Morse examen in België niet meer mogelijk

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#16 Bericht door PA3JD »

Beste OM,
Je kan interpreteren hoe je het wil. De uitleg van de Belgische radiovereniging lijkt me duidelijk. Dus kom me niet aan met e-mails en opvattingen hoe ik het zou moeten zien. E.e.a. lijkt me duidelijk. Het is niet mijn standpunt maar dat van de BIPT. Dus scheldwoorden naar mijn adres etc. heb ik echt g1 boodschappen aan. En vat ik op als RST 000.
73 de Joop PA3JD

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#17 Bericht door pa3kc »

Ik heb vandaag contact gehad met de UBA afdeling Diest omdat ik zelf op wil gaan voor het examen.

Nederlandse radio amateurs kunnen nog steeds het cw examen doen in Diest in april en krijgen dan het certificaat wat bij AT ingeleverd kan worden.
Alle geslaagden in de proef ontvangen, net zoals in het verleden, een certificaat dat vermeld dat ze geslaagd zijn voor 5WPM of 12WPM.
en dat de proeven georganiseerd werden conform de richtlijnen van het BIPT.
Met dit certificaat kunnen Belgische amateurs bij het BIPT een "CW included" vermelding verkrijgen.
Buitenlandse radioamateurs kunnen, net zoals in het verleden, dit certificaat gebruiken om bij hun verantwoordelijke administratie
de toevoeging "CW included" aan te vragen, uiteraard is het aan deze administratie om over het al of niet aanvaarden van
het certificaat te beslissen .
Tenzij het AT gestopt is met het accepteren van dit certificaat is de berichtgeving op de VERON A08 website onjuist.
https://a08.veron.nl/belgie-route-voor- ... -mogelijk/

Ik ga mij inschrijven voor april in Diest.

PA2RG
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2014, 19:45
Roepletters: PA2RG

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#18 Bericht door PA2RG »

Hoi PA3KC,

Het probleem zit hem ook niet bij de UBA, maar bij de BIPT.
Zie Website BIPT

Bladzijde 64:
Het staat de buitenlandse amateurs vrij om deel te nemen aan de morseproef die door een Belgisch
erkende vereniging georganiseerd wordt. Echter, het Instituut zal geen formeel attest van slagen
afleveren aan deze amateurs. Het Instituut kan enkel een bedieningscertificaat afleveren aan
Belgische amateurs, of buitenlandse amateurs met een Belgische verblijfplaats. Indien een
buitenlandse radioamateur slaagt in de proef dient hij of zij zich te richten tot zijn of haar bevoegde
administratie om een formeel attest te verkrijgen, voor zover deze bevoegde administratie de
morseproef georganiseerd door een Belgische vereniging erkent.
Van wat ik er van begrepen heb is, dat je de attest nodig hebt om 'cw included' te kunnen krijgen bij het AT.
Ik hoop dat er, voor diegene die op willen voor het cw examen, nog een manier is om 'cw included' te halen.

Roel / PA2RG

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#19 Bericht door pe1rea »

Ik begrijp er hier uit dat je met het bedieningscertificaat naar het AT gaat en daar CW included erbij laat spijkeren...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2RG
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2014, 19:45
Roepletters: PA2RG

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#20 Bericht door PA2RG »

Het Instituut kan enkel een bedieningscertificaat afleveren aan Belgische amateurs, of buitenlandse amateurs met een Belgische verblijfplaats.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#21 Bericht door pe1rea »

Ah, over het hoofd gezien..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#22 Bericht door PH7R »

Dus de vraag is welke status het document voor het AT heeft die de Belgische vereniging bij slagen afgeeft nu dit geen "bedieningscertificaat" meer is.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#23 Bericht door Rene - pg3r »

PA2RG schreef: 11 jan 2022, 21:21
Het Instituut kan enkel een bedieningscertificaat afleveren aan Belgische amateurs, of buitenlandse amateurs met een Belgische verblijfplaats.
Volgens art. 18 VWEU is discriminatie op grond van nationaliteit verboden. Producten, personen of dienstverleners uit andere lidstaten mogen niet anders worden behandeld dan deze uit eigen land. Discrimineren is niet alleen (on)bedoeld onderscheid maken, maar ook benadelen of bevoordelen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#24 Bericht door PA3DAT »

Dat lijkt me wat gezocht, én wat kort door de bocht.
Mogen Belgen zich dan ook met hun kinderen hier melden, voor de Kinderbijslag? Of mogen we ze dan wel "discrimineren"? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#25 Bericht door DC4CP »

Het BIPT heeft de UBA de toestemming gegeven om een officiële morseproef af te nemen.
Ergens zal dit verschenen zijn als officiele mededeling in het staatsblad of andere.

Doe de proef, verzamel de officiele mededelingen dat de UBA deze proef mag afnemen, slaag voor de proef en neem dit bewijs mee naar de Nederlandse dienst en hoop op het beste.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#26 Bericht door pc1mb »

Ja, een bewijs van slagen is wellicht voldoende, zonder bedieningscertificaat. Was dit niet altijd al de route?

Een Belgisch bedieningscertificaat heb je toch alleen nodig als je een ON callsign wilt?

Kortom heeft hier niet iemand verwarring gezaaid met een verkeerde conclusie?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#27 Bericht door pa3a »

Stop maar met de discussie.
Als je in Belgie examen wil doen? Doe het
Wil je met die papieren als je geslaagd bent naar het AT? Doe het.
We zien het resultaat vanzelf hier.

Onderstaand citaat komt overigens uit het Amateur Overleg met het AT verslag, april 2021 (zie VERON site):

Verzoek om ‘morsecode included’ van de registratiekaart te verwijderen

Ten aanzien van dit punt bestaat binnen de verenigingen nog geen consensus.
AT geeft aan de kwestie intern aan te kunnen kaarten, maar wel op aangeven
van de verenigingen. Dit punt wordt binnen de verenigingen nog verder
besproken en als agendapunt ingetrokken. Afgesproken wordt dat dit punt bij
AT verder (nog) geen aandacht krijgt totdat duidelijk is of dit een serieus
verzoek is. Als dat het geval is zal AT onderzoeken of en hoe het weg laten
van deze vermeldingen gerealiseerd kan worden

Don't shoot the messenger
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#28 Bericht door on4bgc »

Opletten voor de verschillende therminologie.
Modewoorden zoals discrimineren zou ik niet gebruiken.
Soms (meestal zelfs) zal kalmte je verder helpen !

Wat ik zou doen...
Schrijf je in Diest in voor 18 maart 2022 en doe examen op 18 april 2022
Als je geslaagd bent, dan krijg je onder andere een attest van de UBA in Diest.

Als niet in België ingeschreven geslaagde kun je dan in eigen land bekijken wat er mogelijk is.
In elk geval zonder examen in Diest zal het niet lukken.

Wat ik als ingeschreven Belg niet weet is wat deden jullie vroeger met het door de UBA gegeven attest?
Misschien nu gewoon dezelfde procedure volgen.

Edit: ik vond ondertussen volgende tekst op de UBA website.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... q2T0K9t423

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#29 Bericht door PA3Y »

Als ik het allemaal nog eens lees zie ik nog steeds een mogelijkheid (althans voorlopig nog) om "CW included" te verkrijgen.

21 April 2018 heb ik zelf het morse examen afgelegd in Diest. (Destijds was ik nog novice/PD2NIC)
In het Veron bericht wordt gesproken over "de route om het certificaat van de Belgische vereniging (UBA afdeling Diest), die het examen organiseerde, om te zetten in een attest van de BIPT. Vervolgens met dat attest weer naar Agentschap Telecom te gaan met het verzoek de notitie “CW included” te verkrijgen. Die tussenstap bij het BIPT is nu niet meer mogelijk voor Nederlanders."

De officiele route zoals ik deze in 2018 via de email doorgestuurd kreeg:

BIPT morse attest: Het officiële BIPT morse-attest kan verkregen worden bij het
BIPT na voorlegging van het UBA/DST certificaat dat je wordt overhandigd
na het slagen in de 5WPM- of 12WPM proef.
ON deelnemers: Aanvragen via hierna volgende link:

http://www.bipt.be/nl/consumenten/radio ... nvraagform
ulier-voor-radioamateurs
Onkosten = “halve dossierkosten” (momenteel €18,79)

NIET ON deelnemers: Het BIPT levert momenteel enkel een morse-attest af aan
radioamateurs met een Belgische vergunning, niet ON
radioamateurs moeten dus (tijdelijk) een Belgische vergunning
aanvragen via volgende link:
http://www.bipt.be/nl/consumenten/radio ... nvraagform
ulier-voor-radioamateurs
Onkosten = “Dossierkosten” + “vergunningkosten” voor de nog lopende
maanden van het kalenderjaar van aanvraag + “halve dossierkosten”.

Maar... ik kreeg destijds een tip van de een van de organisatoren van de morse proef, Lode/ON6KL:

Ter info: De toevoeging van "CW included" op je zendvergunning kan blijkbaar "goedkoper" verkregen worden dan via de "officiële" procedure zoals beschreven in bijgevoegde info.....
gewoon een kopie van het CW certificaat, dat je in Diest overhandigd krijgt, aan het Agentschap Telecom bezorgen zou volgens sommige Nederlandse Radioamateurs
voldoende zijn !!!

73, Lode/ON6KL


Om "CW included" op mijn pasje te verkrijgen heb ik alleen maar het ingescande Certificaat van de UBA samen met mijn AT registratie naar het AT (info@agentschaptelecom.nl) gestuurd met het onderstaande verzoek:

Goedendag,

Afgelopen zaterdag 21 April heb ik de officiële BIPT morse proef afgelegd en behaald in Diest (België)
Nu heb ik van collega zendamateurs vernomen dat het mogelijk is om hiermee de status 'CW included' te verkrijgen op mijn Nederlandse registratie via het Agentschap Telecom.

Hierbij wil ik u vriendelijk verzoeken op basis van het behaalde BIPT certificaat mijn registratie aan te passen naar 'CW included'.
Ik heb ter bevestiging en identificatie mijn ingescande BIPT certificaat bijgevoegd en tevens een scan van mijn registratiebewijs.

Indien u vragen heeft hoor ik graag van u. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,


Deze route werd zonder enige wedervraag geaccepteerd. Er was dus geen sprake van het omzetten van het certificaat naar een "attest" van het BIPT zoals de officiële route beschrijft. Als de UBA het certificaat nog steeds afgeeft aan amateurs met de Nederlandse nationaliteit dan zou ik het gewoon proberen!
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Morse examen in België niet meer mogelijk

#30 Bericht door KHoos »

PA3Y schreef: 12 jan 2022, 15:05 Als ik het allemaal nog eens lees zie ik nog steeds een mogelijkheid (althans voorlopig nog) om "CW included" te verkrijgen.

Deze route werd zonder enige wedervraag geaccepteerd. Er was dus geen sprake van het omzetten van het certificaat naar een "attest" van het BIPT zoals de officiële route beschrijft. Als de UBA het certificaat nog steeds afgeeft aan amateurs met de Nederlandse nationaliteit dan zou ik het gewoon proberen!
Dank voor de tip met uitgebreide uitleg Nico! We gaan deze route nemen.

Een van mijn redenen om het artikel te schrijven was ook om reacties van mogelijke alternatieve routes te krijgen, dus dat is hiermee gelukt!
Koos van den Hout callsign PE4KH

Plaats reactie