Mijn eerste morse qso’s.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#16 Bericht door pd1ahm »

Dank jullie allemaal voor de leuke reacties!

Ik heb echt moeten knokken voordat ik enigszins wat kon opnemen. Sterker nog, op een gegeven moment leek het wel of ik stilstond. Toch op aanwijzing van mijn leeraar Friedhelm, DM8MM ben ik door blijven gaan en merkte ik dat er stukje bij beetje schot in de zaak kwam.

Opnemen is 1 ding, seinen weer een ander. Dat heb ik gemerkt zonder iemand erbij een qso te maken. Het grote geluk bij een contest is dat veel herhaald wordt en je bent voorbereid. De call, locator en het volgnummer is dan eigenlijk al bekend. Het was voor mij een prima moment om de stoute schoenen aan te trekken.

Eén ding is mij wel opgevallen tijdens het luisteren. Er zijn stations die waarschijnlijk met de pc werken en niet weten hoe ze terug moeten gaan in seinsnelheid. Die seinen op dezelfde snelheid door en missen daardoor puntjes van stations die niet op hogere snelheid kunnen opnemen en seinen.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#17 Bericht door pe1rdp »

Gefeliciteerd met deze mijlpaal Hans.
Je eerste keer .... om nooit te vergeten :-)

Mijn eerste CW qso was.... ergens eind jaren 80. Ik was al enkele jaren aan het oefenen op de PC met Morse Academie. Een stukje software die nog op 5.25inch floppy stond.
Het was een JOTA, ik was nog luisteramateur en er waren condities op 2m naar Engeland. De toenamelijke zendamateur had een C licentie en kon niet uitkomen in CW. Dus ik moest wel mijn sleutel angst overwinnen en ook met veel zweet in de handen de junker gaan bedienen. Het QSO lukte niet zozeer door mijn CW kennis maar door het geduld van de Engelse zendamateur.
Daarna heb ik niet meer veel met CW gedaan omdat er zoveel andere leuke modes te doen waren op de amateurbanden. Echter CW bleef magisch en 3 jaar geleden tijdens de lockdowns heb ik CW weer eens opgepakt en elke dag gaan oefenen in LCWO.net
En met succes. Afgelopen weekend had ik de eer om als operator mee te doen bij PI4MAX tijdens de marconi contest.
Ook op HF maak ik wel eens een kort QSO. De lange chats in 30wpm die je wel eens hoort, is voor mij nog toekomst muziek.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#18 Bericht door PA3FBO »

vanavond maar eens die LWCO morse machine geprobeerd, had ik meteen een senioren moment :D
Bij start kwam er telkens een nieuw teken...
Het duurde even voor ik door had dat je dat teken in moest tikken, ik had een constante stroom tekens verwacht. :oops:
Ik begin er weer een klein beetje in te komen. Speciale tekens heb ik nooit hoeven doen en het examen was op 12wpm.
Nu tekens op 25wpm nemen is wel wat anders.
Ik zal nog veel moeten oefenen, daarna gaan we wel aan het seinen werken, ik heb hier nog een na het examen gekochte Bencher.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#19 Bericht door PD2R »

Hans, proficiat met het maken van je eerste CW QSO! Mooie verhalen ook allemaal, leuk om de ervaringen van anderen te lezen. Ik kan mijn eerste schreden in het CW gedeelte van de band ook nog goed voor de geest halen. Ik volgde een cursus via de CW Academy waarbij we elke dinsdag- en vrijdagavond via Skype bij elkaar kwamen om te oefenen. Tegen het eind van de cursus probeerde we tijdens deze online bijeenkomsten, ook via de banden met elkaar te oefenen. De 80 meter band bleek daarvoor het meest geschikt maar daar mag ik als Novice natuurlijk niet uitkomen.
Op een vrijdagavond voor een grote contest, was ik bij ons contest station PI4DX in Zeeuws Vlaanderen. Willy PA3EVY was ook aanwezig en dus kon ik tijdens onze online bijeenkomst op vrijdagavond, uitkomen op 80 meter. Ik zou CQ geven en de bedoeling was dat één van de mede cursisten antwoord zou geven. Echter, na mijn CQ kwam er een voor mij vreemde call retour. Na enkele malen “AGN” te hebben geseind, lukte het eindelijk om de call te nemen: PI4SRS. Verbaast keek ik via Skype op mijn laptop naar mijn mede cursisten. Iedereen zat te lachen en niemand was aan het seinen?! Alex PA1FOX, onze mentor, moedige mij aan om vooral door te gaan met het QSO. Met bloed, zweet en tranen (bloed en tranen in figuurlijke zin, het zweet was wel echt!) is het gelukt om het QSO te maken, inclusief het uitwisselen van de namen en QTH. Ik zat op dat moment in Walsoorden en dat is toch iets anders dan Ede of Urk.
De OM aan de andere kant, waarvan ik helaas de persoonlijke call en zijn naam vergeten ben, had bijzonder veel geduld met mij. Na het QSO vertelde Alex mij dat het voor hem een hele bekende was. De OM waar ik zojuist een verbinding mee gemaakt had, was namelijk ook zijn mentor geweest toen hij CW aan leren was. Zo blijkt maar weer eens dat het een kleine wereld is.

