CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#1 Bericht door ZL2GVA »

We zaten onlangs hier te praten over de verschillen in CW examens over de wereld (toen die nog verplicht waren). Hier in NZ werd dat gedaan door de clubs, dus heel wat minder officeel dan toen in Nederland.
Dit deed me denken aan mijn eigen CW examen in 1994 of 1995; en de manier waarop toen het zend gedeelte ge-examineerd werd.

Ik was altijd verteld dat haast niemand faalde op het zend gedeelte. Maar toen ik mijn eerste examen zat waren er maar zo’n 2 of 3 van de 20 kandidaten geslaagd. De keer erna werd het examen gestopt na de eerste zend opgave; en werd ons verteld dat we allen geslaagd waren!

Omdat er geen uitleg gegeven werd over de vele gefaalden de eerste keer, en omdat iedereen slaagde de 2de keer, deden geruchten de ronde dat wij de eersten waren die door een computer beoordeeld werden op onze zend kunsten. De eerste keer dus blijkbaar wat te streng!

Ik weet niet of er anderen op het forum zijn die zich dit kunnen herinneren, en wat meer informatie hebben? Ik weet de datum niet 100% zeker, maar het was 1994/1995. Ik kreeg indertijd de roepnaam PA3GMJ, dus dat is een indicatie van de datum.
Ik ben benieuwd.

Gerard, ZL2GVA

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Ik heb eind 1984 mijn CW-examen gedaan bij de PTT in Utrecht. Destijds werd er al gebruik gemaakt van een computer. Een PDP-11 als ik het me goed herinner.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze oude bak op enig moment is vervangen door een moderner systeem, waarbij de door jou beschreven kinderziektes naar boven kwamen.

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#3 Bericht door ZL2GVA »

Hoi Rene,
Interesant dat er al zolang een computer gebruikt werd, ik dacht dat mij indertijd verteld was dat het examinatoren waren die luisterden.
Ik lees dat de PDP-11 uitstekend geschikt was om met externe hardware te werken, dus is de toepassing om cw te lezen goed mogelijk.

Maar het feit blijft dat de ene keer haast niemand slaagde (wat zoals ik al zei uitzonderlijk was), en 6 maanden later iedereen goed genoeg was. Dus wellicht is er toen een verandering van systeem geweest, met de kinderziektes.

Bedankt voor de info.
Gerard, ZL2GVA

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#4 Bericht door PA3DJS »

Rene - pg3r schreef:Ik heb eind 1984 mijn CW-examen gedaan bij de PTT in Utrecht. Destijds werd er al gebruik gemaakt van een computer. Een PDP-11 als ik het me goed herinner.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze oude bak op enig moment is vervangen door een moderner systeem, waarbij de door jou beschreven kinderziektes naar boven kwamen.
Toen ik examen deed (zal ook rond 1983/84 geweest zijn, de welbekende PTT flat aan de Fockema Andreaelaan), werd er inderdaad met de computer "geluisterd". De computer had wat problemen met mijn seinschrift. Ze hebben toen met de hand geluisterd en toen was ik er door. Het was niet handig om niet mijn eigen sleutel mee te nemen.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#5 Bericht door pa3dq »

PA3DJS schreef:
Rene - pg3r schreef:Ik heb eind 1984 mijn CW-examen gedaan bij de PTT in Utrecht. Destijds werd er al gebruik gemaakt van een computer. Een PDP-11 als ik het me goed herinner.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze oude bak op enig moment is vervangen door een moderner systeem, waarbij de door jou beschreven kinderziektes naar boven kwamen.
Toen ik examen deed (zal ook rond 1983/84 geweest zijn, de welbekende PTT flat aan de Fockema Andreaelaan), werd er inderdaad met de computer "geluisterd". De computer had wat problemen met mijn seinschrift. Ze hebben toen met de hand geluisterd en toen was ik er door. Het was niet handig om niet mijn eigen sleutel mee te nemen.

Ben toen ook in 84 geweest en meen dat er ook een uitdraai van de tekens werd gemaakt van het werkelijke seinschrift op lint !?
Kreeg toen nog de complementen het was wel goed maar 1 lang woord het kon netter
Nog steeds aan het oefenen maar of het lukt 8)

73 gl
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#6 Bericht door PA0LPS »

Voor mij zal het in 1980 zijn geweest, inderdaad de torenflat van PTT op de Fockema Andreaelaan.
Halverwege? Niet helemaal bovenin, als ik het goed heb.
Maar volgens mij was het een PDP-8.
Die moet toen al aardig bedaagd zijn geweest, want toen was de PDP-11 meer gangbaar.
Met een aantal Juncker seinsleutels eraan gekoppeld.
Een uitdraai of zoiets heb ik niet te zien gekregen.
Bovendien werd het opnemen belangrijker geacht dan het seinen.

Voor de jongere lezers hier: Een PDP-11 was een zogenaamde minicomputer,
die had ongeveer de afmetingen van een telefooncel
(o jee, nou moet ik nog uitleggen wat een telefooncel was... :D )

PC's bestonden toen nog niet eens, die kwamen pas in 1982 of zo.
Dus misschien ben ik toen, onderweg naar Utrecht nog wel een paar dinosaurussen tegengekomen :D
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: CW examen 1994/1995 computer be-oordeeld?

#7 Bericht door Rene - pg3r »

PA0LPS schreef: Maar volgens mij was het een PDP-8.
Ik twijfelde tussen de -8 en de -11, volgens mij heb je gelijk.

Plaats reactie