Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#46 Bericht door PA0ETE »

22.00 toch Fred? Welke freq beginnen we? Kun jij de repeater Amersfoort op 70 cm bereiken? Ik ben ervoor om zo weinig mogelijk te spreken maar het is toch wel handig om een backupkanaal te hebben als het elders niet zou lukken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#47 Bericht door fred101 »

Zeg maar wat voor jou het beste werkt. Voor mij maakt het niets uit. Ik kan op alles tussen 160 en 6 meter uitkomen. Ik kan vertikaal (80-6, maar efficient 40-6) en horizontaal (160-6m) Ik denk dat ik Amerfoort wel open kan krijgen want NOS lukt ook maar ik moet dan wel eerst de frequentie opzoeken.
Ik dacht dat 10m jouw voorkeur had. Ik denk alleen gezien vandaag dat 40, 80 0f 160 beter zal werken. Ik heb nog nooit op 10m gezeten, ik weet alleen dat ik de boel daar wel getuned krijg. Als ik vroeger kan laat ik het wel weten per mail.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#48 Bericht door PD7F »

met interesse de 'chat' gevolgd op PI2NOS - dacht al dat jullie het waren. Nog geen transmitter op HF en met de vanmiddag ge-downloadde en gestarte luister cursus van K7QO al bij de E gekomen vwb opnemen ;)
Misschien dat ik ga proberen mee te luisteren (als me dat lukt op mijn vestzak sony wereld ontvanger die wel LSB/CW ondersteund) en als ik een echte HF set heb hoop ik ook eens een eerste CW-QSO te maken 'lokaal', en dan maar de banden op.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat toen ik mijn N haalde (iets meer dan een maand geleden) dat HF en met name CW zo zou trekken, maar het heeft toch wel het meeste van toen ik als klein kind met mijn wereld ontvanger de banden afzocht naar 'rare' geluiden.

Heren bedankt vanaf de zijlijn, en dan met name de topic starter en pa0ete
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#49 Bericht door fred101 »

Fijn dat er nog meer mensen het leuk vinden. Ik ben in ieder geval erg blij. Ondanks dat de ontvangst wat lastig was ging het gevoelsmatig erg lekker. In het begin ging het seinen nog wat hakkelig maar later voor mijn gevoel wel beter. John seinde erg netjes en perfect op mijn tempo. Dat was heel prettig want door de fading maakte dat toch een goede leesbaarheid. Dat was erg goed voor mijn zelfvertrouwen.
Toch best een prestatie, gezien de afstand, om met 5W nog leesbaar bij mij binnen te komen. Ik heb net nog geprobeerd om voor morgen de dipool (51 meter)op 6m te tunen maar dat lukt niet. Zonder balun wel maar dan heb ik een stralende coax. De paracitaire capaciteit van de balun is net te veel van het goede. Maar op de vertical ging best goed.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#50 Bericht door PA0ETE »

PD7208 schreef:met interesse de 'chat' gevolgd op PI2NOS - dacht al dat jullie het waren. Nog geen transmitter op HF en met de vanmiddag ge-downloadde en gestarte luister cursus van K7QO al bij de E gekomen vwb opnemen ;)
Misschien dat ik ga proberen mee te luisteren (als me dat lukt op mijn vestzak sony wereld ontvanger die wel LSB/CW ondersteund) en als ik een echte HF set heb hoop ik ook eens een eerste CW-QSO te maken 'lokaal', en dan maar de banden op.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat toen ik mijn N haalde (iets meer dan een maand geleden) dat HF en met name CW zo zou trekken, maar het heeft toch wel het meeste van toen ik als klein kind met mijn wereld ontvanger de banden afzocht naar 'rare' geluiden.

Heren bedankt vanaf de zijlijn, en dan met name de topic starter en pa0ete
Leuk om te horen dat je meeluisterde. Morgen (woensdag 20.30) proberen we het 'kunstje' te herhalen. Ik vond het zelf ook leuker dan ik gedacht had, dus wat mij betreft gaan we dit veel meer doen.

Ik vind het erg leuk hoe goed Fred het deed. Hij schreef mij gisteren nog dat het document met tips om te beginnen met seinen erg welkom was omdat hij nog niet zo vaak geseind had. Dat moet toch haast wel valse bescheidenheid geweest zijn want het ging echt fantastisch goed vanavond :)

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#51 Bericht door PD7F »

ik zal proberen in te luisteren. op 29.690 kreeg ik niet veel te horen maar toen waren jullie denk ik al gestopt, dus geen idee of mijn icf-sw100 daar iets op ontvangt, morgen maar eens proberen evt een externe antenne er aan te hangen.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#52 Bericht door fred101 »

Wij zaten op 6 meter. Op 10meter was alleen even een testje of ik John kon ontvangen.

Wat is nu de beste houding voor een junker. In dat engelse boek wordt geschreven dat je arm op tafel moet rusten en het uit de pols moet komen voor een amerikaans model en dat het met een zwevende arm en niet vanuit de pols moet voor een rechte sleutel. Ik weet niet wat de junker nu is. Ik doe het op de niet-usa manier.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#53 Bericht door PA0ETE »

fred101 schreef:Wij zaten op 6 meter. Op 10meter was alleen even een testje of ik John kon ontvangen.

Wat is nu de beste houding voor een junker. In dat engelse boek wordt geschreven dat je arm op tafel moet rusten en het uit de pols moet komen voor een amerikaans model en dat het met een zwevende arm en niet vanuit de pols moet voor een rechte sleutel. Ik weet niet wat de junker nu is. Ik doe het op de niet-usa manier.
Een rechte sleutel wordt in het Nederlands geen rechte sleutel genoemd. Een 'straight key' is een ouderwetse sleutel. Ik zeg er zelf wel 'hakblok' tegen. Een Junker is een hakblok. Daarbij pak je de knop vast tussen aan de bovenkant wijs en middelvinger en aan de onderkant de duim. Tijdens het seinen mag je de sleutel nooit loslaten en je arm moet zoals hierboven gesteld zweven. Verder moet je stoel ten op zichte van de tafel zo hoog staan dat de onderarm (tussen hand en elleboog) horizontaal 'zweeft'. Het ellebooggewricht maakt daarbij een hoek van 90 graden. Alle beweging bij het seinen met zo'n sleutel komt uit de pols. Het kan geen kwaad om in het begin bij het oefenen die beweging te overdrijven. Dus bij 'sleutel-op' polsgewricht zo buigen dat je hand overdeven naar beneden wijst (en het polsgewricht dus naar boven). Bij sleutel neer is dat andersom, maar je zult merken dat het gewricht in die richting waarschijnlijk niet zo ver doorbuigt.

Wat boven bedoeld wordt met een Amerikaanse seinsleutel is ongetwijfeld een bug of een paddle. Daarbij ligt de niet-duimzijde van de hand op tafel en wordt geseind met een zijwaartse beweging van enerzijds wijs en middelvinger of alleen de wijsvinger (voor de strepen) of de duim (voor de punten).
Laatst gewijzigd door PA0ETE op 14 jan 2009, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#54 Bericht door PA0ETE »

Afbeelding
Een straight key

Afbeelding
Een zogenaamde 'bug'. Hierbij sein je de strepen zelf, met wijs- en middelvinger. De punten worden gegenereerd door een bladveer waarbij je met een gewichtje de snelheid kunt instellen.

Afbeelding
Paddles. Deze zijn er in twee varianten: de iambic-variant en de non-ambic-variant. Iambic is een bepaald type gedicht. De iambic-key wordt tegenwoordig vrij algemeen gebruikt. Die bestaat eigenlijk uit twee sleutels. Druk je beide (die voor punten en strepen) door te knijpen tegelijk in, dan worden er afwisselend punten en strepen geseind.

Zowel bij de bug als bij een paddle rust je hand op tafel. Bij een straight key moet dit per se niet!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#55 Bericht door PA0ETE »

PD7208 schreef:ik zal proberen in te luisteren. op 29.690 kreeg ik niet veel te horen maar toen waren jullie denk ik al gestopt, dus geen idee of mijn icf-sw100 daar iets op ontvangt, morgen maar eens proberen evt een externe antenne er aan te hangen.
Op 29,690 kun je nog steeds naar het signaal luisteren: als test staat het baken van het toekomstig relais PI6TEN de komende dagen nog steeds aan. Hij seint 1x per 5 minuten 'TEST DE PI6TEN'. Het zendvermogen is 17 watt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#56 Bericht door PA0ETE »

Site over de geschiedenis van Vibroplex en de uitvinding van de bug:

http://www.telegraph-history.org/horace ... index.html

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

sked

#57 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Waar op 6M vind ik jullie vanavond? Tijd en frequentie?

Ik probeer mee te luisteren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#58 Bericht door PA0ETE »

20.30 op 50,290 MHz. Wees welkom! :D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

sked

#59 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik zal er zijn, in CW mode neem ik aan.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#60 Bericht door PA0ETE »

Met als sneakey tokkelkanaal PI2NOS. Het is de bedoeling die niet gebruken maar het was wel handig toen de verbinding vrij plotseling door slechte condities helemaal instortte.

Plaats reactie