Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#1 Bericht door 0000 »

Ik lees zojuist de post in QRP over de Icom 705 en verbaas me over het wel zo lelijk front en absurde prijs van deze set!
OK, smaken verschillen, zal wel 'n prima spec/s zendertje zijn maar ik pas!

In die post ook 'n nieuwkomer, Xiegu 90G (zie oa youtube, kost 'n fractie tov de Icom)
Niet dat ik 'm hebben wil maar zag wel sdr op 't front, display ook ok.
Alleen HF maar wel zo'n 900 euro goedkoper dan de Icom.

Mijn voorkeur,
Yaesu ft-817nd /818nd opnieuw uitbrengen (hf/2m/70cm), zelfde behuizing, front iets aangepast (tft, waterfall ..alleen indien mogenlijk) maar dan met de meest recente sdr techniek!
Dat zou pas echt gaaf zijn!

..tot zover dit intro ;-)
Nu komt 'ie, ..Kennen jullie 'n 'mannetje /backdoor' bij Yaesu (misschien Leo?), invloedrijk die ik kan mailen, aansporen om een qrp, lookalike 817 /818 in sdr techniek te kunnen fabrieken?

..btw, ben nu nog steeds tevreden met de 817nd (een vd laatste) maar gezien de ontwikkelingen, oa de Icom 7300 ..een zeer goede middenklasse ref. sdr set, zou 'n vervanger met deze techniek wel aanslaan, denk ik zo

-->http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... t=ft+817nd
--
51.305294, 30.065931
qrz.c/db/PA5E

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

De 818 is nog maar 2 jaar oud. Ik verwacht niet dat ze snel met iets nieuws komen.

Daarnaast, als ze het wel zouden doen, zou yeasu dan ook met zijn eigen ft991A gaan concurreren. Dat is niet handig.

Wat betreft de 705 van icom, ja die is nog flink aan de prijs, maar dat is natuurlijk ook gewoon strategie. Die prijs zakt nog wel over een tijdje, daarnaast kunnen ze hem ook gewoon voor die prijs wegzetten want kenwood en yeasu hebben geen modellen die direct concurreren met de 705. Ook kunnen ze hem niet te goedkoop maken omdat anders niemand meer de 7300 koopt. 100 wat of 10 watt is immers maar 1 S puntje verschil :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

dat moet natuurlijk anderhalf S punt zijn, 1 S punt is 6dB.

De ft-817 blijft wel een heel leuke set. Op vakantie ook weer veel plezier van gehad.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#4 Bericht door pc1mb »

Yannick PE2YSB schreef:De 818 is nog maar 2 jaar oud. Ik verwacht niet dat ze snel met iets nieuws komen.

Daarnaast, als ze het wel zouden doen, zou yeasu dan ook met zijn eigen ft991A gaan concurreren. Dat is niet handig.
Och, 897/857 en 817 zaten elkaar ook niet heel erg in de weg. Toch best wel ander doel.

Belangrijker probleem: als je om een super zuinige QRP radio vraagt met een mooi groot waterval display en de laatste SDR techniek, dan wil je het schaap met vijf poten.

SDR vereist flink wat processorkracht en een flink waterval scherm zuipt ook stroom. Dat gaat zo nooit een opvolger voor de 817/818 worden...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#5 Bericht door PA5COR »

Mijn nieuwe FT 991 A neemt op ontvangst al 1.2 A, met het display redelijk gedimd, dus dan is je accu toch wel snel leeg... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#6 Bericht door 0000 »

pc1mb schreef:
Yannick PE2YSB schreef:De 818 is nog maar 2 jaar oud. Ik verwacht niet dat ze snel met iets nieuws komen.

Daarnaast, als ze het wel zouden doen, zou yeasu dan ook met zijn eigen ft991A gaan concurreren. Dat is niet handig.
Och, 897/857 en 817 zaten elkaar ook niet heel erg in de weg. Toch best wel ander doel.

Belangrijker probleem: als je om een super zuinige QRP radio vraagt met een mooi groot waterval display en de laatste SDR techniek, dan wil je het schaap met vijf poten.

