Ik heb DEZE in een paar Yaesu klassiekers van mij ingebouwd....werkt perfect! Hier is mijn FT480R met dit CTCSS ontwerp: KLIK
Wie helpt mij met uitleg?
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Erwin, PA3DAF
- Juul - PE0GJG
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
- Roepletters: PE0GJG
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
IK heb destijds een CTSS van PA0LMD ingebouwd in mijn hele bejaarde ICOM 245.on4bgc schreef: ↑21 mei 2026, 17:08Een FX315? Die her-bouw ik momenteel verder in in een Kenwood tm 421AJuul - PE0GJG schreef: ↑21 mei 2026, 08:36 ...
PS. In mijn hele oude transceiver ICOM 245 heb ik "gewoon" een CTSS ingebouwd...........Maar dat was toen.
...
Eigenlijk zoek ik nog een arduino oplossing daarvoor.
Soms is dat programmeren toch sneller... maar ik soldeer toch zo graag
73
Guido
- Juul - PE0GJG
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
- Roepletters: PE0GJG
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Beste mensen,
Het is mij met jullie uitleg en gedachten gelukt! Ik ben een blij mens.
En dit heeft ook nog geholpen.
https://www.youtube.com/watch?v=I3migQh24XU
Een mooie Pinksteren nog.
Juul
Het is mij met jullie uitleg en gedachten gelukt! Ik ben een blij mens.
En dit heeft ook nog geholpen.
https://www.youtube.com/watch?v=I3migQh24XU
Een mooie Pinksteren nog.
Juul
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Waarom zit er geen Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij? In begrijpelijke taal natuurlijk.
Hier staat hetIn Europese wetgeving staat dat de gebruiksaanwijzing in de officiële taal van de lidstaat moet worden opgesteld waar dit product op de markt wordt aangeboden. Voor Nederland betekent dit dat er een handleiding in het Nederlands moet zijn.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Krijg ik de opdracht??Charles_ schreef: ↑26 mei 2026, 18:12 Waarom zit er geen Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij? In begrijpelijke taal natuurlijk.Hier staat hetIn Europese wetgeving staat dat de gebruiksaanwijzing in de officiële taal van de lidstaat moet worden opgesteld waar dit product op de markt wordt aangeboden. Voor Nederland betekent dit dat er een handleiding in het Nederlands moet zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Maar serieus, het moet ook maar kunnen. Ik doe geregeld vertalingen, en voor een apparaat als dit kost dat ergens tussen de 1000 en 2000 euro om te doen. Dat is niet omdat ik er zoveel mee verdien, in tegendeel, ik doe dit werk vooral omdat ik het leuk vind om te doen. Maar tegelijk, voor niets doe ik het niet. Er zitten weken werk in. En met het bedrag van de vertaling ben je er nog niet, er moet ook een layout komen of de bestaande layout moet worden aangepast (een vertaling is gewoonlijk langer dan her origineel).
Je moet heel wat transceivers van 100 euro verkopen wil dat uit kunnen.
Overigens geldt er van deze regeling een vrijstelling voor kleine bedrijven, om zo de innovatie niet in de weg te zitten. Dus een bedrijf dat series van bijv. 30 stuks maakt, hoeft niet voor die 30 stuks 1000 euro uit te geven voor een handleiding (anders zou het product vrij zeker helemaal niet op de markt verschijnen
)
Het kan verder zijn dat er wel al een handleiding ergens voor is. Dit apparaat wordt gemaakt door het bedrijf achter Anytone en het wordt onder zeker 20 merknamen verkocht.
Je moet heel wat transceivers van 100 euro verkopen wil dat uit kunnen.
