Midland portofoon

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1KCT
Roepletters: PE1KCT

Midland portofoon

#1 Bericht door PE1KCT »

Goedendag.

Ik weet niet of ik dit in de juist rubriek plaats, mocht dat niet zo zijn dan excuses hiervoor.
Omdat ik erover denk om een portofoon aan te schaffen heb ik de volgende vraag:

Heeft iemand ervaring met de Midland CT990EB Amateur portofoon C1339.01?

(PE1KCT)

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

Re: Midland portofoon

#2 Bericht door on4ged »

Ik wist niet dat Midland ook amateur apparatuur maakte.
Ik ken het wel van lang geleden als CB apparatuur. Volgens mij was Midland in die tijd toch wel een der betere merken.
En dan veronderstel (en hoop ik) dat dat nu ook nog het geval zal zijn voor de amateur apparatuur.
Maar let wel ik ken die niet en heb er dus geen ervaring mee. Benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#3 Bericht door PA4WK »

Wat Googelen leerde mij dat deze portofoon onder andere te koop is bij Jacobs in Breda. https://www.jbe.nl/midland-ct990eb-amat ... 39-01.html een als betrouwbaar bekend staande zaak.
Heb zelf geen ervaring met deze portofoon.
Ik zou er wel even op letten hoe hij te programmeren is, is er software en een programmeerkabel leverbaar?
Als er geen software beschikbaar is maar wel een programmeer kabel, is hij dan eventueel met CHIRP te programmeren?
Buiten deze portofoon is er genoeg aanbod, ik heb zelf de FT65 van Yaesu, ook een hele fijne portofoon.
Ja inderdaad 5 Watt max, maar dat verschil van die 3dB ga je niet merken, behalve aan je accu.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Thijzer

#4 Bericht door Thijzer »

Midland heeft in het verleden wel vaker Chinese portofoons laten voorzien van hun naam en logo terwijl de kwaliteit de Chinese betrof en dat was niet super.

De Yaesu FT-65 is volgens mij ook uit die categorie, als ik naar de bouwwijze kijk. Ik kan me vergissen maar als ik kijk naar de antenne- en batterijconnector dan zie ik Chinese invloeden in het ontwerp, zeg maar.

Maar het hoeft niet slecht te zijn en je mag in Europa op afstand gekochte aankopen retourneren dus je kunt zelf zien, voelen en ervaren of t wat is.

PA4WK

#5 Bericht door PA4WK »

Klopt, het is bekend dat Yaesu en ook andere Japanse merken hun porto's en mobiele FM setjes in het goedkope segment van de markt in China laten maken, maar wel volgens Japanse specs gelukkig.

PE1KCT

#6 Bericht door PE1KCT »

Dank voor jullie reacties.

Ik had deze portofoon ook gezien bij JBE en wat vragen gesteld. (nog geen antwoord i.v.m. vakantie)
Bedankt trouwens voor de tip hoe hij te programmeren is en of er software en een programmeerkabel voor is.

Inderdaad, Midland was vroeger een bekend merk in de 27 MC wereld.

Ik ben al meer dan 30 jaar niet meer actief geweest, en had begin dit jaar mijn vergunning opgezegd, Doordat ik in contact kwam met een andere zendamateur hier in het dorp, die mij adviseerde om toch de vergunning te behouden, heb ik deze weer gactiveerd en heb hem dus terug.
Om toch weer een beetje actief te worden had ik besloten een portofoon aan te schaffen. Maar omdat ik al jaren niet meer met de zendhobby bezig ben geweest heb ik geen flauw idee wat er te koop en een beetje redelijk is.
Ik heb achter het huis een paar heel grote eiken staan richting west (van de buren) dus een antenne, die er overigens nog wel is, zie ik nu niet direct zitten. Verschil met toen is dat je nu op alle amateurbanden mag zenden, behalve met morse. Ik heb me vroeger veel met telex bezig gehouden. Er staat nog een oude Siemens T 100 b telex machine met ponsband lezer op zolder, evenals een stokoude fax (bakeliet)

