Toegestane seinsleutels morse-examen

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Toegestane seinsleutels morse-examen

#16 Bericht door PA0KLS »

coolepascal schreef: 21 jun 2022, 22:28 Man hey.. ik had destijds een tempo erop waar Max Verstappen jaloers op zou zijn.
Dat was destijds best lastig. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe we met de examencommissie de examenkandidaten hun seinvaardigheid moesten testen. Jaren 80 / 90. Nou is voor radiozendamateurs opnemen lastiger dan seinen, maar toch. Sommigen konden geen constante snelheid houden, plotseling van langzaam naar snel en omgekeerd, en dan ging het algoritme van de decoder de mist in.

Ons algoritme startte met de aanname dat de kandidaat 12 w/min zou seinen. Eenmaal begonnen mocht je in snelheid omhoog gaan, of omlaag, maar geleidelijk. Het algoritme moet het kunnen volgen. Wat later lieten we de kandidaten zichzelf even "inseinen", waarbij de computer wel "meekeek" en daarmee wist het algoritme wie welke seinsnelheid had, zodra de echte seinproef begon. Ik weet niet hoe ze het nu in België doen, maar een constante seinsnelheid aanhouden is heel verstandig. Ik hoop voor je dat je een goed maatgevoel hebt. Ja, morse heeft nogal wat met muziek te maken.

Mensen kunnen toch beter morse decoderen dan computers. Dat komt doordat wij niet van puntje naar streepje luisteren, maar een stukje klankbeeld in ons geheugen opslaan en dat achteraf beoordelen. Dat doen computers en decoders niet. Maar goed, er werd toch gevraagd dat je redelijk gelijkmatig seint, dus snelle veranderingen in de seinsnelheid is toch fout. Dat uit zich nu dan in verkeerd gedecodeerde letters.

Plaats reactie