Waarom CW leren

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Waarom CW leren

#1 Bericht door PA0FRI »

5 reasons to learn morse code
February 19, 2019joakim

Morse code is no longer a requirement to acquire an amateur license here in Norway.
The same is true for many (or most?) other countries. Still morse code, or CW – continous wave as it is often referred to as,
has great value. Here are my top five reasons why I am learning morse code.

1 – Excellent propagation

Voices are long gone and all you hear is static.
Tune down to the lower end of the band and you will probably still hear dah-di-dah-dit dah-dah-di-dah.
When “the bands are dead” as they say, the one thing you can still hear is CW. The propagation abilities are extreme.

2 – Power efficiency

Since all the radiated energy is concentrated in one single tone,
morse code is an efficient form of communication with regards to power.
This means that morse code is good for QRP use, or even QRPP.
Also you do not need equipment that can handle large amounts of power.
Thin wires and small components are enough to be heard around the globe.

3 – Easy to build kits

Small currents and simple signals do not need as advanced circuits as single sideband or FM do.
There are several circuit diagrams and kits available to build, and many choose to design their own transceivers.

4 – Ultra portable transceivers

Morse code is great for SOTA and outdoor use. Small form factor kit transceivers kan fit in a small tin or plastic box,
and other commercial lightweight CW only transceivers are available.
When you need to bring other equipment like your tent, sleeping bag,
clothing and food it is nice to bring a transceiver that does not add significant bulk and weight to the backpack.

5 – Easy way to get on the air for non-talkers

Many of us are the non-talking kind of person. I do enjoy an occasional rag-chew now and then,
especially on the local 80 m net, but for now I prefer the “exchange vital information and move on” kind of style.
It seems there are more of this kind of QSOs with CW.

6 – Awesome-factor

Bonus reason: Morse code has this nerdy awesome-factor to it.
Morse code is something everyone recognize, but not many understand it.
It truly is impressive to watch someone perform high speed CW.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Waarom CW leren

#2 Bericht door PA7N »

Helemaal mee eens! Gewoon proberen!
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Waarom CW leren

#3 Bericht door PA0CMU »

Heb het in 1976 al (verkeerd, kom niet van dat tellen af) geleerd maar 99,5% van mijn verbindingen zijn in CW.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Waarom CW leren

#4 Bericht door EA5JEX »

The best mode there is!
Kees PA5CW

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Waarom CW leren

#5 Bericht door pe5t »

Oubollig stukje.
In de geest van de True Blue DXers Club.
Hang naar het verleden.
Punt 1, 2, 3 en 5 gelden m.i. ook (1 en 2 nog meer) voor de digitale modes.
Er ontbreekt nog een punt, het voornaamste: het is leuk!

Kees (nog steeds een enthousiast beoefenaar van de telegrafie, maar niet wars van ander modes)

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Waarom CW leren

#6 Bericht door pa4o »

CW? Is dat niet iets met piepjes? :-)

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Waarom CW leren

#7 Bericht door PA3DAT »

Nee, punten en strepen... :D

Punt 3 (en 4), over die simpele kitjes, dat vind je toch alleen bij CW? Een 40m zendontvanger
uit China voor $ 2,95 incl. verzendkosten...

Of de prachtige 5W QSX-transceiver met digitale uitlezing voor $ 49,00. Dat is toch fantastisch?
Zie https://www.qrp-labs.com/qcx.html

En als radioamateurs hebben we een taak: telegrafie, Unesco Immaterieel Erfgoed, levend houden! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Waarom CW leren

#8 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik ben deze zomer begonnen met het te leren via lcwo.net .
Helaas niet heel veel tijd en goede momenten om te oefenen. 's avonds na een dag werken lukt het me gewoon niet. Ik probeer het wel eens, maar dan neem ik echt helemaal niets goed....
Zaterdag ochtend gaat het weer prima.

Zit nu op les 25, dat zijn deze tekens: K M U R E S N A P T L W I . J Z = F O Y , V G 5 / Q
Oefen met 22 wpm, met langere pauzes tussen letters, pauzes zoals bij 10 wpm.
Als ik hem langzamer dan 22 wpm zet begin in punten en strepen te tellen in plaats van naar het ritme te luisteren.

Wel speel ik een beetje vals.. Ik beluister de tekst meerdere keren, schrijf mee op kladpapier, vul iedere keer extra letters in, corrigeer wat foutjes, en pas als ik denk hem te hebben vul ik hem in op de site om na te laten kijken. In 1x een tekst nemen is nog wat gortig :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Waarom CW leren

#9 Bericht door PA0FRI »

Yannick schreef:Wel speel ik een beetje vals.. Ik beluister de tekst meerdere keren, schrijf mee op kladpapier, vul iedere keer extra letters in, corrigeer wat foutjes,
Je moet niet nadenken, maar opschrijven wat je hoort, al zou het fout zijn. Door het denken loop je achter en maak je fouten.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Waarom CW leren

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

Dat zeg je makkelijker dan ik het vind gaan :) maar langzaam maar zeker kom ik er.
Doel is deze zomer klaar te zijn met alle 40 lessen op LCWO.net en teksten te kunnen nemen met 22 WPM

Ik merk overigens dat wanneer ik zelf even wat tekens sein, ik ze daarna beter kan nemen en sneller herken. Dat zou ik meer moeten doen, maar dan moet ik naar boven naar de shack lopen, terwijl oefenen via LCWO.net gewoon beneden in de woonkamer kan en dan heeft de XYL nog wel het idee dat ik gezellig bij het gezin ben :lol:

Heb een paar dingen die ik vaak fout blijf doen.
Om een of andere reden blijf ik R en K door elkaar halen (R's schrijf ik op als K)
Z vergeet ik, (neem ik een G E, of een niet kloppende , of /
. en = haal ik door elkaar (. schrijf ik dan als =)
een enkele T zie ik over het hoofd (plak ik aan de vorige of volgende letter....)
en natuurlijk de u en de v

Langere letters gaan wel stuk makkelijker dan korte, dan hoor ik echt het ritme, maar ik met korte letters meer heb 'was dit het al?' ow dat was een N, snel opschrijven, verdorie, de letter er na gemist.
waar een L, Y, Q,F, W,J etc makkelijker zijn
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Waarom CW leren

#11 Bericht door pa2st »

Al een tijd probeerde het zelf te leren, verzamelde verschillende sleutels, keyers en portable tranceivers. Elke keer met het idee van 'nu ga ik het echt doen'.

Sinds januari volg ik de CWops beginner class. Duurt twee maanden, 16 sessies. Elke week op maandag- en donderdagavond een sessie van een uur via Zoom. Bevalt goed, leuk om met z'n allen de progressie te zien/horen en het is natuurlijk een stok achter de deur :) Je moet er wel elke dag aan werken, minimaal een half uur, maar ben in totaal meer dan een uur per dag mee bezig.

Tot nu toe leren we vooral de tekens, door woorden en een paar zinnen uit het hoofd te leren (head copy). Roepletters mogen wel wel opschrijven. Elke sessie komen er tekens bij. We leren ook meteen seinen.

Verder maak ik MP3tjes voor in de auto en leer ik met de Morserino-32 (echo trainer|file player).

Alle CWops sessies zijn beschikbaar in de CWops morse trainer en in deze pdf.
CWops #2897

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Waarom CW leren

#12 Bericht door PD2R »

CWops heb ik ook gedaan, was echt top. Wie is je begeleider? Alex PA1FOX?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Waarom CW leren

#13 Bericht door PA1FOX »

Nee Maarten, vanwege privéredenen ben ik even geen advisor. Ik denk dat dat binnenkort wel weer start trouwens.

Er zijn heel veel meningen over hoe je het best kunt leren. Volgens mij wordt veel te vaak nog gekeken naar de oude methode waarbij je alles moet opschrijven. Ook de vonkenboerwedstrijd op de DVDA draagt bij aan dit soort gedachtes omdat daar getest wordt jou snel je nog kunt meeschrijven.

Als je CW als taal wilt zien schrijf je niet alles op. Dat doe je ook niet als je met iemand in phone een QSO maakt. Belangrijke 'niet vergeten' dingetjes kun je even neerpennen. Luisteren en direct begrijpen (zoals bij phone) vind ik het belangrijkste bij het maken van reguliere QSO's. Niet eerst opschrijven en daarna nalezen terwijl je QSO partner zit te wachten of je er nog wel bent.

Bij contesten is het weer anders. Daar heb je het meest aan oren-naar-toetsenbord trainingen. Niet nadenken maar automatisch intypen wat je hoort. Een hele andere manier van CW nemen maar specifiek voor contesten heel geschikt. Maar daar weet jij, Maarten, inmiddels al wel meer van dan ik. Beide methodes kun je naast elkaar leren.

Oja en natuurlijk direct starten op hoge snelheid. Niet eerst met 5 wpm beginnen en dan omhoog, dat is een lijdensweg!

PA1FOX
CWops advisor level 1&2

Plaats reactie