baofeng gt-3 dmr

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Weske
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2020, 00:37

baofeng gt-3 dmr

#1 Bericht door Weske »

Hallo iedereen

ik zit met een vraagje is er soms iemand die mij kan helpen op mijn toestel in te stellen ik gebruik geen software omdat chrip dit toestel nog niet herkend?

Deze handleiding heb ik gevonden http://s3.image.ro.s3.amazonaws.com/dow ... manual.pdf
Het toestel kan dus dmr maar ook gewoon fm vhf/uhf en daar zal ik hem voor willen gebruiken

Alvast bedankt om dit bericht te lezen en te regeren

Met Vriendelijke Groet

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: baofeng gt-3 dmr

#2 Bericht door PA3DJS »

Hallo Weske:

Als eerste welkom op het forum! Wellicht is het leuk om je even voor te stellen (in "nieuwe leden").

Boven in het voorstel-subforum zie je dan ook dat wij volgens de regels geen hulp verlenen aan illegale praktijken. Als je vertelt wat je van plan bent, is de kans dat je hier hulp krijgt groter.

Weske
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2020, 00:37

Re: baofeng gt-3 dmr

#3 Bericht door Weske »

Ik heb mij even voor gesteld op dit forum.
en zoals jullie vast gelezen hebben ben ik bezig met een basis vergunning en vroeg mij af omdat ik door het iss gefascineerd ben is mijn vraag of ik enkel naar het iss mag luisteren zonder de bedoeling te hebben om er contact nu mee te maken dit zal ik enkel later als ik mijn vergunning heb willen doen , nu was de vraag of ik dit mag doen of nog niet?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: baofeng gt-3 dmr

#4 Bericht door PA3DJS »

Weske schreef:Ik heb mij even voor gesteld op dit forum.
en zoals jullie vast gelezen hebben ben ik bezig met een basis vergunning en vroeg mij af omdat ik door het iss gefascineerd ben is mijn vraag of ik enkel naar het iss mag luisteren zonder de bedoeling te hebben om er contact nu mee te maken dit zal ik enkel later als ik mijn vergunning heb willen doen , nu was de vraag of ik dit mag doen of nog niet?
Je spreekt van een basisvergunning, wellicht zit je in België.

In Nederland mag je geen registratie- of vergunningsplichtige radiozendinrichting geheel of gedeeltelijk aangelegd hebben zonder de benodigde papieren. Luisteren met een portofoon (die dus kan zenden), mag formeel niet. Je mag hem wel bezitten (in de doos, niet gebruiksklaar).

Nu de praktijk. Als je er alleen mee luistert, is de kans dat je problemen krijgt nul.

Je mag in Nederland radioverkeer beluisteren (bijvoorbeeld met een scanner of ontvanger). En dat geldt zeker voor amateurverkeer (dus ook vanuit het ISS), omdat je daar geen grote inspanning voor hoeft te doen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng gt-3 dmr

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het niet zo erg om Weske even op gang te helpen. Ik heb hem nog niet horen zeggen dat hij van plan was er iets illegaals mee te willen gaan doen. Zodra Weske iets over zenden schrijft word ik wat voorzichtig en misschien zelfs wel achterdochtig :-)

Over het algemeen is een programmeerkabel en ook een codeplug met name bij DMR toch wel handig. Voor het apparaat is ongetwijfeld programmeersoftware beschikbaar, al gaat het met CHIRP misschien niet.

Bij meerdere Chinese portos kun je trouwens niet alle parameters vanaf het keyboard instellen, en dan is een kabel echt absolute noodzaak..

Op zich is het instellen van één repeater niet zoveel werk. Het is eigenlijk niet anders dan bij FM, maar je moet wel een paar dingen extra instellen. (Bijv. een kleurcode) Die gegevens kun je vaak vinden op de site van de repeater als die er is, of anders via Hamdigitaal.nl.

Strikt genomen mag je een zendapparaat hebben, maar alleen als dat voor handelsdoeleinden is. AT stelt dan dat het apparaat niet "gebruiksklaar" mag hebben liggen. Als een groot apparaat aangesloten staat en er staat een grote antenne op het dak voor de frequentie van het apparaat, dan heb je meer uit te leggen dan wanneer hij bovenop de boekenkast in de originele verpakking ligt.

Bij portofoons is dat wat moeilijker. Wat waarschijnlijk geen grote problemen zal opleveren is, als je het apparaat zo programmeert dat hij niet heel eenvoudig kan zenden. Dat is overigens bij het ene apparaat wel makkelijker dan bij het ander. Wat verder een verzachtende omstandigheid is, dat is dat er niet zoveel andere mogelijkheden zijn voor DMR. Er zijn wel ontvangers, maar die gaan voor veel mensen toch hun budget te boven. Ik zou er echter niet mee over straat lopen, dan is het risico weer wat te groot.

Tenzij je uitgebreid gaat zitten zenden zal AT vermoedelijk niet langskomen. Als ze dat wel doen, leg dan in elk geval uit dat je al voor de cursus bezig bent (als dat zo is). Daar hebben de inspecteurs gewoonlijk wel begrip voor. Ik zou er niet mee gaan zenden. Daar ga ik je ook echt niet mee helpen als je daarom zou vragen :-)

Het ISS kun je er trouwens prima op horen, maar een buitenantennis waarschijnlijk wel nodig.. Zeker 145,800 gaat goed, maar de transponder op 70 cm kan er ook mee. Vergeet 143,625 niet omnaar te luisteren, buten de amateurband dus. Dat is de frequentie waarop de Russische kosmonauten met het grondstation bij Moskou praten. Dat is overigens wel in het Russisch, maar het is niettemin grappig om eens te horen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng gt-3 dmr

#6 Bericht door PA0ETE »

Je was me net voor WIm. :-)

En mijn hele verhaal ging inderdaad over de Nederlandse situatie. Er zijn verschillen met België, maar de mannen van BIPT zijn net als bij AT vaak heel vriendelijk en meedenkend zo begrijp ik van kennissen daar.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: baofeng gt-3 dmr

#7 Bericht door ON7RA »

Wettelijk gezien mag hij dit toestel niet in het bezit hebben, ook niet met de basisvergunning. ON3/ON2 mogen enkel C E gekeurde toestellen gebruiken, zelfs geen aangepaste commerciële toestellen, zoals bv: Condor 16/ motorola etc. en volgens mij is er maar een C E goedgekeurd Chinees merk (Wouxun)!
Ik veroordeel niemand, maar ik heb het al eerder geschreven! Ik ken een ON2 station die een Chinese porto had besteld en die is door de douane in beslag genomen, de persoon in kwestie heeft een berisping gekregen van het bipt!
73 Renaat :D ON7RA :D

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: baofeng gt-3 dmr

#8 Bericht door dr Mac »

ON7RA schreef:...volgens mij is er maar een C E goedgekeurd Chinees merk (Wouxun)!
De Anytone 878 heeft ook een CE goedkeuring. Het certificaat zit in de handleiding.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng gt-3 dmr

#9 Bericht door PA0ETE »

Als je er niet aan kunt komen, ik kan je eventueel een Anytone leveren met CE-keurmerk als dat een probleem is (ik heb een webshop). N.b. dit is niet bedoeld als reclame.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: baofeng gt-3 dmr

#10 Bericht door ON7RA »

dr Mac schreef:
ON7RA schreef:...volgens mij is er maar een C E goedgekeurd Chinees merk (Wouxun)!
De Anytone 878 heeft ook een CE goedkeuring. Het certificaat zit in de handleiding.
Inderdaad die was ik vergeten.
73 Renaat :D ON7RA :D

Weske
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2020, 00:37

Re: baofeng gt-3 dmr

#11 Bericht door Weske »

Even voor de duidelijkheid beschik ik het toestel nog niet ik had namelijk een overeenkomst met een verkoper die dit ging verkopen en wou ik via hier info vragen aan gezien ik in de manual ook had gelezen dat het ook fm mode had. En mss zo naar het iss mocht luisteren zonder natuurlijk te zenden want dat mag niet zonder de vergunning.

Nu ik dit lees ga ik toch af zien van mijn koop met de koper.

Nu vraag ik wat ik wel mag nu voor het iss te kunnen luisteren of totaal nog niet?

Alvast bedankt om te laten weten dat dit niet mag gekocht worden dit vindt ik zeer tof om te horen dat er toch mensen zijn die mij proberen te helpen en raad te geven top van jullie

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: baofeng gt-3 dmr

#12 Bericht door ON7RA »

Weske,
In principe mag het niet :wink: , niettegenstaande negen op de tien ON3 stations hebben toestellen in hun bezit die ze namelijk niet mogen bezitten en gebruiken. Veelal uit onwetendheid kopen ze ter goeder trouw en omdat vooral de prijs betaalbaar is!
Ieder ON3 station mag over een 100 watt transceiver beschikken, maar mag op HF max 25 watt output gebruiken! Hoeveel denk je, zijn er die hun daar aanhouden? Ik durf te wedden als ze allemaal onverwacht bezoek mochten krijgen wat heel onwaarschijnlijk is, de helft daarvan de transceiver op 100 watt staat.
Het is niet meer zoals vroeger, als je een transceiver of een porto wou kopen dat je eerst je vergunning moest voorleggen.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: baofeng gt-3 dmr

#13 Bericht door ON5GM »

ON7RA schreef: Ik durf te wedden als ze allemaal onverwacht bezoek mochten krijgen wat heel onwaarschijnlijk is, de helft daarvan de transceiver op 100 watt staat.
En zelfs meer, want er is geen controle.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng gt-3 dmr

#14 Bericht door PA0ETE »

ON5GM schreef:
ON7RA schreef: Ik durf te wedden als ze allemaal onverwacht bezoek mochten krijgen wat heel onwaarschijnlijk is, de helft daarvan de transceiver op 100 watt staat.
En zelfs meer, want er is geen controle.
Die controle is er wel hoor. ON3JVB die ik goed ken, heeft nog niet zo lang geleden zo'n controle gehad met een onaangekondigd bezoek van enkele BIPT-mensen waarbij het ook over zijn hotspots ging. Ik weet niet op welk vermogen zijn apparatuur stond. Dat moet je aan hem zelf vragen :-)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: baofeng gt-3 dmr

#15 Bericht door PA3BAS »

Koop eens een RTL-sdr-stick. Daar kan je heel veel mee luisteren maar niet mee zenden. Kosten rond de €20 en later altijd leuk voor erbij.
.... But will it blend?

Plaats reactie