Ervaring Morse Code Card

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Ervaring Morse Code Card

#16 Bericht door PA0ETE »

PA2WN schreef: 18 mei 2026, 10:51 Morse is niet iets dat je met je visuele- maar met je gehoor geheugen leert, net als taal en muziek. Kortom: zinloos.
Ik zat hier nog een beetje over na te denken Ik kan niet de morse van de lampen bijv. bij de marine opnemen. Tenminste ik heb die wel eens op tv gezien, en dat gaat niet.

Gek genoeg kan ik het wel als ik een LEDje hier voor me heb. Dat heb ik wel eens geprobeerd. Ik weet niet hoe dat dan werkt. Ik stel me wel voor in gedachten dat het groene licht van het ledje met een toon gepaard gaat, maar het is alleen licht wat ik zie. Het is een interessant fenomeen, want de kleur blijkt ook uit te maken, met rood is het moeilijker dan met groen.

Mijn brein is hierin wel ook wel wat ongebruikelijk in de zin dat ik dingen die uit verschillende luidsprekers komen beide kan volgen. Mogelijk een gevolg van lange tijd altijd een politiescanner op de achtergrond aan hebben staan :) Ik kan ook (goede) teksten schrijven en vertalen, terwijl ik tegelijk naar een podcast zit te luisteren (dat is waar ik op dit moment mee bezig was, net voordat ik aan deze post begon). En ik concentreer me dan op beide. Het gaat makkelijker wanneer beide bronnen een verschillende taal hebben. Ik kan echter ook in enige mate morse luisteren (en volgen) en een gesprek voeren. Niet zo goed als ik sommige mensen heb zien doen, het gaat zeker. En het scannerfenomeenbestaat hier ook. Als ik er niet bewust naar luister en wat anders aan het doen ben, en er is een interessante prefix, dan mis ik dat niet. Dan ben ik meteen bij de les :)

Grappig genoeg gaat het tegelijk verstaan van dingen niet vanuit één speaker. Ik heb het echolink-programma Qtel, dat echt superieur is. Een van de dingen die je ermee kunt is meerdere repeaters tegelijk beluisteren. Die hebben dan elk een eigen popupschermpje met elk een eigen PTT-knop om te zenden. Het audio daarvan, allemaal uit dezelfde speaker kan ik niet uit elkaar houden. Ook al omdat ik het volume van de vensters niet afzonderlijk kan instellen. Het moet dus uit verschillende speakers komen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#17 Bericht door pe1rea »

Mijn tinnitustoon ligt op 9k6 9met een 50Hz zwaai.
Permanent en alleen als ik heel goed ben dan is het een soort van stil.
Zodra ik maar 'dit' mankeer (moe, ziek, enz) dan is het op volle sterkte aanwezig en kan ik het ook niet filteren.
Zoals vandaag.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pc9t
Roepletters: PC9T

#18 Bericht door pc9t »

Bij mij is dit 24/7/365 aanwezig, en draag daarbij ook nog hoorapparaten.

Dus heb wel eens eventjes zitten luisteren naar CW, maar ik wordt er toch kriegelig van.

Heb het CW ook wel uit mijn hoofd gezet verders dat wel.

Maar zou mooi zijn als er software matige oplossingen zijn die goed werken.
Ja ik weet het oordeel hierover.
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5

Roy pd8rw

#19 Bericht door Roy pd8rw »

Software voor cw :

Mrp40 van een duitse om
Na de trail versie een paar tientjes eenmalig ( niet te kraken)
Installeer je het op een nieuwe pc dan is een mailtje genoeg voor een nieuwe key

Decodeerd en codeerd cw , met marcro’s , een eigen logboek etc
Kan als rx only .

Werkt tot nu als enigste goed genoeg hier , een dx in split kun je er prima mee werken . Iedere software in een contest word het net nie .. ook mrp40

Geen aandelen , wel de software om af en toe in de cw cheatmode toch een qso te maken :wink:

Hans PE1KWH

#20 Bericht door Hans PE1KWH »

Voor opnemen zijn er tegenwoordig diverse decoders die redelijk werken maar wel een goede afstemming van je radio vereisen.

Als je moeite hebt met seinen is er de 4S QRP CW fox. Daar praat je tegen in Dit en Dah en hij maakt er punten en strepen van naar je zender.
https://www.4sqrp.com/CW-VOX.php

PA0ETE
Contacteer:

#21 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het inderdaad niet leuk als er iemand met een toetsenbord tegen me seint als ik me op de sleutel zit uit te sloven. Maar het iS natuurlijk heel iets anders als dat door gezondheidsredenen komt. Dan verdwijnt wat mij betreft ieder bezwaar. :)

Een heel erg goede decoder zit in Fldigi. Je moet wel oppassen dat je de squelch van het programma uitschakelt. Rechts onderaan zit een verticale schuif en die moet naar beneden staan, en verder is er een knop voor de squelch, die zou ik voor de zekerheid ook uit zetten.

Later is dit mogelijk handig, maar de AFC (automatische frequentie-afstemming binnen het audiobereik) zou ik nu ook uitschakelen. Die verandert anders steeds de afstemming van het programma.

Je kunt instellen dat hij een beperkt 'venster' aan snelheden kan opnemen, dat is het beste want dat is het minst storinggevoelig, maar je kunt hem ook instellen dat hij een grote range aan snelheden aankan. In mijn ervaring is dit een van de betere. Het is in elk geval de beste morsedecoder die ik tot nu toe gezien heb. En hij is ook niet super-ingewikkeld in te stellen.

Fldigi is heel uitgebreid, maar de hoeveelheid instellingen voor CW zijn niet zo groot Je kunt het programma ook je zendontvanger laten besturen.

Het verhaal van de maker is verder ook nog bijzonder. Altijd een CW-fanaat geweest, begon hij na zijn pensionering zijn gehoor in redelijk hoog tempo te verliezen. Dat is de reden dat er nu een Fldigi is met al die mogelijkheden :)

Het programma is er voor alle bekende PC-platforms, en er is ook een app, maar ik weet niet helemaal zeker of CW daar wel in zit, want de app is een beperkte versie.

Mocht je het nog niet kennen, op de URL hieronder kun je de software downloaden, je moet Fldigi/Flarq hebben. Hij heeft nog veel meer leuke programma's op dit gebIoed gemaakt. De linkjes naar de handleiding staan achter de programma's. Op de site is verder nog veel meer info over de modulatiesoorten te vinden.

Ik vind het een geweldig programma. Je kunt zelfs voor je uitzending er je call en gebruikte modulatiesoort en instellingen mee in geschreven letters in watervalschermen plaatsen :)

https://www.w1hkj.org/

pe1rea

#22 Bericht door pe1rea »

Ik ga kijken of er iets met Linux mee aan te vangen is.
Thks

coolepascal
Contacteer:

#23 Bericht door coolepascal »

Vandaag werd door de eerder genoemde enthousiasteling een Bencher te leen mee genomen.
Ik heb maar gelijk een complete Heatkit squeeze keyer mee gegeven, zoveel jonge enthousiastelingen kom je immers niet tegen.
Afgelopen weekend heb ik zelf met de velddag weer eens de handpomp genomen (ben paar jaar geleden met enige tegenzin naar IambicB overgestapt omdat ik toch wel wat RSI achtige verschijnselen begon te krijgen.
Ik schrijf gewoon mee, behalve dan de standaard procedures en beleefdheden.
Zelfs in de (tr)USDX loopt tegenwoordig standaard een decoder mee, ach ja.. niet nodig maar ook niet storend.

Ik deel de opmerking van ETE uiteraard wel, maar ben toch ook wel blij dat er nog ubrehaupt nog CW-stations zijn.
Er zijn zelfs netjes waar men niet sneller dan 12wpm gaat. ideaal voor de beginners.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Roepletters: PA3BAS

#24 Bericht door PA3BAS »

pe1rea schreef: 20 mei 2026, 18:44 Ik ga kijken of er iets met Linux mee aan te vangen is.
Thks
https://flathub.org/nl/apps/com.w1hkj.fldigi

Er lijkt ook een linuxversie te zijn.
.... But will it blend?

pe1rea

#25 Bericht door pe1rea »

Sterker, het bleek (in een oudere versie) al eens op deze laptop te staan...

pa3a
Roepletters: PA3A
Contacteer:

#26 Bericht door pa3a »

Ik heb ze gezien. Verder nooit meer gespeeld. Wel leuk.
Volgens mij was dat de vraag.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA0ETE
Contacteer:

#27 Bericht door PA0ETE »

pe1rea schreef: 21 mei 2026, 07:45 Sterker, het bleek (in een oudere versie) al eens op deze laptop te staan...
Fldigi kun je ook onder Wine draaien. In de windows-versie onder linux dus. Zet je er twee in je scherm, eentje in de Windows-versie, de andere Linux-native, en ale je ook de Windows fonts geïnstalleerd hebt, dan werken ze absoluut identiek.

Met sudo apt install en via Synaptic krijg je een oudere versie. Ik wist niet dat de versie via Flat.... er ook was. In het verleden nam ik vaak de .exe, omdat ik dan niet hoefde te compileren voor de nieuwste versie.

Het programma is wat mij betreft absoluut geweldig. Ik gebruik het programma heel vaak. O.a. ook voor een item in een uitzending vanuit de VS op de kortegolf waar ik vaak allerlei data uitzend.

Een interview met de maker kun je hier beluisteren en lezen:

https://www.qsotoday.com/podcasts/w1hkj

PA0ETE
Contacteer:

#28 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat het kaartje te maken heeft met, en inspeelt op de rage die er al een paar jaar onder kids van 15 jaar en jonger is rond morse, die begonnen is toen meerdere K-POP-artiesten zogenaamde clues over toekomstig werk van ze in videoclips, nummers en in speciale video's begonnen te verspreiden in morsecode. Zo'n codekaart kan misschien helpen bij de beperkte kennis van morse die je moet hebben om een dergelijke clue te ontcijferen.

Onderstaande video legt het gebruik van morse voor deze clue´s uit aan de hand van één van de K-POP-groepen (de boyband TXT) en de door hen verspreide clues.
.

youtu.be/5BSUB1cuT40

Plaats reactie