Hidden features Tecsun PL-660

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Hidden features Tecsun PL-660

#1 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezer(s),

Ben van plan een Tecsun PL-660 te kopen, op dit forum heb ik al wat reacties erover gelezen, Het schijnt een goede ontvanger te zijn. Nu heb ik de info van alle Tecsun-radio's op internet gelezen en wat mij opvalt is dat bij elk van de radio's sprake is van een of meer zgn. "Hidden features" Op het internet worden ovrzichten getoond welke dat zijn.
Bij de Tecsun Pl-660 en PL-680 kan ik helaas daarover niets vinden. Het lijkt mij vreemd dat hier helemaal geen "Hidden features" zijn. In dit forum wordt hier ook niets verder over gezegd.
Hoe zit dit precies?

Een ander punt nog.
Is er verschil tussen de PL-660 en PL-680. In ieder geval deze laatste wel iets duurder. Hij oogt ook wat mooier maar dat vind ik niet belangrijk.

Ik hoop van jullie meer te horen.

73's
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#2 Bericht door PD0JDG »

De verborgen functies zijn terug te vinden op SDR gebaseerde radio’s zoals de PL 880 en PL 330. De PL 660 en PL 680 zijn analoge radio’s ondanks de digitale uitlezing.

Volgens een gebruiker zijn ze (bijna) hetzelfde:

https://swling.com/blog/2015/02/a-revie ... y-results/

https://swling.com/blog/2015/02/reader- ... m-wave-am/

En hier nog een vergelijk door een andere gebruiker:

https://radiojayallen.com/tecsun-pl-680/

Jaap

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#3 Bericht door Johan Zijlstra »

Goedenavond PD0JDG,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie op mijn vraag.

Kortom, zoals ik u begrijp, hebben de PL-660 en PL-680 geen "hidden features" omdat dit analoge radio's zijn.

Hebben de PL-330 en PL-880 altijd de nieuwste firmware als je er een aanschaft en is het raadzaam ze regelmatig te updaten?
Is de batterij van de PL-330 gemakkelijk te vervangen als hij defect raakt?
Ik neem aan dat alleen de laadkabel wordt geleverd en dat je zelf bijv. de iphone-lader kunt gebruiken wanneer je gaat opladen.

Graag nog even uw reactie.


73's
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#4 Bericht door PD0JDG »

Hallo Johan,

Tecsun radio’s hebben geen voorziening om firmware op te waarderen. De BL-5C accu van de PL 330 is eenvoudig te vervangen. De accu kan in de radio worden opgeladen via de micro USB poort en een standaard USB lader. Of de kabel wordt meegeleverd kan ik me niet meer herinneren.

https://swling.com/blog/2020/09/tecsun- ... operation/

Jaap

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#5 Bericht door Johan Zijlstra »

Hallo Jaap,

Opnieuw bedankt voor je reactie. Al mijn vragen zijn beantwoord.
Op YouTube-filmpjes heb ik gezien dat de laadkabel wel wordt geleverd.

Vriendelijke groet,
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#6 Bericht door PD0JDG »

Hallo Johan,

Misschien ten overvloede, maar nog wat persoonlijke ervaring.

In mijn draagbare kortegolf ontvanger collectie heb ik een aantal radio's die nagenoeg hetzelfde presteren, maar voor mij specifieke eigenschappen voor het gebruik hebben:

Sony IC-SW7600 GR. Heeft een goede AM Sync functie. Wordt gebruikt om regelmatig bekende stations te beluisteren. (Niet meer in productie)

XHDATA D-808. Heeft de eenvoudigste manier van afstemmen op SSB stations. Wordt gebruikt voor luisteren naar amateur radio.

Tecsun PL-330. Heeft een unieke ETM functie. Wordt gebruikt om de kortegolf omroep banden te scannen als ik daar zin in heb. AM sync werkt niet goed. Ook is het de kleinste van de collectie, dus eenvoudig mee te nemen in de jaszak.

Redsun RP2100. Heeft een zeer goede geluidsweergave. Wordt gebruikt om kortegolf muziek zenders te beluisteren.De radio is veel te groot om zomaar even mee te nemen. (Niet meer in productie)

Behalve de Sony (te weinig spanning met 4 x AA NiMH) kunnen ze werken op oplaadbare batterijen en hebben ook een laadcircuit in de radio.

Daarbuiten heb ik veel ervaringen gelezen over andere radio's. De Tecsun PL 660 en PL 680 schijnen een goede AM sync functie te hebben, SSB werkt goed, maar hebben geen ETM (wel ATS). De Tecsun PL 880 schijnt een prima geluid te hebben, AM sync werkt niet, SSB werkt niet goed en heeft ook geen ETM (wel ATS).

Succes, Jaap

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#7 Bericht door PE1KEL »

Ik heb een Tecsun PL990X.
Maar ik word moe van het luisteren naar SSB. De AGC zo slecht geconfigureerd en is niet te veranderen.
Continue zuigen, S/R vind ik slecht.
Buiten het feit dat je een R1000 niet mee kan nemen in je zak, is de oude ontvanger op HF een betere optie.
De Tecsun ligt al meer dan een jaar aan de kant, ik zet hem af en toe aan om te kijken of alles nog werkt.
Een ATS-20+ doet het vele malen beter.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#8 Bericht door PD0JDG »

Welke firmware versie heb je op de ATS 20+ draaien? Ik heb juist mijn ATS 20+ in de kast liggen vanwege continue tikken in het geluid bij SSB ontvangst. Misschien dat ik hem weer eens kan afstoffen met nieuwe firmware.

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#9 Bericht door PE1KEL »

PD0JDG schreef: 09 dec 2023, 17:58 Welke firmware versie heb je op de ATS 20+ draaien? Ik heb juist mijn ATS 20+ in de kast liggen vanwege continue tikken in het geluid bij SSB ontvangst. Misschien dat ik hem weer eens kan afstoffen met nieuwe firmware.
Bij mij is het V1.1.5.
Ze zijn blijkbaar al bij V3.0.4.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#10 Bericht door pa3met »

PD0JDG schreef: 09 dec 2023, 11:35
Sony IC-SW7600 GR. Heeft een goede AM Sync functie. Wordt gebruikt om regelmatig bekende stations te beluisteren. (Niet meer in productie)
zowel mijn vader als ik hebben er een. En geheel mee eens.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#11 Bericht door Johan Zijlstra »

Heb veel reviews en handleidingen gelezen en filmjes gezien op internet en ben tot de conclusie gekomen dat alle radio's ,duur of niet duur, goede en minder goede punten heeft.

Volgens mij blijft het toch een keus voor jezelf of genoemde punten belangrijk of niet belangrijk voor je zijn.
Ook ben ik er achter gekomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en dat de ideale radio niet bestaat.
Ik moet nog maar even kijken wat ik ga doen.

Vriendelijke groet,
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#12 Bericht door PD0JDG »

Hi Johan. De beste radio is de radio die je bij je hebt. Wat zijn je criteria en budget voor de ideale radio?

Jaap

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#13 Bericht door Johan Zijlstra »

Hi Jaap,

Ik zit te dubben tussen de Pl330 vanwege de ETM-functie en de mogelijkheid te schakelen tussen omroep- en hambanden. Een aantrekkelijke optie. Ook zijn kleine formaat spreekt me aan als je op reis gaat. Hoe het met de geluidsweergave is, weet ik niet. Ben bang dat me dat tegenvalt.
Dan lijkt me de PL-660 wat beter, ook qua geluid.
Helaas heb ik deze ontvangers nog nooit gezien en uitgeprobeerd. Dat is heel jammer. Ik moet het wel echt doen met de info op internet en bij jullie.
Budget mag zijn tot 170 euro. Verder ben ik er nog niet uit.

Vriendelijke groet,
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#14 Bericht door PD0JDG »

Je bent niet toevallig in Parijs binnenkort. :wink:

De PL330 vind ik een leuke instap radio die je voor minder dan 70 Euro op ALIexpress kunt bestellen. Als je een beetje wacht en er is een aanbieding, zelfs 10 tot 20 Euro minder. Geluid is dun, maar verstaanbaar en je kunt altijd nog een koptelefoon aansluiten.

Jaap

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Hidden features Tecsun PL-660

#15 Bericht door Johan Zijlstra »

Zelf heb ik ervaring met een Kenwood R5000 en Perseus SDR, niet echt een beginneling.
Voor mij is een kleine radio voor meenemen speciaal op vakantie leuk als je in het buitenland bent.
Ben ook geïnteresseerd in een goede Middengolfontvangst, SSB v.w.b. luchtvaart.
Misschien is de PL-660 dan toch een betere optie (?), ik ben er nog niet precies uit hoe en wat.

Johan

Plaats reactie