Advies beginners setup

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Tyfoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 20:58

Advies beginners setup

#1 Bericht door Tyfoon »

Ik ben me nu al een paar weken aan het inlezen in de amateur radio wereld en langzaam maar zeker begin ik een paar dingen een heel klein beetje te snappen. Het meeste echter niet, vandaar even een adviesvraag. p.s. ik heb wel het forum afgezocht naar informatie Ik heb twee posts gevonden met al wat advies viewtopic.php?p=240497#p240497 en viewtopic.php?f=4&t=23402&start=30 dus ik beperk me tot de vragen die ik daar niet echt beantwoord zie. Voor de goede orde: Vanzelfsprekend zorg ik voor de juiste papieren zodra ik spullen ga aanschaffen (in dit geval ga ik voor N)

Ik ben op zoek naar een zo eenvoudig mogelijk setup om in eerste instantie te communiceren via HF met familie net over de Belgische grens richting Limburg. Zelf woon ik in het midden van het land in de buurt van Amersfoort/Hilversum. Ik wil niet altijd afhankelijk zijn van de aanwezigheid van Internet, 4G etc. Afstand is ca 200km. Daarnaast zie ik dit als mijn intro in de hobby.

Zover mijn research uitwijst zou dat in principe moeten kunnen op bv de 20 of 40m band maar wellicht zit ik wel naast.

Welke apparatuur zouden jullie hierbij adviseren? Bij voorkeur:
  • Enigszins portable (dus met auto, niet fiets)
  • Zo weinig mogelijk losse delen (dus bv liefst transceiver met ingebouwde antennetuner)
  • Betaalbaar
  • Mogelijkheid tot FT8
  • Antenne die ik niet permanent wil opstellen. Dus liefst 'portable' (niet noodzakelijk mobile). Ik kan hem evt wel vast maken aan de schoorsteen van mijn dakterras en dan uitschuiven/opzetten als ik ga ontvangen/zenden maar wil ook de mogelijkheid hebben hem mee te nemen en ergens anders op te zetten. Met name 20 & 40 meter band. Antenne moet goed samenwerken met interne Antenne tuner (wil dus geen externe Antenne tuner meenemen) en vanzelfsprekend een zo groot mogelijk bereik hebben. Een Dipool (als backup of alternatief_ is ook mogelijk, die zou ik evt van het dakterras naar beneden in de tuin kunnen spannen maar is wel meer werk om elke keer op te zetten. Ik woon vrijstaand maar wel huizen op korte afstand (<10m). Ca 25M boven NAP.
Aangezien ik een beginner ben en nog niet echt weet hoe fanatiek ik hiermee aan de slag ga dacht ik zelf bv:
  • Xiegu G90 20W (of is dit niet sterk genoeg?)
    of evt tweedehands 100W transceiver bv Yaesu FT-950 (of iets dergelijks, maar vind ik eigenlijk al erg groot en niet echt portable)
  • Goede stabiele 12v voeding heb ik al

Hebben jullie advies voor me gezien bovenstaande?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies beginners setup

#2 Bericht door pa1bvm »

3 extra vragen ..

1) heeft de familie in België ook een zendmachtiging ? ( welke banden )

2) geen VHF en UHF ?

3) wat is ongeveer je budget


opmerking1 >> 20 Meter is niet echt ideaal voor relatief korte afstanden ..
opmerking 2 >> met VHF ( 144-146) kan je met een kleine yagi vrij eenvoudig 150-200 Km overbruggen

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Om met familie te communiceren zou ik geen FT8 gebruiken.

Je familie moet sowieso ook een registratie hebben. Bedenk hierbij dat "familie praat" door iedereen gehoord kan worden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#4 Bericht door PA0BAK »

De Xiegu G90 is een leuke kleine transceiver met veel mogelijkheden.
De 20 Watt is voldoende om op 80m en/of 40m de afstand te overbruggen, zeker met een halvegolf dipool.

Nu ben ik bevooroordeeld, de G90 is mijn enige HF set en ik doe er alles mee :roll: :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Tyfoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 20:58

Re: Advies beginners setup

#5 Bericht door Tyfoon »

pa1bvm schreef: 17 sep 2021, 08:41 3 extra vragen ..

