ATS25 en ATS25x1, ats25x2

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#1 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezers,

Kwam toevallig op internet en YouTube de ATS25 receiver tegen. Heb ik met bewondering naar gekeken. Zo te zien heeft hij veel mogelijkheden.
Is er iemand hier die ervaring mee heeft?

Wat is het verschil tussen de ATS25 - ATS25X1 en ATS25X2? Is deze laatste, de X2, de modernste?

Graag hoor ik wat meer van jullie kant.


73's,
Johan

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#2 Bericht door pe1hzg »

In de laatste QST stond een review. De ontvanger ziet er mooi uit, maar de kwaliteit van de ontvangst is niet zo geweldig.

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#3 Bericht door Johan Zijlstra »

Aan pe1hzg en andere lezers,

Zou ik meer informatie kunnen krijgen over de review waarover u schreef?
Waar kan ik die vinden?

'k Vroeg me af wat de meerwaarde is van de ATS25X2 v.w.b. de wifi.

Graag hoor ik nog.


73's,
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#4 Bericht door PD0JDG »

Hier vind je een uitgebreide beoordeling: https://www.qsl.net/n9ewo/ats25.html

Heb zelf een oude versie zonder aanraakscherm. Vond het leuk, om zelf de firmware aan te passen en de mogelijkheden van die radio chip te begrijpen.

Gebruik hem nooit als serieuze ontvanger.

Succes, Jaap

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#5 Bericht door PD0JDG »

Er is nu ook een versie met ingebouwde digitale decoders zoals ft8 en RTTY: https://youtu.be/ptbrG7Nfm2Y

NL11975
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2023, 19:11

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#6 Bericht door NL11975 »

PD0JDG schreef: 17 jul 2023, 17:57 Heb zelf een oude versie zonder aanraakscherm. Vond het leuk, om zelf de firmware aan te passen en de mogelijkheden van die radio chip te begrijpen. Gebruik hem nooit als serieuze ontvanger.

Na zoveel maanden toch benieuwd of je de firmware heb kunnen verbeteren.

Ik heb er een goede en minder goede actieve antennes op uitgeprobeerd.
Mijn conclusie is dat dit soort SDR related ontvangers heel veel kunnen mits je antennes er op zijn aangesloten.

Groet Jan Willem

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#7 Bericht door pa0ejh »

Ja, handig als er een Antenne wordt aangesloten :)

Ik heb de MAX Decoder hier om te beoordelen, en ik ben verrast door het programmeerwerk, werkelijk fantastisch....

De Radio zelf is een SI4735 een Chip van 10x5 mm groot waar alles in zit, Am Lw Mw Sw en FM met RDS.

Selectiviteit is er niet, wel AGC en AFC en de AGC is vast ingesteld en dat is het probleem met deze Radio..

Het is AGC aan of uit, verder niets en daardoor is het Audio wat springerig bij het afstemmen, en door het gebrek aan
selectiviteit is een echte Antenne niet wenselijk, een kleine loop antenne werkt beter...

De mee geleverde spriet antenne werkt goed met deze ontvanger, mits je stoornivo laag is...

Decoderen van CW RTTY FTx enzv werkt redelijk goed zelfs FeldHell werkt bij een goed signaal...

Display mocht wel wat groter zijn, de Software is er voor aanwezig, zo is het bij RTTY en FTx moeilijk afstemmen
omdat het Spectrum en Waterfall schermpje wat klein is in de hoogte...

Verder is bij FTx een internet WIFI verbinding noodzakelijk voor de juiste UTC Tijd, maar ook daar is in voorzien.

Leuke ontvanger voor de beginner of voor erbij in de Shack, maar met een kleine loopantenne....

Anders heb ik constant S9 of meer QRM en wordt het niet meer leuk...

De Software is geweldig goed gemaakt, zo is SSB ontvangst mogelijk geworden, ook de BFO werkt prima...

De bediening is lastig met het kleine 2.8 Inch scherm, WIFI PSK code invoeren op het aanraakscherm is
monnikken werk, maar het werkt...na enig oefenen...

Er is nu ook een Portable versie, de ATS120 maar zonder Decoder, die wel achteraf in te bouwen is als je
het printje zelf maakt, te zien JoeToep van Lausmann.

