Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#16 Bericht door PA0LMD »

Voor wie het interessant vindt :
De uiteindelijke oorzaak van de doofheid op 2 mtr en 70 cm :
D3011 op PA board defect
Meten is (z)weten

PA2AYX
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2012, 21:12
Roepletters: PA2AYX

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#17 Bericht door PA2AYX »

Bij mij is de set ook doof op FM, 2 en70 en ssb.
Heb al info ingewonnen via pb-tjes en de set gaat voor het eerst open. (6 jaar oud)
Alle filters vervangen.

PA2AYX
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2012, 21:12
Roepletters: PA2AYX

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#18 Bericht door PA2AYX »

Alle filters vervangen.
En de set werkt weer naar behoren!
Bijlagen
Na montage ziet het er zo uit.<br />Heel veel werk om de oude filters te verwijderen, het beste is om het zilversoldeer te vermengen met 60/40 zodat het zich gemakkelijk laat opzuigen door litze en de soldeerbout op 420 graden.
Na montage ziet het er zo uit.
Heel veel werk om de oude filters te verwijderen, het beste is om het zilversoldeer te vermengen met 60/40 zodat het zich gemakkelijk laat opzuigen door litze en de soldeerbout op 420 graden.
De nieuwe filters van LTM.
De nieuwe filters van LTM.
Hier zie je waarom de filters niet meer werken, ze zijn geoxideerd binnen in.
Hier zie je waarom de filters niet meer werken, ze zijn geoxideerd binnen in.
Dit zijn de oude filters van Toko.
Dit zijn de oude filters van Toko.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#19 Bericht door PA3JT »

Ik heb ook veel verlies op 2/70, geen uitslag meer op s-meter.
Geen problemen op HF (zojuist met WSPR op 30m VK6XT vv gehoord, dus dat werkt nog wel...).

Seienr.: 7i860293

Openschroevend viel mij op dat er op de 3 filtertjes grijs prut ligt terwijl de rest van de binnenkant brandschoon is. Maar het is plotseling opgetreden, ik dacht zelf meer aan een recente onweersbui maar nu ik bovenstaand verhaal lees en die vreemde aanslag op die filters zie.... wie weet raad ??
En als dit het probleem is, waar bekom ik (een setje?) dergelijke filtertjes, op farnell kan ik ze niet vinden....
Bijlagen
Grijze rommel rondom de filtertjes.
Grijze rommel rondom de filtertjes.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#20 Bericht door PA3FAT »

Bovenin deze pagina staat je oplossing LMD....even contact opnemen !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#21 Bericht door PA0LMD »

Inderdaad, ik heb de filters op voorraad.
Je hebt een pb..
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#22 Bericht door PA0LMD »

PA3JT schreef:Ik heb ook veel verlies op 2/70, geen uitslag meer op s-meter.
Geen problemen op HF (zojuist met WSPR op 30m VK6XT vv gehoord, dus dat werkt nog wel...).

Seienr.: 7i860293

Openschroevend viel mij op dat er op de 3 filtertjes grijs prut ligt terwijl de rest van de binnenkant brandschoon is. Maar het is plotseling opgetreden, ik dacht zelf meer aan een recente onweersbui maar nu ik bovenstaand verhaal lees en die vreemde aanslag op die filters zie.... wie weet raad ??
En als dit het probleem is, waar bekom ik (een setje?) dergelijke filtertjes, op farnell kan ik ze niet vinden....
Op HF heb je in FM hetzelfde probleem, valt minder op omdat je doorgaans op HF weinig of geen FM mode gebruikt.
Andersom zal SSB op 2 en 70 in jouw geval ook wel goed werken.
Meten is (z)weten

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#23 Bericht door PA3JT »

Met dank aan PA0LMD, en aan Weller, werkt het weer.
De oude filtertjes zijn er wel moeilijk uit te krijgen, mijn Weller PU81 moet je maximaal draaien om het tin/zilver vloeibaar te krijgen. Als je de filtertjes sloopt zodat alleen de plaatjes nog staan, is het makkelijker verwijderen omdat je dan per plaatje/pin kan de-solderen.

Dank :D weer een blije amateur!
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#24 Bericht door PA0LMD »

PA3JT schreef:Met dank aan PA0LMD, en aan Weller, werkt het weer.
De oude filtertjes zijn er wel moeilijk uit te krijgen, mijn Weller PU81 moet je maximaal draaien om het tin/zilver vloeibaar te krijgen. Als je de filtertjes sloopt zodat alleen de plaatjes nog staan, is het makkelijker verwijderen omdat je dan per plaatje/pin kan de-solderen.

Dank :D weer een blije amateur!

Ja, die loodvrije tin is moeilijk te verwijderen.
Ik gebruik daarvoor de Weller de-soldeer station ingesteld op 440 Graden.
En daarna gewoon met 60/40 solderen.
Meten is (z)weten

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#25 Bericht door pe1hzg »

PA0LMD schreef: Ja, die loodvrije tin is moeilijk te verwijderen.
Ik gebruik daarvoor de Weller de-soldeer station ingesteld op 440 Graden.
En daarna gewoon met 60/40 solderen.
Niet voor Leo, die dit allang weet (en in wiens werkplaats ik vroeger veel service-ervaring opgedaan heb, waar ik na tientallen jaren nog steeds veel plezier van heb), maar voor andere would-be reparateurs:

De truuk met loodvrij desolderen is dat de benodigde temperatuur hoger is (andere samenstelling) en dat het lastig is de temperatuur hoog te krijgen o.a. omdat je temperatuur verliest in het contactoppervlak. Wat ik doe is het soldeercontact aansolderen met gelood tin erbij, hierdoor ontstaat een grote massa van de juiste temperatuur en zullen de twee samenstellingen (van gelood en loodvrij tin) mixen waardoor de smelttemperatuur verder daalt.

Soldeertin afvoeren (litze), opnieuw aansolderen met gelood tin, dat drie keer herhalen daarna krijg je het soldeer wel weg. Als je het goed doet en je beweegt de pinnen van het filter voorzichtig, valt 'ie zo de print uit.

Dit lukt gewoon met een "koude" WTCP-51 magnastat bout met punt 7 (700F / 370 celcius), ik heb geen hetere punt nodig hiervoor - dat komt vanwege het goede contactoppervlak.

Hierna, belangrijk, nogmaals vertinnen en helemaal schoonmaken. Je wilt het loodvrije tin zoveel mogelijk verwijderen omdat het mixen van lood- en loodvrij tin leidt tot verbindingen die gevoelig zijn voor tinpest. Belangrijk!

Het insolderen van het filter moet hierna helemaal geen probleem zijn.

Ik wil benadrukken heel voorzichtig te zijn met de print omdat het een multilayer is. Uitbreken van de filters zou ik *zeker* niet doen, is ook niet nodig.

En voordat we weer opmerkingen maken over Murata of Yaesu: problemen met componenten, of problemen met productie komen overal voor, toevallig deze week nog een gevalletje gehad bij een ding wat 40dB meer kost als een '897 maar dat hoort niet in dit forum..

Geert Jan

pa2eon
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:41
Roepletters: pa2eon
Locatie: Den Dungen
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#26 Bericht door pa2eon »

Beste OM's,

Ben een tijd uit beeld geweest op het forum.
Ondertussen is de set keurig gerepareerd en werkt alles weer naar behoren.
Heb al weer vele QSO's gemaakt.
Als ik me herinner was een schakel combinatie met de ' 40 m. schakeling' defect.
Het gaat mij boven m'n petje .. maar technisch is alles weer in orde !

Eric
PA2EON - JO21QQ - QRP - ARISS- amsat-nl.org - http://www.pa2eon.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

#27 Bericht door Bert_1 »

Er is een soort 'soldeertin' die niet stolt maar wel tussen het originele soldeertin kruipt. Op deze manier heb ik smd componenten verwijderd die zo mooi zijn gebleven dat je ze per abuis weer opnieuw zou gebruiken. Ik heb zo'n idee dat het hier ook heel goed zou werken. Omdat het niet stolt kun je uiteindelijk gewoon je component met een pincet oppakken. Heet geloof chipquick ik maar kan ik wel even controleren. Te koop bij farnell maar elders denk ik ook wel.

Bert
Bert

PD5BUS
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2012, 08:10
Roepletters: pd5bus

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#28 Bericht door PD5BUS »

Hallo ongeveer 3 weken geleden een blikseminslag hier 30 meter van vandaan gehad . En de computer en de set waren nog aangesloten.. Dus bij de computer netwerkkaarten eruit en bij de FT-897 rook uit de set .. Dus die deed het ook niet meer want immers Het rook was op , Maar goed een paar pindiodes vervangen en een dan235u en hij deed het weer ( Met dank aan Jaap alhier) . Maar de ft-897 werkt nu perfect op HF is geen probleem maar op 2 en 70 een hele luie s-meter en het ontvangst is ook niet wat het geweest is , Nu zag ik hier een bericht dat de d3011 Hier de oorzaak van kan zijn.. Maar dat begrijp ik niet... Want bij die diode staat toch dat hij in de 7 Mhz kring zit ...
Dus mijn vraag
Weet iemand hoe dat zit want ik ben de weg effe kwijt

Ik heb trouwens gelijk de filters vernieuwd... Hij lag toch open ...
B.V.D. Rob

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#29 Bericht door pe1cmo »

verderop zitten de VHF/UHF schakel diodes, D1001, 2 en 3
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Yaesu FT-897d 'doof' op 2 meter

#30 Bericht door PD7HB »

PA0LMD schreef: 09 apr 2014, 21:06
...ik ben NIET actief op MP...., mocht je mijn naam daar tegen komen dan betreft het een flauwe grappenmaker
Wat is dit dan Leo??

https://www.marktplaats.nl/a/telecommun ... atuur.html
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Plaats reactie