Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#1 Bericht door henkw64 »

Goedemiddag,.

Is het mogelijk om 2 transceivers naast elkaar te gebruiken? Deze zijn afzonderlijk aangesloten op 2 verschillende draadantennes welke zop dezelfde buis zijn gemonteerd? Een Yaesu FTdx 3000 op een hyendfedcompany draadantenne en een Icom IC 7300 op een endfed Venhorst draadantenne.

De transceivers wil ik niet tegelijkertijd aanzetten. Kan het kwaad als er bijvoorbeeld met de Yaesu wordt gewerkt en de Icom uitstaat dat de Icom stukgaat? Heb mij weleens laten vertellen dat er dan instraling via de draadantenne naar de eindtrap gaat en deze stukgaat?

Is het beter om de antenne los te koppelen bij niet gebruik van de transceiver?

Uiteraard is het een luxe probleem en je kunt maar met 1 transceiver tegelijk werken.
Maar voor de hobby en het vergelijk vind ik het leuk om een andere transceiver ernaast te gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr

Henk
PD5DSL

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

henkw64 schreef: 02 aug 2021, 13:15 ....op een hyendfedcompany draadantenne en een Icom IC 7300 op een endfed Venhorst draadantenne.....
Dit zijn 2 endfeds van verschillende fabricaat? Bij mijn weten maakt Venhorst zelf geen antennes.

Ik zou er sowieso voor zorgen dat bij niet gebruik de set op een band staat die op dat moment niet wordt gebruikt?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#3 Bericht door henkw64 »

Dank voor de snelle reactie.

Onderstaand is de endfed van Johan Venhorst
Ven-End Antenne H-3
3-Band HF draadantenne voor 10-20-40 mtr incl. spoel, balun 1:49 en antenne litzeMade in The N..ongeveer 11,45 meter met spoel.

De andere end fed is van Hyendfedcompany met een balun 1:9, lengte 20 meter.
Voor de zekerheid zet ik maar 1 transceiver aan hoor. Wist alleen niet of er via mantelstroom of instraling de eindtrap of iets anders van de andere transceiver wordt vernield?

Gr

Henk

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#4 Bericht door pa3a »

Als 2 antennes niet ver van elkaar hangen komt er best wel wat vermogen binnen bij de antenne die aan de trx hangt die je niet gebruikt.

Het veiligste is om de niet gebruikte antennes los te koppelen.

Er zijn heel veel nuances (je kunt b.v. de overspraak van de ene naar de andere per band ook meten, en nog veel meer), maar ik laat het hier even bij.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#5 Bericht door EA5JEX »

Grote kans de je de ingang opblaast (is mij ook overkomen).

Oplossing is SO2R systeem, single operator 2 radio).

Kees

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#6 Bericht door henkw64 »

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik weet voldoende, de antenne loskoppelen van de niet gebruikte transceiver voorkomt veel ellende.

Dit topic kan worden gesloten

Gr

Henk
PD5DSL

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#7 Bericht door PA3DAT »

Wanneer de Yaesu op HF staat en de Icom op 6m of 4m is er geen enkel probleem. Ik gebruik naast de IC-9700 nog 2 stuks IC-7300, de een hangt aan een rotary dipole (10/15/20), de ander aan een 2 x 5 ele dualband beam voor 6m en 4m. Die antennes zitten in de mast slechts één meter uit elkaar.

Het is wel zo dat wanneer ik met de ene 7300 FT8 doe op 10m, dat de andere dan op 6m last krijgt van meer ruis...
Wil ik op 2 (of 3) banden tegelijk FT8 doen, dan laat ik de transceivers synchroon CQ-zenden en ontvangen. Dus zenden tegelijk en ontvangen tegelijk. Dan hebben ze geen last van elkaar. Daarvoor staat hier dan wel (20+30+50=) 100A aan voedingen! :mrgreen:

Ik heb in 40 jaar nog nooit last gehad van opgeblazen ingangskringen of iets dergelijks. Ook niet in de multi/multi-contestgroepen waarin ik meedraaide. Ik zeg erbij: de transceivers staan (bijna) nooit op dezelfde banden.

Op een radioweekend als de DNAT-camping in Bentheim of in Friedrichshafen aan de Bodensee gebeurt het ook wel dat je bijv. op 40m wilt werken en dan merkt dat een buurman, 10 of 20m verderop, dat al doet. Bij mij is er nog nooit iets door stuk gegaan.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#8 Bericht door PD2R »

Oplossing is SO2R systeem, single operator 2 radio).
Dat moet je mij eens uitleggen? Er is namelijk geen magisch doosje waarmee je ineens van al je problemen af bent. Wanneer je SO2R wilt doen dan komt daar veel bij kijken. Het begint bij het zorgvuldig plaatsen van de antennes waarbij je probeert de antennes zo ver als mogelijk uit elkaar te plaatsen en rekening houdt met de afstraling van de antennes. Transceivers die een schoon signaal uitzenden en een degelijk front end hebben zijn ook belangrijk. Een dan nog ontkom niet aan additionele bandpass filters tussen de antennes en de transceivers. Kortom, het is een samenspel van diverse aspecten om SO2R te kunnen doen maar misschien was dat ook wel wat je bedoelde.

Als je de transceivers niet gelijktijdig wilt gaan gebruiken dan zal het allemaal wel mee vallen. Het gemakkelijkst lijkt mij om met coax schakelaars te werken. Met twee simpele schakelaars kunnen beide antennes op beide radio's gebruiken.

Hoewel Aloys andere ervaringen heeft, is er bij ons wel eens iets gesneuveld. Tijdens een IOTA contest was het run station op 20 meter actief en het multiplier station op 40 meter. Toen het mult station naar 15 meter wilde schakelen, schakelde de operator met mijn K3 van 40 naar 30, naar 20 om vervolgens via 17 op 15 uit te komen (de K3 heeft voor de banden enkel een up/down switch). Helaas stond mijn K3 op 20 meter nagenoeg op dezelfde QRG als het run station. Ondanks dat de transceiver maar kortstondig op 20 meter stond, sneuvelde hij toch. De antennes (Spiderbeam yagi en een 2 el tri-bander van Cushcraft) stonden zo'n 35 meter uit elkaar. Ik moet wel zeggen dat we dit al jaren zo doen en dat het maar één keer fout is gegaan. Het gebeurd dus niet vaak maar het is zeker niet ondenkbaar.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Kun je 2 transceivers met 2 antennes naast elkaar gebruiken?

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

De oplossing om 2 radio's tegelijk te gebruiken is een set goede bandpass filters met een degelijke switchbox.
Met /P gebruiken we een dergelijke set en kunnen zelfs op 1 antenne ( met behulp van triplexers ) tegelijk 2 radio's in de lucht hebben met niet kinderachtige vermogens ( tot 400 Watt+3dB ).
Ook 2 antennes dicht bij elkaar zijn dan geen probleem meer.
De switchbox voorkomt dat beide radio's op dezelfde band kunnen werken, degene die als eerste de band heeft gekozen blokkeert de ander.

Plaats reactie