Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#1 Bericht door PE1DON »

Ik had een FTM-400XDE in de auto. Deze werkte naar volle tevredenheid, tot ik enkele weken geleden slechte ontvangstrapporten kreeg.
Thuis aangekomen het vermogen maar eens gemeten. Bij mij werd duidelijk dat het vermogen op UHF nagenoeg weg was. Ook ik heb dus last van een door oververhitting defect raken van de eindtrap.
Gelukkig kon Leo Duursma de set nog herstellen door de eind-FET te vervangen. Het vermogen is weer terug, maar de FTM-400XDE ga ik niet meer op hoog vermogen in de auto gebruiken. Hij mag nu in de shack verder op MID vermogen. (vervroegd pensioen)
Zoals Leo al aangeeft "Als je de ander op 25 Watt niet kan bereiken zal dit op 50 Watt ook niet gaan lukken."
De FTM-100D en FTM-400D zijn eigenlijk niet geschikt om op hoog vermogen te gebruiken.

Ik heb nu een FTM-300D in de auto gehangen. Mijn ervaringen staan op mijn web-site te vinden via http://www4.pe1don.nl/2020/11/29/ftm-300de/
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#2 Bericht door Thijzer »

Ik denk niet dat het probleem in de transceiver zelf ligt maar in de antenne of de koeling. Het is abnormaal dat een eindtrap kapot gaat bij juist gebruik.

Het verschil tussen 50W en 25W is een factor 2 in vermogen, je signaalsterkte zal daarmee 1,4x zo hoog zijn. Als je met 25W een repeater niet open krijgt dan kan het met 50W wel degelijk lukken, zeker met een stevig afgestelde squelch.

Dus SWR-meter in de aanslag en kijken of je antenne wel helemaal tof is. En zorgen dat de eindtrap z'n warmte kwijt komt in de auto.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#3 Bericht door PA0LMD »

Thijzer schreef:Ik denk niet dat het probleem in de transceiver zelf ligt maar in de antenne of de koeling. Het is abnormaal dat een eindtrap kapot gaat bij juist gebruik.

Het verschil tussen 50W en 25W is een factor 2 in vermogen, je signaalsterkte zal daarmee 1,4x zo hoog zijn. Als je met 25W een repeater niet open krijgt dan kan het met 50W wel degelijk lukken, zeker met een stevig afgestelde squelch.

Dus SWR-meter in de aanslag en kijken of je antenne wel helemaal tof is. En zorgen dat de eindtrap z'n warmte kwijt komt in de auto.
Het probleem zit wel degelijk in de transceiver zelf, op UHF is het rendement slechter dan op VHF en de RD70HUF2 kan dan zijn warmte onvoldoende kwijt.
En of een half S punt het verschil maakt tussen niet of wel over een repeater kunnen werken betwijfel ik .
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#4 Bericht door PA1 »

Zo te lezen is die FTM400 al een XDE versie dus met verbeterde koeling, wel raar dat die dan nog kapot gaat. Check https://www.youtube.com/watch?v=kVxkkL5sjWI&t=2408s video van TRX Bench (die is gelukkig ook weer terug, hij heeft 4 dagen geleden een nieuwe video geplaatst)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#5 Bericht door PA0LMD »

PA1 schreef:Zo te lezen is die FTM400 al een XDE versie dus met verbeterde koeling, wel raar dat die dan nog kapot gaat. Check https://www.youtube.com/watch?v=kVxkkL5sjWI&t=2408s video van TRX Bench (die is gelukkig ook weer terug, hij heeft 4 dagen geleden een nieuwe video geplaatst)
Helaas, alle FTM-100 en 400 modellen zijn qua koeling identiek.
De nieuwe FTM-300 is een nieuw verbeterd ontwerp.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#6 Bericht door Thijzer »

PA0LMD schreef: Het probleem zit wel degelijk in de transceiver zelf, op UHF is het rendement slechter dan op VHF en de RD70HUF2 kan dan zijn warmte onvoldoende kwijt.
En of een half S punt het verschil maakt tussen niet of wel over een repeater kunnen werken betwijfel ik .
Een half S-punt is toch bijna anderhalf keer meer spanning in de ontvanger, een beduidend betere SNR en een veel grotere kans dat de squelch en het toonslot van de repeater getriggerd worden. Die 50W zitten er niet voor niks in.

