel last van HF instraling, zoals de thermostaat van de cv die ineens op 28 graden staat of de Senseo machine die uit zichzelf warm water ging sproeien. (Nee geen overdrijving, ik heb dat zelf bewust in huis meegemaakt).
Ga terug naar de oorsprong, Tyfoon, en 50 jaar geleden wisten ze al wat prima werkt.
Om met de wijze woorden van PA0SE te beginnen: Hang zoveel draad op als je kunt maar zorg dat het symmetrisch is. Vervolgens middengevoed met een kippenladder (US Wireman CQ552 of rozenclips zelfgemaakt) naar je radiokamer en je hebt een nagenoeg verliesvrije antenne voor alle banden.
Je maakt of koopt dan een goede symmetrische antennetuner en klaar.

V.w.b. Oscar-100: Ik werk er nu een 2 jaar op. De techniek is prachtig. Je zult een behoorlijk stabiel signaal van een watt of 5 moeten produceren op 2400 MHz in ssb. Ontvangend is geen punt. Kan met elke oude sat tv schotel.
Het is technisch een leuke uitdaging maar daarna is het ook voorbij: elk station dat je hoort kan je immers werken, het maakt niet uit of het tegenstation in India of in Duitsland is, de signalen zijn hetzelfde.

Nee dan de kortegolf....
Het was in 1996 dat ik van Jelke uit Ternaard een SGC-300 antennetuner kocht.
Op zaterdag rond de middag die antennetuner aan het houthokje in de tuin gehangen en een stukje draad van een meter of 7 eraan naar het uitzetboompje van het slaapkamerraam gehangen. Draadje van de tuner naar massa toe en hup naar boven....kiekn wat wordt.
Ik draai over de 14MHz band en fluit een keertje. Op dat moment komt XU7POS in de lucht (Cambodja) en geeft mij een prima rapport.
Een minuut later storten de Italianen en de Spanjaarden zich erop met grote beams en kilowatts en was ik ondergesneeuwd...
Maar dat ik daar, terwijl ik mijn antennetunertje aan het testen was met 100 watt, zomaar Cambodja kon bereiken maakte mijn weekend heel goed.
Voor de rest, lees je in, en kijk eens op www.qrz.com waar de amateurs zoal mee werken.
73's Gert PE1RTC

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#25 Bericht door PA0BAK »

Tyfoon schreef: 18 sep 2021, 19:54 Een dipool van minimaal 2x 15m (ik neem aan dat 2x20 het beste is toch?) zou in omgekeerde V moeten kunnen bij mij. Vanaf zolder kan ik op het dakterras komen. Daar aan de schoorsteen en dan twee draden schuin naar beneden. Tuin is ongeveer 10 diep en 15 breed dus naar de twee hoeken en dan vast aan de schutting, dan heeft vrijwel niemand er last van.
Je kunt ook één poot van de dipool langer maken, b.v. 25m en die schuin over de tuin en aan het einde in een haakse bocht verder laten lopen.
De 2e poot kan je dan over het huis laten lopen, op dezelfde manier.

Gewoon uitproberen met goedkoop gesplitst luidspreker snoer, zodra je de beste constructie gevonden hebt, neem je met keflar versterkt draad, dan wel duurder is, maar dan kan je jaren mee vooruit.

Voor een symetrische voeding gebruik ik dezelde draad (keflar), maar ook gewoon lichnetsnoer, met PVC pijpjes van 8cm als afstandhouders.
De Xiegu G90 kan dit tunen (in mijn geval) op alle HF banden via een 1:1 trafo.............
Laatst gewijzigd door PA0BAK op 18 sep 2021, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Berichten: 1107
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Advies beginners setup

#26 Bericht door PH7R »

Om ervaring (oa propagatie) en te testen met antennes schaf een SDR ontvanger aan (bijv SDRplay of Airspy HF+). Met behulp bijv van WSJT-X kun je FT-8 of wspr rapporten doorgeven. Kun je ook naast amateurbanden ook andere stations ontvangen. Ook leuk diverse websdr's te beluisteren.
Alvast succes met F-cursus en hopelijk snel succesvol examen.

