travel tx almode hf

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

travel tx almode hf

#1 Bericht door on4avt »

Dag, ben beetje op zoek naar een gelijke van de ic 7300 maar die de helft minder weegt. Ingebouwde sound kaart etc, ook gemakkelijk mee digi mode's te doen en zo. Ic 7300 is de max, heb die hier thuis, maar beetje bang om die mee te nemen op het vliegtuig naar Senegal volgende winter. Als er 50 wat uitkomt zou het al goed zijn. ben al gaan zien bij de China markt, maar vind niet echt wat ik zoek. Iemand een idee?
Je kan natuurlijk opteren voor een dure valies en die daar insteken, maar het is voor de hobby en ik heb nog andere dingen mee dan ham materiaal, hiIk heb al 1 valies waar de ft891 inging plus antennes en signalink en kabels en antennes enzo, beetje zoek ik om minder kabels en de signalink niet mee te moeten nemen.
ps, nare ervaring laatste terug vlucht, laptop scherm naar de ....., zou het niet willen tegen komen met de ic 7300 .
73
Ben daar weer qrv februari maart 2020 .

Willy

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: travel tx almode hf

#2 Bericht door PE2AAB »

Is een FT-857 geen optie? 100W en daar zit zelfs nog 2m/70cm bij. En lekker compact. Veel gebruikt bij SOTA (alsook de 817/818 maar die heeft maar 5W max).

Verpak e.e.a. in een Pelicase met foam en je kunt er (theoretisch) mee gooien.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: travel tx almode hf

#3 Bericht door PD2R »

Volgens mij kom je dan al snel bij een K3 of KX3 (misschien ook de KX2) uit. Maar die zijn knap aan de prijs.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: travel tx almode hf

#4 Bericht door on4avt »

KX3 heb ik op de kop kunnen tikken 2de hands, K2 ook, hi, maar zit beet-je met de power; wat als 15 wat niet genoeg is. ?
ik heb de ft 891, maar geen tuner ingebouwd ,jammer, en geen geluidskaart.
Nieuwkoop elecraft is inderdaad prijzig. Als het alleen voor fonie en cw was had ik geen probleem, wil de digi modes weer doen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: travel tx almode hf

#5 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: travel tx almode hf

#6 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:KX3 heb ik op de kop kunnen tikken 2de hands, K2 ook, hi, maar zit beet-je met de power; wat als 15 wat niet genoeg is. ?
ik heb de ft 891, maar geen tuner ingebouwd ,jammer, en geen geluidskaart.
Nieuwkoop elecraft is inderdaad prijzig. Als het alleen voor fonie en cw was had ik geen probleem, wil de digi modes weer doen.
Als je minder vermogen hebt moet je iets meer je best doen. (QRO is for the lazy people, hi :D ) Met relatief weinig vermogen heeft het ook minder zin om CQ te roepen. Je kunt beter iemand aanroepen. Maar het maakt ook sterk uit in welke modulatie je werkt.

Dat het met een klein vermogen en met een simpele antenne zeker gaat, ook in SSB, kun je zien/horen in het onderstaande filmpje. Zendvermogen is 5W. Antennedraad ongeveer 12 meter.lang, 0,2 mm diameter. Antennehoogte aan de kant van de boom 3 meter, aan de gevoede kant 8 meter. (De tweede antenne voor de hogere banden was 8 meter lang). Tegenstation zat in Zuid-Zweden.


youtu.be/fvx0UElCoUA

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: travel tx almode hf

#7 Bericht door on4avt »

PA1AIS schreef:https://lab599.com/
sjiek spul !
power aan de lage kant.
Ik weet wel dat als ik in 6W7 zit ik beetje power nodig heb om tot hier te komen,
Vooral was ik op de 60 m actief,Propagatie heb je niet in de hand natuurlijk, maar dit is verleidelijk, all inn!
De KX 3 kan ook psk dec en ecode , maar geen ft8 !Heeft daarvoor een externe audiokaart nodig, kan natuurlijk die van de laptop gebruiken.
ik wil weer veel, maar de ic 7300 kan het.Die in het klein zou de van het zijn.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: travel tx almode hf

#8 Bericht door PE4BAS »

Kenwood TS480 word ook veel gebruikt door expedities. En kan je computer ook zo op aansluiten.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: travel tx almode hf

#9 Bericht door on4avt »

on4avt schreef:
PA1AIS schreef:https://lab599.com/
sjiek spul !
power aan de lage kant.
Ik weet wel dat als ik in 6W7 zit ik beetje power nodig heb om tot hier te komen,
Vooral was ik op de 60 m actief,Propagatie heb je niet in de hand natuurlijk, maar dit is verleidelijk, all inn!
De KX 3 kan ook psk dec en ecode , maar geen ft8 !Heeft daarvoor een externe audiokaart nodig, kan natuurlijk die van de laptop gebruiken.
ik wil weer veel, maar de ic 7300 kan het.Die in het klein zou de van het zijn.
Heb eens mijn info genomen,er zit geen audio kaart in.Spijtig.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: travel tx almode hf

#10 Bericht door Thijzer »

Afgelopen vakantie in het VK gebruik gemaakt van een RS-918, een Chinese kloon van de MCHF transceiver. Wat een gaaf ding! Ontvangst is gewoon subliem, zenden doet hij met maximaal 10W. En de grootte is zeer beperkt waardoor hij gemakkelijk in de handbagage past.

Ik gebruikte 'm met een 7Ah accu en vanaf het strand met de travelloop van PD7MAA werkte ik heel Europa met 5W. Leuk genoeg om de dag mee door te komen. De portofoon werkte voor VHF en UHF, dat hoeft niet in 1 TRX te zitten.

Ik merkte wel dat een TRX vinden niet zo lastig is, je antenne kan meer uitdaging zijn. Gelukkig heb ik een travelloop maar die gaat maar tot 40, dus 80m is no go. Een draad kom je niet overal kwijt en een korte antenne wordt een compromis zodat de lol stevig wordt beperkt. Dus denk ook na over het koper dat naar buiten moet.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: travel tx almode hf

#11 Bericht door on4avt »

De antennes zijn een minder probleem. ik ben daar op vakantie in Senegal in een huurvilla. Ik kan er een dipool kwijt voor de 60 m, heb er trouwens nu 1 gemaakt met antenne draad van Sota beams.Dit om het gewicht in toom te houden.
Verder heb ik een endfed gemaakt ook voor de 30 m, en heb een endfed bij voor 10/20/40
Alleen op 80 heb ik niks;
Ginder zit ik met een enorm man made noise van soms 8 s punten. Wat het uitluisteren in ssb en cw zeer moeilijk maakt. Vandaar dat ik naar FT8 ben gegaan,ook omdat psk beetje minder is geworden; Dus antenne's zal wel loslopen ,hi
Maar als ik een trx heb, zoals de kx 3 zit die aan 15 wat aan zijn eind kunnen. En ft8 heeft lange uitzendingen; Weet niet of dit goed is voor het toestel. Daarbij zijn nog de talrijke stroom onderbrekingen,Nu zal ik dit oplossen door een batterij met de voeding te laten meelopen zodat de cuts worden opgevangen. De laptop kan dan ook blijven draaien tot de batterij plat is. De onderbrekingen duren van 10 min tot enkele uren of een ganse dag. Ik zit op enkel km van de Brousse (woestijn), hi!
Om de draden en coax te beperken zou ik graag de ic 7300 meenemen, maar ik vrees voor de vlucht, mijn laptop heeft de terug keer ook niet overleefd. Als je de valiezen over hun kop ziet gaan op de transportbanden en hoe ze in het laadruim worden gekieperd?
Ik doe mijn vergunning aanvraag 6 maand op voorhand,en daar moet exact vermeld staan wat er gebruikt wordt, vandaar mijn rondvraag beetje. Of er daar gecontroleerd word? Denk het niet, maar ben graag in orde. De stomste controle kan je hebben in de vlieghaven als er een ijverige douane de papieren inkijkt en de tx nummer en type gaat bekijken, en dan ???? Met alleen 5 wat en een loop zal ik er niet geraken. De afstanden bedragen rap 5000 km. Als ik daar begin zit mijn mailbox na 2 dagen vol met aanvragen om naar die of die te luisteren, Wat ik zoveel mogelijk doe. Maar oke, zal weer de ft 891 worden met laptop en signalink, plus de voeding en batterij van 19 amp. Dit is al een gewichtje in de valies, dus nog wat van dit en dat en ik ben aan de 23 kg, hi Een handbagage valies propvol alleen al voor het zend materiaal.
willy

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: travel tx almode hf

#12 Bericht door pa0ejh »

De Ft991A is ook compact en een iets kleiner terug liggend LCd, heeft een USB poort en is 100W allband...

Kan direct aan de PC en heeft ook een ingebouwde Tuner....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: travel tx almode hf

#13 Bericht door on4avt »

pa0ejh schreef:De Ft991A is ook compact en een iets kleiner terug liggend LCd, heeft een USB poort en is 100W allband...

Kan direct aan de PC en heeft ook een ingebouwde Tuner....
bedankt voor je bijdrage, maar ik begrijp niet goed,is er een sound card ingebouwd of niet?
Er staat provides an external soundcard. Ik zou denken een internal soundcard als er ene inzit. of zie ik dat verkezerd ?



Fans of digital modes will find an USB interface integrated into the FT-991. This interfaces provides an external sound card and a serial CAT interface to your computer. Just install the drivers and a software for digital modes and you are on the air with modes like PSK31, RTTY, Whisper, SSTV and much more.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: travel tx almode hf

#14 Bericht door PA3DAT »

Het gaat vrijwel net zo makkelijk als met de IC-7300, dus alleen usb-kabeltje nodig!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: travel tx almode hf

#15 Bericht door ex-F0NVA »

on4avt schreef: Er staat provides an external soundcard. Ik zou denken een internal soundcard als er ene inzit. of zie ik dat verkezerd ?
De Yaesu FT-991A heeft een SCU-17 interface ingebouwd met CAT interface en USB Audio Codec. Voor de computer is de USB Audio Codec een extern audio apparaat.
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie