Yaesu stopt met de FT-818

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
erikpost
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:34
Roepletters: PH9E
Locatie: Groningen

Yaesu stopt met de FT-818

#1 Bericht door erikpost »

Op het Youtube-kanaal "Yaesu USA Official" wordt gemeld dat Yaesu stopt met de productie van de FT-818 (en ook de FTM-400). De reden: "component related issues".

https://youtu.be/8p_HNsAYZxY

Het bericht is ook te vinden op de Facebookpagina van Difona, de Duitse distributeur van Yaesu.

Er zijn niet op korte termijn opvolgers te verwachten van deze twee sets, zegt de woordvoerder van Yaesu in de VS.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#2 Bericht door PH2LB »

Ben bang dat we dit vaker gaan horen en lezen van andere apparatuur.

Through hole componenten worden ook steeds minder ontwikkeld en zelf geproduceerd (als je mazzel hebt is er een SMD replacement) en dat zal ook de zelfbouwer raken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#3 Bericht door sottezero »

En wat betekent dit voor reparaties?
Krijgen we dan dezelfde dingen als vroeger toen de tcm3105 voor packet radio?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#4 Bericht door PA0LMD »

Als je reparatie van de FT-818 en FTM-400 bedoelt : Yaesu heeft een uitstekende reputatie als het gaat om levering van onderdelen, ook voor oudere apparatuur.
Meten is (z)weten

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#5 Bericht door sottezero »

Ja, voor 818 maar eigenlijk voor alle zendontvangers.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#6 Bericht door pe1hzg »

Ik ben benieuwd welke onderdelen ze tot deze actie gedwongen hebben. Ik vermoed de processor omdat de H8 processor reeks al een hele tijd end of life is. Het omschrijven van de FT818 naar een hele andere processorfamilie is wellicht een te grote stap.
(zat in de FT818 ook een H8 processor?)

Geert Jan

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#7 Bericht door Thijzer »

De FT-817 stamt al uit begin deze eeuw en de FT-818 was de noodgedwongen opvolger in verband met obsolete parts, een nieuw ontwerp en dus een nieuw typenummer. Maar echt innovatie zat er bij de hernummering al niet in. De 818 was niet meer van deze tijd.

Met een beetje mazzel werkt Yaesu aan een waardige opvolger die kan wedijveren met de alleskunner IC-705. Die laatste is erg prijzig dus als Yaesu daar onder kan gaan zitten met features uit hun recente producten dan kon het nog best een hit worden.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#8 Bericht door andreph5c »

Er waren toch ook problemen met de eindtrap van sommige vhf/uhf modellen waar door de eindtrap er uit brandde en de print onherstelbaar is, volgens mij iets met de eind transsistor en bias instellingen.
Voor zover ik het begrepen heb en volg.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#9 Bericht door PH2LB »

Vandaag in het DARU-Magazine 34 gelezen :
2023-01-29_15-42.png
"tegenvallende verkoopresultaten" Ja zou kunnen, je kunt elke euro maar 1 x uitgeven dus, en de 818 heeft natuurlijk een minder hoge geilheids factor als de IC-705 (die toch ff 2 x zoveel kost). Maar wat ik in iedergeval nu al wel zie is een behoorlijke stijging in de aankoop van de FT818 (ben lid van een aantal groups van 817/818 liefhebbers) en dat bij sommige leveranciers de FT818 is uitverkocht (vaak wachten op nieuwe voorraad). Ook zie ik de tweedehands prijzen van de FT817(nd) stijgen.

"te wijten aan stevige concurrentie uit China" Er zijn natuurlijk een aantal multiband HF rigs op Ali, Bangood en eBay te vinden (voor weinig zoals de uSDX en voor meer zoals de Mchf). Maar dat is volgens mij wel een ander segment als de 817/818. Maar je kunt idd voor minder dan de helft van het geld van een FT818 een multiband instap QRP TRX kopen.


Vraag je eens af : is de FT-818 zo verouderd ? IHMO wat betreft de opbouw en de userinterface misschien wel (je mist de SDR geilheids factor). Maar het is een redelijk beproeft recept en is nog steeds een betaalbare all-in-one HF/2m/70cm set die een harde kern liefhebbers heeft (SOTA/POTA/WWFF/vakantie etc). En een vergelijkbare rig voor ongeveer de zelfde prijs heb ik bij de andere grote merken nog steeds niet voorbij zien komen.

