Prijsindicatie voor FT225RD

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Prijsindicatie voor FT225RD

#1 Bericht door PA1ZX »

Wat zou een goede FT 225RD van Yaesu mogen kosten deze set is in prima staat onbeschadigd en aan de schroefjes te zien ongeopend of in indergeval zeer weinig.
Ben nieuwsgierig wat deze prijs ongeveer is.
Bedankt vast voor de hulp.

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#2 Bericht door Triodes4ever »

Denk zijn typenummer in Euro's ongeveer, wanneer echt mintstaat wellicht wat meer, geldt ook wanneer je er een MuTek front end in hebt natuurlijk.
My 2 cents (en ik heb er zelf een)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#3 Bericht door pa1bvm »

waarom zou je hem wegdoen ???
een van de beste radio's ooit gemaakt ( zeker met mutek front-end)
met een paar modificaties ( reductie fase ruis , snelle agc , regelbare ssb output) heb je een prima vhf set.
.. en als ie een keer stuk gaat .. dan is ie nog te repareren zonder software resets en mini componenten die je met hete lucht moet solderen ..

als iemand er eentje zoekt ...
ik heb er drie .. eentje mag er weg ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#4 Bericht door pc1mb »

Ik heb er zelf ook een, en die gaat inderdaad voorlopig niet weg.

Niettemin frequentiestabiliteit is natuurlijk wel een dingetje voor wat men tegenwoordig op VHF en hoger doet. En veel vermogen komt er ook niet uit.
Maar meer dan dat is er niet op aan te merken zou ik zeggen ;-) Fijne set.

Een wat minder fraai exemplaar die niet zonde is om te modificeren met moderne VFO enzo zou nog wel een keer leuk zijn, dus als iemand een wat matig exemplaar in de hoek heeft staan hou ik me aanbevolen.

Een nette originele zou ik zo (be)houden.

-Verwijderd account

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#5 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef:Een wat minder fraai exemplaar die niet zonde is om te modificeren met moderne VFO enzo zou nog wel een keer leuk zijn, dus als iemand een wat matig exemplaar in de hoek heeft staan hou ik me aanbevolen.

Een nette originele zou ik zo (be)houden.
Grappig om te lezen dat men nu een gaaf en origineel exemplaar wil, maar dat men destijds maar wat graag de gedocumenteerde mods uitvoerde om de prestaties te verbeteren.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#6 Bericht door pa1bvm »

stabiliteit ???
na een half uurtje "opwarmen" kan je er gewoon mee moonbouncen in wsjt via jt65b
vermogen ??? eindtrapje erachter met een dubbele fet .. paar watt in tegen de 350 watt uit is toch geen issue ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#7 Bericht door pc1mb »

@pa1bvm dat verrast me, dat JT65b gewoon goed gaat... ik weet niet zoveel van EME, dus ik weet niet of de ontvangende kant dan misschien met je mee zit te draaien (ook ivm doppler). Het zou een prestatie van formaat zijn als deze set uit 1978 niet aan de wandel gaat door de wisselende warmteontwikkeling in de eindtrap.

En een VHF 'eindtrapje' van 350 watt heeft natuurlijk niet iedereen zomaar op de plank liggen. Ik heb wel eens zitten kijken voor een 100W eindtrap voor de K2 maar dan kom je toch op zelfbouw uit, of de hele K2 inruilen voor een 100W set, want een losse eindtrap is duurder dan inruilen...
PE2CH schreef:Grappig om te lezen dat men nu een gaaf en origineel exemplaar wil, maar dat men destijds maar wat graag de gedocumenteerde mods uitvoerde om de prestaties te verbeteren.
Oh begrijp me goed, een mutek frontend of netjes uitgevoerde modificaties die een niet discutabele verbetering geven, zonder de oorspronkelijke eigenschappen ervan geweld aan te doen, zou ik ook waarderen hoor.