Nadat ik zelf N en F examen dit jaar heb gedaan kom ik er meer en meer achter dat ik nog heeeeel weinig weet :mrgreen: . Dus experimenteren en veel vragen :D .
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#27 Bericht door PA3DAT »

@PE1RTC: jammer dat jij slechte ervaringen hebt met een OFC, maar om daarmee die antenne maar meteen naar de prullenbak te verwijzen gaat wat ver, naar mijn idee. Ik kocht mijn eerste FD4 in 1980, gebruik nu mijn derde die geschikt is voor 1,5KW en ben al 40 jaar zeer tevreden met deze antennes. Totaal geen last van instraling, ook niet bij de buren.

Je moet dus niet afgaan op één enkele ervaring, wil ik maar zeggen.

Een FD4 is asymmetrisch, net als een vertical. Heb je de ruimte dan is een symmetrische antenne beter qua ontvangst. Rustiger, dat merk ik duidelijk als ik mijn zelfgemaakte draaibare dipool voor 10/15/20 (met coax sperkringen) vergelijk met de FD4. Mijn dipool doet het onder alle omstandigheden beter, zowel zenden als ontvangen.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Advies beginners setup

#28 Bericht door PE1RTC »

PA3DAT schreef: 19 sep 2021, 07:53 .

Je moet dus niet afgaan op één enkele ervaring, wil ik maar zeggen.

Een FD4 is asymmetrisch, net als een vertical. Heb je de ruimte dan is een symmetrische antenne beter qua ontvangst. Rustiger, dat merk ik duidelijk als ik mijn zelfgemaakte draaibare dipool voor 10/15/20 (met coax sperkringen) vergelijk met de FD4. Mijn dipool doet het onder alle omstandigheden beter, zowel zenden als ontvangen.
Nou....ik heb ook andere ervaringen met a-symmetrische antennes.
Behalve de FD4 heb ik hier ook een vertical gehad voor de hogere banden en tegenwoordig een omgekeerde L antenne met een antennetunertje op een paaltje in de tuin. Gaat best met 100 watt maar zelfs dan begint het instralingsverhaal al.
Qua performance is een FD4 natuurlijk net zo goed als een dipool van gelijke afmetingen. (zendend bedoel ik dan).
Met een symmetrische dipool heb ik jaren gewerkt en ook met 400 watt of meer geen enkel probleem. En ontvangst inderdaad een stuk rustiger.
Maar nu gaan we off-topic. Tyfoon vroeg wat hij het beste kan doen en dat is, naar mijn mening, een F licentie halen dan gaat er een wereld voor hem open.

Tyfoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 20:58

Re: Advies beginners setup

#29 Bericht door Tyfoon »

Die FD4 had ik dan niet goed bekeken, dacht dat deze symmetrisch is. Niet dus... Nu moet ik wel zeggen dat ik eerst liever een kante en klare antenna koop (voor ca 70-100 euro heb je immers een symmetrische dipool zoals bv MFJ-1778 G5RV) ipv gelijk zelf maken, dat lijkt me dan wel weer leuk in stap 2 als je de basics een beetje beter onder controle hebt. Inverted V (of later variant die om het dak heen gaat) zou ook ideal zijn aangezien aansluiting dicht bij de opstelling van de radio zou komen (zolder).

Die afstraling is iets waar ik ook niet aan gedacht heb. Mijn hele huis zit vol met draadloze thuis automatisering. Met name Wifi en Zigbee (is mn 2.4Ghz) en zwave (=902.42Mhz) gaat die problemen opleveren? Dat zou nogal eens een showstopper kunnen zijn.

@ph7r; Een Xiegu G90 heeft standaard SDR dacht ik. Volgens mij heb je alleen een interface setje nodig voor naar de laptop

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#30 Bericht door PA3DJS »

De transformator is bepalend voor optimale werking van de FD4. De meeste dingen die ik heb gezien (en ook heb moeten gebruiken) waren niet optimaal. De plug beetpakken en het was "prik". Plug aan aarde, grote verandering van SWR, dan wordt ik wat minder gelukkig (politiek acceptabel uitgedrukt).

PA9T heeft een mooie transformator / common mode choke combinatie gebouwd voor OCF dipoles. Bouwbeschrijving:
https://a08.veron.nl/zelfbouw/antennes/ ... per-balun/

Als het om 80 m NVIS gaat, zou ik mooi voor de dipooloptie gaan. Hoe kleiner de dipool, hoe meer moeite je moet doen om wat signaal in de lucht te krijgen. Zie bijvoorbeeld:
http://tetech.nl/divers/SmallGarden_80m.pdf

Plaats reactie