1) heeft de familie in België ook een zendmachtiging ? ( welke banden )
Ze is bezig met Basisvergunning meen ik. Maar moet bekennen dat ik nog niet heb gekeken of daar band beperkingen aan vast zitten.

2) geen VHF en UHF ?
Nice to have (luisteren). Mbt communicatie met family had ik die optie uitgesloten omdat ik dat dat dit geen optie was. Wellicht foutief heb ik aangenomen dat je hier dan ca 200w vermogen voor nodig zou hebben met een goede richtantenne.

3) wat is ongeveer je budget
Als instap <1000euro als ik het erg leuk ga vinden ga ik uitbreiden maar wil ook niet gelijk super premium gaan en dan uitvinden dat ik het niet leuk vind. Is me al iets te vaak gebeurt met een nieuwe hobby (ik was nogal fanatiek in de modelbouw zwevers ed)

opmerking1 >> 20 Meter is niet echt ideaal voor relatief korte afstanden ..
opmerking 2 >> met VHF ( 144-146) kan je met een kleine yagi vrij eenvoudig 150-200 Km overbruggen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#6 Bericht door PA3DJS »

Als je dat contact op regelmatige basis wilt kunnen hebben met spraak, dan wordt het 80 m (horizontaal gepolariseerd dus dipool) of VHF en hoger via troposcatter (met flink wat antennegain aan beide kanten voor spraak). 40 m band zal over een paar jaar wel weer lukken overdag. Voor 40 m heb je minder tuin/terrein nodig om een antenne op te stellen.

Andere optie is wellicht een (boven)regionale repeater die zowel vanuit BE als NL te bereiken is.

In Nederland heb je voor het gebruik van 80m een F-registratie nodig. In België is een Basisvergunning voldoende om ook op 80 m uit te kunnen komen.

Een verticale antenne is voor 80 en 40m niet zo geschikt, omdat de gewenste elevatie voor 200 km afstand nog best wel groot is. Bovendien hebben verticaal gepolariseerde antenne nog weleens de neiging om meer storing te ontvangen.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Advies beginners setup

#7 Bericht door Paula Bean »

Tyfoon schreef: 17 sep 2021, 08:31Vanzelfsprekend zorg ik voor de juiste papieren zodra ik spullen ga aanschaffen
Aanschaffen van spullen mag altijd, ook al heb je nog geen licentie. Je mag de apparatuur dan echter niet bedrijfsklaar hebben staan. Dus netjes in de verpakking laten zitten en op zolder zetten :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#8 Bericht door PE1PQX »

Om toch familie/private gesprekjes te hebben adviseer ik juist toch 4G, internet of andere vrij toegankelijke middelen te gebruiken, en geen amateurradio!
Telecom abonnementen dat via 4G of 5G werken zijn in onze landen vrij goed geregeld, uitval is zeer sporadisch en hiervoor meer geschikt; facetime Skype, Zoom en zuks.
Vragen zoals 'Hoe is het met Tante Bertha, en vertel haar dat de gebreide trui mooi staat!' (om een voorbeeld te noemen) mogen helaas niet volgens de voorwaarden van onze registratie. (Zal in België denk ik niet anders zijn)
Puur en alleen over de techniek waar we mee bezig zijn, of technische zaken daaromtrent.

Anderzijds is het opstarten van een gezamenlijke hobby erg leuk om te doen, helemaal al je dit in verschillende landen doet (NL en BE).
Tips hiervoor zijn al genoemd, en er zijn mogelijkheden zat dat ook mooi in je budget van €1000,- past. Denk aan 2e hands tranceiver (TS-570d bijvoorbeeld) en een end-fed om te beginnen op HF.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1107
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Advies beginners setup

#9 Bericht door PH7R »

PE1PQX schreef: 17 sep 2021, 14:52 Vragen zoals 'Hoe is het met Tante Bertha, en vertel haar dat de gebreide trui mooi staat!' (om een voorbeeld te noemen) mogen helaas niet volgens de voorwaarden van onze registratie. (Zal in België denk ik niet anders zijn)
:mrgreen: dagelijkse NTA ronde op 3.630 denkt daar anders over.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies beginners setup

#10 Bericht door PA3DAT »

PE1PQX schreef: 17 sep 2021, 14:52 Vragen zoals 'Hoe is het met Tante Bertha, en vertel haar dat de gebreide trui mooi staat!' (om een voorbeeld te noemen) mogen helaas niet volgens de voorwaarden van onze registratie. (Zal in België denk ik niet anders zijn)
Dat mag wel hoor, juist wel! :D
Zaken die belangrijker zijn dan dat, daarvoor moet je de telefoon gebruiken. Volgens mij is dat een oud PTT-concurrentiebeding in onze machtigingsvoorwaarden.

Nog sterker: 2 amateurs die elkaar goed kennen leuterden over koetjes en kalfjes. De één thuis, de ander op vakantie in Noorwegen. Toen de heren klaar waren, schoven ze de microfoons door naar hun echtgenotes, konden de vriendinnen ook even bijbabbelen! Ik dacht: "Wat krijgen we nou?" :shock:
Maar ook dat mag dus, zonder registratie maar onder toezicht van een registratiehouder!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Advies beginners setup

#11 Bericht door Gert_PA2LO »

...of evt tweedehands 100W transceiver bv Yaesu FT-950 (of iets dergelijks, maar vind ik eigenlijk al erg groot en niet echt portable)
"Portable" is natuurlijk best een brede term. Ga ik hiken of een berg op, dan is een Elecraft KX2 al snel het maximum. Doe ik een Flora en Fauna activatie in een natuurgebied dat goed bereikbaar is, dan neem ik een Kenwood TS-480SAT mee. Past ook met alles wat ik nodig heb in een rugzak, maar voor lange afstanden lopen zou ik het niet aanbevelen. Een TS-480 is, vind ik, nog steeds een prima set om met de hobby te beginnen en achter de hand te houden voor verschillende activiteiten of als back-up radio.

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Advies beginners setup

#12 Bericht door PE1RTC »

Nou je kan het heel kort vertellen:
Om die afstand betrouwbaar te overbruggen komt alleen 80m in aanmerking en daar mag je met N licentie niet komen. (van mij wel, maar van het AT niet).
40m heeft momenteel niet de juiste condities.
Portable gaat je dat al helemaal niet lukken of je moet ergens in het veld een 2x20m dipool ophangen en daar elke keer met bijvoorbeeld een Xiegu in je fietstas naar toe fietsen.
Blijft over: Oscar-100 satelliet maar dat mag ook weer niet met N licentie.
Dan is er nog maar 1 mogelijkheid, via een 2m repeater maar dan moet je die wel beide kunnen bereiken of er moet iets overkoepelends zijn in het zuiden van het land maar dat weet ik zo niet.
Succes, Gert PE1RTC (en ik zou toch voor F gaan, geeft je veel extra mogelijkheden).

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Advies beginners setup

#13 Bericht door PA3LS »

PA3DAT schreef: 17 sep 2021, 15:15
PE1PQX schreef: 17 sep 2021, 14:52 Vragen zoals 'Hoe is het met Tante Bertha, en vertel haar dat de gebreide trui mooi staat!' (om een voorbeeld te noemen) mogen helaas niet volgens de voorwaarden van onze registratie. (Zal in België denk ik niet anders zijn)
Dat mag wel hoor, juist wel! :D
Zaken die belangrijker zijn dan dat, daarvoor moet je de telefoon gebruiken. Volgens mij is dat een oud PTT-concurrentiebeding in onze machtigingsvoorwaarden.
En al zou het niet mogen - soms moet je de wet overtreden om hem uiteindelijk te kunnen verbeteren. We schijnen hier ook zo'n rare regel te hebben dat je geen berichten van andere amateurs mag doorsturen/relayeren voor hen, naar anderen. Terwijl in de USA, dat juist de reden is om die hele Relay League op te richten...
Geen idee of we die regel nu wel of niet nog steeds hebben, maar ik acht de kans klein dat het AT de moeite gaat doen om naar me te luisteren en te constateren 'He! PA3LS geeft namens PE1ABC een bericht door aan PA0XYZ'.

Dat gezegd hebbende - ik hoor altijd vrij weinig belgen op 40m. Ik heb mijzelf op 40m ook nog nooit teruggehoord op de belgische SDR. Ik heb het idee dat je ofwel op 80, ofwel op 160m moet gaan zitten om contact te maken tussen Nederland en België.

Hoeveel vermogen je nodig hebt, hangt af van hoe goed je antenne is. Met 15w en een smalbandmode zoals morse, of een vergelijkbare digimode, kom ik vrij eenvoudig door in België op 80m, in een verticaal draadje die ik in een spiderpole van 12m hoog heb gehangen.
Met een fullsize dipool lukt dat ook gewoon in SSB voor spraak.

PSK31 of JS8call zijn geschikte toetsenbordchat-modes.

@PE1RTC: dat klopt niet helemaal. De harmonisatie van de europese vergunningsregels betekent dat N-amateurs nu of binnenkort ook op 80m mogen komen.

Tyfoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2021, 20:58

Re: Advies beginners setup

#14 Bericht door Tyfoon »

PE1RTC schreef: 17 sep 2021, 16:14 Nou je kan het heel kort vertellen:
Om die afstand betrouwbaar te overbruggen komt alleen 80m in aanmerking en daar mag je met N licentie niet komen. (van mij wel, maar van het AT niet).
40m heeft momenteel niet de juiste condities.
Kom je dan (met een F licentie op de 80M) met 20watt uit of moet je dan echt naar 100w?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Advies beginners setup

#15 Bericht door PA3LS »

100w is maar 6dB meer dan 25w. Als je met 25w nét onhoorbaar bent, dan is met 100w je verbinding heel marginaal.
Maar zo werkt de kortegolf helemaal niet. Vaak ben je ofwel hoorbaar, ook met een laag vermogen - ofwel onhoorbaar, zelfs met alle vermogen van de wereld. Dat heeft allemaal met de propagatie te maken, dus met de reflecterende luchtlagen die al of niet jouw signaaltje goed weerkaatsen naar de ontvanger.
Als je hoorbaar bent, maar zwakjes, dan helpt wat vermogen extra wel. Maar stel dat je nu 6dB signaal-ruisverhouding hebt en je wil naar 18dB signaal-ruisverhouding, dan moet je van 25w naar 400w (limiet voor f-amateurs) en met die 400w moet je, als je in een woonwijk zit, eigenlijk al keihard werken om instraling bij de buren tegen te gaan, om alles veilig te houden (er kunnen zeer hoge spanningen optreden) en om alles niet heet te laten worden.

Pas als je richting 160m en lager gaat, kan je puur door er vermogen tegenaan te smijten, een groter bereik 'forceren' via de grondgolf.


Veel belangrijker is een goeie antenne en een ruisvrije ontvangst-omgeving. Je afstraalhoek bepaalt mede of je met mensen dichtbij of verweg kan praten. Een laaghangende dipool straalt vrij recht omhoog, dus je skip zone zal klein zijn (maar je zult dan ook niet erg ver weg hoorbaar zijn). Zoekwoord NVIS.
Een dipool op flinke hoogte (een halve of hele golflengte ofzo) straalt meer richting de horizon en zal dus grotere 'hops' maken.

Begin met luisteren. Koop een goedkope set. Experimenteer met antennes. Door schade en schande word je wijs. Lees je in over propagatie en skip zones op de kortegolf, en wat je daartegen kan doen. Let ook op of België wel meegaat in de uitbreiding van de banden waar N-amateurs mogen komen.
Luisteren of er op jouw locatie belgen te horen zijn is het belangrijkste wat je kan doen. Omgekeerd, je kan op de WebSDR van Heppen luisteren of jouw signaal (ga testen bij een amateur in de buurt!) naar tevredenheid in België binnenkomt. Heppen is niet heel erg storingsvrij maar wel bruikbaar.

In principe kan je ook op 2m via de nationale repeater werken, de 2m repeater in de toren van IJsselstein komt goed door in België. Maar die repeater wordt door vele mensen gedeeld, dus je kan niet effe een kwartier gaan zitten kletsen met familie. Daarnaast ben je dan wederom afhankelijk van de infrastructuur van anderen, terwijl je dat dus niet wilt.

Plaats reactie