PB0P
Roepletters: PB0P

#7 Bericht door PB0P »

Midland is geen fabricant, mar een handelshuis. Men laat de producten extern fabriceren. bv Tyt is een van hun leveranciers.
:roll: Qrming since 1984

PA3BAS
Roepletters: PA3BAS

#8 Bericht door PA3BAS »

Je mag ook gewoon morse bedrijven hoor. Als je niet een call hebt met ‘PD’ er in heb je een ‘full’ call en mag je alles wat een zendamateur mag. En heb je wel ‘PD’ in je call dan mag je veel meer dan vroeger.
.... But will it blend?

PE1KCT

#9 Bericht door PE1KCT »

Goedendag.

Heb inmiddels een Icom IC T10 aangeschaft en ongeveer een maand of 2 in gebruik. Mooi klein apparaatje.
Communicatie is duidelijk te verstaan.
Het nadeel is dat ik amateurs, die wat verder weg zitten, niet meekrijg.
Heb contact gehad met ICOM Europa (in Duitsland) en gevraagd of het mogelijk was er een externe antenne op aan te sluiten.
Zij adviseerden mij een Diamond X30. Ik heb op internet gezocht en er blijken meerdere uitvoeringen te zijn.
Wat ik heb gevonden is de Diamond X30 N, met daarbij een verlengkabel 5 m SMA (male) naar SMA (female), een adapter: SMA connector (male) naar N (male).
De portofoon heeft een SMA female antenne aansluiting.

Heb nog wat informatie gevraagd en dat is dus even afwachten totdat de informatie binnen is.

Vraag:
Heeft iemand ervaring met de Diamond X30 antenne?

pe1rdp
Roepletters: pe1rdp
Contacteer:

#10 Bericht door pe1rdp »

De X30 is een vertical voor 2m en 70cm en een vertical is "een antenne die het naar alle kanten even slecht doet".
Verwacht er geen wonderen van dat je nu plotseling amateurs in FM over een afstand van honderden km's gaat ontvangen maar t.o.v. de antenne op de portofoon zal het een hele verbetering zijn.

Ik ken de Midland portofoon ook maar het zou kunnen zijn dat de ontvanger overstuur raakt als je in de buurt van een ERMES, POCSAG, TETRA of 3m omroepzender bent zodra je er een externe antenne op aansluit.

Een X30 is een goedkope antenne en doet wat ie moet doen. Prima prijs/kwaliteit verhouding. Omdat deze antenne uit 1 geheel bestaat, is de kans op vocht in de antenne niet al te groot. Dus op het dak zetten en niet meer naar om kijken.

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#11 Bericht door PA2WN »

De X30 is maar iets beter dan een 1/4 lambda groundplane, als OP de kans heeft zou ik hem aanraden naar een spriet met wat meer "vlees" te kijken en zo hoog mogelijk uiteraard.
73 de PA2WN, Theo

PA4WK

#12 Bericht door PA4WK »

Hallo Be,
In het algemeen kun je stellen dat antennes zo groot mogelijk moeten zijn en zo hoog mogelijk, en zo vrij mogelijk opgesteld dienen te worden.
Een en ander natuurlijk beperkt door locale omstandigheden.
Verder is natuurlijk ook de kwaliteit van de kabel van belang, hierin kan ik je moeilijk adviseren, dit is afhankelijk van de lengte die je nodig hebt.
Goede kabel is bijvoorbeeld Ultra-Flex7 van Messi & Paoloni, ook verkrijgbaar in Nederland. https://messi.it/en/catalogue/50-ohm-ca ... ibles-.htm
Voor grote lengtes zou je Ultra-Flex 10 kunnen overwegen, deze kabel geeft minder demping maar is duurder.
Ter vergelijk 3dB kabeldemping komt overeen met een halve S-punt.
De bekende witte glasfiber stokken van Comet en Diamond en andere merken hebben vaak de aanduiding N of PL in de type aanduiding, dit geeft het soort connector aan waarmee de antenne uitgerust is.

ON4CAY
Roepletters: ON4CAY

#13 Bericht door ON4CAY »

Dag Be,
Ik herken je situatie: zelf heb ik na 20 jaar van inactiviteit ook de hobby opnieuw opgerakeld en halo! wat is er immens veel veranderd in die tijd. Dus ik ben al heel wat maanden bezig met bij te benen, maar er is nog veel werk aan te doen ;)
Wat het VHF/UHF gedeelte hier betreft: van mijn vorige periode had ik nog een Kenwood TM-V7E in de kast liggen en die gebruik ik nu opnieuw op VHF/UHF. Ik heb een Diamond X50N op een mastje gezet en aan de achtergevel vastgemaakt, zo staat ie ongeveer 20 m ASL. Als coax heb ik geopteerd voor de Hyperflex 10 mm van Messi & Paolini om het verlies over de kabel (30 meter lengte!) toch wat te kunnen minimaliseren. En ik werk nu vlot via vanuit Broechem de 2 meter-repeater van Oostende op slechts 5 W, en dat is toch een dikke 100 km in vogelvlucht.
In jouw geval zou ik toch de Diamond X50 overwegen, die is maar 40 cm langer (1,70 m tegenover 1,40 m) en met dezelfde radialenlengte (19 cm). En je hebt toch enkele dBtjes meer, wat nooit slecht kan zijn, nietwaar.
Veel plezier met het heractiveren van de hobby!
73s de ON4CAY, Ronny

PE1KCT

#14 Bericht door PE1KCT »

Hallo Ronny.
Heb sinds gisteren de nieuwe antenne (Diamond X30 provisorisch onderdak) geïnstalleerd en aangesloten op mijn portofoon (Icom IC T10), maar nog geen activiteit waargenomen.
Ik heb een Icom IC R 7100, maar deze heeft, na een paar jaar in de kast te hebben gestaan, de geest gegeven.
Heb deze ter reparatie aan geboden bij Amcom, maar hoorde kortgeleden dat reparatie moeilijk werd. Jammer, want je kon alles boven, ik meen, 28 mHz ontvangen. Inderdaad, er is de laatste jaren heel wat veranderd. (Zojuist telefoon gehad dat reparatie minimaal zoveel kost, dat je beter een gebruikte kunt kopen)
Ik had mijn vergunning begin dit jaar ogezegd, maar na contact met een andere zendamateur hier in de buurt, deze halverwege dit jaar weer geactiveerd.
Ik had ook een zender, ook een Icom (251 E) maar heb deze, voordat ik vergunning opzegde, weggegeven aan een bevriende amateur omdat ik die zonder vergunning niet meer mocht hebben.
Heb al wel gemerkt dat de activiteit op 2 meter behoorlijk is afgenomen.
Ik was voor de verhuizing, zo'n 30 jaar geleden, behoorlijk actief met de hobby bezig. Vooral telex (T 100 B )en zelfbouw had mijn belangstelling. Heb diverse artikelen uit Elektuur nagebouwd. Tegenwoordig bijna niet meer te doen met de huidige kleine componenten. In die tijd was de computer (o.a. Commodore) in opmars. Na de verhuizing was het ineens gebeurt met de zendhobby. Het is er nooit meer van gekomen om een antenne te installeren en daardoor heb ik de hobby nooit weer opgepakt.

73s PE1KCT Bé.

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#15 Bericht door pa3met »

op mijn spriet hoor ik op 2m Duitsland, Engeland en links en rechts wat buitenlandse repeaters momenteel..

Die rust op 2m, 70cm is een self fulfuilling prophecy -- het is stil dus koop ik niks. Vervolgens is het stil..
Wat ook niet meehelpt is dat HF over de schutting gesmeten is, en dat is natuurlijk veul interessanter.

Mijn verste afstand op HF met 5W verbleekt wel een beetje met de 25W op 2m, bijna 2000km.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie