Compleet amateurstation in een klein buideltasje

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#2 Bericht door pa3dsc »

Oh wat mooi.

Wat ik ook wel leuk zou vinden, te zien hoe dat wordt ingepakt in het "wild".
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#3 Bericht door sottezero »

hoe lang doet ie het op 4 van die batterijen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#4 Bericht door PA0ETE »

Dat weet ik niet. Ik heb zelf dezelfde die ik met 11 reguliere penlights gebruik. Waarschijnlijk zijn dit 3,6 V penlights. Het apparaatje werkt overigens ook op 5V (er zit zelfs een USB-aansluiting op voor voeding), maar dan loopt het zendvermogen wel een stuk terug.

Ik heb nog niet voldoende praktijkervaring zo lang achter elkaar maar ik denk dat je er met SSB minstens 3 tot 4 uur op moet kunnen werken met de setup die ik zelf heb.

Het ding is nogal bijzonder qua stroomverbruik. De eindtrap staat in klasse E. Ze maken een soort faselus-SSB, waarover in de jaren 70 veel in Electron stond. Dat gebeurt door een faselus aan het SSB-signaal te koppelen. Je krijgt dan een signaal met constante amplitude (FM in feite) , met daarin alleen de frequentiecomponent van het SSB-signaal. In de eindtrap wordt daar dan opnieuw de amplitudecomponent aan toegevoegd. Dat gebeurt door de amplitudecomponent in de vorm van pulsbreedtemodulatie (PWM) op de eindtrap mee te moduleren. Deze werkwijze wordt wel polar modulation genoemd. Daardoor heeft het zendertje een zeer hoog rendement en dus een uiterst laag stroomverbruik.

Nadeel van de methode is dat het signaal op afstand weliswaar perfect klinkt, voor lokale QSO's is het gebruik niet aan te raden, want dan klinkt het vrij waardeloos. Maar ja, daar is ie ook niet voor gemaakt :) Hij voldoet overigens wel netjes aan de eisen voor uitstraling.

In DARU Magazine nummer 26 staat onder de titel ¨De uSDX transceiver¨ een artikel van PA3FKM over verschillende versies van het apparaat en ook over de werking. Pascal heeft daarvoor Guido PE1NNZ geïnterviewd die het apparaatje samen met DL2MAN ontwikkeld heeft. Het betreffede blad is eventueel hier te downloaden: https://daru.nu/downloads/category/2-magazine
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#5 Bericht door PA0ETE »

N.b. het transceivertje is echt een aanrader, met name de officiële versie zoals die op de site van DL2MAN wordt aanbevolen (te koop bij verschillende leveranciers op Aliexpress en eBay).

Je hebt dan voor ronde 150 euro een zeer compleet transceivertje voor 80/60/40/30/20m, dat zendt met SSB en CW en general coverage tot 30 MHz ontvangt in SSB/CW/AM/FM. De ontvanger is behoorlijk goed, blijft bij mij op de grote antenne op 40 meter volledig overeind bij alle contestgeweld dat je soms kunt aantreffen. Er zit een microfoontje in het apparaat zelf dat je op 20 tot 30 cm afstand nog kunt bespreken. Verder zit in deze versie ook een vermogens- en swr-meter. Die waarden verschijnen op de bovenste regel van het display. En het ding is echt heel erg klein, kijk maar naar de 3,5 mm jack en de adapters rechts in het filmpje.

Eigen filmpje van de ontvangst op 40m:
.

youtu.be/qv-WFoDj9ag
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#6 Bericht door PA0ETE »

Pedestrian Mobile... This won't work! (English subtitles)


youtu.be/FWCGkN8v0U4
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#7 Bericht door pa3dsc »

Leuk expiriment.
Zelf heb ik de (bijna leeg) ervaring met antenne meten in het veld.
Na een geruime tijd van knippen terug vouwen en meten.
Dan zakt de moed in de schoenen want de metingen worden steeds vreemder
ACCU LEEG
Dan weet je dat je moet stoppen en aan een drankje toe bent .
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Compleet amateurstation in een klein buideltasje

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik zag hier van tevoren dat de oplader niet geladen had. Ik had de accu's wel gebruikt 2 maanden terug, maar ik had verwacht dat er nog meer in zat. In elk geval genoeg voor ontvangst.

Ik zit nu te overdenken of ik niet vier van die oplaadbare 3,7V penlights koop hiervoor, zoals de amateur uit het eerste onderwerp van dit topic gedaan heeft. (Ik gebruik nu 11 reguliere oplaadbare penlights). Dan koop ik er 8 zodat ik in dit soort gevallen een reserve heb.

Ik heb een oplader waarmee ik 10 penlights tegelijk kan laden. Maar toen bleek dat 10 stuks toch wat te weinig spanning gaf voor één van de transceivers (een Xiegu). Die blijkt bij te weinig spanning buiten de band te gaan zenden terwijl je dat aan het frequentiedisplay en de ontvanger niet merkt. Dat lijkt me niet echt de bedoeling :) Maar die ene extra accu is wel lastig met laden omdat ik ze toch allemaal een beetje gelijk wil behandelen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie