Remote werken

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Remote werken

#1 Bericht door pc9t »

Kijkende naar project voor najaar/winter ben ik aan het zoeken om volgende jaar tijdens de zomer om dan remote te kunnen werken als we met de boot onderweg zijn.

Maar dat is nog niet zo simpel als gedacht.

Met de SCU10 van Yaesu heb je dan wel de mogelijkheid om remote te werken op SSB maar niet met FT8 of andere digitale vormen.

En een transciever mee aan boord is nog te doen maar om daar op HF mee uit te komen is een andere verhaal .

Eventueel met een Atas antenne zou het nog kunnen aangezien de boot van staal is. Maar denk dat het dan toch redelijk beperkt is.

Weet niet of andere mensen hier ervaring mee hebben dan zou ik dit graag horen.

En als je dan onderweg bent is het dan call/m of call/remote en als qth geld dat dan de thuis basis of als ik in Sneek zou liggen dan werkende vanuit Sneek.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 207
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Remote werken

#2 Bericht door PH2UN »

Heel makkelijk met een stalen boot.
Een kant van de antenne aan het schip en de andere in de mast omhoog.
Het makkelijkste is een autotuner.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Remote werken

#3 Bericht door pc9t »

We hebben geen mast op de boot is een motorboot 🛥.

Was met een zeilboot geen probleem geweest maar niet met onze boot
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Remote werken

#4 Bericht door PA3DAT »

pc9t schreef: 14 sep 2021, 18:18 Eventueel met een Atas antenne zou het nog kunnen aangezien de boot van staal is. Maar denk dat het dan toch redelijk beperkt is.
Valt wel mee denk ik. Met de Atas op mijn 2,5m hoge bus kon ik vanuit Schotland gewoon meedoen in de 40m ronde met het thuisfront. Ook op 10, 15 en 20 gaat ie als een speer. En je hebt ook nog 17m en 24m. En helemaal met FT8 zul je versteld staan wat je allemaal werkt met zo'n relatief kleine antenne!

Niet vergeten dat ie op een stalen schip een ideale massa/tegencapaciteit heeft!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Remote werken

#5 Bericht door PE4BAS »

Gaat het nu over vanaf een motorboot op HF werken of, zoals de titel aangeeft, remote op HF werken?

Ik werk bijna altijd remote als ik met FT8 werk. Is vrij gemakkelijk. Je kan via teamviewer of chrome remote desktop zo je computer in de shack bedienen. Uiteraard kan ik de set helemaal bedienen met de computer in de shack. Nadeel, alles moet in principe thuis aan blijven staan. Alhoewel je met een simpele WiFi switch evt. wel alles aan/uit kan zetten, althans als je computer ondersteund om op te starten zodra je er spanning op zet. SSB heb je al voor elkaar begrijp ik.

Als je remote werkt is het heel makkelijk, je thuisbasis (waar de zender staat) is je QTH, al werk je remote vanaf de Fiji eilanden...of vanaf een boot.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Remote werken

#6 Bericht door pc9t »

PE4BAS schreef: 14 sep 2021, 21:21 Gaat het nu over vanaf een motorboot op HF werken of, zoals de titel aangeeft, remote op HF werken?
Het is meer de vraag wat zijn de opties om remote te kunnen werken in alle modes.

Ondanks dat er nu min of meer een LAN aansluiting zit op de moderne transcievers is het nog niet mogelijk met de software om alle modes te werken.

Als ik naar de SCU10 kijk van Yaesu die kost iets van € 300,00 en dan is alleen SSB mogelijk.

Bij Icom is de Software ook niet je van het.

Flexradio heeft het dan remote wel simpel voor elkaar , maar qua TX schat ik de FTDX101 iets hoger in als een flex maar die ga je dus niet meeslepen aan boord. Voordeel is dan wel weer dat je met de maestro alleen een wifi verbinding nodig hebt om op SSB te werken en met een laptop doe je de rest.

En dat zie ik bij andere merken nu niet zozeer, maar ik kan het mis hebben vandaar deze vraag.

Verder gebruik ik PST rotator en deze moet volgens mij op afstond ook te bedienen zijn.

Ja en je opmerking van het nadeel is dat alles wel aan moet blijven staan, dat is inderdaad wel een dingetje.

En misschien is het makkelijker om een mobiele set mee te nemen een Atas op het dek.

Daarbij als het goed en warm weer is ga je ook niet binnen achter de set zitten.

Vandaar deze vraag wat komt er allemaal bij kijken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Remote werken

#7 Bericht door PA1AIS »

Probeer eens WFview of RCForb Client.
De laatste werkt goed.
De 1e werkt vaak ook goed mét waterval, als je set dat heeft. Ook kan je WFview de audio connecties kiezen en kan je er WSPR of VARA mee doen.

RCForb heb ik onderweg wel een paar keer gebruikt vanaf de smartfoon.
Ik ben nu met WFview bezig en de IC-705 via wifi, scheelt weer touwtjes.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Remote werken

#8 Bericht door PA3BZT »

Wfview is alleen geschikt voor Icom transceivers.
Je hebt ook ook Win4yaesu en Win4Icom waarmee je de set op je computer kan bedienen. Is een maand gratis uit te proberen.
Met Teamviewer of NoMachine kun je op afstand je pc dan bedienen dus ook je set en WSJTx.
Neem geen AnyDesk, want die gebruikt poorten die ook door andere HAM programma’s worden gebruikt.
Ik ben zelf ook aan het experimenteren om remote te kunnen werken en gebruik NoMachine op mijn server pc en op de laptop en tablet als client. Gebruik ook wfview maar met ft4/8 werkt de aansturing naar mijn 7300 nog niet stabiel. Hopelijk in een latere release wel.

Fred

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Remote werken

#9 Bericht door pa3met »

welke versie gebruik je nu Fred?

we weten dat soms bepaalde commands (als je de interne rigctld gebruikt) niet altijd even trefzeker bij de remote rig aankomt.

ps forum.wfview.org is de beste plek om te zijn voor issues

Roeland
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie