Yeasu FT 901DM....brand?..

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Fransico
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:49
Roepletters: PD0ROV

Yeasu FT 901DM....brand?..

#1 Bericht door Fransico »

Wie heb wel problemen gehad met Yeasu FT 901 DM..zoals voeding?.
Bij aan zetten set kwam er knal en rook uit..blijkt bij open maken Elko stuk is...voor deel set is nu schoon van stof..
Is deze print nog tekoop,Voltage regulator adjustment C unit PB 1717.Als niet meer leverbaar is ga ik zelf nieuwe elko in doen.....
Bijlagen
yeasu 1.JPG

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yeasu FT 901DM....brand?..

#2 Bericht door pc1mb »

Ik zou lekker een volledige re-cap doen. Meen dat er sets van de juiste condensatoren te koop zijn voor de 101 en 901 serie.

Nieuwe print is niet meer te koop en een gebruikte kan van de regen in de drup zijn. Beter alle elco's vervangen dus, dan is het weer 20 jaar goed!
Zou niet alleen die ene doen, want dan ploft volgende maand misschien de volgende...

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Yeasu FT 901DM....brand?..

#3 Bericht door radioshack »

pc1mb schreef:Ik zou lekker een volledige re-cap doen. Meen dat er sets van de juiste condensatoren te koop zijn voor de 101 en 901 serie.

Nieuwe print is niet meer te koop en een gebruikte kan van de regen in de drup zijn. Beter alle elco's vervangen dus, dan is het weer 20 jaar goed!
Zou niet alleen die ene doen, want dan ploft volgende maand misschien de volgende...
Eens! Alle condensatoren (of de hele set) in één keer vervangen. Anders blijf je aan de gang. Let op! Wel even goed ontladen via een weerstand, anders krijg je misschien een flinke lel van de hoogspanning. (Er zijn niet altijd 'bleeder resistors' toegepast.) En als het te lastig is, kan je vast terecht bij Leo in Oldebroek.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Fransico
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:49
Roepletters: PD0ROV

Re: Yeasu FT 901DM....brand?..

#4 Bericht door Fransico »

radioshack schreef:
pc1mb schreef:Ik zou lekker een volledige re-cap doen. Meen dat er sets van de juiste condensatoren te koop zijn voor de 101 en 901 serie.

Nieuwe print is niet meer te koop en een gebruikte kan van de regen in de drup zijn. Beter alle elco's vervangen dus, dan is het weer 20 jaar goed!
Zou niet alleen die ene doen, want dan ploft volgende maand misschien de volgende...
Eens! Alle condensatoren (of de hele set) in één keer vervangen. Anders blijf je aan de gang. Let op! Wel even goed ontladen via een weerstand, anders krijg je misschien een flinke lel van de hoogspanning. (Er zijn niet altijd 'bleeder resistors' toegepast.) En als het te lastig is, kan je vast terecht bij Leo in Oldebroek.
radioshack schreef:
pc1mb schreef:Ik zou lekker een volledige re-cap doen. Meen dat er sets van de juiste condensatoren te koop zijn voor de 101 en 901 serie.

Nieuwe print is niet meer te koop en een gebruikte kan van de regen in de drup zijn. Beter alle elco's vervangen dus, dan is het weer 20 jaar goed!
Zou niet alleen die ene doen, want dan ploft volgende maand misschien de volgende...
Eens! Alle condensatoren (of de hele set) in één keer vervangen. Anders blijf je aan de gang. Let op! Wel even goed ontladen via een weerstand, anders krijg je misschien een flinke lel van de hoogspanning. (Er zijn niet altijd 'bleeder resistors' toegepast.) En als het te lastig is, kan je vast terecht bij Leo in Oldebroek.

Dank voor info....Ja ga in een keer vervangen,maar ik woon in zeeuws vlaanderen en in mijn regio kan niets kopen van elko,s ga bij Aliexpress betellen..maar duurt 6 weken voor bij mijn is...
Bijlagen
elko 2.JPG
elko 1.JPG

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yeasu FT 901DM....brand?..

#5 Bericht door PA0LMD »

Je kunt ze vast ook wel bij Conrad bestellen, dan heb je ze binnen een paar dagen in huis.
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yeasu FT 901DM....brand?..

#6 Bericht door pc1mb »

Zie dit topic voor een flinke lijst leveranciers waar je geen zes weken op hoeft te wachten:

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=22251

Toevallig zondag wat condensatoren besteld bij van Dijken, vandaag keurig in de brievenbus.

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yeasu FT 901DM....brand?..

#7 Bericht door pe1hzg »

Het inschakelen van een FT901 / 101 en dergelijke zonder fixes is link.

Behalve de elco's faalt ook de koppelcondensator van de eindbuizen nog wel eens. Als hierdoor de buizen stroom gaan trekken gaat je HV trafo QRT en is je transceiver echt een bootanker geworden.

Google "FT901 survival guide" op foxtango.org.

Plaats reactie