Binnenkort een QCX mini.

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#46 Bericht door PH2LB »

Top dan is het me duidelijk. Verklaard ook gelijk waarom de accu's duurder zijn dan gemiddeld, maar daar krijg je een mooi stukje veiligheid voor terug.
Blijf je vorderingen posten, weet dat lang niet alle geïnteresseerden reageren via het forum.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#47 Bericht door PA1DMG »

PH2LB schreef:Even een nOOb vraagje m.b.t. de lader. Is de accu voorzien van een laad controller? of moet die in de lader zitten.
Meer info over de gebruikte accu is nu aan het artikel toegevoegd.

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Binnenkort een QCX mini.

#48 Bericht door PA9CW »

Gisteren eindelijk mijn QCX mini 17 meter versie af. I.v.m. verhuizen daar nog niet aan toe gekomen.
Ik kan een piek vinden met C1 voor BPF.
Maar de andere drie instellingen doen helaas niets.
I-Q Bal (adjust R27) - Phase Lo (adjust R24) - Phase Hi (adjust R17) draaien aan deze drie potmeters geeft geen minimum. Ik had al iets gelezen over de opamps die geen goede reputatie hebben. En dat er veel amateurs deze hebben vervangen zodat het zaakje wel af te regelen is. Eerst nog even wat meten.

De vorige door mij gebouwde QCX voor 30 meter en de QCX+ voor 80 meter werkten meteen.

Dus wordt vervolgd. :-(
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Binnenkort een QCX mini.

#49 Bericht door ON7IR »

PA9CW schreef: Ik kan een piek vinden met C1 voor BPF.
Maar de andere drie instellingen doen helaas niets.
I-Q Bal (adjust R27) - Phase Lo (adjust R24) - Phase Hi (adjust R17) draaien aan deze drie potmeters geeft geen minimum.
Als tijdens het afregelen het audio volume te hoog staat dan krijg je ook dat fenomeen.

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#50 Bericht door PA1DMG »

PA9CW schreef:Gisteren eindelijk mijn QCX mini 17 meter versie af. I.v.m. verhuizen daar nog niet aan toe gekomen.
Ik kan een piek vinden met C1 voor BPF.
Maar de andere drie instellingen doen helaas niets.
I-Q Bal (adjust R27) - Phase Lo (adjust R24) - Phase Hi (adjust R17) draaien aan deze drie potmeters geeft geen minimum. Ik had al iets gelezen over de opamps die geen goede reputatie hebben. En dat er veel amateurs deze hebben vervangen zodat het zaakje wel af te regelen is. Eerst nog even wat meten.

De vorige door mij gebouwde QCX voor 30 meter en de QCX+ voor 80 meter werkten meteen.

Dus wordt vervolgd. :-(
Dat is inderdaad de meest gehoorde klacht Tonnie, op de voet gevolgd door rooksignalen agv een falende 5Volt regulator. Ik zou eerst de DC voltages op alle opamps eens meten. Meestal komt er dan wel een duidelijke afwijking tevoorschijn en weet je waar je moet beginnen. Ook had ik vorige week iemand aan de lijn voor wat foutzoeken; bleek dat bij hem IC9 omgekeerd op de print zat :?
Wellicht ten overvloede: De OPA2277 kun je vervangen door NE5532, als je geen probleem hebt met het wat hogere stroomverbruik...

Als je wilt sparren over eventuele oplossingen kun je me bereiken op PA1DMG_at_Veron.nl, ik heb inmiddels al heel wat rare dingen gezien in de QCX Mini :lol:

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Binnenkort een QCX mini.

#51 Bericht door PA9CW »

ON7IR schreef:Als tijdens het afregelen het audio volume te hoog staat dan krijg je ook dat fenomeen.
Nee, dat was niet het probleem.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Binnenkort een QCX mini.

#52 Bericht door PA9CW »

PA1DMG schreef:Dat is inderdaad de meest gehoorde klacht Tonnie, op de voet gevolgd door rooksignalen agv een falende 5Volt regulator. Ik zou eerst de DC voltages op alle opamps eens meten. Meestal komt er dan wel een duidelijke afwijking tevoorschijn en weet je waar je moet beginnen. Ook had ik vorige week iemand aan de lijn voor wat foutzoeken; bleek dat bij hem IC9 omgekeerd op de print zat :?
Wellicht ten overvloede: De OPA2277 kun je vervangen door NE5532, als je geen probleem hebt met het wat hogere stroomverbruik...

Als je wilt sparren over eventuele oplossingen kun je me bereiken op PA1DMG_at_Veron.nl, ik heb inmiddels al heel wat rare dingen gezien in de QCX Mini :lol:

73,
Marc.
Marc,

Net de print nog eens goed bekeken met een vergrootglas, maar geen gekke dingen kunnen ontdekken.

bedankt voor je aanbod. Ik ga t.z.t. inderdaad eerst wat meten. En kijken of ik daar al wat uit kan halen. Op internet stond inderdaad dat je de OPAMP kan vervangen door iets goedkopere en gangbare versies. Weet jij "toevallig" wat het verschil in stroomverbruik is? Zijn dat een paar mA, of meteen richting de 100 mA? De bedoeling is om, als hij werkt, voor SOTA te gebruiken. En dan wil je toch wel lang met je accu doen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#53 Bericht door PA1DMG »

Hoi Tonnie,

De OPA2277 is een echte low power opamp en verbruikt < 1mA. NE5532 verbruikt tussen 8 en 16 mA volgens de datasheet, dus dat scheelt nogal wat, vooral als je er meer dan 1 moet vervangen, iets dat toch regelmatig voorkomt.

