Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#1 Bericht door PA1ES »

Hallo Om’s,
Ik heb een vergelijk gezien van boven genoemde transceivers door een Duitse Om, en daar komt uit dat de verschillen marginaal zijn.
Vraag mij dan ook af of de tot nu toe erg bejubelende nieuwkomer het verschil in geld waard is.
Zijn er meer die deze test hebben gezien?
Of misschien zijn de reacties over de nieuwe transceiver gebaseerd op het testverslag en de daaruit gekomen cijfertjes van Sherwood hier debet aan?
Hoor graag van een ieder die hier iets aan kan toevoegen.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#2 Bericht door PA5COR »

Met onze gemiddelde antenne's zul je het verschil niet echt horen, zit je echter in het veld met
hele goede grote antenne's zal het wat meer verschil zijn.
Ik vermaak me prima met de FT991A, net zoals met de FT2000-D of de FT847 met Collins filters,
Zelfs de FT100 deed het prima in het Franse platteland met eigenbouw FD-4 eraan.
Of als je aan een contest meedoet met veel sterke stations in de directe omgeving zal dat verschil
duidelijk worden, doe je dat allemaal niet is de 7300 ook een goede oplossing.
Voor mij was 2/70 pre, en de goede N.B. en DSP van de FT9911A, voor de rest det deze het prima
Ik heb er tot en met Nieuw zeeland Australie mee gewerkt, verder kun je toch niet.
Menu structuur geen probleem ben ik gewend van Yaesu, meeste stel je in en kom je niet meer aan.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#3 Bericht door PA0MIK »

ik had een IC7300 en nu een FTDX10. Volgens de specs en metingen van Sherwood zou de FTDX10 beter zijn. Ik denk dat het ook klopt onder ideale omstandigheden dus in het luchtledige, ergens in de ruimte en bij 0 Kelvin. In mijn shack geen verschil gemerkt vanwege een ruisvloer van -120dB, altijd aanwezig. Wat wel beter werkt is de NR en DNR. Dit ingeschakeld geeft minder storing terwijl de audio bijna niet veranderd. Verder sluit ik mij aan bij de vorige “spreker”: ik ben gewend aan het Yeasu concept en dat herken ik hier (ik heb ook de super transceiver FT1000MP). Dan ook nog maar een plusje voor de IC7300: de waterval etc is veel beter bij de IC7300, heel mooi en eenvoudig aan te passen, bv de spectrum lijn, kan dun en groen! (kenners weten waar ik op hint). Advies: als je een geweldige transceiver wilt koop je een IC7300 op Marktplaats, als je veel geld hebt koop je een FTDX10! Oja, de equalizer van de Yeasu is wel even een dingetje om in te stellen maar als dat uiteindelijk gelukt is....... echt toppie!
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#4 Bericht door pc1mb »

NR en DNR lijkt me belangrijk.

En in een uiterst stille omgeving juist het dynamic range en fatsoenlijke roofing filters, om dat ene DX station vlak naast die kilowatt-Italiaan weg te plukken. Dan pas ga je iets van die cijfers uit het Sherwood lab merken, en van de roofing filters vóór A/D.

Maar beide sets zijn op een zodanig niveau dat de gemiddelde amateur zelden die verschillen zal merken, laat staan benutten.

Kies op bedieningsgemak en klankkleur zou ik zeggen. Dat je zélf urenlang lekker achter die set zit zonder vermoeid of geïrriteerd te raken. Wat je doel ook is, dát heb je nodig voor de beste resultaten: Uren maken en zélf als operator scherp blijven. Daar helpt een prettige set heel veel bij.

En ondanks die mooie waterval zie je toch menige 7300 alweer na een paar maanden op marktplaats verschijnen... Dus wie weet ben ik niet de enige die andere voorkeuren heeft. Maar zoiets is wel heel persoonlijk. Ook jonge ftdx'en zul je op marktplaats gaan zien.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#5 Bericht door PA1 »

Ik heb een FT991A en ook op die set werken de NR en DNR perfect en als ik ergens een hekel aan heb is het wel ruis. Ik heb een paar jaar geleden een speaker gebouwd met een BHI DSP en die werkt ook erg goed maar sinds ik de 991 heb gebruik ik hem niet meer. Op youtube staan diverse video's waarin de NR en DNR van recente Yaesu transceivers wordt vergeleken met populaire Icom zenders, hier een voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=lr1wbxqqe0k&t=133s
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#6 Bericht door pc1mb »

Sowieso heeft Yaesu gemiddeld de rustigere ontvangst, zelfs met die hulpmiddelen nog uit, en daar zal het analoog frontend van de ftdx10 zeker nog iets aan bijdragen.

Zeker de helft is daar niet gevoelig voor, maar wie dat wel is raakt na een uurtje ICOM luisteren vermoeid.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu ftdx-10 / Icom ic7300

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik ben van een FT847 en een FT1000MP Mark V overgestapt op 2 x IC-7300. Ik merk weinig verschil in ruis.
De FT1000 en de 7300 heb ik naast elkaar gehad in een contest en ik wist meteen dat de FT1000 in de verkoop kon.
Ik vind trouwens de regelbare ruisonderdrukker (nr) van Icom ook heel goed werken.

Wat is nu mis is het stille schakelen van de FT1000 bij Full Break-in (heb ik opgelost bij de 7300) en de twee
antenne-aansluitingen en aparte ontvanger-ingang op de FT1000. Had ik maar een IC-7610 moeten kopen...
Maar goed, daar ging het hier niet over.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie