Dyslexie en CW leren ?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
coolepascal
Contacteer:

Re: Dyslexie en CW leren ?

#31 Bericht door coolepascal »

pe1rdp schreef: 15 jul 2024, 20:38 Even nog een vraagje .... hadden die "PA0-stropdassen" allemaal dyslexie?
Ik heb vaak de discussie gehad of ik zelf niet in aanmerking kan komen voor een PA0 twee letter call
Immers:
* Ik heb ooit een A licentie behaald, dus C met CW, en mind you ik maak ook daad werkelijk regelmatig CW verbindingen, al schijnt dat er niet toe te doen.
* Dat C examen heb ik naar im meen ergens in 86 gehaald, dus al veel meer dan 25 jaar geleden
* Ik ben ruim 50+ dus ouwe lul
* Ik ben altijd chagrijnig
* In het bezit van geitenwollen sokken.

PA0CP is helaas reeds vergeven, dus ik laat het er maar bij.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#32 Bericht door PA3DAT »

Iedereen kan de laatste jaren een PA0-call uitkiezen. Ik ken er al aardig wat, "nieuwen" met een PA0-call. Maak ik nu een verbinding met een PA-nuller, dan kijk ik even op QRZ of het niet een newbie is, een rooky. Is betrokkene jonger dan 65, dan is het voor mij een nep-pa-nuller, een wannabee... :mrgreen:
En in verhouding komen er daar steeds meer van!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#33 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef: 16 jul 2024, 14:16Is betrokkene jonger dan 65, dan is het voor mij een nep-pa-nuller, een wannabee... :mrgreen:
Is dat belangrijk dan?
Mijn call heb ik nu 52 jaar, en het is maar een gegeven, wat maakt de prefix nu uit............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#34 Bericht door PE1PQX »

En er word weer afgeweken van het topic dt ode morse gaat....

(een prefix zegt mij persoonlijk niets... We zijn allen hobbyisten.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#35 Bericht door TheoP »

En weer is er een politie agent om het te melden :mrgreen:

Theo

PA3OZB
Roepletters: PA3OZB

#36 Bericht door PA3OZB »

PE1PQX schreef: 16 jul 2024, 15:47 En er word weer afgeweken van het topic dt ode morse gaat....

(een prefix zegt mij persoonlijk niets... We zijn allen hobbyisten.)
:) :) Volpunt
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

René PA3GPX
Roepletters: PA3GPX

#37 Bericht door René PA3GPX »

Ik heb geen idee of dit iets met dyslexie te maken heeft, maar ik herken dit wel. Ik ben hard aan het oefenen voor 30-35 wpm headcopy. Ik wil graag uit het hoofd op die snelheden een echt gesprek kunnen voeren. Waarom? Gewoon omdat ik het wil leren. Het is een leuke uitdaging. Voor de lol dus. Ik merk dat de manier waarop ik cw heb geleerd me tegen werkt. En ik kom erachter dat ik nog iets anders verkeerd doe wat verdomd lastig af te leren is. Als je op die snelheden tekst wilt kunnen nemen in je hoofd dan is het nodig om je volledig te concentreren op het omzetten van de morsetekens in letters en cijfers. Als je tegelijk probeert om er een woord van te vormen dan raak je direct de draad kwijt. Ik denk dat dat komt omdat we niet kunnen multitasken. Je kunt maar een ding tegelijk. Ga je woorden vormen dan kan je geen morse decoderen en andersom. Het is het een of het ander. De grap is dat je hoofd al onbewust heeft geleerd om van letters woorden te vormen. Dat doe je als je leest. Dat moet je dus loslaten. Lukt dat en kan je je volledig concentreren op letters en cijfers maken dan kan je al behoorlijke snelheden aan. Meer dan je denkt. Het punt is dat ik toch weer steeds aan woorden ga denken en dan gaat het direct mis.

Wat je zou kunnen doen is oefenen met willekeurige groepen letters en cijfers. Daar kan je geen woorden van vormen dus dat probeer je dan ook niet. Kijk eens op welke snelheid dat lukt. Of probeer eens korte woorden van twee of drie karakters. Ik kan die bijna op 40 wpm. En kijk eens hoe ver je dan komt. Ik denk dat je verbaasd gaat zijn over wat je al kunt, zeker als je al 25wpm beheerst. Een goede plek voor oefeningen is de YouTube pagina van Kurt Zoglmann van morsecode ninja. https://www.youtube.com/@KurtZoglmann Daar staan letterlijk honderden verschillende cw oefenvideos die het doen zonder reclame. Echt een fantastische resource. Succes!

coolepascal
Contacteer:

#38 Bericht door coolepascal »

Hmmm been there done that.
35WPM is een snelheid waarbij je niet eens meer woorden hoort maar de strekking van wat gezegd wordt.
Beetje zoals in een buitenlandse taal spreken, dat vertaal je ook niet eerst.

Ik kan contesten prima volgen, maar daar blijft het bij.
25WPM kan ik nog enigsinds relaxed nemen, maar ik heb gewoon geen haast
18WPM is voor mij fijn.
Onder de 12WPM is ook weer een uitdaging. pffff dat mensen dat volhouden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA9CW
Roepletters: PA9CW

#39 Bericht door PA9CW »

coolepascal schreef: 30 sep 2024, 18:17
Onder de 12WPM is ook weer een uitdaging. pffff dat mensen dat volhouden.
:lol: Ja, dat is ook een uitdaging. Gaat niet zo makkelijk met opnemen op zo'n lage snelheid.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie