morse-examensnelheid

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

morse-examensnelheid

#1 Bericht door PH2X »

Inmiddels ben ik bijna een jaar bezig met het leren van morse bij LCWO.net

Je kunt hier onder instellingen twee snelheden opgeven:

- karaktersnelheid (ks)
- effectieve snelheid (es)

De effectieve kan je nooit hoger instellen dan de karaktersnelheid. De karaktersnelheid kan je wel hoger dan de effectieve snelheid instellen.

Je kunt bijvoorbeeld instellen:
ks = 12
es = 12

Of
ks = 18
es = 12

Niet mogelijk is:
ks = 12
es = 18

Wat ik tot nu toe geoefend heb is:
ks = 12
es = 12
Maar dit is denk ik te langzaam voor het examen. Weet iemand welke instellingen ik moet toepassen op LCWO opdat ik op examensnelheid oefen? Het liefst heb ik dat iemand hier bekend is met deze website van LCWO en mij de exacte instellingen kan geven.

Op http://www.vra.be/teksten/Morse/Procedu ... xamens.pdf
wordt genoemd 12 WPM als exameneis maar is dat 12/12 of moet het sneller, bv 18/12?
12/12 lijkt mij namelijk te langzaam.

Ik oefen graag op LCWO omdat dit gemakkelijk thuis te doen is.

Bij voorbaat dank.

Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#2 Bericht door PH2X »

Ter aanvulling:

Hier (zie link onderaan) lees ik dat de examensnelheid 12/18 is.
Oké, 5/12 wordt ook genoemd, maar ik richt mij op de snelste, gezien dat in de praktijk het meest voor schijnt te komen.

Maar die 12/18 dus, die lijkt mij hetzelfde als:
18 ks (karaktersnelheid)
12 es (effectieve snelheid)
Zoals ik bij LCWO kan instellen.
Ik twijfel wat, omdat het mij met deze snelheid niet zo vloeiend overkomt. Ik vind de pauzes tussen de tekens wat lang, maar heb hier geen ervaring mee.

Ik heb van John, PA0ETE, het adres van iemand gekregen die lesgeeft in Morse, dus die zal ik er ook eens naar vragen.

https://morse.veron.nl/cw-included-examen/
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#3 Bericht door PH2X »

Dit is meer een eenrichtingsverkeerdraadje als ik alleen zelf aan het woord ben, haha.
Opdat anderen er wellicht wat aan hebben:

De exameneis is, in het geval je voor 12 wpm gaat, dat je 18/12 wpm moet aankunnen.
18 is de tekensnelheid, de snelheid van de morsetekens.
12 is de effectieve snelheid, en dit zorgt ervoor dat er tussen de tekens een beetje ruimte zit.

Dit is exact zo in te stellen bij lcwo.net
Mooi, dan weet ik dat ik mijn huidige snelheid van 12/12 nog moet opvoeren naar 18/12.
Bij lcwo.net zijn er 40 lessen. Ik zit momenteel op les 39.
Daarna het tempo opvoeren. Er gaat wel veel tijd overheen.
Morse leren lukt, maar kost echt tijd.

Met dank aan Koos, PA3BJV, die mij de exameneisen en een geluidsfragment met 18/12 wpm mailde.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het hangt er volgens mij vanaf waar je examen gaat doen.

In de tijd dat ik hier examen deed was het 12 wpm. Tekensnelheid met bijbehorende spatie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: morse-examensnelheid

#5 Bericht door PA2WN »

Als je naar Diest afreist krijg de gelegenheden met 5/5 en met 18/12 examen te doen. Maakt voor de "CW included" vermelding niet uit waar je voor slaagt maar het is wel tof als de op je certificaat de hogere snelheid komt te staan natuurlijk.
73 de PA2WN, Theo

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#6 Bericht door on4ged »

Waarom heb je tegenwoordig nog een morseproef nodig?
Ik deed vele jaren geleden mijn B-examen. Maar een paar jaar geleden stelde ik vast dat de morseproef afgeschaft was.
Hierdoor werd mijn B-vergunning automatisch omgezet naar een een A-vergunning. Iets waar ik pas veel later achter kwam.
Ik had dus el enkele jaren een A zonder het te beseffen. (papieren niet goed gelezen)
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#7 Bericht door PH2X »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 25 jan 2023, 17:54 Het hangt er volgens mij vanaf waar je examen gaat doen.

In de tijd dat ik hier examen deed was het 12 wpm. Tekensnelheid met bijbehorende spatie.
Hallo Tjeerd, ja, dat kan kloppen. Ik ga ervan uit dat degenen die hier op het forum komen en die het morse-examen willen doen, dit in België zullen doen. En daar heb je twee snelheden die geëxamineerd worden: 5 en 12. Bij die 12 weet ik nu dat het dus 18/12 is.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#8 Bericht door PH2X »

on4ged schreef: 26 jan 2023, 09:44 Waarom heb je tegenwoordig nog een morseproef nodig?
Ik deed vele jaren geleden mijn B-examen. Maar een paar jaar geleden stelde ik vast dat de morseproef afgeschaft was.
Hierdoor werd mijn B-vergunning automatisch omgezet naar een een A-vergunning. Iets waar ik pas veel later achter kwam.
Ik had dus el enkele jaren een A zonder het te beseffen. (papieren niet goed gelezen)
Hallo on4ged,

Nee, inderdaad, het is niet nodig. Maar dat geldt voor zoveel zaken. Mijn motivatie is dat ik het leuk vind. Ik ben in 2019 begonnen met zenden en gaandeweg enthousiast geworden om CW te doen. Het is voor mij een beetje de kers op de taart. Mocht het lukken te slagen, dan is dat puur voor mijn eigen plezier. En voor al die anderen waarmee ik dan in CW contact kan leggen. Een ander vindt solderen mooi, ik heb daar niet zoveel mee al soldeer ik af en toe ook wel wat.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: morse-examensnelheid

#9 Bericht door Sparkysan »

Om te beginnen: zet de tekensnelheid op 18 wpm en de woordsnelheid op 5 (woorden per minuut)
Oefen dit totdat het soepeltjes gaat. Vervolgens schroef je de woordsnelheid op tot 12 woorden per minuut. Dan kan je redelijk qso op HF maken. Uiteindelijk moet je wel naar 18/18 of iets hoger. En de kunst is oefenen en oefenen enzovoort. Opnemen is een ding, maar je moet ook nog seinen hoor. Bij voorkeur met de up-down sleutel. Dat is het echte werk. We geven nu les op de SS Rotterdam. Callsign PI4HAL. 6 ex-marconisten geven les, waaronder ondergetekende.
We hebben 28 studenten die momenteel peentjes zweten HI. De studieduur is meer dan 1 jaar!
PC3GER

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: morse-examensnelheid

#10 Bericht door on4bgc »

@PH2X
Waarom leer IK morse ;-)
Om met weinig middelen toch verbindingen te kunnen maken.
Succes!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: morse-examensnelheid

#11 Bericht door PA3DAT »

@PC3GER: is het nog aan te bevelen om in de laatste periode vóór het examen verder te gaan tot 14wpm?
Van mijn cursus, 40 jaar geleden, herinner ik mij dat we de doorgingen tot 14wpm en dan de laatste weken voor het examen terug naar 12wpm. Dan heb je "nog wat over", zogezegd... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: morse-examensnelheid

#12 Bericht door Sparkysan »

Altijd beter om reserve in te bouwen. De stress is al groot genoeg. Dus oefenen op 14 wpm.
Succes
PC3GER

Plaats reactie