Edit : Had ik een IC-705 gewild hebben ? Oh zekers, en heb ook zitten verlekkeren aan de PDF's met specs en de sneak preview video's. En daarmee met smart afgewacht op de introductie. Echter waar volgens mij de oorspronkelijk verkoop prijs rond de 1100 euro zou komen, zitten ze daar nu al een flink stuk boven (rond 1500 euro). En leverbaar ? Veel webshops zit er onbekende levertijd op.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#10 Bericht door PH7R »

PH2LB schreef: 29 jan 2023, 16:05
Edit : Had ik een IC-705 gewild hebben ? Oh zekers, en heb ook zitten verlekkeren aan de PDF's met specs en de sneak preview video's. En daarmee met smart afgewacht op de introductie. Echter waar volgens mij de oorspronkelijk verkoop prijs rond de 1100 euro zou komen, zitten ze daar nu al een flink stuk boven (rond 1500 euro). En leverbaar ? Veel webshops zit er onbekende levertijd op.
Net zoals alle andere rigs heeft FT-818 ook last aan beschikbaarheid onderdelen. Als ik me niet vergis was dit ook 1 van de redenen om te stoppen. Door Covid en Ukraine oorlog is alles duurder geworden (grondstoffen, supply chain verstoringen, productieverstoringen China, etc). Je ziet zelfs prijsopdrijving bij 2e hands sets.

Aanvulling: ook nog USD-EUR impact laatste 2 jaar.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#11 Bericht door sottezero »

ik vind zeggen dat een 818 verouderd is toch een beetje als zeggen dat de nieuwste tesla ouderwets is omdat ie 4 wielen en een stuur heeft en dezelfde accu gebruikt als mijn laptop van 2015

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#12 Bericht door Paula Bean »

Ik heb een FT-818 en ik vind het jammer dat er geen standaard USB poort op zit met ingebouwde soundkaart. Nu zit ik met allerlei verloopkabeltjes en een extern USB soundkaartje. Dat is een gemiste kans van Yaesu. Het is een aardig radiootje maar de accu-capaciteit is erg mager.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#13 Bericht door PE2AAB »

Ik heb het pack van Windcamp. Werkt wat beter dan de standaard pack maar verwacht geen wonderen.

Voor echt portable gebruik ben je overgeleverd aan een grotere accu pack zoals een losse 7,2Ah gelaccu. Alhoewel de nieuwe type batterijen een steeds hogere capaciteit hebben.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#14 Bericht door Thijzer »

De FT-818 mist natuurlijk de aansluiting op de hedendaagse technieken. Het ontwerp is nagenoeg onveranderd sinds 20 jaar waardoor je de volgende zaken echt mist:

- Lithium accu
- USB poort voor CAT, audio en laden
- IF DSP (SDR hoeft nog niet eens maar de set ontbeert elke vorm van signaalbewerking)
- Hoger resolutie display met meer info
- Lager stroomverbruik bij RX

Toch heeft die set als voordeel 2 antenne-aansluitingen die je kunt configureren via het menu. De IC-705 bijvoorbeeld heeft maar 1 aansluiting en met een klein beetje effort had daar een SMA connector bij gekund. Als je het schema bekijkt, zit er zelfs een relais dat moet schakelen tussen HF en VHF/UHF dus qua BOM zou het niks hebben gescheeld. Maar ja, het stopt ergens natuurlijk.

Jammer dat Yaesu zegt voorlopig niks tegenover de Icom en Chinese cloons te zetten.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Yaesu stopt met de FT-818

#15 Bericht door PH7R »

Thijzer schreef: 31 jan 2023, 09:42 De IC-705 bijvoorbeeld heeft maar 1 aansluiting en met een klein beetje effort had daar een SMA connector bij gekund. Als je het schema bekijkt, zit er zelfs een relais dat moet schakelen tussen HF en VHF/UHF dus qua BOM zou het niks hebben gescheeld. Maar ja, het stopt ergens natuurlijk.
Dan had ik zelf liever een ATU gehad op de IC705 zoals de Xiegu 6100.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie