Siemens&Halske seinschrijver

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Siemens&Halske seinschrijver

#1 Bericht door Pelk »

Ik wil mijn Siemens Halske seinschrijver gaan gebruiken. Het is, voor zover ik kan nagaan een toestel, dat bij de PTT in Nederland gebruikelijk geweest is en daarom waarschijnlijk niet zo zeldzaam is. Een dergelijk toestel werd ook bij morse examens door de PTT ingezet. Dit zonder toon. Alleen het geklik van het relais was hoorbaar :mrgreen: Ik heb een dergelijk toestel ook eens op een Veron dag in Apeldoorn in werking gezien.

Graag schema's en achtergrond info. Ook informatie betreffende supplies als inkt (vettig?) en papier rollen is welkom.

73, Nico - PH7TPW.
Bijlagen
07.JPG
06.JPG
05.JPG
01.JPG

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Siemens&Halske seinschrijver

#2 Bericht door Jan pa3abk »

Ik ken deze wel van de opleiding HZVS Rotterdam. Toendertijd ging er Pelikan stempel inkt in. Waar het papier vandaan kwam weet ik niet. Het is in ieder geval een balans tussen inkt en papier. Papier moet niet te veel invloeien en de inkt enigszins olieachtig in een bepaalde dikte. Strakke strepen moet het geven. (De verhoudingen werden met een met een passer gemeten!)
Probeer contact op te nemen met "Oud Roest" die hebben er nog een paar staan. Momenteel zijn moeilijk bereikbaar ivm Corona.
https://www.pdrh.nl/contact/
Op de "ouwelullendagen" staat hij voor de liefhebbers om een seinproef af te leggen. Mogelijk kunnen ze je een leverancier noemen die ze levert of alternatief. TLX puncher tape lijkt me te stug en net iets te breed.

BTW check deze link: https://www.nonstopsystems.com/radio/he ... Paper-tape.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Siemens&Halske seinschrijver

#3 Bericht door Florian »

Hallo Nico,

Neem even contact op met Hans, PA3GXB, hij kan je verder helpen. Ik stuur z'n email adres in een privé bericht naar je toe.

Mvg Florian
PB8DX

Plaats reactie