Overigens geldt er van deze regeling een vrijstelling voor kleine bedrijven, om zo de innovatie niet in de weg te zitten. Dus een bedrijf dat series van bijv. 30 stuks maakt, hoeft niet voor die 30 stuks 1000 euro uit te geven voor een handleiding (anders zou het product vrij zeker helemaal niet op de markt verschijnen
Het kan verder zijn dat er wel al een handleiding ergens voor is. Dit apparaat wordt gemaakt door het bedrijf achter Anytone en het wordt onder zeker 20 merknamen verkocht.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
En nóg een opmerking: wat de man van de NVWA op de site van Radar zegt klopt niet. In de Europese regels staat hierover dat de handleiding in de taal van de gebruiker moet zijn. Dit omdat er ook een veiligheidsaspect speelt. Een bedrijf dat dus een graafmachine koopt, waar een Poolse werknemer op werkt, die moet een handleiding van de leverancier krijgen in de taal van die gebruiker. Dat maakt het natuurlijk allemaal nog heel veel duurder voor een bedrijf.
Maar tegelijk: deze regel is in 1995 ingevoerd, een jaar nadat ik een vertaalbureau ben begonnen. Ik heb er bijzonder goed aan verdiend door de jaren heen
(Dat lijkt bij de geringe betaling die ik hierboven noemde een beetje tegenstrijdig, maar ik heb ook jarenlang verdiend aan het uitbesteden van vertalingen aan vertalers).
Maar tegelijk: deze regel is in 1995 ingevoerd, een jaar nadat ik een vertaalbureau ben begonnen. Ik heb er bijzonder goed aan verdiend door de jaren heen
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
-
PA0LMD
- Berichten: 2605
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Ook Yaesu levert geen handleiding in onze taal, buiten Amcom die het zelf regelt voor ICOM, zitten er bij Amateur producten eigenlijk nooit NL handleidingen.PA0ETE schreef: ↑26 mei 2026, 19:38 Maar serieus, het moet ook maar kunnen. Ik doe geregeld vertalingen, en voor een apparaat als dit kost dat ergens tussen de 1000 en 2000 euro om te doen. Dat is niet omdat ik er zoveel mee verdien, in tegendeel, ik doe dit werk vooral omdat ik het leuk vind om te doen. Maar tegelijk, voor niets doe ik het niet. Er zitten weken werk in. En met het bedrag van de vertaling ben je er nog niet, er moet ook een layout komen of de bestaande layout moet worden aangepast (een vertaling is gewoonlijk langer dan her origineel).
Je moet heel wat transceivers van 100 euro verkopen wil dat uit kunnen.
Overigens geldt er van deze regeling een vrijstelling voor kleine bedrijven, om zo de innovatie niet in de weg te zitten. Dus een bedrijf dat series van bijv. 30 stuks maakt, hoeft niet voor die 30 stuks 1000 euro uit te geven voor een handleiding (anders zou het product vrij zeker helemaal niet op de markt verschijnen)
Het kan verder zijn dat er wel al een handleiding ergens voor is. Dit apparaat wordt gemaakt door het bedrijf achter Anytone en het wordt onder zeker 20 merknamen verkocht.
Ook de grote fabrikanten trekken zich niets aan van regelgeving op dit punt.
Meten is (z)weten
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Het is lastig omdat je met grote en kleine aanbieders te maken hebt. Kleine partijen zijn vrijgesteld, en de grote moeten dan betalen, en soms voor typen apparaten die voor de amateurmarkt wel zinvol zijn, die gewoonweg niet genoeg opleveren en dan vanwege de vertaling niet op de markt zouden komen.
En mogelijk wordt er ook niet gehandhaafd omdat amateurs een aparte groep zijn die sowieso hun eigen apparatuur mogen bouwen en modificeren, en die zelf van veel van dit soort verplichtingen uitgesloten zijn. Amateurs gelden als meer deskundig dan reguliere consumenten. (Wat uiteraard vervelend is als je niet goed thuis bent in het Engels).
Ik weet dat er sinds een aantal jaren aanpassingen zijn, ook om zoals ik al noemde te voorkomen dat regels innovatie in de weg staan, of omdat ze onredelijk uitpakken. Zo was in het verleden een importeur aansprakelijk (en ik ken voorbeelden van boetebedragen ter hoogte van de jaarwinst van bedrijven) als je erop vertrouwde dat een fabrikant uit een ver land je een keuringsrapport gaf. Als dat vervolgens een vervalsing was (zoals ik heb meegemaakt, ik ben alloeen op tijd gestopt met de import) dan was je 15 jaar geleden als klein bedrijf aansprakelijk. Sindsien is dat veranderd. Kleine bedrijven mogen erop vertrouwen dat ze een geldig certificaat krijgen, omdat het checken daarvan veel moeite kost, of veel geld of soms niet mogelijk is. De overheid spreekt nu de verkopende partij in (bijvoorbeeld) China daarop aan.
En mogelijk wordt er ook niet gehandhaafd omdat amateurs een aparte groep zijn die sowieso hun eigen apparatuur mogen bouwen en modificeren, en die zelf van veel van dit soort verplichtingen uitgesloten zijn. Amateurs gelden als meer deskundig dan reguliere consumenten. (Wat uiteraard vervelend is als je niet goed thuis bent in het Engels).
Ik weet dat er sinds een aantal jaren aanpassingen zijn, ook om zoals ik al noemde te voorkomen dat regels innovatie in de weg staan, of omdat ze onredelijk uitpakken. Zo was in het verleden een importeur aansprakelijk (en ik ken voorbeelden van boetebedragen ter hoogte van de jaarwinst van bedrijven) als je erop vertrouwde dat een fabrikant uit een ver land je een keuringsrapport gaf. Als dat vervolgens een vervalsing was (zoals ik heb meegemaakt, ik ben alloeen op tijd gestopt met de import) dan was je 15 jaar geleden als klein bedrijf aansprakelijk. Sindsien is dat veranderd. Kleine bedrijven mogen erop vertrouwen dat ze een geldig certificaat krijgen, omdat het checken daarvan veel moeite kost, of veel geld of soms niet mogelijk is. De overheid spreekt nu de verkopende partij in (bijvoorbeeld) China daarop aan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- Juul - PE0GJG
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
- Roepletters: PE0GJG
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Re: Wie helpt mij met uitleg?
Het is zoals John mij afgelopen dagen al mailde de handleiding van mijn transceiver is in ChineesEngels. Maar gelukkig was er op Internet heel veel te vinden die alle overbodige tekst in de handleiding "miste". En ik heb zelfs een mooie Duitse manual gevonden en bij verder zoeken vond ik "gewoon" een simpele tekst met alle aanwijzingen. Maar had de transceiver een andere naam.
Maar hoe dan ook. Bij mij werkt alles prima Ik heb voor mij zelf notities gemaakt en dan is het goed. Alle repeaters bij mij in de omgeving kan ik bereiken op 2 en 70.
Nu nog activiteit...................................hi
Ik kan mij nog herinneren dat op 70 de omzetter op 430,125 Mhz het wel heel erg druk was. Maar dat valt nu tegen.
Er is bij mij inde buurt nog een repeater op 70 in Kampen. Kijken af ik die kan activeren. Heb ik wat te doen "in de herfst" van m'n zendamateur leven.
51 jaar al weer........
Maar hoe dan ook. Bij mij werkt alles prima Ik heb voor mij zelf notities gemaakt en dan is het goed. Alle repeaters bij mij in de omgeving kan ik bereiken op 2 en 70.
Nu nog activiteit...................................hi
Ik kan mij nog herinneren dat op 70 de omzetter op 430,125 Mhz het wel heel erg druk was. Maar dat valt nu tegen.
Er is bij mij inde buurt nog een repeater op 70 in Kampen. Kijken af ik die kan activeren. Heb ik wat te doen "in de herfst" van m'n zendamateur leven.
51 jaar al weer........