SDR vereist flink wat processorkracht en een flink waterval scherm zuipt ook stroom. Dat gaat zo nooit een opvolger voor de 817/818 worden...
sdr zonder waterval scherm, is ook 'n optie! afh. vh gebruik!
5 poten schaap, moet kunnen met de techniek, heden ten dage ..zoniet, doe je best als ontwerper


Kan ik me helemaal in vinden maar iedereen heeft z'n voorkeur. Mijn 817 hangt standaard aan de 230, portable qso gebruik nvt, wel handig om mee te nemen, vandaar de aanschaf!
Als ik zo naar m'n zend /ontvanger collectie kijk zitten daar wel puike exemplaren tussen, elk ontworpen voor een speciaal doel. Sommigen zijn zodanig tot in perfectie /eenvoud (kwalitatief, mil. specs) ontworpen, gewoon af!

Maar soms valt er iets te perfectionoren, zo ook de 817 /818 ..vandaar m'n post.
Wie loopt er tegenwoordig nog met 'n tussenmodelletje zend/ontvanger over straat, vrijwel niemand toch?!


...indien niet, heb nog steeds volop plezier van de 817!!! z'n eenvoud, all-bander, compromie spec's etc
-->https://youtu.be/_DRnTGJTDDc
qrz.c/db/PA5E

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#7 Bericht door pe1hzg »

PA5E schreef:De 818 is nog maar 2 jaar oud. Ik verwacht niet dat ze snel met iets nieuws komen.
De 817 is destijds gemaakt voor de Japanse markt en het is min of meer een ongeluk geweest dat het ding in het buitenland zo populair geworden is.
Zendamateurisme in Japan is helemaal anders als hier. Wellicht dat je je daar eens op moet inlezen, dan snap je wellicht ook beter waarom het ding zo is als het is (hint: van de meeste 100W HF apparaten bestaat in Japan ook een 10W versie voor de markt daar)

Ik ben bang dat, gezien de marktverhoudingen, het onwaarschijnlijk is dat ze een radio maken voor de EU markt.

Realiseer je dat het ontwerp van de FT817 minimaal 20 jaar oud is. De FT818 is vooral een update omdat bepaalde componenten niet meer beschikbaar waren. En realiseer je dat "de concurrentie", bijvoorbeeld Icom, er 20 jaar over gedaan heeft om een soortgelijk ding te maken.

Als je een klein ding met waterval wilt, kijk dan ook eens naar de mchf. Ik moet dit kit toch eens compleet maken.

GJ

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#8 Bericht door Thijzer »

De IC-705 trekt nog geen 300mA bij ontvangst, zie filmpje op hamdigitaal.nl . De FT-817 trekt beduidend meer stroom, zelfs met dat kleine displaytje.

Ik denk dat Yaesu een afslag heeft gemist met het uitbrengen van de FT-818 (wat feitelijk alleen een versie is met nieuwere componenten met net iets anders specs waardoor er net iets meer vermogen uit komt, ergo meer stroom trekt). Het principe van de FT-817 was namelijk prima en dat hadden ze met de huidige technieken goed kunnen voortzetten.

De IC-705 heeft als voordeel het bediengemak van de IC-7300 maar een veel compacter formaat én VHF en UHF aan boord. Voor een frequent portabel gebruiker grote voordelen. En als je eenmaal met zo'n waterval hebt gewerkt, dan wil je niks anders meer.

Ik denk dat Yaesu ook wel weet dat deze markt bestaat maar misschien past het niet in hun toekomst strategie. Kenwood is er volgens mij mee opgehouden, met amateurtransceivers te maken terwijl Icom nog steeds vol op het orgel gaat en de IC-7300 was (en is) een enorm populair toestel.

Gelukkig heb je nog wel wat te kiezen!

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#9 Bericht door pa3kc »


youtu.be/QOjRyVGnS8U

Niet slecht en echt beter dan de 817/818.

Ik denk dat ICOM echt een winnaar weer heeft gemaakt net zoals de 7300.

Smaken verschillen natuurlijk maar ik zie voorlopig Yaesu en Kenwood niet met iets komen wat kan tippen aan de 705.

@PA5E, ik vind juist die Xiegu doosjes lelijk, idem de overpriced Elecraft sets. Maar bij Xiegu krijg je nog feature wise nog best heel veel vergeleken bij de rest.

Bij Elecraft zijn ze helemaal doorgeslagen omdat men lange tijd geen competitie had. Feature wise/price wise is Elecraft gewoon te duur. ICOM sprong in dat gat met de 7300/7610/705 en Xiegu en anderen ook.

Xiegu vind ik niet mooi om te zien maar het heeft wel alles wat ik zou ik gebruiken /p.

Wat is dan de een echte opvolger van de 817/818 dat is dan denk ik smaak/portemonnee gebonden vermoed ik zo.

Maar mijn vermoeden is dat de 705 zeer populair gaat worden onder de /p amateurs net zoals jaren geleden de 817 een hit werd onder de /p amateurs.

-Verwijderd account

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Thijzer schreef:Kenwood is er volgens mij mee opgehouden, met amateurtransceivers te maken terwijl Icom nog steeds vol op het orgel gaat en de IC-7300 was (en is) een enorm populair toestel
Ook ik heb meerdere amateurs horen vertellen dat Kenwood inderdaad niet meer actief is op de HAM-radio markt en dat dit al is sinds de fusie met JVC. Echter, tot op heden nergens een bevestiging hiervan kunnen vinden op het net...
Blijven er nog twee bekende merken over en voorts is er China Export.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#11 Bericht door Thijzer »

Het nadeel van die Chinese dingen is dat de support op enig moment ophoudt te bestaan, althans dat is te verwachten.

Ik heb zelf de mcHF gehad, die kleine SDR HF transceiver met watervaldisplay. Ik geloof een Duitser of zo die dat heeft ontwikkeld en Chinezen hebben dat gekopieerd. Kun je van alles van vinden maar uiteindelijk blijft altijd de vraag hoe lang het goed blijft gaan. Bij Icom, Yaesu en Kenwood heb je altijd iets om op terug te vallen. Maar goed, daar is de prijs ook naar.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA5E schreef:
pc1mb schreef:
Yannick PE2YSB schreef:De 818 is nog maar 2 jaar oud. Ik verwacht niet dat ze snel met iets nieuws komen.

Daarnaast, als ze het wel zouden doen, zou yeasu dan ook met zijn eigen ft991A gaan concurreren. Dat is niet handig.
Och, 897/857 en 817 zaten elkaar ook niet heel erg in de weg. Toch best wel ander doel.

Belangrijker probleem: als je om een super zuinige QRP radio vraagt met een mooi groot waterval display en de laatste SDR techniek, dan wil je het schaap met vijf poten.

SDR vereist flink wat processorkracht en een flink waterval scherm zuipt ook stroom. Dat gaat zo nooit een opvolger voor de 817/818 worden...
sdr zonder waterval scherm, is ook 'n optie! afh. vh gebruik!
5 poten schaap, moet kunnen met de techniek, heden ten dage ..zoniet, doe je best als ontwerper


Kan ik me helemaal in vinden maar iedereen heeft z'n voorkeur. Mijn 817 hangt standaard aan de 230, portable qso gebruik nvt, wel handig om mee te nemen, vandaar de aanschaf!
Als ik zo naar m'n zend /ontvanger collectie kijk zitten daar wel puike exemplaren tussen, elk ontworpen voor een speciaal doel. Sommigen zijn zodanig tot in perfectie /eenvoud (kwalitatief, mil. specs) ontworpen, gewoon af!

Maar soms valt er iets te perfectionoren, zo ook de 817 /818 ..vandaar m'n post.
Wie loopt er tegenwoordig nog met 'n tussenmodelletje zend/ontvanger over straat, vrijwel niemand toch?!


...indien niet, heb nog steeds volop plezier van de 817!!! z'n eenvoud, all-bander, compromie spec's etc
-->https://youtu.be/_DRnTGJTDDc
Ik loop stiekem nog best vaak "over straat" met de 817.
Gebruik hem bij goed weer in de tuin, in plaats van alleen op zolder zit ik dan liever bij mijn gezin in de tuin. Hij gaat mee op vakantie dit jaar als OZ/PE2YSB/P wat uurtjes op het terras van een vakantiehuis gezeten.

De accu is alleen niet goed meer na 13 jaar. Half uurtje luisteren en het is klaar. Zenden werkt helemaal niet meer op accu. Ik heb een kleine 13.8v/6A voeding gekocht die ongeveer even groot is als de transceiver.

Wellicht dat ik volgende week nog eens een middag op de fiets de natuur in ga en een loodaccu + de ft817 mee neem.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#13 Bericht door PH2LB »

Yannick PE2YSB schreef: Ik loop stiekem nog best vaak "over straat" met de 817. Gebruik hem bij goed weer in de tuin, in plaats van alleen op zolder zit ik dan liever bij mijn gezin in de tuin. Hij gaat mee op vakantie dit jaar als OZ/PE2YSB/P wat uurtjes op het terras van een vakantiehuis gezeten. De accu is alleen niet goed meer na 13 jaar. Half uurtje luisteren en het is klaar. Zenden werkt helemaal niet meer op accu. Ik heb een kleine 13.8v/6A voeding gekocht die ongeveer even groot is als de transceiver.
Voor mij is de 817 hetzelfde. Gewoon een lekkere makelijke Go-Rig. Accu kun je overigens prima vervangen voor een paar tientjes, dan voorkom je zoals mij laatst is overkomen dat je in het veld gaat zitten, en er achter komt dat het kabeltje van de loodaccu ergens een breuk heeft. Kun je toch nog even wat doen.

Ik denk dat door al het protable SDR geweld (Icom, de chinese sets etc) de 817 onder gewaardeerd wordt. Maar wat mij betreft gaat iedereen over op die SDR's en dumpt zijn in onmin geraakte 817(ND)/818 voor ramisch prijzen. Dan ben ik graag bereid voor er een of twee aan mijn shack toe te voegen als voorzet voor de Q100 etc. :wink:

Maar geef toe : heb een paar keer een Elecraft KX3 mogen besnuffelen, en zou die zekers niet laten liggen als de prijs er naar zou zijn (nieuw vind ik hem persoonlijk te duur voor mij).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#14 Bericht door pc1mb »

Oprecht verbaasd dat de 705 zó zuinig is mét waterval. Knap stuk werk van ICOM. Dan ligt Yeasu in de QRP markt nu wel echt een generatie achter. Al kun je voor één 705, twee 818s kopen. Of één 991A... Als je net iets meer ruimte hebt is dat eigenlijk dé concurrent.

Met een groeiende fanbase lopen we straks wel het risico dat ICOM de rest kapotconcurreert en dan kunnen vragen wat ze willen, met slechts een paar Chinese concurrenten om daar nog een stokje voor te steken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#15 Bericht door Thijzer »

Yeasu zal ook nog wel volgen maar met de 991 hebben ze ook al de plank misgeslagen door dit geen SDR transceiver te laten zijn maar wel een waterfall display te willen. Het resultaat is een onooglijk display (echt slecht af te lezen) met een matig werkende waterfall.

Icom heeft het handig gedaan en de techniek van de 7300 gekopieerd naar de 9700 en de 705 met wat "kleine" aanpassingen. Het design van de software is op die manier snel terugverdiend.

Wellicht krijgt Yaesu dat niet helemaal goed voor mekaar of hebben ze er onvoldoende prioriteit voor, gaat hun aero- of nautic-lijn voor. Who knows. Maar vroeg of laat komen zij ook met iets op de proppen. Want ik moet eerlijk zijn, de FT-897 was een heerlijke set, ondanks de matige performance. Als ze die hadden voorzien van een lithium accu, dan had ik 'm nog steeds gehad.

Plaats reactie