Een alternatief voor Aircell 7:
RF-287/UF LOW LOSS diam 7 mm Coax cable 50ohm, heeft nagenoeg de zelfde specs als aircell 7, maar is een stuk goedkoper!
https://www.handelsondernemingveenstra. ... 287uf.html
Coax voor QRP
- ON7RA
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
- Roepletters: ON7RA
- Locatie: Tielt (Aarsele)
Re: Coax voor QRP
73 Renaat
ON7RA 
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Coax voor QRP
27 MHz-spul kan vaak maar beter als semi-milspec worden gemaakt.
Wij hadden hier in de regio lang geleden een kleine groothandelaar in zware spullen. Vanwege het sjouwen van de kratten was hij de fijne motoriek in handen en voeten enigszins kwijtgeraakt. Hij was 27 MHz-er, en had later ook een D-call.
Hij had ook een winkel naast een van de betere onderdelenzaken van de regio waar ik vaak kwam, en de eigenaar daarvan die ik goed kende, zei als de man de winkel even in was geweest om wat te laten repareren "ik zeg het toch, onze vriend zo en zo is als een tank".
De meeste reparaties waren omdat hij op een PL259 was gaan staan en op zoek naar waar deze connector zich bevond zo hard mogelijk aan de kabel had getrokken, niet zelden bij andere soortgelijke gevallen ook de apparatuur van zijn bureau trekkend
Wij hadden hier in de regio lang geleden een kleine groothandelaar in zware spullen. Vanwege het sjouwen van de kratten was hij de fijne motoriek in handen en voeten enigszins kwijtgeraakt. Hij was 27 MHz-er, en had later ook een D-call.
Hij had ook een winkel naast een van de betere onderdelenzaken van de regio waar ik vaak kwam, en de eigenaar daarvan die ik goed kende, zei als de man de winkel even in was geweest om wat te laten repareren "ik zeg het toch, onze vriend zo en zo is als een tank".
De meeste reparaties waren omdat hij op een PL259 was gaan staan en op zoek naar waar deze connector zich bevond zo hard mogelijk aan de kabel had getrokken, niet zelden bij andere soortgelijke gevallen ook de apparatuur van zijn bureau trekkend
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Re: Coax voor QRP
Hallo Andre,andre schreef: ↑25 mei 2026, 12:04 Misschien heb ik het gemist in dit topic, of overheen gelezen Robert, maar is jou dak op enige manier geïsoleerd? In dat geval wordt niet alleen je 'kattesnor' maar elke antenne een uitdaging.
Ik zou in jou geval voor aircell7 gaan. Met deze coax kan je ook op 2meter en 70cm goed uit de voeten als je dat zou willen.
Met een remote antenne switch kan je dan mooi schakelen tussen hf en vhf/uhf.
Succes met uitvoeren en keuze die je gaat maken.
Wat ik zo kan zien is de zolder niet geisoleerd.
Ik zie verder ook geen glaswol o.i.d. ergens onderuit komen.
Hij is verder mooi afgetimmerd.
73 Robert
Re: Coax voor QRP
Ik ga toch experimenteren met de End Fed antenne op "luister" niveau.
Spulletjes ga ik bestellen zoals ringkern, wikkeldraad en de rest hebben we hier nog liggen.
Als draad voor het testen ga ik luidsprekerdraad van 0,75 mm2 gebruiken.
Het kast word 3d geprint.
Ben benieuwd.....
@ PA3DJS ik heb er foto's bij gepost welke coax ik gebruik.
73 Robert
Spulletjes ga ik bestellen zoals ringkern, wikkeldraad en de rest hebben we hier nog liggen.
Als draad voor het testen ga ik luidsprekerdraad van 0,75 mm2 gebruiken.
Het kast word 3d geprint.
Ben benieuwd.....
@ PA3DJS ik heb er foto's bij gepost welke coax ik gebruik.
73 Robert
- PE7EB
- Berichten: 2576
- Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
- Roepletters: PE7EB
- Locatie: Alkmaar JO22jp19qv
Re: Coax voor QRP
Vergeet maar wat is schreef over vervangen Robert
Bij RG 58 denk ik aan el cheapo kabel met een kippengaas achtige afscherming.
Maar dit lijkt er een te zijn van goede kwaliteit, met folie én vlechtwerk, voor HF prima bruikbaar dus.
Bij RG 58 denk ik aan el cheapo kabel met een kippengaas achtige afscherming.
Maar dit lijkt er een te zijn van goede kwaliteit, met folie én vlechtwerk, voor HF prima bruikbaar dus.
73 es gud dx de eric pe7eb k
Re: Coax voor QRP
Zoals PA3DJS al schreef, met RG-58 met goed "dicht" vlechtwerk is echt niets mis voor HF. Ja, er bestaan wss ook goedkope RG-58 versies met "apehaar" dus altijd even checken voor je het gebruikt en kopen bij een betrouwbare leverancier. Kabel met folie is alleen maar interessant voor VHF/UHF en hoger, voor "permanente" installaties waarbij de kabel niet beweegt
73,
Wouter Jan PE4WJ
73,
Wouter Jan PE4WJ
- PA3DAT
- Berichten: 6580
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
- Roepletters: PA3DAT
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Coax voor QRP
Op de radioonderdelenmarkt lag RG58, 100m voor 6 tientjes. Ik vroeg of hij een kleine stukje van de zwarte isolatie wilde verwijderen. Ik had meteen genoeg gezien: zelden zulk open vlechtwerk gezien...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.
- PE7EB
- Berichten: 2576
- Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
- Roepletters: PE7EB
- Locatie: Alkmaar JO22jp19qv
Re: Coax voor QRP
73 es gud dx de eric pe7eb k
