batterij voor /P opstelling ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

batterij voor /P opstelling ?

#1 Bericht door Pielam »

Hallo, Ik ben een setje aan het samenstellen om portable te kunnen werken op HF. De transceiver is een Kenwood TS-480SAT, een 20-tal ampères dus... Ik was online aan het kijken naar compacte accu's die deze stroom kunnen leveren en zag oa. loodaccu's, gel accu's, Li-Ion,... Wat gebruiken jullie voor dit soort toepassing ? Alvast bedankt !

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: batterij voor /P opstelling ?

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Ik gebruik regelmatig de TS480sat voor flora en fauna-activiteiten. Om de Kenwood van 'prik' te voorzien maak ik gebruik van een Lifepo4 accupack (12v25Ah) die is ingebouwd in een (pseudo) Pelicase 1150. Keuze om de accu in te bouwen in een koffer heb ik gemaakt omdat ik:

1) in de koffer een nette (powerpole) aansluiting heb gemaakt om de set op aan te sluiten
2) de accu regelmatig mee op pad gaat en dus onderhevig is aan stoten, vallen e.d.
3) ik het gewoon een nette oplossing vind

Op internet zijn voldoende voorbeelden te vinden van dit soort knutsels. Inspiratie voor zelfbouw vind je bijvoorbeeld in een video van OH8STN:


youtu.be/SJGKuriGRok

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: batterij voor /P opstelling ?

#3 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik een Ridgemonkey Powervault, die levert 13A met een capaciteit van 21Ah bij 12V. Een lichtgewicht lithium accu met genoeg capaciteit voor een hele dag zenden met 50W.

Niet de goedkoopste oplossing, wel de beste naar mijn mening: grote capaciteit, geen geknutsel en compact.

Voorheen gebruikte in een loodaccu maar die zijn niet alleen zwaar, hun capaciteit is beperkt en als je ze te ver ontlaadt, dan gaan ze ook stuk. Daarentegen kosten ze een pak minder, dat dan weer wel.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: batterij voor /P opstelling ?

#4 Bericht door sottezero »

ik gebruik een victron peak power pack 40 (de echte), die kan 200A leveren, kan via de sigaretten aansteker en via bijgeleverde adapter opgeladen worden en desnoods ook via de uitgaande interface. kan via de phone app ook de uitgangen uitschakelen en inschakelen.

https://www.victronenergy.nl/batteries/peak-power-pack

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: batterij voor /P opstelling ?

#5 Bericht door ----- »

sottezero schreef: 03 aug 2021, 16:45 ik gebruik een victron peak power pack 40 (de echte), die kan 200A leveren, kan via de sigaretten aansteker en via bijgeleverde adapter opgeladen worden en desnoods ook via de uitgaande interface. kan via de phone app ook de uitgangen uitschakelen en inschakelen.

https://www.victronenergy.nl/batteries/peak-power-pack
600 euro, pfff

Ik gebruik zelf een 4S 8Ah LiPo battery met een downconvertrer naar 13.8 V samen ongeveer 1Kg, daar kan je zo een paar uur SSB mee doen op 100W

Dutycycle SSB stelt niks en na een paar uur heb ik het toch wel weer gezien.

Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Re: batterij voor /P opstelling ?

#6 Bericht door Pielam »

Alvast bedankt iedereen voor de nuttige informatie en tips ! Heb ondertussen alle voorstellen even bekeken, de Ridgemonkey Vault C lijkt me wel de meest interessante, deze heeft ook nog andere nuttige mogelijkheden. Thx !

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: batterij voor /P opstelling ?

#7 Bericht door pg3n »

Dit lijkt mij een beter alternatief, alleen lifepo4 lader erbij en je bent klaar:
https://www.ebay.com/itm/284237497593?_ ... %7Ciid%3A1

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: batterij voor /P opstelling ?

#8 Bericht door sottezero »

PE5TT schreef: 03 aug 2021, 17:58 600 euro, pfff

Ik gebruik zelf een 4S 8Ah LiPo battery met een downconvertrer naar 13.8 V samen ongeveer 1Kg, daar kan je zo een paar uur SSB mee doen op 100W

Dutycycle SSB stelt niks en na een paar uur heb ik het toch wel weer gezien.
Deze gebruik ik multifunctioneel. Ik gebruik hem als backup caravan mover accu (uitermate geschikt), als accu voor mijn TS2000, als accu voor mijn victron multiplus-c omvormer/lader en ik heb hem zelfs gebruikt om een Volvo XC90 V8 te starten om mijn eigen auto accu te sparen.

Plaats reactie