Dus ja Hans, dat zweten herken ik zeker :lol: . Inmiddels is het seinen aardig roestig geworden en ook het maken van een eenvoudig QSO gaat niet meer vanzelf. Echter, contesten tussen 30 en 40 WPM gaat mij steeds beter af.

Voor hen die nog CW willen gaan leren, kijk ook echt eens naar de CW Academy. De online bijeenkomsten waren voor mij een stok achter de deur. Het samen leren is voor mij zeker een stimulans. Ook mijn ego speelde hierin een rol. Ik wil dan stiekem toch de beste zijn van het groepje :mrgreen:
Maar bovenal was het gewoon heel erg leuk om te doen. Op deze manier was het voor mijn geen straf om CW te leren en heb ik praktisch gezien in twee maanden tijd CW geleerd. Elke dag minimaal een half uurtje, bij voorkeur in twee blokken van 15 min. Omdat ik het zo leuk vond kwam het geregeld voor dat ik er meer tijd aan spendeerde. Bij CW Academy leer je namelijk niet eerst het hele alfabet uit je hoofd maar begin je met de meest gebruikte letters en cijfers: A, E, N, T, 1 en 2. In de eerste les ga naast het leren van de eerder genoemde karakters, ook gelijk oefenen met korte zinnen en call signs. Denk aan “ate at ten” of “a neat ant” en call signs zoals N1AE of TA2NE. Je gaat dus gelijk lekker praktisch aan de slag wat het voor mij een stuk leuker maakte.

Maar goed, ieder leert op zijn eigen manier maar weet in ieder geval dat er verschillende opties zijn.

Hans en iedereen die CW aan het leren is, succes! Aan hen die het overwegen, gewoon doen! Een echt geschikt moment komt er namelijk nooit dus waarom niet gewoon nu starten. Meld je bijvoorbeeld aan bij de CW Academy. Je krijgt vanzelf bericht wanneer er het groepje van start gaat waarin jij ingedeeld bent. Dan je keutel weer intrekken kan dan nog steeds maar is natuurlijk niet heel netjes (iets met een stok en een deur :wink: ).
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R


PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#21 Bericht door PA1GVZ »

Vergeet deze niet:
https://www.veron.nl/nieuws/verslag-morse-academy/

Ik ben nu 1 jaar bezig, elke 2 weken op de SS Rotterdam onder begeleiding van oud marconisten. Een echte aanrader! Ik hoop 2 december examen te doen op 18 wpm opnemen en seinen (12-14 wpm) met de straight key. Inmiddels zijn er plannen voor een tweede lichting. Naast opnemen en seinen worden er lessen gegeven in techniek en de historie rondom om morse.

Mijn ervaring dat dit een extra dimensie en stok achter de deur geeft dan thuis achter een beeldscherm.
Mocht je morse willen leren kijk dan zeker hier even naar!

73 Gert

PE9E
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2013, 14:15
Roepletters: PE9E
Locatie: JO32BC

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#22 Bericht door PE9E »

Tja, een tijdje geleden alweer.
In de jaren 90 werkte ik met een FT726R eens met een japanner in CW.
Eigenlijk was ik op dat moment aan het experimenteren met de satelliet (Het zal AO10 of AO11 geweest zijn denk ik).
Dus luisteren op 2 meter en zenden op 70cm. Een heel goede antenne had ik niet. Enkel een 2/70 dipool met lage versterking op 10 meter hoogte.
Het vermogen was 10 Watt. Op een gegeven moment hoorde ik CW uit de luidspreker komen. Met het morse dat ik kende was het vanwege de snelheid niet heel moeilijk om dit op te nemen. De satelliet bevondt zich ergens aan de horizon.
Dus nog snel even afstemmen op de frequentie en ik heb hem toen gewerkt.
Later heb ik deze verbinding ook nog via een QSL kaart bevestigd gekregen. Deze heeft een tijdje hier in de shack aan de muur gehangen.
Een JA gewerkt en ook nog via de satelliet en ook nog via CW. Trots als een pauw natuurlijk.
De kaart moet ik nog ergens hebben liggen.
Dat moment vergeet ik nooit meer......

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#23 Bericht door PA3CWN »

Prachtig om dit allemaal te lezen; dat er nog zoveel zijn die CW zijn gaan leren en van plan zijn te leren :D

Ik heb CW mogen leren in de ronde van Bram PA3BJD (SK) en hij heeft zeer velen de morse bijgebracht.

De eerste CW qso's maakte ik als PD0NGH op 2m FM met een soundertje voor de microfoon en heb
mooie herinneringen aan die tijd.

Vanaf Terschelling ben ik halverwege de jaren 80 zelf een jaar in de voetsporen van Bram getreden en
een dagelijkse morse cursus gegeven op 2m. Ik had geen Tono, dus alles ging met de Junker :-)

Ik gebruik nog steeds met veel plezier CW en zo af en toe sleutel ik ook nog met de Junker om die vaardigheid
op peil te houden. Leuk is dat juist ook QRS stations dan terugkomen en werkte ik vorig jaar een Italiaan,
die mij een mailtje stuurde dat het zijn eerste CW qso was :-) En een paar weken geleden nog een station
uit Slovenie, die nog maar pas een paar maanden actief was en een jonge leeftijd had.

Wat ik mee wil geven is dat ook een ervaren CW 'er zijn slechte dagen heeft. Er zijn soms dagen bij dat ik
amper CW kan nemen. Zelfs als het sterkere signalen zijn, wil het gewoonweg niet.... Vermoeidheid, andere
dingen aan mijn kop of stress, zijn daar dan de oorzaak van.
De volgende dag gaat het weer als een tierelier en peuter dan ook die zwakke signaaltjes uit de ruis...

Dus voor de aspirant CW'er ; Laat je niet ontmoedigen: Ook de ervaren CW'ers hebben heus ook hun blackouts !
Als het even tegen zit en het opnemen wil niet; het overkomt ons allemaal.
De volgende dag weer proberen en dan komt er een moment dat het ineens veel makkelijker gaat; Alsof je over de
drempel schiet.

Succes iedereen en petje af :-)
73 Oene PA3CWN

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#24 Bericht door Jan pa3abk »

Mocht je er tegenop zien om een QSO te maken, kun je ook alleen "CQ" roepen en op REVERSEBEACON.NET het resultaat zien.

In "spotted" voer je je eigen call in. Er komt dan lijstje van stations die jouw hebben gehoord.
Heb als voorbeeld PA* ingevoerd...

Wellicht een confirmatie dat je "seinschrift" goed is en kun je direct zien hoever CW kan reiken zonder dat je een QSO hoeft te maken.
Dit kan je zelfvertrouwen voor een "live" CW QSO stimuleren.
Gemiddeld zijn er 200 "skimmers" QRV.

Jan/pa3abk
RBN_2023-11-21_16-04.jpg
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn eerste morse qso’s.

#25 Bericht door PA0KLS »

Wij hadden in Eindhoven een volautomatisch CW-station. Op 2-meter in FM zond het 3 x per dag een lesje van zijn morsecursus uit. Schrijf dat één maal per dag mee, twee keer 5 minuten. De twee lesjes zijn dezelfde, dus je kunt het zelf nakijken. De call was PI7CWE, QRG 145,325 MHz..

Mijn oudste zoon heeft zich daaraan "over gegeven", domweg meeschrijven, hoe moeilijk kan het zijn. Belangrijk daarbij is dat je went aan de morsetekens met een perfect schrift. Dat slijt in in je geheugen.

Niet zelf gaan seinen, maar je laten leiden door de dril van de cursus. Hij had zich maanden tevoren opgegeven voor het examen, een keer op woensdag. Op de vrijdag ervoor realiseerde hij zich plots dat hij nog nooit had geseind. Maar er was voor hem wel een sleutel en een pieper. Toen is hij in dat weekend gaan oefenen, mee seinen met de lesjes van PI7CWE (eerst even opschrijven natuurlijk). Omdat hij precies wist hoe de tekens moesten klinken, deed hij dat gewoon na, tot het perfect was. Op zondagavond kon hij seinen met een hogere snelheid dan hij zelf kon nemen. Op het examen kreeg hij een compliment voor zijn mooie schrift. Zijn call werd PA3FYW.

Helaas is PI7CWE verdwenen, want het gebouw van de TUe, waar hij stond, werd grondig verbouwd. Ja, het was jammer dat ik nooit wist wie er aan meedeed, dat wil je wel voor jezelf houden, toch? Van sommigen heb ik het na afloop gehoord, alleen mijn zoon Herman, daar wist ik het van, al vertelde hij mij ook niet meer dan wat hij kwijt wilde.

Plaats reactie