Het opschrijven van morse tekens

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Het opschrijven van morse tekens

#16 Bericht door PA1FOX »

Gedurende de afgelopen jaren heb ik veel groepen in het CWops - CW Academy programma begeleid, meer dan 20 in level 1 en 2. Er zaten daar veel mensen tussen die al wel een beetje CW konden en nogal schrokken toen ik stelde dat we niet meer gingen schrijven.

"Potloden en pennen verboden"

De insteek is om morse als taal te leren en dat doe je door hetgeen je gehoord hebt direct in je hoofd te vertalen naar begrippen en informatie, net als gesproken taal. Op die manier kun je snel korte woordjes leren, meestal zijn CQ, 73, RST etc. al complete 'woordjes' die je dan kunt nemen. Toen ik zelf CW leerde heb ik de woordenlijst in mijn hoofd uitgebreid door op de fiets naar het werk met de MP3 speler allerlei teksten af te spelen en dan gewoon te luisteren. In het begin snap je er niets van, maar geleidelijk ging dat steeds beter. Eerst waren dat kindersprookjes met korte woorden later veelal hamradio-artikelen, met technische termen erin, waarvan het waarschijnlijker is dat je die op de band hoort.

Later in het lesprogramma, tijdens het online naspelen van QSO's, werd het toegestaan om korte notities te maken, call van het tegenstation, QTH etc. Eigenlijk de zaken die je ook zou opschrijven als je een onbekend station in phone werkt.

Toen de head-copy er bij de studenten redelijk goed in zat kwam aan de orde of je verder wilt doorleren naar contests of meer conversatie CW. Bij contests wil je je gehoor-naar-vingers reflex zo goed mogelijk oefenen. Immers wordt daar alles op een keyboard ingetoetst. Je hoeft dan helemaal niet de calls te onthouden, zo lang je maar 'automatisch' de roepletters intypt die je hoort en dan liefst zo snel mogelijk. Rufzxp is daar ideaal voor.

Bij conversatie CW wil je eigenlijk alles in head copy doen. Gewoon achterover in de stoel leunen en luisteren naar de radio en dan als de doorgang is afgelopen direct de sleutel pakken om te reageren. En dan niet eerst hele lappen tekst na gaan lezen wat je intussen 1 op 1 opgeschreven had.

Als CW Academy advisor snap ik dat direct in het hoofd opnemen heel erg onwennig is en veel mensen liever schrijven, maar op termijn kan dat juist tegen je gaan werken. Net als de oude methode met heel langzaam CW gaan leren en dan langzaam de snelheid verhogen. Een marteling! Direct op 20wpm gaan zitten met het horen van de letters en deze leren te herkennen. Is initieel wat eng en misschien moeilijk, maar op termijn heb je daar zoveel voordeel van.

Ik snap ook dat in de marinewereld en andere professionele communicatie het letterlijk opschrijven een vereiste was, omdat het foutloze bericht meestal naar een meerdere in rang gestuurd moest worden en niet voor de telegrafist zelf was. Maar onze ham radio wereld is wel wat anders. Als ik op de band een QTH van 'Madlid' hoor van een Spanjaard weet ik echt wel wat hij bedoelt. Het maakt dan daarbij niet uit of ik het fout gehoord heb of hij fout geseind. Net als in phone is dan letterlijk helemaal foutloos nemen minder van belang omdat het bericht duidelijk is. Bij contesten en volgnummers natuurlijk juist weer niet.

Daarbij geldt natuurlijk dan wel mijn disclaimer dat indien je morse leert voor beroepstelegrafist de bovengenoemde lestactieken niet van toepassing zijn. Maar worden er nog wel beroepstelegrafisten opgeleid?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#17 Bericht door pa3a »

Ik doe alles headcopy, ondanks dat ik ooit professioneel (ieder lettertje exact) ben opgeleid.
Dit geeft veel gemak in contesten.
Typen doe ik met één vinger en N1MM seint al de call terwijl ik de suffix nog moet typen.
Ik start het zenden altijd 1 woordspatie nadat de tegenpartij zijn call heeft geseind. Dat ik op dat moment de call nog maar half heb ingetypt is geen probleem.
Al die zenuwachtige contesters die snel- sneller- snelst die call willen intypen... Relax!
Ik noem het wel eens de Arie's 1-vinger-methode.
Haha 😇
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#18 Bericht door PA0ETE »

Bij de opleiding van Radio Holland zat in de jaren 70 ook een opleiding blind typen met 10 vingers.

Op twee tijdstippen per dag (voor deze regio bijv. om 14.00 uur) werd door PCH een nieuwsbulletin voor zeevarenden uitgezonden. Van een bevriende marconist weet ik dat hij die met drie of vier doorslagjes uittypte en dat de bemanningsleden vaak als een stel hongerige honden op die doorslagen af gingen in een tijd dat ze soms lang de wal niet op mochten en behalve de Wereldomroep en een incidenteel telegram (ook in morse) dit de enige manier was om iets van hoe het 'thuis' ging te lezen.

Ik weet niet meer zeker of het 20 of 24 woorden per minuut was dat nieuws. Ik dacht dat het een half uur duurde.

Ik ben zelf nooit beroepsmatig telegrafist geweest, maar een bevriende marconist uit die tijd schreef die bulletins ook dagelijks als hij thuis was mee. Dan was ik bij hem op bezoek, en zaten we gewoon te praten, terwijl hij die tekst in de tussentijd volledig automatisch uitschreef. En als het bulletin klaar was dan zei hij "nou even kijken wat er nou allemaal in het nieuws is." Thuis schreef hij die bulletins met balpen, ik weet niet zeker of dat in blokletters was, maar aan boord ging het (ik neem aan vanwege de doorslagjes) met de schrijfmachine.

Het morse opnemen als taal is wel heel erg iets voor gevorderden hoor. Ik kan dat ragchewen wel een beetje volgen met 40 of 50 wpm, maar dat lukt me ook niet altijd, alleen op goede dagen :) Dat soort snelheden zijn wel te snel om nog te kunnen typen of opschrijven. Je moet het dan wel uit je hoofd doen. Bij QSO's schrijf ik alleen de relevante dingen op. Ik ben niet supergoed in klare taal. Ik oefen dat gewoon te weinig. Als iemand bij een QSO onverwacht een grap seint, ook een wat langere dan krijg ik die meestal wel mee.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Het opschrijven van morse tekens

#19 Bericht door Jan pa3abk »

PCH pers in MP3 kun je nog vinden op de site van Oud Roest.
https://www.pdrh.nl/MP3/Track%201.mp3
https://www.pdrh.nl/MP3/Track%202.mp3
PARA betekent nieuw item. Het werd zonder lidwoorden uitgezonden. Ik ken collega's die de pers "live" uittikten die ook nog de lid woorden toevoegden en na PARA op een nieuwe regel met HOOFDLETTERS de plaats van het item in tikten. STOP = punt. COMMA=,
Volgens de geldende dienstregel diende elk item te worden voorzien van een "niet tendentieuze kop" die werd door de meesten ook achterwege gelaten. Rond die tijd waren de KG conditie's meestal in hun top en na het nemen van de TFC-list en EU kon je bij PCH een "nummertje" halen en tijdens het wachten de pers uittikken.
Op veel schepen was de telegrafist ook "bar beheerder" dat was ook het laatste afleverpunt van de krantenwijk.

Probeer deze tape eens rustig op de bank liggend met de ogen dicht zonder pen en papier te volgen. Je zult verbaasd zijn hoeveel je kunt onthouden.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Het opschrijven van morse tekens

#20 Bericht door Pelk »

Dank voor de vele reacties.

De pagina’s uit de Vonkenboer, waarin een blokletterschrift beschreven staat, heb ik gevonden. Zo iets zocht ik. Nog geen cijfers en ook niet volledig, maar een begin is er. Erg leuk boekje trouwens! http://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Hellem ... enboer.pdf Zie pag 53.

Dat je morse moet leren als “headcopy” heb ik ondertussen ook al wel begrepen. Zie de video van (SK) G4FON uit 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=jBmuoLUV1LM Zijn programma was tot voor kort nog te vinden op: http://www.g4fon.net/

Dus "Potloden en pennen verboden". Maar hoe ik dan in België examen moet doen? Leren typen? :mrgreen: Maar het een sluit het andere natuurlijk niet uit.

73, Nico – PH7TPW

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#21 Bericht door pa3dsc »

Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#22 Bericht door PA0ETE »

De software van G4FON is nog steeds te downloaden via de Wayback Machine van the Internet Archive (hetzelfde geldt voor andere software die nu niet meer online beschikbaar is zoals bijvoorbeeld WinDRM.) Je kunt er vaak ook oudere versies van software downloaden die bijv. op oude besturingssystemen nog werken.

http://web.archive.org/web/202103030911 ... g4fon.net/

N.b. het archief is niet altijd heel snel. Het loont soms de moeite om desnoods 10 minuten te wachten als het meteen niet werkt of om het later nog een keer opnieuw te proberen.

Ik kende hem niet van de band of anderszins, maar toch schrok ik van zijn overlijden. Ik heb veel aan het programma gehad 12 jaar geleden toen ik na 15 jaar geen zendamateurisme opnieuw met morse begon.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#23 Bericht door PA0ETE »

Ik zie net dat het programma ook via de site zelf nog gewoon te downloaden is. Nou ja de bovenstaande info sowieso wel handig denk ik ;-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#24 Bericht door pa3dsc »

Nog een link om van TXT CW te maken.
Vervolgens tijdens het uitlaten van de hond of op reis via je telefoon naar de "text" te luisteren.


https://www.winmorse.com/
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#25 Bericht door PA0ETE »

Onder Linux heb je een programma dat simpelweg 'morse' heet waar je ook veel dingen als oefeningen en andere morse mee kunt maken (alleen de zendkant volgens mij). Bij veel Linux-distro's zit het er standaard bij of je kunt het eenvoudig installeren.

Als je bijv tikt 'morse the quick brown fox' dan komt er al geluid uit :) Hieronder een klein deel van de mogelijkheden van het programma.

Usage:
morse [options] < text_file
morse [options] words words words
morse [options] -r
morse [options] -i
Options:
-i Play what you type.
-I Like -i but don't turn off keyboard echoing.
-r Generate random text. Starts out slanted towards easy
letters, then slants towards ones you get wrong.
-n NUM (default 20 means random length)
Make words (groups) NUM characters long.
Valid values are between 1 and 20.
-R NUM (default 0 means unlimited)
Set the total time (in minutes) to generate text.
-N NUM (default 0 means unlimited)
Set the total number of words (groups) to generate.
-C 'STRING' (default all available characters)
Select characters to send from this STRING only.
-w words_per_minute (default 20)
actual overall sending speed
-F Farnsworth_character_words_per_minute
If specified, characters are sent at this speed, with extra
spaces inserted to bring the overall speed down to the -w
value. Ignored if not higher than -w.
-f frequency_in_hertz (default 800)


(een ander leuk terminalmode-programma is minimodem, dat moet je meestal wel installeren wat echter ook zeer eenvoudig is. dat programma doet iets vergelijkbaars voor RTTY. met minimodem kun je dat signaal echter ook decoderen, alles linux command-line oftewel terminal mode.)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#26 Bericht door pa3dsc »

Ik heb een paar verhaaltjes txt om gezet naar wav.
Om onderweg naar te luisteren.
Kan de wav file niet als bijlage plaatsen
Ze staan op mijn site :
http://beekhuis.eu/zomaar-wat-fotos/morse-wav-file/
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Het opschrijven van morse tekens

#27 Bericht door on4bgc »

Is KMT pro een oplossing voor sommigen?
App geen 3€, android
Gebruik ik momenteel om CW onder de knie te krijgen

Tekst aanpassen
Drie bolletjes, rechts boven
Edit custom text

Tekst afspelen
Mode (bovenaan)
Kies custom text

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Het opschrijven van morse tekens

#28 Bericht door Pelk »

Ik kwam in " De Vonkenboer" een stukje tegen over een bepaalde groep Amerikaans opgeleide telegrafisten. Die hadden een kleine duizend algemeen voorkomende Engelse woorden als morse klank (item) leren herkennen. Daarmee haalden ze 40-50 wpm met een Engelse tekst. Maar op het moment dat er een Franse tekst of Duitse tekst opgeschreven moest worden, dan konden ze dat niet. Het verschil dus tussen een conversatie begrijpen en code woorden opschrijven. Code woorden opschrijven is iets anders dan converseren. En je kunt blijkbaar ook nog eens beide tegelijk! Er is enige mate van overlap. Maar als je morse leert, dan moet je als amateur in ieder geval head copy leren, maar daarnaast morse calls ook foutloos leren typen - schrijven. Overigens is veel contest werk zo te lezen met de android app "Morse Expert" een soort protocol afwerken. Of daar nog een sleutel aan te pas komt?

Het blijft een intrigerend onderwerp. Morse leren.

Nico - PH7TPW

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#29 Bericht door pa3dsc »

net als een taal. Je hoort het wel maar begrijpt het niet
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Het opschrijven van morse tekens

#30 Bericht door pa3a »

pa3dsc schreef: 06 dec 2021, 16:05 Ik heb een paar verhaaltjes txt om gezet naar wav.
Om onderweg naar te luisteren.

http://beekhuis.eu/zomaar-wat-fotos/morse-wav-file/
Jammer van die langere woordspatie, vind het vervelend om aan te hebben.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Plaats reactie