Zenden op terrein Staatsbosbeheer

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#31 Bericht door PA0BAK »

PA9CW schreef: 04 sep 2022, 17:34 Nu nog iemand die het in de CQ-PA kan laten plaatsen?
Anders is DARU misschien ook een optie.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#32 Bericht door Thijzer »

Ik heb contact opgenomen met Staatsbosbeheer. Op 11 september stuurde ik een e-mail en kreeg ik een automatische bevestiging van ontvangst.

Tot op heden radiostilte.

Ik denk dat ik maar eens ga bellen. Lijkt mij een duidelijk geval van "geen idee, laat maar waaien" dus als je die lui niet zelf aan de jas trekt, dan komen ze niet in beweging.
Een organisatie betaald van uw en mijn belastinggeld. Niet dat ze dan direct in het gelid moeten springen maar 3 weken wachten op een reactie is niet erg netjes.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#33 Bericht door on4avt »

sottezero schreef: 29 sep 2022, 15:59 Ik begin me steeds meer te verwonderen over de nederlandse cultuur, terwijl mijn familie al minstens 400 jaar hier woont.

Vorige week nog liep ik door de bossen in een ander land, daar kon je bessen (wel de juiste pakken) plukken, paddestoelen plukken (dat durf ik nog steeds niet zonder supervisie), vliegen met een drone, kampvuur stoken, zwemmen in het water, eten koken op het kampvuur, door bosjes heen struinen op zoek naar teken en ik dacht 'goh, dit zou in nederland allemaal verboten zijn. bessen plukken mag niet, paddo's dito, vliegen met een drone mag bijna nergens meer, laat staan in de natuur, vuur is ten strengste verboden, zwemmen mag niet, eten koken al helemaal niet... en van paden af gaan, doodstraf.

En het grappige is, dat de natuur daar er beter uit ziet dan hier waar niets mag, zelfs na een heel seizoen van bezoekers uit de hele wereld.
Waar allemaal tere zieltjes roepen "ja, maar dan verstoor je de natuur... of dan gaat het vogeltje wegvliegen"... ja, 20m verderop en gaat dan gewoon verder waar die mee bezig was. Net zoals dat een bambi weg rent voor een wolf of een winterkoninkje wegvliegt van een vlaamse gaai. Of een eend van een meerkoet in torpedo-mode. Daar gaan ze echt geen 2 seconden langer over nadenken...

Grappig is ook dat er 30 natuurgebieden zijn ten opzichte van de 160 natura 2000 gebieden hier in Nederland terwijl het land in kwestie 12 keer zo groot is. Als je de 140+ van Staatsbosbeheer erbij op telt, zit je op 300 natuurgebieden. Er zijn 8x zoveel natuurgebieden in Nederland dan er snelwegen zijn.

Hier in nederland zijn we heel erg goed geworden in het denken voor anderen en denken voor de natuur... Die natuur die nu ineens volgens SBB ineens overal HEIDE moet worden.. want dat was vroeger zo... Nou, vroeger was het hier oerbos... Bomen dus, geen heide... Een beetje selectief geheugen van die (geen-boom)knuffelaars. Het is natuur... dat boeit het niet.. het veranderd de hele tijd.... Eerst heb je bomen, dan waait het om, fikt het af, komt er bush en struiken, dan krijgen bomen de kans, die groeien, nemen zonlicht weg van struiken en voila, circeltje rond... maar nee, SBB weet het weer beter.. het MOET heide worden... want heide is ook zo goed in CO2 opnemen en water vasthouden. Misschien moeten ze hun naam aanpassen naar Staats-wij-weten-het-beter-heide-beheer.

Dus ik vind het eigenlijk heel erg gek dat zo'n BOA zich druk maakt over een zendamateur met een antenne, maarja, ze spannen ook staalkabels tussen bomen om motorcrossers te 'stoppen'.. dus een hele hoge dunk had ik al niet van ze.

En dan het motto 'last hebben van'... ik heb last van paardendrollen op wandelpaden, de laatste tijd steeds vaker... maar paarden zie ik nog steeds overal huppelen.. ik heb last van zibli's die met z'n 10, 15-en bij bankjes hangen en nadat ze vertrekken tig energy-drank blikjes achterlaten, ik heb last van hondenbezitters die hun hond uitlaten op wandelpaden en laten kakken midden op het pad, ik heb last van mensen die hun parkiet hebben laten vliegen en nu in gebieden waar normaal roodborstjes zaten en winterkoninkjes, boomklevers en spechten nu een shitload aan groene/blauwe kwetters zitten die overal rondfladderen en maar niet dood willen vriezen.

Het is in ieder geval heel anders dan de park-rangers die ik heb leren kennen in Noorwegen, Zweden, Oostenrijk en Zwitserland. Waar ze nog met een kano wat hout komen brengen om 's avonds lekker met een kampvuurtje naar het noorderlicht te kijken. Het is maar 1000km, maar wat een verschil zeg..
Gelijk heb je. In B niet beter. Wij zijn ook veel op weg en telkens zeg ik weer. Moest ik dat in B proberen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#34 Bericht door Thijzer »

Update: Staatsbosbeheer heeft zich gemeld en na een korte mailwisseling gaan we een afspraak plannen om samen te bespreken wat wel en niet kan binnen de regelgeving. De bedoeling is om daar een mooi artikel van te maken voor in de tijdschriften.

Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#35 Bericht door PA1AIS »

Zijn nu de slapende honden wakker? :?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#36 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 24 okt 2022, 08:54 Update: Staatsbosbeheer heeft zich gemeld en na een korte mailwisseling gaan we een afspraak plannen om samen te bespreken wat wel en niet kan binnen de regelgeving. De bedoeling is om daar een mooi artikel van te maken voor in de tijdschriften.

Wordt vervolgd!
Ben benieuwd, maar naar mijn idee kan en mag SBB (Staats Bos Beheer) geen beperkingen opleggen ten aanzien van onze radio-hobby.
Als 'wij' ons gedragen en geen vervelende 'footprint' als afval, gesloopte bosjes/bomen e.d. achter laten is er niks loos verwacht ik.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#37 Bericht door Thijzer »

Dat laatste denk ik ook maar het lijkt erop dat de handhavers van SBB niet precies weten wat de hobby inhoudt en een beetje interne marketing aldaar kan geen kwaad. De regels van SBB zijn eigenlijk vrij simpel maar op het vlak van "evenementen" en de definitie van recreëren tegelijk ook weer vaag. Een goed gesprek moet daar helderheid in kunnen brengen voor beide kanten. Worden we dus alleen maar beter van.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#38 Bericht door pe1cmo »

Eh, je vergeet dat de bomen dan HF straling ontvangen en zo lang niet aangetoond is dat dit geen last kan, zullen ze wel moeilijk gaan doen. :mrgreen: :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#39 Bericht door PE2AAB »

Wellicht dit filmpje uit de jaren 80 eens laten zien. Ook een velddag in de bossen (omgeving Bergeijk) door Veron afdeling Eindhoven. Er is zelfs een officiële vergunning afgegeven door de gemeente.


youtu.be/rcPG6Vufl5M
Bron: PA0SON

En sorry voor sommige forumleden die zichzelf bijna 35 jaar jonger voorbij zien komen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#40 Bericht door PA1AIS »

pe1cmo schreef: 24 okt 2022, 16:12 Eh, je vergeet dat de bomen dan HF straling ontvangen en zo lang niet aangetoond is dat dit geen last kan, zullen ze wel moeilijk gaan doen. :mrgreen: :mrgreen:
En dan vanuit het voorzorgsbeginsel het ontmoedigen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#41 Bericht door PH0NO »

Iemand wees mij op dit draadje. Ik ben niet zo'n fan van het afstemmen wat wel en niet mag in generieke zin met iemand die daar vanaf een bureau over na moet denken. Dat leidt meestal tot voorzichtigheid (consequenties zijn moeilijk te overzien vanachter een bureau), al helemaal als het uitspraken zijn die brede geldigheid (moeten) hebben. Die voorzichtigheid is vooral vervelend als dit tot richtlijnen leidt die er eerder niet waren en waar we in de praktijk last van gaan krijgen. Mijn zegen heeft zo'n actie dus niet.

Als actieve /P-er in natuurgebieden en coordinator van WWFF PAFF (waar we richting de 2000 activaties van natuurgebieden gaan sinds 2008), is mijn ruime ervaring dat een vriendelijk praatje genoeg is. Er komen regelmatig BOA's en af en toe ook agenten polshoogte nemen want het valt op, als je tenminste een beetje een aardige antenne neerzet. Lokaal blijkt dan echter - als je het netjes doet - dat hier niemand en niets last van heeft. Netjes is: niet buiten de paden, niets beschadigen, niet met je auto ergens komen waar dat niet mag, geen geluidsoverlast, etc. = gezond verstand.

Al die jaren is er 1 keer een groep weggestuurd met een waarschuwing en dat was op grond van de inschatting door de betreffende BOA dat het om een groepsevenement ging - niet zozeer dat het zendamateurs waren. Voor zo'n groepsactiviteit was ter plaatse toestemming nodig. Daarnaast zijn er twee gebieden waar schriftelijke toestemming vooraf nodig is maar dat zijn dan ook wel bijzondere plekken: Terletse Heide (waar een vliegveld op ligt) en NP Hoge Veluwe (waar je entree moet betalen om in te mogen).

Er is wel eens iemand geweest die netjes schriftelijk vooraf toestemming heeft gevraagd voor een (individuele) activiteit in een random natuurgebied. Het gevolg was dat iemand achter een bureau voor de zekerheid maar reageerde dat dat niet de bedoeling was - dus geen toestemming. Dat gebied is ervoor en erna meerdere keren door zendamateurs bezocht en geactiveerd, zonder enige discussie.

Hiermee is niet uitgesloten dat er eens een BOA is die zich wil laten gelden. Maar mijn ervaring leert dat obstakels vooral vanuit "de Organisatie" oftewel de mensen op enige afstand komen en niet de mensen in het veld. If it ain't broke, don't fix it.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#42 Bericht door PE5PVB »

Het verhaal met evenementen heeft denk ik betrekking op bv. vossenjachten. Hiervoor moet vaak toestemming worden gevraagd en dat is ook normaal.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#43 Bericht door PA3DAT »

Ik ben het helemaal eens met PHoNO: geen slapende honden wakker maken!

Nu is er niets bekend over wat wij wel/niet mogen op terreinen van SBB of Natuurmonumenten. Ik vraag nooit of iets wel of niet mag, want JA heb je maar NEE kun je krijgen! Niet op de camping gaan vragen of je daar mag zenden: ze kennen het niet, ze weten niet wat het is dus veiligheidshalve zeggen ze NEE.

Een vriend van me ging een weekendje met zijn kampeerauto weg, mooi met de radio spelen in de natuur. Een SBB-camping, hij was er al vaker geweest met zijn hengel-antenne. De boswachter komt een praatje maken en mijn vriend vertelt hem wat ie van plan is. Reactie van de boswachter: "Nee nee, dat mag hier niet!"

Voor de beheerder van een terrein is dat het makkelijkst: gewoon gedogen maar als ze komen vragen: jammer dan. Want mét toestemming van de beheerder is die beheerder uiteindelijk verantwoordelijk en kan in voorkomende gevallen bij zijn baas op het matje geroepen worden.

Een gesprek met de leiding van SBB zal weinig opleveren, die stellen echt niet zo maar even een juridisch document op waarin je kunt lezen waar zendamateurs zich aan moeten houden. Daar gaan eerst meerdere vergaderingen overheen met hotemetoten, dan moet de afdeling Juridische Zaken zich er nog mee bemoeien en levert dat alles ons iets op? Waarschijnlijk dat zenden vanuit een natuurgebied niet mag, want het kan nadelig zijn voor de flora en fauna en het "verstoort de rust..."

Met mijn drone mag ik ook bijna nergens in de natuur vliegen vanwege de Natura2000 gebieden. Die regels kunnen ze zo één op één overzetten naar zendamateurs: NIET in de natuur (want daar is het toch al te druk).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#44 Bericht door sottezero »

PH0NO schreef: 07 dec 2022, 15:31Ik ben niet zo'n fan van het afstemmen wat wel en niet mag in generieke zin met iemand die daar vanaf een bureau over na moet denken. Dat leidt meestal tot voorzichtigheid (consequenties zijn moeilijk te overzien vanachter een bureau), al helemaal als het uitspraken zijn die brede geldigheid (moeten) hebben. Die voorzichtigheid is vooral vervelend als dit tot richtlijnen leidt die er eerder niet waren en waar we in de praktijk last van gaan krijgen. Mijn zegen heeft zo'n actie dus niet.
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Zodra je toestemming moet geven als ambtenaar voor "iets" dan moet je jezelf indekken.
Heb je er geen verstand van of zie je de toegevoegde waarde niet, dan is het antwoord snel 'nee'...
Zeker in een cancel-cultuur waar we nu ingerold zijn door de amerificatie van Nederland...
Als er dan een filmpje op teringtok of fecesbook geplaatst wordt waarbij een huismus 20cm opzij vliegt omdat er een zendamateur loopt in het bos, ben je de sjaak als ambtenaar.
Ik zie het al op tubantia staan "hoe kan het in vredesnaam toegestaan worden dat er 1 antenne bij de lelijkste boom van Enschede geplaatst wordt".
Alleen wanneer er dwingende wetgeving is die stelt dat je het toe MOET staat, tenzij, dan kom je nog eens ergens, maar wanneer je kijkt naar protesteren (waar gemeenten eigenlijk altijd gehoor aan moeten geven) zie je dat het al erg beperkt wordt. De enige gemeente waar ik zie dat deze 'rechten' (zowel protesteren als zend/ontvangen) goed geregeld is is London... Daar wordt er suf geprotesteerd en verzameld. Tis gek om te zien dat je in een mega-stad soms van het ene naar de andere afzetting rijdt tbv een protestactie/mars enz. Gelukkig rij ik in London altijd op de motor vanwege congestioncharge onzin en het feit dat je met de motor in 20 min overal kunt zijn terwijl je met de auto (en antenne op het dak) in 20 min net je auto kunt tanken/laden.

Plaats reactie