Helemaal ongerept origineel hoeft dus niet. Maar dingen als een computergestuurde VFO, banden toevoegen en andere ingrijpende verbouwingen die de set toch wat geweld aandoen, dat is wel even wat anders. Dan ben je een hybride tussen modern en oud aan het maken, en daar gebruik ik dan liever een wat meer sleets exemplaar voor.

Zo ga ik ook met de ft101zd om. De nette Yaesu blijft origineel, maar voor de minder gewilde Sommerkamp zonder WARC heb ik nog wat andere plannen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#8 Bericht door PA1AIS »

Ik heb er ook 2.
Bij 1 heb ik de seriële voeding er geheel uit en een switched-mode regel module in gezet. de set wordt dan niet meer warm van de voeding dissipatie.

Ooit wilde ik er nog eens een 50Watt SSB Hitachi module in zetten, maar dat is er nooit van gekomen. Dat had dus gekund met de nieuwe voeding.

Beide gaan eerdaags ook weg. (1x mutek en alle mods)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#9 Bericht door pa1bvm »

@pc1mb

kijk ook eens op
https://sm5cui.weebly.com/my-station.html

doppler op VHF geen echt issue max iets van 400-500 Hz dat past makkelijk in het " window" van jt65B
set wordt niet echt " hot" ..meeste BLF Fets willen iets van 2 a 3 watt input .. en dan iets van 300 -400 eruit ..

er zijn natuurlijk ook wel weer mods mogelijk om het x-tal voor het onderste stukje in de band met X-tal heater te voorzien
met iets van 300 watt en een fikse yagi ( ik gebruikte een 17 elements ) kan je zonder elevatie bij maan opkomst en ondergang best wat stations werken .
Dat moeten dan wel de " grote jongens zijn .. 6 yagi's , 8 yagi's etc ..
Die vinden het vaak een hele uitdaging om een single yagi station te werken ..

OK1TEH heeft heel veel qso's gemaakt met een single yagi ( heeft wel wat QRO ..)

maar goed dit helemaal even los van de vraagprijs voor een FT-225 RD ..

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#10 Bericht door PA1ZX »

Ik heb er 1 gevonden tijdens magazijn opruiming.
Nu weet ik niet of er een mutek front in zit hoe kan ik dit zien?
Ik hoor met een kwart golf draad achter in de plug Utrecht op 575 met s5 en ik zit in t bos bij Ede.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#11 Bericht door pa1bvm »

@PA1ZX

dan zie je zo iets
IMG_5968-3.JPG
Schermafbeelding 2020-04-30 om 19.43.15.png

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#12 Bericht door PA1ZX »

Nee deze print is anders dus geen mutek.
Wel is er een mod. Gedaan op de ATT switch alleen kan niet ontdekken wat.
Hij loopt van 144 tot en met 148 mhz.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#13 Bericht door pa1bvm »

soms werd att switch gebruikt om extra laag vermogen intestellen via potmeter naar exiter .
soms ook agc helemaal uitschakelen ...
of een interne extra preamp bijschakelen

de att functie zelf vond men blijkbaar wat "nutteloos"..
knopje werd dan voor iets anders gebruikt .. zelfde verhaal voor "memory" knopje ..

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#14 Bericht door PA0FRI »

PA1ZX schreef:Wat zou een goede FT 225RD van Yaesu mogen kosten deze set is in prima staat onbeschadigd en aan de schroefjes te zien ongeopend of in indergeval zeer weinig.
Ben nieuwsgierig wat deze prijs ongeveer is.Bedankt vast voor de hulp.
Op eBay worden ze aangeboden voor €100 tot €250, als de set niet in de weg zit, zou ik het niet weg doen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Prijsindicatie voor FT225RD

#15 Bericht door pa1bvm »

@pa0fri prijzen liggen op e-bay toch echt stukken hoger , hou dan ook rekening met shipping en douane afhandeling ..
op duitse ebay af en toe een te koop .. maar vaak in de veiling ..

er staat er eentje in engeland voor 399 pond ..
paar weken geleden eentje voor 300 pond ..

Plaats reactie