Of je dat belangrijk vindt hangt natuurlijk af hoe je de Mini wilt gaan gebruiken.

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Binnenkort een QCX mini.

#54 Bericht door Thijzer »

Ik heb de eerste versie van de QCX gebouwd en dat was wel een mooi en leuk project. Maar ik had issues met de eindtorretjes, die brandden allemaal door zodra ik bijvoorbeeld zonder antenne op de sleutel drukte. Het zijn goedkope torretjes maar lastig om telkens te vervangen. Ik had gehoopt dat de eindtrap wat steviger zou zijn uitgevoerd en ook wat vergevingsgezinder. Het weerhoudt mij ervan om dit kitje aan te schaffen.
Kan iemand bevestigen of daar iets in is verbeterd?

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#55 Bericht door PA1DMG »

Hoi Thijzer,

Het schema is zo te zien nog hetzelfde dus het blijft oppassen. Maar als ik het goed zie zijn de eindtorren in de QCX niet gekoeld, en dat is in de QCX+ en de Mini wel gedaan, door de torren plat op de print te monteren. Dat maakt ze echter niet robuuster.

Ik heb in de forums nog geen problemen gelezen over de eindtrap van de Mini. Was je voedingsspanning misschien wat aan de hoge kant?

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Binnenkort een QCX mini.

#56 Bericht door ON7IR »

PA1DMG schreef:Het schema is zo te zien nog hetzelfde dus het blijft oppassen. Maar als ik het goed zie zijn de eindtorren in de QCX niet gekoeld, en dat is in de QCX+ en de Mini wel gedaan, door de torren plat op de print te monteren. Dat maakt ze echter niet robuuster.
Het schema blijft identiek enkel de form factor is anders t.o.v. de QCX. Dus blijven oppassen dat je de eindtorren niet opblaast.
Ze zijn trouwens in de QCX+ en de QCX mini ook niet gekoeld. Dit is wat Hans Summers in de QRPLabs group ooit heeft geplaatst:

The washer isn't a heatsink. It's just there to press the flats of the transistor against the PCB. The PCB is the heatsink.
Apply heatsink compound if you wish, it won't do any harm. But in my opinion it's completely pointless... the TO92 transistor package is not one designed for high power dissipation and there is a high thermal resistance between the actual silicon device and the surface of the plastic casing. Heatsink compound just reduces the thermal resistance between the transistor surface and the heatsink (PCB); but this improvement is of no significance compared to the alteady huge thermal tesistance between the real MOSFET inside, and the plastic case surface.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Binnenkort een QCX mini.

#57 Bericht door Thijzer »

Hm. Ik begrijp dat deze eindtrap is gekozen (het zijn er nu 4 ipv 3 geloof ik?) vanwege de kosten, verkrijgbaarheid en stroomgebruik maar ik ben toch benieuwd of er geen vervanger voor te vinden is, ook al is die wat duurder of scheutiger met energie.

Deze torren zitten in een epoxy behuizing, dat geleidt nauwelijks de hitte bij overbelasting dus die fikken binnenin meteen door. Een robuuste eindtor waarbij het substraat op een metalen koelplaat zit, is al vergevingsgezinder doordat de hitte zich niet ineens opbouwt. En dan nog, zou een begrenzing geen overbodige luxe zijn. Geen antenne aansluiting is wellicht niet snugger maar een los contact of wat dan ook kan ineens het signaal voor eeuwig afkappen en zie daar dan maar eens achter te komen...

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#58 Bericht door PA1DMG »

Thijzer schreef:Hm. Ik begrijp dat deze eindtrap is gekozen (het zijn er nu 4 ipv 3 geloof ik?) vanwege de kosten, verkrijgbaarheid en stroomgebruik maar ik ben toch benieuwd of er geen vervanger voor te vinden is, ook al is die wat duurder of scheutiger met energie.
Er zitten nog steeds maar drie fets in de eindtrap, de vierde is een PNP transistor voor key shaping. Ze zitten samen plat op de print en dat zal de warmte afvoer wel wat verbeteren, maar een open uitgang zullen ze net zoals in de QCX meestal niet overleven.
Afgezien van een redesign van de eindtrap denk ik dat gebruik van een niet te hoge voedingsspanning de beste manier is om problemen te voorkomen. Zelf zie ik een behoorlijk verschil in zowel uitgangsvermogen als opgenomen stroom tussen 11-12Volt en 14-15Volt. Meer output, maar dus ook meer risico als er iets fout gaat.

Overigens zegt Hans het zelf ook: 5 Watt @12Volt in is wel het maximum, alles daarboven is 'going a bit wild'.

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Binnenkort een QCX mini.

#59 Bericht door Thijzer »

Ik gebruikte 'm destijds op 12V, maar vroeg of laat gaan ze toch in rook op. Maar ik had dus inderdaad goed gezien dat er 4 torren zaten, al was er dus 1 voor iets anders.

Toch eens zoeken naar een vervanger die deze 3 torren in parallel kan vervangen, dat moet toch bestaan...?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Binnenkort een QCX mini.

#60 Bericht door pe1cmo »

is er ergens een schema van dat ding, dan wil ik er wel eens naar kijken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie