voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#1 Bericht door PC1L »

vervolg voedingen voor zendontvangers nog enige vraagjes, meer dan een .. altijd zelf gebouwd 8) nu geen tijd voor hi :(

1- analoog zoek een fabrieksvoeding voor een rig - trx waarbij er sprake is van een ( echte ) overspanningbeveiliging dmv thyristor of zware zener oid .. EN waarbij bij krakende regelpotmeter de spanning aan de uitgang in de nul naar minimaal en NIET naar maximaal gaat .. weet iemand zoiets te vinden ? Ook de vraag over de regelpotmeter is van toepassing.

had wat moeilijkheden om v d FP-1030A ( made fr Yaesu ) en Diamond GSV-3000 een principe schema te vinden, misschien zijn er die weten of hier ook een overspanning beveiliging ingebouwd is ? Interesse ivm de specs bij vollast < 3 mV en 'geen' ruis ), zeer stabiel

2- geschakeld er zijn er waarbij de ruis ( en soms ) de fluitjes ingesteld ( weggeregeld ) kunnen worden, werkt dit ook echt een beetje effectief ? Worden hier ( soms ) ook aparte overspanning beveiligingen gebruikt ?

Bij welke spanning zou volgens jullie zo'n overspanning beveiliging moeten ingaan ? En met welke snelheid ( us ) ?

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#2 Bericht door pe1cmo »

Daar zijn hele mooie diodes voor. voeding normaal 12 a 13.8V, maar bij 16V gaan ze geleiden en sluiten ze je voeding kort.
Zelfs zeer kortstondige voedingsspikes werkt hij weg.

(TVS diodes zoals https://docs.rs-online.com/61f2/0900766b812cffd1.pdf )
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#3 Bericht door PC1L »

pe1cmo schreef:Daar zijn hele mooie diodes voor. voeding normaal 12 a 13.8V, maar bij 16V gaan ze geleiden en sluiten ze je voeding kort.(TVS diodes zoals https://docs.rs-online.com/61f2/0900766b812cffd1.pdf )
Bedankt voor antwoord :) .. als ik goed zie kun je ook een andere spanning V kiezen even verder kijken aldaar beste hier zou zijn 14,5 - 15,5 V
pe1cmo schreef:Zelfs zeer kortstondige voedingsspikes werkt hij weg.
Precies wat vereist is !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#4 Bericht door PA3DJS »

Dit soort diodes zijn bedoeld om kortdurende pieken de kop in te drukken (bijvoorbeeld ten gevolge van schakelacties in een boordnet). Het zijn "gewoon" zenerdiodes die flinke piekstroom kunnen hebben.

De vraag is even tot welke stroom / piekvermogen de diode stuk gaat d.m.v. kortsluiting en niet verdampt (en dan een open verbinding wordt). Ik vertrouw dan liever op de dikke thyristor in combinatie met een zenerdiode.

Even terzijde; waarvoor ze bedoeld zijn, zijn dit soort "zeners" een hele verbetering ten opzichte van een varistor.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#5 Bericht door pe1cmo »

Maar als je apparatuur zo gevoelig is voor storingen en spikes, voldoet het zeker ook niet aan de CE normen.
Zoals de EMC EN302-489

Daar laten ze dit soort rotsooi los op je apparatuur.


Overigens wel eens getest met zo'n diode en een geschakelde voeding (die ik zonder problemen in gevoelige ontvangst apparatuur gebruik zonder storing) maar als ik de voeding opdraai en de zender komt in geleding, schakelt de voeding uit op kortsluit beveiliging.
En als je voedingen neemt, kies dan voor een merk, zoals meanwell, zeker geen Chinese meuk met alleen het verkeerde CE merk (Chinese export only)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#6 Bericht door andre »

Met de kanttekening dat Mean Well van oorsprong uit Taiwan komt, maar tegenwoordig ook gewoon van de grote hoop uit China...Geen idee af dat inmiddels afbreuk doet aan de kwaliteit.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#7 Bericht door PA3DJS »

pe1cmo schreef:Maar als je apparatuur zo gevoelig is voor storingen en spikes, voldoet het zeker ook niet aan de CE normen.
Zoals de EMC EN302-489

Daar laten ze dit soort rotsooi los op je apparatuur.
Dat is leuk die norm, maar ze noemen geen enkele pulsvorm die in ISO 7637 staat. ISO 7637 biedt veel flexibiliteit v.w.b. de pulsduur, en amplitude van hoogenergetische pulsen (bijv test pulse 5A of 5B (load dump) ). Als je aan de "zwaarste" variant moet voldoen (in orde van 400 ms, 85V, ri=0.5 Ohm), dan moet je aardig je best doen. Zo'n SMC gaat dit vermoedelijk niet overleven.

Om tegen langdure overspanning te beveiligen, is de thyristormethode (zekering eruit blazen), of onderbreken met een dikke P-FET de veiligste optie. Ik weet niet of iedere set tegen een kortsluiting aan de 12V ingang kan (uitgaande van bijv. 13.8V). Mocht dat niet het geval zijn, dan is de schade in ieder geval veel minder dan dat de overspanning blijft staan.

Bij welke spanning je laat klappen hangt van je ingestelde voedingsspanning af, maar ga in ieder geval niet boven 15 V laten klappen. Ik heb wat manuals gezien waar die grens keihard in genoemd werd (dus dat de voedingspanning niet boven 15V mag kemen). Oh ja, zelfs van mijn FT 7B (Sommerkamp versie).

Ik zou met een scoop bekijken hoe je spanning varieert als je met fulll power SSB gaat zitten. Dit om te voorkomen dat de beveiliging te vroeg ingrijpt. Een dikke thyristor (BT 152?) met zener (en wat weerstanden) is snel genoeg (dan heb je het over tientallen us).

Je zekerig moet wel zodanig zijn dat hij klapt. Het is lullig als je bijv een 25A zekering hebt, maar je voeding levert bij een foutconditie maar 30A. Dan duurt het nog even voor dat hij gaat. Ik heb dit recentelijk gehad met een sluiting in een connector. De voeding bleef gewoon leveren, zekering klapte niet, maar de DC connector is flink gesmolten (doch geen brand of serieuze rookontwikkeling)

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: voeding af fabriek speciaal voor tranceivers

#8 Bericht door pe1hzg »

Ik ben bang dat de discussie in cirkels gaat.

Leo heeft eerder opgemerkt dat een goede schakelende voeding, een goede, geen problemen geeft en bijvoorbeeld de frequentie van de oscillator niet geregeld hoeft de worden. De Samlex 1223 of de 8230 (verkocht middels een dozijn verschillende namen) zijn voedingen die gewoon goed zijn.

Het is bij deze dingen niet nodig om een overspanningsbeveiliging op te nemen, als een SMPS stuk gaat komt er niks meer uit, geen hoogspanning.

Reken er ook op dat transceivers die mobiel in een auto gebruikt worden, hoge pieken te verduren krijgen, bijvoorbeeld bij het starten van de auto. Daar kunnen ze dus tegen, dat zie je ook als je de schema's bekijkt.

Er is nog een andere reden om niet met overspanningsbeveiligingen te werken. Een paar jaar geleden triggerde de overspanning die ik toen nog gebruikte. Thyristor kwam in om de spanning kort te sluiten en om de zekering door te laten gaan. Voeding regelde daarop de stroom terug (foldback). Daardoor ging de zekering niet door. Maar deze stroom, toch nog vele amperes, gaf bij de thyristor warmte-ontwikkeling met een beginnende brand tot gevolg want die thyristor was niet goed gekoeld - hij zou immers maar even geleiden tot de zekering doorging, immers?

Ik gebruik daarom deze voedingen *zonder* overspanningsbeveiliging.

Geert Jan

Plaats reactie