Je kunt de Decoder text via de USB-C uitgang met Putty ook zichtbaar maken op je PC, leest wat beter HI

Hier nog een foto van FT8 decodering.
ATS25.png
Ja leuke ontvanger voor erbij of in het veld.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#8 Bericht door pd4kk »

Ik ben ook sinds een weel in bezit van de MAX-DECODER leuk speelgoed heb hem aan geschaft om een beetje op vakantie te luisteren.
heb ook gelijk de MLA-30 loop antenne aan geschaft daar ben ik niet zo kapot van totaal geen ontvangst met de loop als ik de voeding aan zet zie of hoor ik ook geen verandering . ontvangen met het sprietjes gaat redelijk denk dat het loop antennetje een defect heeft .
73 Kees PD4KK

NL11975
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2023, 19:11

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#9 Bericht door NL11975 »

pa0ejh schreef: 05 feb 2024, 08:35 Ja, handig als er een Antenne wordt aangesloten :)
Ik heb de MAX Decoder hier om te beoordelen, en ik ben verrast door het programmeerwerk, werkelijk fantastisch....
De Radio zelf is een SI4735 een Chip van 10x5 mm groot waar alles in zit, Am Lw Mw Sw en FM met RDS.
Je kunt de Decoder text via de USB-C uitgang met Putty ook zichtbaar maken op je PC, leest wat beter HI ..........
Ja klopt helemaal.
Heb zelf de max decoder en paar maanden oudere ats25X2
Het schema van decoder
staat op "Harduino ru" onder het archief en werkt op iedere Arduino gestuurde radio.
Heb contact gehad met een Duitse verkoper en waarom hij 10x meer proffit wilde als zijn Russische eigenaar.
De activatiecode had ik voor de 25X2 voor €20,- dat viel voor die prijs nog mee.
Het printje (wat al in de Max Decoder zit)
Als je handig bent raad ik je aan het niet te kopen maar zelf te bouwen.
Want je betaald gewoon veel te veel
Waar komt dat volgens de leverancier door:
And the Shipping Price to you?
And the Shipping Price and Tax for the PCB Boards??
And the Shipping Price for the Parts from China and Germany?
And my Time for soldering in SMD?
All you forgot it??
Allone the Shipping Price from Germany to NL is 16€.

Deze man maakt je dan wijs dat hij ze zelf bouwt.
Ik heb meestal veel medelijden met dit soort mensen.
Maar kies ook voor het beste alternatief :)

Je betaald gewoon 2,5 keer meer als (Wit)Russen. Domweg omdat je geen geld rechtstreeks kan overmaken naar Rusland.
Die Duitser kan dat dus wel maar doet alsof hij ze produceert (Tante Ali help hem aan spulletjes)

Hier het schema kun hier deze oude firmware-file vinden: http://harduino.ru/files/H-RADIO/v4.1/H-RADIO_4.15.zip
Werkt op ESP32 eprom.

Zelfs vond ik een pcb voor $3,99 + $4,00 verzendkosten https://www.tindie.com/products/jasonki ... 73x-radio/ Afbeelding (geen SMD parts gebruikt op dit ontwerp)

NL11975
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2023, 19:11

Re: ATS25 en ATS25x1, ats25x2

#10 Bericht door NL11975 »

pd4kk schreef: 05 feb 2024, 15:32 Ik ben ook sinds een weel in bezit van de MAX-DECODER leuk speelgoed heb hem aan geschaft om een beetje op vakantie te luisteren.
heb ook gelijk de MLA-30 loop antenne aan geschaft daar ben ik niet zo kapot van totaal geen ontvangst met de loop als ik de voeding aan zet zie of hoor ik ook geen verandering . ontvangen met het sprietjes gaat redelijk denk dat het loop antennetje een defect heeft .
73 Kees PD4KK
Klopt die heb ik ook hier maar een beetje hobbyen en zoeken geven uiteindelijk wel resultaat.
Je verliest teveel spanning tussen antenne en voedings kastje. Dus versterkt het niet meer.
Heb een korte kabel tussen voedingskastje en ontvanger zitten. En dan doet ie het wel beter. De bijgeleverde tussenkabel heeft 12 volt spanning nodig wil deze goed versterken. dus inkorten en dan werk 5 volt ook.
Van oorsprong word deze bij Techsun recievers geleverd met adapters. Ook geven zij aan dat er verbetering in zit. Zie de pdf : https://www.tecsunradios.com.au/store/w ... ctions.pdf
Ik zie wel wat verbeteringen maar ga deze zomer weer aan de gang met loop achtige antennes laag op of over de grond en dan versterken. Ik denk dat ik dan minder last stroring. Ik heb zowiezo geen power supply er meer aan voor USB 5 volt. En powerbank werkt storingsvrij en dat scheelt al heel veel.

Plaats reactie