Remote controle ic 7300met software.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Remote controle ic 7300met software.

#1 Bericht door on4avt »

Heeft er iemand ervaring met de software RS-BA1 voor de icom 7300?
Ik zit s'winters niet in de schak boven wegens geen verwarming, en zou vanuit de woonkamer de ic 7300 willen bedien, ook voor digi modes en cw,.
Teamviewer ken ik ,maar ik zou iets meer willen.
Of is de aanschaf van een 7100 een gemakkelijkere oplossing?
Omdat ik denk (hoorde) dat je daar een lange cat kabel kan aansluiten van de trx naar het afneembare frontpaneel?

73
Willy

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Remote controle ic 7300met software.

#2 Bericht door PH4CK »

ik heb een 10 meter lange cat6e kabel tussen de main unit en de bedienkop, werkt zonder problemen.
En ik heb gehoord dat ze nog langere kabels gebruiken.
met een IC7100 dus.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Remote controle ic 7300met software.

#3 Bericht door PA3DAT »

Misschien Win4Icom aan de 7300?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Remote controle ic 7300met software.

#4 Bericht door Bert_1 »

Rs-ba1 werkt goed en je hebt dan ook audio zonder dat je skype bijv hoeft te gebruiken. Hoe je die audio en andere data vervolgens naar een digimode krijgt weet ik niet.
Bert

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Remote controle ic 7300met software.

#5 Bericht door PA0FRI »

on4avt schreef:Heeft er iemand ervaring met de software RS-BA1 voor de icom 7300?
PA3JAN gebruikt het (al jaren) in Spanje, regelmatig werk ik hem op HF of 4m terwijl zijn apparatuur in Oudenbosch staat. Het gaat zo goed dat je niet in de gaten hebt dat hij feitelijk in Spanje verblijft!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Remote controle ic 7300met software.

#6 Bericht door on4avt »

Oke voor de lange kabel aan de ic 7100, je kan dan ssb enzo, maar geen cw veronderstel ik,
Wat pa3jan doet is wel goed.Ik zie ook op you tube de Remoterig bakjes.Maar dat werkt alleen met een tx met afneembaar front.
Win4icom kende ik niet. Ga dat eens bekijken.
Ik zit nu beneden met de ganse installatie op de tafel,werkt goed. Tot er bezoek is,dan moet alles van de tafel.
heb alleen een coax die van boven tot beneden komt langs de trap.
bezoekers zouden er durven aan haperen.
Eigenlijk wil ik de ic 7300 boven volledig kunnen bedien.Dat ging via teamviewer;
je moet dan wel een groot scherm hebben beneden om alles duidelijk te zien. op de 15 inch laptop is dat niet zo gemakkelijk. Ik gebruik HRD.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Remote controle ic 7300met software.

#7 Bericht door Bert_1 »

Als je alleen je set wilt bedienen, dus geen hamradiodeluxe, n1mm etc die graag de frequentie willen weten en andere dingen, werkt rs-ba1 prima. Je hebt wel een pc nodig bij de ic7300 voor de server software.

Ik heb een master / slave 230v verdeeldoos die ook vaak voor pc's worden gebruikt om printers automatisch met het opstarten van de pc in te schakelen. Die schakelt nu mijn voeding zodat je met wake on lan de pc op afstand kunt starten waardoor ook de voeding en dus de set aan gaat. Er zijn ook programma's die op afstand de pc weer uitzetten zodat de voeding en de set ook automatisch uit gaan. Als de set thuis staat kun je net zo makkelijk met de hand aan en uit zetten natuurlijk.

Bert
Bert

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Remote controle ic 7300met software.

#8 Bericht door PA0LMD »

PH4CK schreef:ik heb een 10 meter lange cat6e kabel tussen de main unit en de bedienkop, werkt zonder problemen.
En ik heb gehoord dat ze nog langere kabels gebruiken.
met een IC7100 dus.
Maar ik weet uit ervaring dat het met langere kabels ook fout kan gaan, met name als je de volume kraan flink open draait kan het voorkomen dat de set uitschakelt.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Remote controle ic 7300met software.

#9 Bericht door Thijzer »

Gebruik thuis ook een IC-7100 met lange afgeschermde kabel. Ik gebruik geen twisted pair kabel maar een goed afgeschermde kabel met flexibele draad van voldoende doorsnee. Vraag me niet welke, maar de doorsnee is net wat dikker dan van netwerkkabels. En dat veroorzaakt het probleem van de uitschakelende bedienkop als het volume omhoog gaat, dan zakt de voedingsspanning in elkaar en is het gedaan met de pret.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Remote controle ic 7300met software.

#10 Bericht door on4avt »

Correctie, via Teamviewer kan ik alleen de pc bedien die in de shak staat, en het programma waarmee de trx icom 7300 wordt bediend dus HRD.
Dus geen bediening van de trx zelf.
Heb ondertussen die win4icom bekeken. helemaal goed, alleen ziet de installatie er nogal complex uit;.

Is voor alle soft hetzelfde eigenlijk. Ik dacht eigenlijk dat ik de ic 7300 ging kunnen bedienen zonder tussen pc?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Remote controle ic 7300met software.

#11 Bericht door Bert_1 »

on4avt schreef:
Ik dacht eigenlijk dat ik de ic 7300 ging kunnen bedienen zonder tussen pc?
Dat doen denk ik alleen de icoms met een ethernet aansluiting zoals de 7610.
Bert

PA1REG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2016, 10:55
Roepletters: PA1REG

Re: Remote controle ic 7300met software.

#12 Bericht door PA1REG »

Ik gebruik de RS-BA1 om een Icom IC-7700 op afstand mee te bedienen. Dit via een OpenVPN verbinding over internet.
Met de "RS-BA1 Remote Control" zet ik op afstand de set aan, dan stop ik dit programma. Daarna kun je met b.v Ham Radio DeLuxe remote werken ism met bv WSJT-X. N1MM Logger werkt ook.
Het enige waar ik wel eens last van heb is dat ik de verbinding verlies op CAT niveau.

Volgens de brochure werkt RS-BA1 ook met een IC-7300. Inmiddels heb je wel RS-BA1 versie 2 met wat extra functies. Voor mij niet interessant en helaas, deze versie moet je opnieuw kopen...…….

73,
Reg de PA1REG

PA2HK
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:32
Roepletters: PA2HK
Locatie: JO22PI

Re: Remote controle ic 7300met software.

#13 Bericht door PA2HK »

Voor de IC 7300 heb je helaas een extra PC nodig welke via USB met de set verbonden is, met een remote PC kun je dan de set besturen via de PC welke aan de set hangt. Beide PCs moeten zijn voorzien van de RS-BA1 software. Geen idee of je ook 2 licensies van de RS-BA1 software moet kopen (dat zal haast wel :-) )

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Remote controle ic 7300met software.

#14 Bericht door Bert_1 »

PA2HK schreef:Voor de IC 7300 heb je helaas een extra PC nodig welke via USB met de set verbonden is, met een remote PC kun je dan de set besturen via de PC welke aan de set hangt. Beide PCs moeten zijn voorzien van de RS-BA1 software. Geen idee of je ook 2 licensies van de RS-BA1 software moet kopen (dat zal haast wel :-) )
Één licentie is genoeg en er zijn twee programma's. De utility draai je op de pc naast de 7300 en de andere op de pc die je bij je hebt. Of net andersom :) Ik heb het idee dat je vaker mag installeren want je kunt meerdere icoms in het menu krijgen en dan kun je de gewenste icom aanklikken om te gebruiken. Dat het met één licentie voor meerdere icoms werkt weet ik zeker ;)
Bert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Remote controle ic 7300met software.

#15 Bericht door on4avt »

Ondertussen is de soft niet meer te koop lees ik bij Wimo. Staat aangegeven bij de ic 7610.

Plaats reactie