IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurbanden

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurbanden

#1 Bericht door PG7VG »

Oke, op het WWW is voldoende te vinden over de wideband modificatie van de IC7300.

Wat ik niet heb kunnen vinden is een modificatie waarbij de band grenzen gerespecteerd blijven.
Ik ben nu in het bezit van een ongemodificeerde IC7300, wil ik buiten de amateurbanden zenden dan blokkeerd hij netjes.
Zonder hem doorlopend TX/RX te maken zou ik enkel de 60 meter en 11 meter band erbij willen. (En als dat dan ook zichtbaar gemaakt kan worden in het "Band Stacking Register", zou dat helemaal mooi zijn.)

Iemand die weet of dit mogelijk is?
73, Peter.

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#2 Bericht door PD1PYF »


Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#3 Bericht door PG7VG »

Dank voor de link, gelijk goed opgeslagen.

Vr Gr Peter.
73, Peter.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#4 Bericht door PA0LMD »

Alleen 11 meter vrij maken is niet mogelijk, is ook geen amateurband toch ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#5 Bericht door PG7VG »

:mrgreen: Dat klopt uiteraard, 11 meter is geen amateurband.
Ik kan hem natuurlijk doorlopend TX/RX maken......maar dat is m.i. overbodig. En vind het wel goed dat er niet per ongeluk buiten de banden gezonden kan worden.
Maar eens kijken of ikzelf me aan de modificatie waag voor de 60meter.
73, Peter.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#6 Bericht door elsinga »

Volgens mij zoek je precies wat ik heb gedaan:
- wideband TX (netjes laten doen door Marcus bij aankoop)
- de Band Edges instellen volgens de grenzen van onze rechten (en nu ook 60m en 11m configureren)

Door de Band Edges wordt netjes je [TX] geblokkeerd buiten de HAM banden, behalve dus 60m en 11m. En dit werkt 100% in de praktijk. Mocht in de toekomst nog ergens zenden toegestaan worden, dan kun je dat met de Band Edges gewoon toevoegen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#7 Bericht door Thijzer »

Mijn gedacht: https://www.manualslib.com/manual/10224 ... ml?page=25

Het limiteren van waar je kunt zenden is natuurlijk wel fijn omdat je zeker weet dat je met bijvoorbeeld een shift/split nooit buiten de band terecht kunt komen. Ook een "bliepje" als je buiten de band draait bij RX is wel zo fijn voor de vergeetachtige amateur zoals ondergetekende.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#8 Bericht door PG7VG »

Thx Robert, dat is idd precies waar ik naar op zoek ben.
Ik was in de veronderstelling dat de band edges (min of meer) hardwarematig werden bepaald door de diodes...

Thijzer bedankt voor de link, dat maakt het me wel heel makkelijk. :D
73, Peter.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#9 Bericht door ON5RKN »

De 11 meterband.....

Aan de heren moderators is dit niet in strijd met de regels van de groep?

Ooit las ik ergens een topic "Op dit forum geen illegaal gebruik en hulp daarbij"
Wel consequent zijn dan! @Elsinga...

-Verwijderd account

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Ik ben het geheel eens met de opmerkingen van ON5RKN.

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#11 Bericht door ON5ZZ »

ON5RKN schreef:De 11 meterband.....

Aan de heren moderators is dit niet in strijd met de regels van de groep?

Ooit las ik ergens een topic "Op dit forum geen illegaal gebruik en hulp daarbij"
Wel consequent zijn dan! @Elsinga...
Geeuw
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#12 Bericht door pc1mb »

Er wordt hier juist moeite gedaan om niét illegaal bezig te zijn, door buiten de banden zenden geblokkeerd te laten.

Je mag dan toch ook van de goede wil uitgaan dat deze amateur op 11m alleen gering vermogen en de juiste mode/kanalen zal gebruiken. Ook al is het wellicht niet volgens de regels der kunst om dat met een 7300 te doen.

Illegale activiteiten is één ding, maar op elke slak zout leggen is ook een kunst hoor. Roomscher dan de Paus hoeft voor mij ook weer niet.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#13 Bericht door Thijzer »

ON5RKN schreef:De 11 meterband.....

Aan de heren moderators is dit niet in strijd met de regels van de groep?

Ooit las ik ergens een topic "Op dit forum geen illegaal gebruik en hulp daarbij"
Wel consequent zijn dan! @Elsinga...
Kijk eens aan, het heeft welgeteld één dag geduurd voordat TS wordt aangescheten. Onterecht ook nog eens! Het is (in Nederland althans) volkomen legaal om een zendontvanger in bezit te hebben die ook buiten de toegestane bandgrenzen kan zenden, zo lang men in het bezit is van een vergunning. Zie het als een auto: die kan ook harder dan 120 km/u (in België de hoogst toegestane maximum snelheid) en tóch mag je die gebruiken als je in het bezit bent van een rijbewijs.

Dus eerst nadenken voordat je iemand aanschijt bij een moderator en het zou netjes staan als je dit even corrigeert bij de TS.
Het zorgt er namelijk ook voor dat het forum ook voor andere lezers heel onprettig wordt omdat op alles betweterig wordt gereageerd of op elke slak zout wordt gelegd. Dat je op je tenen moet lopen uit angst dat iemand van de deug-politie je aansmeert.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#14 Bericht door PG7VG »

Thijzer schreef: Het zorgt er namelijk ook voor dat het forum ook voor andere lezers heel onprettig wordt omdat op alles betweterig wordt gereageerd of op elke slak zout wordt gelegd. Dat je op je tenen moet lopen uit angst dat iemand van de deug-politie je aansmeert.
Dat is precies wat er mis is hier op het forum. En op alle fora waar ik ooit ben geweest heb ik dit gedrag nooit gezien.......het zal zendamateurs “eigen” zijn. :(
Ik heb nog nooit gehad dat ik forumleden in een negeerlijst plaatste.......helaas blijft er dan toch een vermelding dat die persoon een bericht of reactie geplaatst heeft.....dus open je het maar....

Bij het formuleren van mijn vraag liep ik idd op mijn tenen want, die 11 meter....
Maar ik wil weten of het kon en er kwam een oplossing waar ikzelf niet was opgekomen.

Toch laat ik veel vragen (en soms ook antwoorden) liggen, juist omdat ik op de reactie’s van enkele (en ik blijf daarbij) “Azijnpissers”, niet zit te wachten.

Anyway, thx Thijzer en PC1MB voor jullie support. Het zal wel weer even duren voordat ik een reactie plaats.
Nu maar bier en chips halen,......en experimenteren met mijn setje Baofeng BF888 die net zijn binnengekomen. :shock: :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#15 Bericht door pd1ahm »

PG7VG schreef:Dat is precies wat er mis is hier op het forum. En op alle fora waar ik ooit ben geweest heb ik dit gedrag nooit gezien.......het zal zendamateurs “eigen” zijn.
Ik dacht al dat ik de enige was die deze negatieve tendens zag..
Laatst gaf ik een tip in een topic. Maar dat werd door een ander (niet de TS) met de grond neergemaaid en dat ook nog eens puur op 'stel dat' zonder met harde feiten te komen. Onder de streep lijken sommigen hier zich goed te voelen om zo te reageren, erg jammer en ook ik beperk mij nu tot zeer sporadische reacties om gedoe te vermijden, het is immers hobby..

btw veel plezier met de nieuwe portofoon!

Plaats reactie