C4FM, hoe werkt dat?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

C4FM, hoe werkt dat?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik bezit een Yaesu FTM-100D welke kan werken met C4FM.
Voor de duidelijkheid: het is enkel de transceiver, dus zonder de optionele hardware.

Als gewone dualband 2/70 FM doosje werkt het probleemloos, maar hoe het dan werkt met C4FM dat gaat mijn pet te boven. Een radiozendamateur hier in de buurt heeft getracht mij dit uit te leggen tijdens een FM-QSO, maar ben weinig wijzer geworden. Voor veel instellingen dien je telkens weer in het menu te duiken en dat werkt niet fijn. Dat de manual geen nederlandstalige deel heeft, werkt ook niet echt mee. Er staan hier in de regio twee C4FM repeaters, maar die hoor ik niet. Wel zie ik op het display dat de signaalsterkte maximaal is.
Kortom, hoe werkt het of is dat alleen wanneer je ook de optionele hardware hebt?

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#2 Bericht door ex-F0NVA »

Met de P3 toets op de DTMF microfoon verandert men de mode. FM -> DN (C4FM automatisch) -> DN (C4FM smal) -> VW (C4FM breed) -> FM.

Als er een fusion repeater in de buurt is kies kiest ge DN (C4FM smal) om C4FM verbindingen te maken. In DN (met een streepje boven DN) kiest de transceiver automatisch de gebruikte mode. Het is niet ingewikkelder als op een HF transceiver LSB, USB, AM of FM kiezen.
À bois noueux, hache affilée.

-Verwijderd account

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#3 Bericht door -Verwijderd account »

F0NVA schreef:Met de P3 toets op de DTMF microfoon verandert men de mode. FM -> DN (C4FM automatisch) -> DN (C4FM smal) -> VW (C4FM breed) -> FM.
Ow, die knopjes op de microfoon gebruik ik nooit. Heb dat gelockt ter voorkoming van per abuis aanraken. Nu ff getest en zie de trx idd omschakelen. Maar geen audio na afstemmen op een fusion repeater, terwijl de s-meter in de hoek staat, in mode FM hoor ik geratel.
En de repeatershift onthoud ie niet, zodra ik aan de VFO knop draai is gelijk de shift foetsie.

Er werd gesproken over menu 2 en dan menu 3 en dan keuze 4 voor C4FM. En om naar FM te gaan zou het dan moeten zijn menu 2 en dan menu 1 en dan keuze 2 voor gewoon FM. Dat heeft die zendamateur in een mailtje aan mij gestuurd dat het zo zou werken. En moest vooral niets doen met alles waar "auto" achter het menu-nummer staat.

Kort en goed, het ligt ongetwijfeld aan mijn traagheid om ingewikkelde zaken te begrijpen. En deze Yaesu is mijn 1e kennismaking met digitale modes. :)

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#4 Bericht door ex-F0NVA »

PE2CH schreef:Maar geen audio na afstemmen op een fusion repeater, terwijl de s-meter in de hoek staat, in mode FM hoor ik geratel.
En de repeatershift onthoud ie niet, zodra ik aan de VFO knop draai is gelijk de shift foetsie.
Audio hoort ge alleen als er iemand over de repeater praat. Dat is in FM toch niet anders. Als ge een FM repeater opent en niemand zegt iets hoort ge toch ook geen audio, afgezien van een eventuele roger piep. Er is een ARS instelling (Automatic Repeater Shift) voor 2 m en 70 cm.

De ratel in FM is de digitale draaggolf (carrier).
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

In de DN mode moet je iets horen, mits er gemoduleerd wordt.

Op een dashboard zag ik vanmiddag dat je call wel ergens binnen is gekomen. Via PI1VBG?

https://repeatersdelft.nl/?page_id=319
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Charles,

Op een dashboard zag ik vanmiddag dat je call wel ergens binnen is gekomen. Via PI1VBG?
Ow, vertel.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bij het instellen van je FTM-100 heb jij je call in moeten geven. Op het moment dat je met C4FM gaat zenden worden deze mee verstuurd.
Dit is bij de ontvangers van het signaal in het display te zien. En op de dashboards van de reflectors/rooms.

Waarschijnlijk heb je via PI1VBG even de microfoon ingedrukt. Alle C4FM repeaters zitten op een of andere manier aan elkaar gekoppeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#8 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Bij het instellen van je FTM-100 heb jij je call in moeten geven. Op het moment dat je met C4FM gaat zenden worden deze mee verstuurd.
Dit is bij de ontvangers van het signaal in het display te zien. En op de dashboards van de reflectors/rooms.
Dat is nieuw voor mij, heb je daar meer info over?

Wel zag ik de RX-ledjes oplichten op mijn Yaesu (groen en blauw) en de s-meter op maximaal toen ik had afgestemd op 438.250 (PI1HGD) maar geen geluid. Wel zag ik op het display vreemde roepletters staan :roll: In elk geval geen PA-stations, heel opmerkelijk. Net zo opmerkelijk dus als dat er geen weergave is van audio.
Na het kort indrukken van de PTT-toets hoorde ik alleen een korte piep na het loslaten van die toets. Geen callgever oid.

Ik zal nog wel moeten leren omgaan met digitale modes :)
Wat is de toegevoegde waarde van de optionele hardware die verkrijgbaar is?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Callgevers heb ik op C4FM repeaters nog niet gehoord.

Hoor je via PI1VBG wel geluid?

Wat betreft het dashboard:

NL central: http://c4fm.pa7lim.nl/

Hobbyscoop: http://fusion.pi9noz.ampr.org/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Dank voor de links.
In de link van pa7lim staat gelijk helemaal bovenin die site dat er iedere zondagavond een ronde is. Echter, er staat niet bij op welke frequentie of repeater dat is.
Ik heb het idee dat PI1NOS (438.000) zelfs hier te ontvangen is, met een zwak signaal. Zie regelmatig de groene en blauwe ledjes oplichten en de signaalmeter komt ongeveer halverwege. Maar geen idee of dat juist is :roll:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Elke zondagavond is er inderdaad, om 21:00, een C4FM ronde. Deze is via de verschillende repeaters te beluisteren.

https://www.hobbyscoop.nl/status/

Ik heb nog geen terugkoppeling gehad of je PI1VBG hebt geprobeerd.

Wat betreft de audio: Heb je een externe speaker aan de FTM-100?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik heb nog geen terugkoppeling gehad of je PI1VBG hebt geprobeerd.

Wat betreft de audio: Heb je een externe speaker aan de FTM-100?
Beetje overbodige vraag betreffende PI1VBG :wink:
Staat op slechts enkele kilometers hier vandaan op een aanzienlijke hoogte van ca. 66m.
Probleem is dat daar kennelijk óók analoog FM overheen gaat, en er schijnt hinder te zijn van storingen in de analoge ontvangst.
Geen externe speaker aan de trx, met de interne speaker is niets mis mee.

Het zal wel aan mij liggen, of er is domweg geen activiteit in C4FM, of beide. Dit laatste kan natuurlijk ook nog :)

Op 438.2500 zit PI1HGD eveneens met een heel sterk signaal.
In de stand "DN" is er volle schaal vwb de signaalsterkte, het bovenste ledje (groen) brand en het onderste ledje (blauw) knippert. Maar geen audio helaas. Gelijktijdig luister ik met een andere ontvanger in de FM-mode en daar hoor geratel over een langere periode. Met af en toe een korte onderbreking van een paar seconden. Dus er moet toch echt een digitaal gemoduleerd signaal aanwezig zijn, volgens mij.

-Verwijderd account

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#13 Bericht door -Verwijderd account »

Nog iets, op welke frequentie zit PI1VBG? En met welk modes?
Ik heb google gebruikt en krijg verschillende resultaten :shock: Repeaterbook; Ham Digitaal; Repeaters Delft.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik weet helemaal niets van C4FM, maar zou het niet kunnen dat die repeaters ook "van alles" uitzenden op het moment dat er geen spraak op verstuurd wordt door gebruikers.
Dus het feit dat je digitaal van alles ontvangt, dat dat gewoon de stuursignalen etc zijn, en dat het klopt dat je geen audio hoort op dat moment omdat er simpelweg niemand iets zegt?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: C4FM, hoe werkt dat?

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef:Op 438.2500 zit PI1HGD eveneens met een heel sterk signaal.
In de stand "DN" is er volle schaal vwb de signaalsterkte, het bovenste ledje (groen) brand en het onderste ledje (blauw) knippert. Maar geen audio helaas. Gelijktijdig luister ik met een andere ontvanger in de FM-mode en daar hoor geratel over een langere periode. Met af en toe een korte onderbreking van een paar seconden. Dus er moet toch echt een digitaal gemoduleerd signaal aanwezig zijn, volgens mij.
Begrepen wat betreft PI1VBG. Op het moment dat je het blauwe en groene licht ziet, komt er dan ook een call in beeld?

Ik heb even de handleiding naar mijn desktop gehaald. Op bladzijde 14 staat de functie van de blauw/groene led weergegeven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie