Beginner - wat te kiezen?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: Beginner - wat te kiezen?

#16 Bericht door Haas »

FT817 (ND), betaalbaar, goed, klein, na mod doorlopend RX/TX HF/2/70.

heb er zelf net 1 aangeschaft, leuk speelgoed!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Beginner - wat te kiezen?

#17 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het is onmogelijk te zeggen wat een goede eerste transceiver is zonder te weten wat je doel precies is. Waarom ben je bezig de vergunning te halen? Wat spreekt je aan?

Als je doel is in 4 weken tijd je DXCC te halen zul je andere eisen hebben dan wanneer je doel is te gaan experimenteren met satellieten of je juist met VHF en UHF wil gaan experimenteren.
Of wellicht bouw je liever zelf dingen, dan is een goede oscilloscoop misschien een betere investering ;)

Verder, ja antennes zijn heel belangrijk, maar niet altijd mogelijk. Niet iedereen kan of wil een mast plaatsen met een grote yagi. Lukt dat niet, dan hoeft dat het plezier echter iet te drukken. Je zult alleen wat meer tijd moeten nemen voor je DXCC :wink:
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Beginner - wat te kiezen?

#18 Bericht door ----- »

Een 5watt QRP rig vind ik geen goed advies voor een beginnend amateur. Met weinig ervaring en waarschijnlijk ook geen super antenne opstelling is de kans aanwezig dat het snel gaat frustreren.

Koop gewoon een 7300 dan ben je klaar.

PH7R
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Beginner - wat te kiezen?

#19 Bericht door PH7R »

Yannick schreef:Waarom ben je bezig de vergunning te halen?
Ben nu 55 jaar en wil mezelf zowel fysiek als intellectueel blijven uitdagen (tegen de veroudering :mrgreen: ). Ooit in mijn tienerjaren veel met techniek gespeeld en geluisterd naar kortegolf. Zoals bij een hoop gaat het dan weer kriebelen. Dus eerst N en dan wellicht F.
Yannick schreef:Als je doel is in 4 weken tijd je DXCC te halen zul je andere eisen hebben dan wanneer je doel is te gaan experimenteren met satellieten of je juist met VHF en UHF wil gaan experimenteren.
Wil vooral DXCC, leg graag contacten.
Yannick schreef:Of wellicht bouw je liever zelf dingen, dan is een goede oscilloscoop misschien een betere investering ;)
Hou wel van knutselen maar geen hardcore. Dus eigenbouw muv wellicht antenne ed niet echt.
Yannick schreef:Verder, ja antennes zijn heel belangrijk, maar niet altijd mogelijk. Niet iedereen kan of wil een mast plaatsen met een grote yagi. Lukt dat niet, dan hoeft dat het plezier echter iet te drukken. Je zult alleen wat meer tijd moeten nemen voor je DXCC :wink:
Grote mast zal inderdaad niet gaan maar in de beperking toont zich de meester. Daarnaast wil ik ook gewoon mobiel en dan 2~3 uurtjes werken vanaf hoog / storingsvrij punt. Ik woon in Veenendaal en in de omgeving zijn redelijk wat hoge punten te vinden (vragen en veel is mogelijk is mijn ervaring :D ).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Beginner - wat te kiezen?

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE5TT schreef:Een 5watt QRP rig vind ik geen goed advies voor een beginnend amateur. Met weinig ervaring en waarschijnlijk ook geen super antenne opstelling is de kans aanwezig dat het snel gaat frustreren.

Koop gewoon een 7300 dan ben je klaar.
Ik geef je gelijk en tegelijkertijd ongelijk.
Dat is namelijk precies hoe ik wel begonnen ben in 2006 (zoek terug op het forum :lol:)

Ik was student, woonde thuis, had geen toestemming om antennes te plaatsen en ook maar een beperkt budget. Met een tweedehands TS-120V, een simpele tuner en draadantennes op zolder ben ik aan de slag gegaan. Daar werkte ik heel Europa mee. Het duurde alleen wel een tijdje voor iemand je hoorde, en zoals ook in een ander topic al eens gezegd, waarschijnlijk lag het meer aan de presentatie van het tegenstation dan aan die van mij. 8 Qso's tijdens mijn eerste PACC :shock:

Ik deed echter veel meer bij PI4TUE. Daardoor raakte ik waarschijnlijk ook niet gefrustreerd over de beperkingen van mijn eigen station. Gezellig iedere maand pizza eten, bier drinken en owja contesten op 2m. Of tijdens de lu nchpauze op HF. Ik weet dus ook niet of de topicstarter wellicht ook actief is bij een club of contest Station. Dan heb je natuurlijk niet perse thuis ook een volwaardig station nodig.

Nu nog zet ik thuis mijn transceiver terug op 5 of 10 watt, op een simpele vertical of G5RV. Werkt nog steeds prima :)

Wanneer je er met je set op uit wil trekken in de omgeving zou ik voor een van de eerder genoemde yeasu's gaan. Die zijn er voor gemaakt. Tweedehands hoeft een 817 trouwens niet eens veel te kosten 'om er bij te hebben' naast bijvoorbeeld een IC 7300 of ft991. Zo een 817 is ook ideaal om lekker met antennes te knutselen in de tuin.

Een ft 857 zou trouwens ook een prima optie zijn volgens mij. Wellicht tweedehands?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beginner - wat te kiezen?

#21 Bericht door pa1bvm »

pc1mb schreef:
ON5GM schreef:Over Elecraft denkt Et discite helemaal anders, volgens hem is dat een klein merk :mrgreen:
Klein maar fijn. Beslist een niche, maar wel een interessante.

De fabrikanten van de duurste racefietsen draaien ook geen miljarden omzetten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Beginner - wat te kiezen?

#22 Bericht door pc1mb »

Met focus op dxcc is HF natuurlijk het belangrijkst.
De populaire ic7300 is een goeie keuze, maar het kan zomaar zijn dat je net als ik en nog iemand in deze draad, liever langdurig naar een Yaesu of Kenwood luistert. Als in audio klankkleur belangrijk is voor je, en sommige matige radio's jou echt kunnen irriteren bij lang luisteren, zou ik daar zeker op letten. Dat lost een externe speaker ook niet volledig op namelijk. Dát en bedieningsgemak is uiteindelijk het belangrijkste, als je veel achter de set wil zitten en veel contacten wil maken.

De anderhalve dB meer of minder 3e orde intermodulatiepunt en dergelijke heb je uiteindelijk maar zelden nodig. Maar bediening en luistercomfort heb je bij elk qso plezier van.

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: Beginner - wat te kiezen?

#23 Bericht door Haas »

PE5TT schreef:Een 5watt QRP rig vind ik geen goed advies voor een beginnend amateur. Met weinig ervaring en waarschijnlijk ook geen super antenne opstelling is de kans aanwezig dat het snel gaat frustreren.

Koop gewoon een 7300 dan ben je klaar.
ik zit hier met een balun met 11 meter "draad", ontvangst is uitermate goed te noemen en heb m`n eerst contacten binnen 24 uur ook gemaakt, zowel op de HF als op 70. vandaag diverse rondes mee kunnen luisteren op 2 meter, dus snap niet waar je het vandaan haalt dat dit niet een goed begin zou kunnen zijn.
of moet het allemaal direct groot en opzichtig zijn om goed te werken?
de FT-817 heeft zich al jaren bewezen als zeer goed, en mocht je daar niet van overtuigt zijn, zou ik even google en youtube raadplegen.. staat zeker voor 24uur lees- en kijkvoer op waarin dit wordt bewezen en uitgelegd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#24 Bericht door PE2AAB »

Ik ben begonnen met surplus materiaal. Was 16 jaar oud en het meeste geld ging naar de bromfiets. Mijn eerste transceiver was een Teletron T-813 welke ik zelf had omgebouwd naar de in/uitgangs frequentie van de lokale 2m repeater (destijds nog zonder CTCSS) en een geleende omgebouwde VHF buizen mobilofoon. Deze Teletron werd ons als jongste zendamateurs van Nederland, beschikbaar gesteld door het museum 'Jan Corver' te Budel.

Heel veel plezier mee gehad én low cost. Tijden veranderen, dat besef ik me ook maar als je nog niet precies weet waar je je in wilt verdiepen is een multibander een goede keuze. Je kunt dan alle kanten op zodat je er vanzelf achter komt welk aspect (misschien wel allemaal) je het leukste vindt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1LWT
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 feb 2020, 10:15
Roepletters: PE1LWT

Re: Beginner - wat te kiezen?

#25 Bericht door PE1LWT »

http://www.sherweng.com/table.html op deze site staan wat test mbt tranceivers , geen lijst met de omzetten van de diverse merken , maar info over de kwaliteit van de tranceivers . let bij aanschaf ook op de kwaliteit van de zender mbt faseruis , dat is wel zo fijn voor de medeamateur in de buurt.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Beginner - wat te kiezen?

#26 Bericht door PE4WJ »

Er is tegenwoordig zo veel te kiezen dus ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is!
Mijn ervaring met de IC-7300 is beperkt (lees: een half uurtje achter de set gezeten van een collega). Maar ik was niet te spreken over het audio, zeer vermoeiend. Heb overigens niet geprobeerd met de instellingen te spelen dus wellicht dat dit beter kan. Wel leuk dat je een waterval diagram ter beschikking hebt, zo zie je meteen waar de activiteit is.

De Elecraft KX3 die ik gebruik heeft prachtig en rustig audio (ook heel weinig eigen ruis), daar kan ik uren naar luisteren (mits ik die tijd zou hebben hi :) ) - en nog eens portabel. Dat kun je van een IC-7300 niet echt zeggen. HF specs zijn ook zeer goed, zie de eerder genoemde "Sherwood" tabel.
KX2 is ook leuk en klein. Elecraft is echter niet goedkoop dus misschien voor een 1e set niet direct een optie.

Mijn eerste "koop" HF set was de Yaesu FT-817 en daar heb ik ontzettend veel plezier van gehad (en nog steeds). Slurpt wel wat meer stroom, maar is lekker portabel en je kunt er zowel HF, 6m als VHF/UHF mee werken. Tegenwoordig is het ding in een nieuw jasje gestoken (FT-818), daar heb ik geen ervaring mee.

Succes met kiezen!

73,

Wouter Jan PE4WJ

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Beginner - wat te kiezen?

#27 Bericht door sottezero »

Oow, budget geen probleem..
Dan zou ik kiezen voor een FTDX-101MP, TS990S of IC-7851...
Antenne kun je zelf maken van koperdraad :twisted:

PH7R
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Beginner - wat te kiezen?

#28 Bericht door PH7R »

sottezero schreef:Oow, budget geen probleem..
Dan zou ik kiezen voor een FTDX-101MP, TS990S of IC-7851...
Antenne kun je zelf maken van koperdraad :twisted:
Ik schrik niet van de bedragen maar hoelang heb ik nodig om deze monsters in de vingers te krijgen :lol:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#29 Bericht door PD2R »

Och, dat valt op zich nog mee. Dergelijke transceivers hebben voor alles een aparte knop. Bij veel kleinere transceivers zitten vele functies verstopt in een uitgebreide menu structuur. Maar hoewel de prijs van dergelijke transceivers exponentieel stijgt, geld dat niet per se voor de performance of de mate van plezier die je er aan kunt beleven.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Beginner - wat te kiezen?

#30 Bericht door ----- »

Haas schreef:ik zit hier met een balun met 11 meter "draad", ontvangst is uitermate goed te noemen en heb m`n eerst contacten binnen 24 uur ook gemaakt, zowel op de HF als op 70. vandaag diverse rondes mee kunnen luisteren op 2 meter, dus snap niet waar je het vandaan haalt dat dit niet een goed begin zou kunnen zijn.
of moet het allemaal direct groot en opzichtig zijn om goed te werken?
de FT-817 heeft zich al jaren bewezen als zeer goed, en mocht je daar niet van overtuigt zijn, zou ik even google en youtube raadplegen.. staat zeker voor 24uur lees- en kijkvoer op waarin dit wordt bewezen en uitgelegd.
Een 7300 kan je wel op 5 watt zetten, een 817 niet op 100 watt. ik blijf erbij een QRP set adviseren als eerste set aan een beginnend amateur, geen goed idee.
Als jij dat wel vind prima, dan verschillen we daarover van mening, dat kan ook.

Plaats reactie