CW voor novice licentie

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

CW voor novice licentie

#1 Bericht door PD1PK »

Beste OM èrs,

Moet je voor CW op 10, 20, 40 meter als novice een aparte licentie hebben of iets dergelijks ? Kan de regels hierover niet goed vinden
vandaar ik het hier even vraag.

Gr PD1PK Paul
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: CW voor novice licentie

#2 Bericht door TheoP »

Nee hoor je mag gewoon morse plegen, net als voor FM of Fax.
Het is een mode geworden, in je vergunning staat welke klasse van uitzendingen je mag doen.

Theo

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: CW voor novice licentie

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Is geen vereiste in het examen meer .
Je mag het wel gewoon gebruiken.

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: CW voor novice licentie

#4 Bericht door PD1PK »

Thx, ik zag via hrd dat daar ook een mode cw op zat net als psk en een hoop meer. Kan ik beginnen om luisteren en kijken wat er zo geschreven wordt.

Thx voor de reaxtie's
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#5 Bericht door PA3RIS »

PD1PK schreef: 02 aug 2023, 15:53 Thx, ik zag via hrd dat daar ook een mode cw op zat net als psk en een hoop meer. Kan ik beginnen om luisteren en kijken wat er zo geschreven wordt.

Thx voor de reaxtie's
Klopt en dat werkt best nog wel aardig ook. Ik heb zo wel eens aan een CW-contest meegedaan.. :-)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#6 Bericht door PD2R »

"Gewoon" zelf morse leren nemen! Is met een beetje inspanning en hulp van de CW Academy in een goede 2 maanden te doen. Elke dag een 15 minuten tot een half uur en je komt een heel eind. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan maar het kan echt, als je het maar wilt.
Ik ben blij dat ik het geleerd heb want als contester kan ik nu aan veel meer contesten mee doen :D . En eerlijk gezegd lijkt het mij ook leuk om in CW gewone QSO's te maken. Maar goed, eerst maar eens tijd vinden om überhaupt iets met de hobby te gaan doen :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#7 Bericht door pf5x »

PD2R schreef: 02 aug 2023, 22:17 "Gewoon" zelf morse leren nemen! Is met een beetje inspanning en hulp van de CW Academy in een goede 2 maanden te doen. Elke dag een 15 minuten tot een half uur en je komt een heel eind. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan maar het kan echt, als je het maar wilt.
Ik ben blij dat ik het geleerd heb want als contester kan ik nu aan veel meer contesten mee doen :D . En eerlijk gezegd lijkt het mij ook leuk om in CW gewone QSO's te maken. Maar goed, eerst maar eens tijd vinden om überhaupt iets met de hobby te gaan doen :mrgreen:
Eens met Maarten.
Met een decoder mis je bepaalde informatie, b.v. het verschil tussen een signaal vanaf de westkust of oostkust van de USA. In een pile-up (verschillende tempo's en signalen die nagenoeg op dezelfde frekwentie zitten) gaat een decoder de mist in, jouw oren en hersens niet. Om CW te leren moet je dus gemotiveerd zijn. Dat betekent ook dat je niet moet stoppen als je 12wpm kunt nemen, want zo langzaam seint bijna niemand. Dus doorgaan tot zo'n 16-18wpm en dan in het hogere deel van de CW bandsegmenten QSO's gaan maken. En niet eerder beginnen met het oefenen van seinen voordat je redelijk op tempo zit met nemen !

CWA is een goede leerschool, maar je kunt het ook helemaal zelf proberen middels verschillende programma's die allemaal op Internet te vinden zijn. Dit is b.v. een leuke site met een behoorlijk aantal goede leertools: lcwo.net
Verder geeft PI4HAL natuurlijk goede CW trainingen: https://www.pi4hal.nl/cms2/category/morse-academy-nl/
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#8 Bericht door PA0ETE »

Nota bene: volgens mij geldt in Frankrijk nog steeds dat je alleen CW mag (met of zonder decoder) als je het CW-examen gehaald hebt. Dat was in elk geval lange tijd zo. HF werken op andere modes is er wel toegestaan zonder CW-papiertje/aantekening.

CW is inderdaad het leukst als je dat zelf kunt, maar om er wat van te proeven gaat het met software ook. Ik vind de decoder van fldigi erg goed, vooral als je die een beetje tweakt.

Overigens: ook met N is het mogelijk om de aantekening CW op je registratiebewijs te laten vermelden als je het examen in België gehaald hebt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#9 Bericht door PA3HMP »

Morse is nooit een vereiste geweest om te beoefenen, enkel vroeger was er een morse vereiste om op de HF banden uit te mogen komen, maar dat is al jaren geleden afgeschaft.

Je mag dus gewoon altijd al morse beoefenen op de banden waar jij uit mag komen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#10 Bericht door PA0ETE »

PA3HMP schreef: 08 aug 2023, 10:03 Morse is nooit een vereiste geweest om te beoefenen, enkel vroeger was er een morse vereiste om op de HF banden uit te mogen komen, maar dat is al jaren geleden afgeschaft.

Je mag dus gewoon altijd al morse beoefenen op de banden waar jij uit mag komen.
In Frankrijk wel. Alleen op de kortegolf. Ik weet niet of het nog steeds geldt.

Maar in Frankrijk zijn er wel meer vreemde dingen. De eerste vijf of zes jaar dat er D-STAR was in Nederland, was het in Frankrijk verboden. Dat wil zeggen: met spraak werken via D-STAR. Je kunt D-STAR ook voor data gebruiken, en dat mocht we.

De reden was dat meerdere mensen in het bestuur van de vereniging de AMBE-vocoder niet als amateurgebruik bestempelden. En hun advies aan de regelgevers was "niet toestaan".
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#11 Bericht door PA0ETE »

Ik kan de regel niet vinden op Engelstalige websites. Ik heb het niet zomaar uit de lucht gegrepen, ik heb het bericht ooit in een uitzending vermeld op basis van een site die hiervoor waarschuwde, ik denk dat het Southgatearc.org was. Die was doorgaans accuraat.

Het staat hier niet bij, dus het zal vast zijn afgeschaft (vertaling is door Google Translate):

https://www-r--e--f-org.translate.goog/ ... r_pto=wapp
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Re: CW voor novice licentie

#12 Bericht door erikpost »

Frankrijk kent geen morseproef meer voor Harec en als Harec-amateur mag je dus in Frankrijk in CW uitkomen zonder "cw included" op je registratie.
https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/ ... 000401783/

73 Erik PH9E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW voor novice licentie

#13 Bericht door PA0ETE »

erikpost schreef: 10 aug 2023, 20:36 Frankrijk kent geen morseproef meer voor Harec en als Harec-amateur mag je dus in Frankrijk in CW uitkomen zonder "cw included" op je registratie.
https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/ ... 000401783/

73 Erik PH9E
Thanks!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: CW voor novice licentie

#14 Bericht door PE7K »

Op mijn creditcard (registratie) staat Morsetelegrafie: CW not included. Wat betekent dat?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: CW voor novice licentie

#15 Bericht door Gert_PA2LO »

In het verleden waren er in Nederland 4 niveaus om examen te doen: A, B, C en D.

D is vergelijkbaar met wat nu N (novice) is, bij C werd de techniek en wet- en regelgeving voor wat we nu F (full) noemen geëxamineerd. Bij de niveaus D en C was er geen sprake van een morse examen. Na het succesvol afleggen van een morse examen bereikte je, afhankelijk van het aantal woorden per minuut dat je kon opnemen en seinen, je B of A niveau.

Op zeker moment is de mogelijkheid om morse examen te doen in Nederland vervallen. En zijn de niveaus A, B en C omgezet naar F en het niveau D naar N. Omdat is sommige landen het geslaagd zijn voor een morse examen nog nodig was om daar (al dan niet in CW) op HF actief te mogen zijn, werd de aantekening "CW included" op je registratiebewijs/-pasje gezet als je in het verleden geslaagd was voor een morse examen.

Morse examens worden in Nederland niet meer gehouden, maar via de zogenaamde "België route" kan je op dit moment nog steeds de aantekening "CW included" op je registratie "verdienen". Lees daarover meer op: https://www.veron.nl/nieuws/morse-exame ... uded-2023/

Voor sommige amateurs heeft de aantekening "CW included" een waardevolle betekenis, omdat het een (schriftelijke) bevestiging is van de moeite die gedaan is om deze taal onder de knie te krijgen. Anderen hechten er geen waarde aan en nog weer anderen hebben het woordje "not" van hun pasje geschraapt...

Lang verhaal met hopelijk een duidelijke kern: "CW not included" staat op je pasje omdat je geen morse examen hebt gedaan.

Plaats reactie