Geen modulatie bij gebruik "Send/Alc" plug Icom IC-705.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

Geen modulatie bij gebruik "Send/Alc" plug Icom IC-705.

#1 Bericht door PD7BOR »

Ik ben bezig met een projectje waar ik mijn IC-705 (bedraad) op afstand kunnen schakelen, hierbij gebruikmakend van een bluetooth headset voor de communicatie.
Nu heb ik het allemaal zo ver dat de headset goed werkt en bij gebruik van de PTT van de handmic komt het geluid via de headset prima door.
Maar in plaats van de handmic wil ik een losse schakelaar gebruiken voor de PTT, en hiervoor had ik de SEND/ALC plug in gedachte (Pagina 13-2 van de Handleiding ).

Als ik zoals omschreven de Send Pin(2) aan Gnd gooi gaat hij inderdaad over op zenden en komt er mooi een draaggolf (FM) in beeld, maar er komt geen modulatie meer door, in tegenstelling tot de PTT knop op de handmic.

Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?

PA0CMU
Roepletters: PA0CMU

Re: Geen modulatie bij gebruik "Send/Alc" plug Icom IC-705.

#2 Bericht door PA0CMU »

Ik ben niet bekend met deze set maar afgaande op de tekst in de handleiding vermoed ik dat de SEND/ALC aansluiting een 'output' is, bedoeld om een (niet-Icom) eindtrap aan te sturen als je overgaat op zenden met de IC-705. Dat de Icom een draaggolf produceert als je de SEND lijn aan massa hangt is dan wel vreemd. Gebruik de PTT aansluiting zou ik zeggen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pe1hzg

#3 Bericht door pe1hzg »

Dit gaat via de SEND port niet werken. Deze aansluiting heeft twee (andere!) toepassingen:
1. De 705 tuner gebruikt deze poort om RF te maken om te kunnen tunen (het protocol tussen tuner en 705 is raar maar dat moet je maar eens bekijken)
2. De aansluiting kan als *uitgang* gebruikt worden om een PA mee te schakelen als de 705 in zenden gaat.

Punt 1 kun je bewijzen door de 705 in SSB te zetten en SEND laag te maken. Dan komt er RF uit; als het een alternatieve PTT was zou dat niet zo zijn.

Je kunt de 705 in PTT krijgen met de 2.5mm MIC poort.

En het kan ook via bluetooth - tot mijn sjacherijn ontdekte ik dat mijn Bose quietcomfort PTT kan schakelen met de middelste drukknop - maar hoe dat protocol werkt weet ik niet.

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#4 Bericht door PD7BOR »

Bedankt voor de reacties.
Ik zie dat mijn van de icom site gedownloade handleiding net wat afwijkt van de gene die ik gelinkt heb.
Bij allebei staat er wel (I/O) bij de pin, maar de omschrijving is iets anders:
SEND
•• An external unit controls the transceiver. When this
pin goes to ground, the transceiver transmits.
Input voltage (RX): 2.0 to 20.0 V
Input voltage (TX): –0.5 to +0.8 V

Bij een spanning van –0.5 tot +0.8 V (laag trekken dus) gaat de radio naar TX, en dit doet hij ook.
Maar dus zonder modulatie.

De reden dat ik het graag via deze poort wil is dat ik maar genoeg 3,5 Jack pluggen heb maar geen 2,5mm.
Als dit dus slechts een gemiste instelling is dan is het snel opgelost, zo niet dan zal ik een 2,5mm jackplug moeten aanschaffen en het via de mic poort moeten doen.

De tuner poort zit hier overigens onder.

1 SEND/ALC JACK [SEND/ALC] (p. 13-3)
Connect to control transmit with non-Icom external units or the ALC output jack of a non- Icom linear amplifier.
2 TUNER JACK [TUNER] (p. 14-1)
Accepts the control cable from an external antenna tuner with a 3.5 mm (1/8 inch) stereo plug.

Plaats reactie