Als de eindtrap slecht is ontworpen en bij normaal gebruik defect raakt, dan moet de fabrikant het herstellen. Of de gebruiker heeft zich toch niet aan de handleiding en duty-cycle gehouden (wat ik zelden in een handleiding zag staan).

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#7 Bericht door PA5COR »

Zoals altijd in mijn transceivers vervang ik meteen de fabrieks fan door een betere met meer CF/m en stiller.
In de FT991A zit nu een Maglev fan die 44 kubieke meter per uur kan verplaatsen in plaats van de Panasonic fabrieks fan die 36 kuub per uur kon dien en veel stiller is.
Bovendien de rand tussen fan en chassis gedicht met rubber strip zodat er geen valse lucht om de ventilator kan worden aangezogen, alle lucht moet nu door de transceiver heen.
Met 8 uur sessies met 100 watt op HF en 50 watt op 2 meter geen problemen.
De set blijft beduidend koeler als met de panasonic fabrieks fan.
1 x per jaar van binnen stof vrij maken en fan schoonmaken is standaard hier.
De FT847 heeft het zo 22 jaar volgehouden en werkt nog als nieuw.
Net als de FT100.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#8 Bericht door PA0LMD »

Thijzer schreef:
PA0LMD schreef: Het probleem zit wel degelijk in de transceiver zelf, op UHF is het rendement slechter dan op VHF en de RD70HUF2 kan dan zijn warmte onvoldoende kwijt.
En of een half S punt het verschil maakt tussen niet of wel over een repeater kunnen werken betwijfel ik .
Een half S-punt is toch bijna anderhalf keer meer spanning in de ontvanger, een beduidend betere SNR en een veel grotere kans dat de squelch en het toonslot van de repeater getriggerd worden. Die 50W zitten er niet voor niks in.

Als de eindtrap slecht is ontworpen en bij normaal gebruik defect raakt, dan moet de fabrikant het herstellen. Of de gebruiker heeft zich toch niet aan de handleiding en duty-cycle gehouden (wat ik zelden in een handleiding zag staan).
In de garantie periode vervang ik de eindtrappen altijd kosteloos.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#9 Bericht door PA1 »

PA0LMD schreef:Helaas, alle FTM-100 en 400 modellen zijn qua koeling identiek.
Toch wel, de eerste FTM400 waren dicht achter de fan, in de XD versie zit er een gat achter waardoor de lucht direct over de FET blaast.

https://www.youtube.com/watch?v=LTs9Jn-8SIs vanaf 32.20 wordt dat uitgelegd door Peter.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#10 Bericht door PA0LMD »

PA1 schreef:
PA0LMD schreef:Helaas, alle FTM-100 en 400 modellen zijn qua koeling identiek.
Toch wel, de eerste FTM400 waren dicht achter de fan, in de XD versie zit er een gat achter waardoor de lucht direct over de FET blaast.

https://www.youtube.com/watch?v=LTs9Jn-8SIs vanaf 32.20 wordt dat uitgelegd door Peter.
Ook die wijziging heeft geen verbetering gebracht, het is onvoldoende om lucht langs de bovenkant te blazen, het heatsink zit aan de onderkant.
Ik heb er inmiddels voldoende gerepareerd om te weten dat langdurig 50 Watt op 70 cm niet lang goed gaat.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Mijn ervaringen met de Yaesu FTM-300DE

#11 Bericht door PA1 »

Dat snap ik uiteraard maar het was wel een "verbeterde" versie. Nu hou ik er helemaal niet van om sets tot hun uiterste te drijven, hoe heter hoe eerder ze stuk gaan. HF staat altijd op 25 Watt en de VHF/UHF setjes op low (5watt) en zo nodig een keer op mid maar nooit op hi, ook de FTM100 niet.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie